علیرضا محمدی کرجی ران مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان شد ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان تخلیه و بارگیری یک میلیون تن انواع کالا در بنادر غرب هرمزگان/ افزایش ۱۹ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی/ ترانزیت بیش از ۸ هزار خودرو به آسیای میانه بخش خصوصی مذاکرات خود را با سازندگان تجهیزات دریایی خارجی متوقف نکند/ ضرورت تجهیز و توسعه بنادر با دانش و تکنولوژی روز با اجرای طرح تحول صنایع دریایی؛ ایران به قدرت اول منطقه در حوزه شناورها تبدیل می شود/ امکان تأمین نیازهای صنعت دریایی در داخل وجود دارد/ لزوم حمایت همه جانبه دولت و بخش خصوصی برای تولید شناورهای بزرگ و کوچک پیشرفت 40 درصدی احداث اسکله هزار تنی بندر اروندکنار بندر چابهار؛ می تواند هاب توزیع مواد معدنی شود/ بندر چابهار به زودی سومین قطب تجاری کشور خواهد شد/در آینده نزدیک شاهد پهلوگیری کشتی های روغن در بندر چابهار خواهیم بود انجام بدون وقفه و به سهولت تخلیه، بارگیری و ترخیص کالا در بنادر کشور/ هیچ محدودیتی برای جابجایی کالا و به ویژه کالاهای اساسی نداریم/ ایجاد بسترهای الکترونیکی برای کاهش مراجعه ارباب رجوع به بنادر تقدیر از کاپیتان و‌ خدمه نفتکش اعزامی به ونزوئلا در بندر شهید رجایی تسهیل فرآیندهای صادرات از بندر خرمشهر/ تردد بیش از 30 هزار کامیون طی 3 ماهه سال جاری
ویژگی‌های جغرافیایی و دسترسی به حمل‌و‌نقلِ چند‌وجهی بنادر آبادان را از بقیه بنادر جنوبی کشور متمایز کرده است
درباره یک مجموعه‌بنادر استثنایی
 بنادر آبادان از استثنایی‌ترین بنادر ایران به شمار می‌روند. آبادان، اروندکنار و چوئبده، هر سه بندرهایی در خلیج فارس هستند که در نزدیک‌ترین نقاط ایران به عراق و کویت قرار گرفته‌اند. قرارگیری پالایشگاه بزرگ خلیج فارس در آبادان و فرودگاه این شهر، در کنار مزیت نزدیکی به عراق و کویت، همه دست‌به‌دست هم داده‌اند و موقعیت ممتازی برای آبادان و بنادر وابسته به آن فراهم کرده‌اند. 
واردات در این بنادر هم مانند خیلی دیگر از بندرهای ایران محدود شده، اما کم‌وبیش پارچه، لوازم‌خانگی، لوازم‌یدکی، لاستیک و... از مبادی آب‌های این‌سوی کشور، با تمهیدات خاص، از مرزها عبور کرده و به دست مصرف‌کننده‌‌ها می‌رسد. صادرات این بنادر اما، همچنان به قوت خود باقی است. از بندر آبادان، کالاهایی مثل آبزیان (ماهی و میگو)، تره‌بار، علوفه، مواد غذایی و برخی محصولات صنعتی ازجمله مصالح ساختمانی صادر می‌شود، اما تمرکز در چوئبده و اروندکنار بر صادرات ماهی و میگو است. 
فعالیت بندر آبادان از سال 1347 آغاز شده است. در زمان جنگ تحمیلی، تمام فعالیت‌های بندری آن متوقف شد و پس از بازسازی آن در سال 1371، بار دیگر در این بندر صادرات به کشورهای منطقه و واردات از کشورهای گوناگون از سر گرفته شده است. 
رضا سفاری، مدیر بنادر و دریانوردی بندر آبادان، درباره تاریخچه شکل‌گیری این سه بندر می‌گوید: بنادر آبادان، اروندکنار و چوئبده به شکل فعلی و با ساختاری استاندارد قبلا وجود نداشته و ساخت‌وساز این بنادر به برکت جمهوری اسلامی ایران و با همت سازمان بنادر و توان داخلی بعد از پایان جنگ تحمیلی ایجاد شده‌اند و به جرئت می‌توان گفت که تنها زیرساخت‌های کلان و عظیم تجاری ـ اقتصادی احداثی پس از انقلاب در این شهرستان هستند.
در حال حاضر شش پست اسکله به متراژ حدود 800 متر در بندر آبادان وجود دارند و آبخور کشتی‌هایی که می‌توانند در آن پهلو بگیرند حداکثر پنج متر و بیشینه‌ی ظرفیت شناورها پنج هزار تن است. در بندر آبادان در مجموع 90 لنج فعال و به‌طور خاص30 لنج فلزی فعال به‌صورت مداوم تردد دارند.
همچنین میزان تخلیه و بارگیری در مجموعه بنادر شهرستان آبادان در ۹ ماهه امسال به ترتیب ۲۲ درصد و ۳۷ درصد (در مجموع ۳4 درصد و به میزان ۱۳۰ هزار تن) نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و این رشد کاملا در محوطه‌های بارانداز مشهود است.
در اروندکنار یک پست اسکله و در چوئبده دو پست اسکله فعال وجود دارد و معیشت مردم این دو شهرستان به‌نوعی به این دو بندر گره خورده است. بندرهایی که هر دو جزء بنادر قدیمی کشور به شمار می‌روند و هرکدام در حافظه تاریخی خود داستانی را نگه داشته‌اند، به‌طوری که نام بندر چوئبده یاد نجات و پیروزی را در ذهن همه ایران، نه فقط خوزستان، زنده نگه داشته است. درباره نقش حساس این بندر در شکست حصر آبادان، بارها و بارها صحبت شده و پل زردرنگ چوئبده روی بهمنشیر یادگار همان روزهاست. رودخانه‌ای با آب شیرین که دریانوردی در آن آرزوی هر صاحب شناوری است. امروز، نبض حیات چوئبده همین بندر کوچک است، چراکه حدود 70 درصد مردم این منطقه به صیادی و دریانوردی اشتغال دارند. یا ملوان و ناخدا و یا مالک شناور‌های چوبی هستند و بخشی هم کار صیادی انجام می‌دهند.
بندر اروندکنار بزرگ‌ترین بندر صیادی ایران است که در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسیده و آن‌چه این بندر را مهم می‌کند نزدیکی به بندر فاو عراق و دهانه اروند است. اروندکنار واپسین بندر ایران در کرانه اروندرود است. آمارها نشان می‌دهد که به‌واسطه این بندر برای حداقل 50 نفر در این محدوده اشتغال‌زایی شده است.
به‌طور میانگین، در سال حدود دو تا سه هزار تن ماهی از طریق اروندکنار به کویت و عراق صادر می‌شود. گفتنی است طرح‌های عمرانی و غیرعمرانی مختلفی در این بندر در دست اجرا قرار گرفته که جمع اعتبار کل موردنیاز آن‌ها 446 میلیارد تومان برآورد شده است. 
چه آبادان به‌عنوان بندر مرکزی، چه همسایگان کوچکش ـ اروندکنار و چوئبده ـ این روزها با تلاش سازمان بنادر و دریانوردی و کارکنان زحمت‌کششان روی پا ایستاده‌اند و اگرچه یک درصد در تجارت دریایی کشور سهم دارند، اما کمک بزرگی به تامین معیشت بومی‌ها کرده‌اند. پایگاه‌های مهم اقتصادی که اگر در سیاست کلی تجارت دریایی کشور جای بهتری برایشان دیده می‌شد، می‌توانستند چند برابر میزان کنونی درآمدزایی کنند و برای خوزستانی‌ها فرصت اشتغال و توسعه بیافرینند.
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۱۲
کد خبر : ۴۹,۴۹۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید