افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌
بویه های موج نگار در آبهای عمیق نزدیک بنادر چابهار، عسلویه و انزلی به آب انداخته شد.

بویه های موج نگار Wavescan  خریداری شده توسط سازمان بنادر و کشتیرانی در آبهای عمیق نزدیک بنادر چابهار، عسلویه و انزلی به آب انداخته شدند.

علیرضا کبریایی مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و کشتیرانی با اعلام این خبر افزود: به یاری خداوند طی دو هفته گذشته بویه های موج نگار خریداری شده توسط نمایندگان شرکت Oceanor و با همکاری پژوهشکده علوم‌زیردریا و بر اساس شبکه جامع اندازه گیری مشخصه های دریایی در آبهای عمیق نزدیکی بنادر چابهار، عسلویه و انزلی به آب انداخته شدند.

کبریایی افزود: پیرو مطالعات ایجاد شبکه اندازه گیری مشخصه های دریایی،  در سال 1376 سازمان بنادر  در مرحله اول  اقدام به عقد قرارداد ساخت 3 عدد بویه موج‌نگار با پژوهشکده علوم زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان نمود. در گام بعدی، با توجه به مشکلات بهره‌برداری و به منظور اطمینان از عملکرد صحیح  بویه‌های ساخت داخل و نیز تکمیل شبکه اندازه‌گیری مشخصه‌های دریایی سازمان طی مناقصه‌ای بین‌المللی مبادرت به خرید 3 دستگاه خارجی از شرکت Oceanor  نروژ نمود.

وی گفت: ضمناً در راستای انتقال تکنولوژی و پشتیبانی فنی ، سازنده خارجی موظف به تعیین همکار داخلی  گردید که این شرکت پژوهشکده علوم‌زیر دریا صنعتی اصفهان ( سازنده بویه‌های قبلی) را انتخاب نموده و آموزشهای لازم را در آن کشور و نیز داخل کشور به کارشناسان پژوهشکده  و نیز کارشناسان سازمان ارائه نمود.

علیرضا کبریایی ارزش این قرارداد را 000/706 یورو عنوان نمود که  شامل مراحل ساخت، نصب، راه‌اندازی ، آموزش و قطعات یدکی بوده بطوریکه قیمت هر یک از بویه‌ها حدوداً 200 هزار یورو برآورد شده است.

 وی در مورد قابلیتهای این دستگاه گفت: این دستگاه قابلیت ثبت اطلاعات کاملی از پارامترهای دریائی نظیر سرعت و جهت موج و نیز هواشناسی از جمله باد، رطوبت، فشار و ... را دارا بوده و از اطلاعات ثبت شده توسط این دستگاه می‌توان جهت مدلسازی‌های پارامترهای دریایی، استخراج پارامترهای طراحی سازه‌های دریایی و ساخت ایمن‌تر و مقرون به صرفه‌تر اینگونه سازه‌ها و نیز پیش‌بینی پارامترهای دریایی از جمله امواج جهت ایمنی ناوبری و کمک به بومیان و صیادان محلی استفاده نمود.

 

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان یکی از مشکلات عمده مهندسین سواحل و سازه‌های دریایی و بطور کلی عموم دست اندرکاران محیط دریا در ایران را عدم وجود اطلاعات کافی از مشخصه‌ها و پارامترهای دریایی در محدوده دریاهای کشور برشمرد و افزود: این مشکل تاکنون باعث بروز خسارات مالی و گاها جانی  فراوان شده است.

وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس  سازمان بنادر و کشتیرانی  به عنوان یکی از  متولیان اصلی امور دریا و در راستای وظیفه حاکمیتی خود از سال 1373 در این جهت گام های موثری برداشته و پروژه های متعددی در این زمینه را مطالعه و اجرا نموده که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

-         مطالعه ایجاد شبکه اندازه گیری مشخصه های دریایی

-         اندازه گیری پارامترهای دریایی و مطالعات مدلسازی هیدرودینامیک و رسوب در بنادر بوشهر، امام خمینی (ره)، امیرآباد و انزلی

-         مدسازی امواج دریاهای ایران

-     مونیتورینگ و مطالعات مدلینگ بخش هایی از سواحل استانهای سیستان و بلوچستان و بوشهر و بازنگری شبکه بهینه اندازه گیری مشخصه های دریایی

کبریایی همچنین از برگزاری دوره آموزش عملی بویه های موج نگار با شرکت حدود 30 نفر از کارشناسان و مدیران سازمان و بنادر تابعه و نیز سازمان هواشناسی و شرکت های خصوصی مرتبط در بندر انزلی خبر داد.  

وی افزود: با عنایت به ارزش ملی و اهمیت به سزای اطلاعات ثبت شده ، لازم و ضروری است در درجه اول ادارات کل بنادر و کشتیرانی ذی ربط و همچنین کلیه ارگانهای منطقه‌ای و مردم محترم منطقه نسبت به حفاظت و حراست از این دستگاه ارزشمند همت گمارند.

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان خاطر نشان کرد: اداره کل مهندسی سواحل و بنادر مذاکراتی را با سازمان هواشناسی و نیز شرکت نفت فلات قاره جهت همکاری جهت تکمیل شبکه اندازه گیری مشخصه های دریایی و استفاده از امکانات ایشان نموده است.

وی اظهار امیدواری نمود با تکمیل شبکه مورد اشاره تا حد زیادی  ضعف اطلاعات دریایی کشور مرتفع گردیده و حاکمیت علمی ایران بر آبهای منطقه تثبیت گردد.

 

۵ اسفند ۱۳۸۵ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۴۹۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید