ازبکستان؛ فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری/ رویکرد سازمان بنادر در توسعه همکاری با همسایگان به سود اقتصاد ایران است/ همکاری ایران و کشورهای آسیای میانه؛ معامله برد-برد است پایان طوفان دریایی منطقه شمال مرکزى خلیج فارس و دریای عمان بدون خسارت جانى و مالى اعلام حمایت اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان از توسعه روابط تجاری با ازبکستان/ تقدیر از نگاه سازنده سازمان بنادر به توسعه روابط اقتصادی با ازبکستان/ استفاده از ظرفیت بنادر ایران برای بازار ازبکستان؛ اتفاق بسیار مثبت برای اقتصاد کشور است راهبرد تجاری تاشکند برای توسعه روابط ترانزیتی با تهران/ ایجاد مرکز لجستیک کالای ازبکستان در بندر چابهار حمایت قاطع انجمن صنفی دریانوردان از جذب نیروی متخصص توسط سازمان بنادر/ مجلس از این اقدام مثبت سازمان بنادر پشتیبانی کند کنترل و نظارت پروژه‌های تجهیزاتی بنادر با سامانه جامع کنترل پروژه/ رصد مدیریت هزینه و زمان پروژه‌ها به صورت هفتگی/ راه‌اندازی سامانه نگهداری و تعمیر تجهیزات پروژه‌های زیربنایی بنادر هرچه سریع‌تر در مسیر بهره‌برداری قرار گیرد/ تجهیزات دریایی و بندری به بازنگری و به‌روز رسانی نیاز دارد/ ضرورت رعایت استاندارد‌های لازم در پروژه‌های سرمایه‌گذاری تخفیف سود بازرگانی برای رونق فعالیت‌های صادراتی بندر شادگان اقدامات سازمان بنادر برای ارتقاء ایمنی سفرهای دریایی و گردشگری دریایى/ سفرهای دریایى در نوروز ١٤٠١، منوط به تصویب و ابلاغ ستاد ملى مقابله با کرونا است بندر چابهار؛ مورد توجه جدی کشورهای منطقه است/ بیش از ۳۰ درصد از تجهیزاتی که در قرارداد چابهار پیش بینی شده در بندر مستقر شده است
در گفت‌وگوی «بندر و دریا» با معاون امور دریایی بندر خرمشهر مطرح شد:
خرمشهر، بندری استراتژیک و چندمنظوره با قابلیت پذیرش شناورهای متنوع
مهدی فرمهینی فراهانی معاون امور دریایی اداره‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر است. او که دکترای مدیریت محیط زیست دریایی دارد، می‌گوید کار در بندر خرمشهر را خودش انتخاب کرده و از سال 1386 در آن مشغول به کار است و هدایت و راهنمایی کشتی‌ها در آبراه اروند را یک افتخار برای خود می‌داند. کاپیتان فراهانی تاکید می‌کند که یکی از اقدامات خوب سازمان بنادر و دریانوردی، تفکیک معاونت دریایی و بندری بود که این تفکیک موجب شد معاونت دریایی فقط نگاه تخصصی دریایی و بین‌المللی داشته باشد و روی این مسئله تمرکز کند و به‌شکل تخصصی به مسائل موجود در بدنه سازمان بپردازد. معاون دریایی، در سازوکار جدید، در واقع یک مدیر عملیات دریایی در حوزه پهلودهی کشتی‌ها، تامین ایمنی بندر و آبراه‌ها و حافظ محیط زیست دریایی و متخصص امور راهنمایی کشتی‌هاست.
یکی از مهم‌ترین اقدامات این اداره‌کل، حفظ آب دریاها از آلودگی‌های ایجاد شده است. برای نیل به این هدف، چه اقداماتی انجام شده است؟
مهم‌ترین آبراهی که خرمشهری‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، آبراه اروند است. رودخانه اروند یک آبراه مرزی است. توجهی که باید در حوزه حفاظت از محیط زیست دریایی این آبراه انجام شود، خیلی بیشتر از سایر بنادر کشور است؛ چراکه مردم دو کشور با این رودخانه ارتباط مدام و نزدیکی دارند. از آب آن ماهی و دیگر آبزیان را صید می‌کنند و حتی برای تفریح کنار آن می‌آیند. همین موضوع، مسئله حفاظت این آبراه از آلودگی‌های احتمالی را سخت‌تر می‌کند. از سوی دیگر، اروند یک رودخانه جزرومدی است و این باعث می‌شود که اگر آلودگی رخ دهد، در تمام رودخانه منتشر شود. 
اعلام آلودگی عموما از چه راه‌هایی صورت می‌گیرد و به واحد جست‌‌وجو و نجات دریایی منتقل می‌شود؟ 
بیشتر شناورهای ترددی اعلام آلودگی می‌کنند. به‌محض رویت آلودگی، شناورهای ما موظف هستند از طریق تماس‌های تلفنی یا بی‌سیم‌های مخابراتی، مراکز امداد و نجات و جست‎وجوی دریایی را مطلع کنند. همچنین در حوزه ایمنی آبراه‌ها کار بزرگی انجام شده است. در آبراهی کار می‌کنیم که سه بندر ایرانی (اروندکنار، خرمشهر و آبادان) و دو بندر عراقی (فاو و بصره) در مسیر آن واقع شده است که متولی تامین ایمنی آبراه مشترک همه این بنادر، بنا بر پروتکل 1975 الجزایر، خرمشهر است. همچنین وظیفه استقرار علائم کمک‌ناوبری، مقابله با آلودگی دریایی و... کل آبراه بر عهده خرمشهر است. فراموش نکنید از دهانه اروندرود تا بندر خرمشهر 60 مایل دریایی است و این موجب می‌شود که اروند طولانی‌ترین آبراه رودخانه‌ای قابل کشتیرانی باشد و همین گستردگی ما را بر آن داشته که از همه افراد و نهادهای استان دعوت به کار کنیم تا به کمک آن‌ها، این مسئولیت‌ها را به‌شکل کامل‌تری انجام دهیم. 
در حال حاضر آبخور کشتی‌ها در بندر خرمشهر چقدر اعلام شده و این عدد تا چند متر قابل افزایش است؟ 
به‌علت لایروبی‌نشدن اروند، آبخور کشتی‌ها در هنگام مَد کامل آب را 5/4 متر اعلام می‌کنیم.
درحالی‌که سازمان بنادر و دریانوردی بارها اعلام کرده است که برای لایروبی آماده است، چرا لایروبی اروند به نتیجه نمی‌رسد؟
درباره لایروبی اروند باید بگویم که طبق قرارداد 1975 الجزایر، قرار بود دو کشور ایران و عراق با همکاری و هماهنگی این کار را انجام دهند. در همین راستا، دفتری به نام CBC تشکیل شد که دفتر مشترک هماهنگی ایران و عراق برای کارهای مختلف عملیات دریایی آب‌های اروند بود. پس از اتمام جنگ، مسیر آبراه تغییر کرده بود و مسیر کشتیرانی به سمت دیگری رفته بود.
ببینید، با توجه به الگوی جزرو‌مد، انحرافات جریانات و عوامل دیگر، رژیم رسوب‌گذاری اروند به‌صورتی است که در سرتاسر رودخانه، رسوب‌گذاری سمت ایران اتفاق می‌افتد و سمت عراق خاصیت خورندگی دارد. یعنی سمت ایران نیزار تشکیل می‌شود و رودخانه به سمت عراق پیشروی می‌کند. در این شرایط، خط تالوگ، که طبق تعریف عمیق‌ترین نقطه میانی آب است که قابل کشتیرانی باشد، به‌عنوان خط مرزی تعیین می‌شود. در مقایسه‌ی هیدروگرافی انجام‌شده با نقشه‌های دریانوردی موجود که همگی قدیمی هستند، متوجه شدیم منطقه کشتیرانی و در واقع خط تالوگ به سمت عراق انحراف پیدا کرده است. و ما روی نقشه‌ای که در اداره ایمنی تهیه کرده‌ایم به‌خوبی هر دو خط را مشخص کرده‌ایم. البته عراقی‌ها خط جدید را به‌عنوان خط تالوگ قبول ندارند و معتقدند خط جدید خط انحرافات است، چراکه باعث می‌شود مرز جا‌به‌جا شود و از مساحت کشور عراق کم شود و همین باعث می‌شود عملیات لایروبی آغاز نشود. 
قبل از نوروز، در سفری که آقای روحانی به عراق داشتند، هر دو کشور تاکید کردند که لایروبی آغاز شود. ما هم در قالب یک هیئت فنی به کشور عراق سفر کردیم. عراقی‌ها معتقدند باید به خط تالوگ قدیم برگردیم، درحالی‌که بازگشت به خط قدیم تالوگ، با توجه به کم‎‌شدن عمق آب تا یک متر، امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر، آبخور اروند 5/4 متر است، درحالی‌که زمانی آبخور تا 7/8 متر می‌رسید. اگر بتوانیم آبخور اروند را افزایش دهیم، تردد کشتی‌ها به این‌جا بیشتر می‌شود. 
شما در سِمت معاون امور دریایی بندر خرمشهر، مهم‌ترین مزیت‌های این بندر را چه می‌دانید؟ و این‌که چرا مالکان برخی شناورها به پهلوگیری در این بندر تمایل دارند؟ 
تنوع پذیرش شناورها با کاربری‌های مختلف یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بندر خرمشهر است. در کنار شناورهای کنوانسیونی، پذیرش شناورهای سنتی (لنج، یدک‌کش و بارج) را هم داریم. شاید طی‌کردن 60 مایل دریایی صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما آبراه اروند یک مسیر منحصربه‌فرد برای کشتیرانی است و شیرینی آب آن موجب می‌شود خورندگی کمتری به شناورها تحمیل شود. در کنار این‌ها، بنادر عراق به بندر خرمشهر بسیار نزدیک هستند که این خود مزیت مهم دیگری است. البته در روزهای شنبه و چهارشنبه مسافران از بندر خرمشهر به کویت می‌روند و این هم مزیت دیگری است. 
در حوزه گردشگری، بندر خرمشهر مهجور مانده است. چرا مسافران برای سفرهای دریایی سراغ این بندر نمی‌آیند؟ با چه اقداماتی می‌توان پای گردشگر را به این‌جا باز کرد؟
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز ما، همین گردشگری دریایی است. البته شناورها در مسیر خرمشهر به کویت تردد می‌کنند و مسافران را هم می‌برند. اما می‌توانستیم یک خط مسافری از خرمشهر به بنادر عراق داشته باشیم که به‌خاطر نبود زیرساخت‌ها در عراق و فقر شناور مناسب در بنادر عراقی، این خط هنوز راه‌اندازی نشده است. مثلا کشتی‌های ما حاضر نیستند در اسکله عراقی‌ها پهلو بگیرند، چراکه هم اسکله‌هایشان استاندارد نیست، هم عوارض بسیار بالایی برای شناورها در نظر گرفته‌اند. 
در جزیره‌ای مانند هرمز، چاره‌ای جز استفاده از شناور برای انتقال از بندر به هرمز نیست، اما در این‌جا مردم می‌توانند با خودروی شخصی خود به مناطق گردشگری خرمشهر بروند. مثلا خیلی‌ها برای بازدید از «حفار» می‌روند، اما از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند. همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده و همت ضعیف نهادها در جذب گردشگر هم آن را تشدید کرده است. همان ‌طور که در نوروز جذب گردشگر داریم، می‌توانیم در فصل زمستان هم داشته باشیم. در تعطیلات نوروز، گردشگرهای زیادی به این منطقه می‌آیند؛ سال گذشته 370 هزار گردشگر از شناورهای تفریحی آبراه کارون استفاده کردند. 
حوزه‌های گردشگری خرمشهر که گردشگران نوروزی از آن استفاده می‌کنند کدام هستند؟
مینوشهر، آبراه کارون و رودخانه اروند. 
دستاوردهای معاونت دریایی بندر خرمشهر طی ماه‌های گذشته چه بوده؟ و با چه چالش‌ها و دغدغه‌هایی 
روبه‌رو بوده‌اید؟
پیش از هر چیزی بگویم که ما در سال‌های اخیر هیچ سانحه منجر به فوتی نداشته‌ایم و این افتخار ماست. از سوی دیگر، تشکیل کمیته ایمنی آبراه اروند اقدام بزرگ و ماندگاری بود که صورت گرفت. همچنین طرح گزارش‌دهی شناورها به‌صورت داخلی و البته بدون رادار و مانیتورینگ به انجام رسید. به این صورت که هر شناور از زمان شروع حرکت تا دهانه آبراه و بعد، مرکزبه‌مرکز باید زمان رسیدن و عبورش را گزارش بدهد. اروند آبراه مشترکی است و کشور عراق همکاری لازم را در حوزه ایمنی انجام نمی‌دهد، پس ما تا می‌توانیم باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها ازجمله پتانسیل نهادهای نظامی و انتظامی سوانح دریایی را کاهش دهیم. ازجمله این اقدامات، طرح واکنش سریع در شرایط اضطرار است. از اقدامات دیگر ما، طرح گردشگری نوروز سال 1399 است که در آن وظایف همه نهادها و دستگاه‌ها مشخص شده و برای اولین‌بار به امضای فرماندار محترم رسیده و به تمام عوامل دست‌اندرکار ابلاغ شده است. 
در حوزه اداره امور دریایی، تست علامت‌دهی (سیگنالینگ) تجهیزات مخابراتی و رادیویی در آبراه اروند با همکاری و کمک اداره‌کل تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی جنوب غرب کشور انجام شده است. در این طرح، چهار نقطه کور آبراه، که در آن نقاط تجهیزات رادیویی و مخابراتی جواب‌گو نیستند، شناسایی و قرار شد یک‌سری اقدامات اصلاحی ازجمله نصب تجهیزات
انجام شود. 
منظور از طرح واکنش سریع چیست؟ 
طرح واکنش سریع در شرایط اضطرار دریایی به‌تازگی تصویب شده است. پیش از این وقتی حادثه‌ای رخ می‌داد برای مدیریت حادثه یک چندگانگی به وجود می‌آمد و پیشروی کار را سخت می‌کرد. امروز اما، یک فرمانده در صحنه برای این امر مشخص می‌شود و این فرمانده، با توجه به دستورالعمل ابلاغ‌شده، تشکیل تیم تخصصی را بر عهده می‌گیرد و به تمام نفرات مسئول، وظایفشان را تعریف می‌کند. 
سامانه «تهک» نیز یکی از دستاوردهایی است که می‌توانیم به آن اشاره کنیم. درباره آن هم توضیح می‌دهید؟ 
«تهک» مخفف «توسعه هواشناسی کاربردی» است. تا قبل از اجرای این طرح، دریانوردان برای رفتن به آبراه یک‌سری پارامترها و اطلاعات دریافت می‌کردند، اما این اطلاعات به‌صورت برخط (آنلاین) نبود. در حال حاضر و به کمک این سامانه، آن‌ها این اطلاعات را به‌صورت مستقیم دریافت می‌کنند و این امر به کاهش سوانح دریایی کمک می‌کند. البته ایدئال ما استقرار راداری در دهانه اروند به نام رادارموج است که بتواند تا شعاع 100 کیلومتر، اطلاعات را جمع‌آوری و وضعیت آب‌و‌هوایی را پیش‌بینی کند.|
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۳۷
کد خبر : ۴۹,۴۷۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید