موانع حمل یکسره کالا از بندر امام رفع شود/ روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع می شود/ فرآیندهای کاذب و دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی باید شناسایی و رفع شود بزرگترین بنادر آفریقای جنوبی را بشناسید کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم/ تأکید بر مکانیزه‌سازی و ارتقای خدمات به ذینفعان/ برون‌سپاری خدمات دریایی با دقت و قوت پیگیری می‌شود استفاده از پهبادها برای مانتیور امنیت بندر آنتروپ نجات خلبان هواپیمای تفریحی توسط تیم جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر حمل یکسره بیش از ۸ هزار تن کالای اساسی از بندر چابهار ورود کالای ملوانی به بندر خرمشهر ارتقاء ایمنی بنادر صیادی با تعامل سازمان بنادر و سازمان شیلات/ به‌روزرسانی جرایم قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی ظرفیت بنادر بازرگانی کشور 260 میلیون تن است/ بنادر ایران می‌تواند هاب‌ ترانشیپی منطقه شود رتبه بیست و ششم کشور در صید و صیادی جهان/ تحقق بومی‌سازی دانش پرورش ماهی در قفس
بوشهر و بنادرش نقش مهمی را در تجارت دریایی ایران ایفا می‌کنند
بنادری از جنس نان و نفت
از بالا که به بندر نگاه می‌کنی، نوار ممتدی کنار شهر است. بوشهر، شهر زنده‌ای که بندر مهمی را در دل خود جای داده است. زندگی مردم شهر به بندر و حیات بندر به حضور شهر گره خورده و این دسترسی آسان و ممتد، امروزه، تبدیل به یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بندر بوشهر شده است و همین مزیت، توسعه پسکرانه‌های بندر بوشهر را عملا غیرممکن کرده است؛ راه توسعه امروز برای این بندر از «مجتمع نگین» می‌گذرد.
بوشهر با خلیج فارس 937 کیلومتر مرز دریایی دارد و از اهمیت سوق‌الجیشی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است. همچنین، بیشترین تاسیسات نفتی کشور هم در محدوده آب‌های استان بوشهر واقع شده است. کار و تجارت دریایی در بنادر سنتی گوناگون این استان مثل گناوه، دیلم و امام‌حسن جریان دارد و نقش بزرگی در تامین معیشت مردم این استان ایفا می‌کند.
داستان بوشهر به این‌جا ختم نمی‌شود. بزرگ‌ترین پایانه صادراتی ایران، جزیره خارگ، در نزدیکی بوشهر قرار دارد. پایانه‌ای که بیش از 90 درصد صادرات نفت خام ایران از آن‌جاست. نفت از چاه‌های متعددی که هم در دریاست و هم در خشکی، همه، به خارگ منتقل می‌شود. همه این‌ها یعنی بندر بوشهر می‌تواند، با فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم، تبدیل به یکی از کم‌نظیر‌ترین بنادر ایران شود.

بوشهر، بندری با پنج هزار سال قدمت

بنادر جنوبی ایران سالخورده‌های تاریخ تجارت دریایی‌اند. کافی است تاریخ پیدایش بنادر ایران را مطالعه کنید؛ بندر بوشهر حدود پنج هزار سال قدمت دارد و این یعنی به‌جز تاریخ تمدن بوشهر به‌عنوان یک بندر، خور سلطانی نیز از سال‌ها پیش مورد استفاده بوده است. جایی که امروز از آن به‌عنوان بندر بوشهر یاد می‌کنیم، در گذشته، سکونتگاه مردم بوده است؛ عرض بندر کوچک‌تر بوده است؛ لنج‌ها کنار انبار یا خانه مردم بوشهر پهلو می‌گرفتند و ملوانان، که بومی همین شهر بودند، تنها 10 متر مسافت داشتند تا گونی‌هایی را که از آب‌ها عبور داده بودند به انبار یا خانه‌هایشان برسانند. عکس‌های قدیمی بوشهر بر این ادعا صحه می‌گذارند. ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، در این‌باره به «بندر و دریا» گفته است: «در گذشته‌‌های نه‌چندان دور، بندر بوشهر یکی از بهترین بنادر منطقه بوده است و شاید بیش از 100 سال تنه به تنه‌ی بندر بصره می‌زده است. در آن زمان می‌گفتند در شمال خلیج فارس، تنها بوشهر است که آباد است و همه برای مبادلات کالاهای خود به این بندر می‌آمدند.»

بندر بوشهر از نظر حجم کل حمل‌ونقل دریایی از مهم‌ترین بنادر تجاری است و در جایگاه سوم بنادر کشور قرار دارد. همچنین از نظر حجم کل حمل‌ونقل دریایی، با درنظرگرفتن بنادر نفتی، استان بوشهر، از نظر تناژ، بیشترین میزان حمل‌ونقل دریایی در بین استان‌های ساحلی کشور را داراست.

پس از انقلاب، سه طرح توسعه‌ای برای بندر بوشهر تعریف شده است که طرح اول توسعه آن در اوایل دهه ۷۰ و دومین طرح در دهه ۸۰ انجام شد و امروز، مسئولان با جدیت پیگیر اجرایی‌کردن طرح سوم توسعه این بندر  تاریخی هستند. 

 

بیشترین شناورهای ثبتی در استان بوشهر

با اتمام طرح لایروبی بندر بوشهر و فراهم‌شدن امکان تردد کشتی‎های ۳۰ هزار تنی، روند تخلیه کالاهای اساسی برای سال آینده رونق بیشتری خواهد گرفت. امروز لایروبی این بندر، مطالعات مربوط به رسوب‌گذاری و توسعه و تکمیل مجتمع بندری نگین از اولویت‌های بندر بوشهر است.

بیشترین تعداد شناور ثبتی در کشور مربوط به استان بوشهر است که پنج هزار فروند را شامل می‌شود. بوشهر از دو حیث در صدر آمار کشور قرار دارد: یکی، تعداد دریانوردانی که از بندر بوشهر مدرک دریایی گرفته‌اند و دیگری، تعداد شناورهایی که ثبت شده است؛ به‌عبارت دیگر، می‌توان گفت که تعداد دریانوردان استان بوشهر بیشتر از سایر جاهاست و زمانی که تعداد بیشتر باشد، شناور هم بیشتر می‌شود.

 

بندر، زیر ذره‌بین

براساس آخرین آمارهایی که اداره‌کل بنادر و دریانوردی بوشهر اعلام کرده است، در ۱۰ ماه نخست امسال، حجم تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر دو میلیون و ۵۴۹ هزار تن بوده است که این میزان، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 3/14 درصدی را نشان می‌دهد. حجم تخلیه و بارگیری در این بازه زمانی به‌طور تقریبی یکسان است، به‌نحوی که در این مدت، یک میلیون و ۲۲۶ هزار تن کالا تخلیه و یک میلیون و ۳۲۲ هزار تن نیز بارگیری شده است. همچنین، تناژ عمده کشتی‎هایی که در این مدت در بندر بوشهر پهلوگیری کرده‌اند کمتر از یک‌هزار تن بوده که در مقایسه با سال گذشته، رشد 9/7درصدی داشته است.

گفتنی است، در 10 ماه نخست امسال،  ۹۹ هزار و ۸۲۹ مسافر در  مسیر دریایی بوشهر ـ جزیره خارگ تردد کرده‌اند که این تعداد تردد، در مقایسه با سال گذشته، افزایش چهاردرصدی را به ثبت رسانده است.

 

نگینِ بوشهر

مجتمع بندری نگین، بزرگ‌ترین طرح توسعه بندر بوشهر است که با عملیاتی‌شدن کامل آن، بن‌بست کنونی بندر بوشهر و محدودیت پسکرانه آن مرتفع خواهد شد. طرح احداث تاسیسات مجتمع بندری نگین بوشهر از سال گذشته، با اعتبار ۸۵میلیاردتومانی آغاز شده و جاده دسترسی به این مجتمع نیز از اسفندماه سال قبل، با ۶۵ میلیارد تومان اعتبار، در دست اجراست. با تکمیل این جاده، مسیری موازی با جاده کنونی ایجاد و پل روی خور لشکری ساخته می‌شود که باعث تسهیل در رفت‌وآمدها به مجتمع بندری نگین می‌شود. ظرفیتی که برای بندر بوشهر در نظر گرفته‌ شده است هفت میلیون تن است که اگر مجتمع بندری نگین هم وارد مدار تجارت این بندر شود، هشت میلیون تن دیگر هم به ظرفیت اسمی بندر اضافه خواهد شد و مجموع ظرفیت اسمی بندر بوشهر به 15 میلیون تن خواهد رسید.

 

گناوه بزرگ‌ترین بندر سنتی کشور

بندر گناوه، مثل تمام شهرهایی که در همسایگی دریا نفس می‌کشند، پر از جذابیت‌های جنوب است. آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس یکی از این جذابیت‌هاست. ماهیگیران محلی، با شمایل مردمان جنوب، با تورهای صید و قایق‌های آماده، در گناوه بسیار دیده می‌شوند. در خیابان‌های این شهر، گُله‌به‌گُله بازارچه‌هایی برپا شده‌اند که کارشان خریدوفروش ته‌لنجی‌هایی است که ملوانان به اسکله می‌آورند.

گناوه، بزرگ‌ترین بندر سنتی کشور در استان بوشهر واقع شده است. چیزی حدود 850 فروند لنج تجاری در آن فعال‌اند. گناوه یک بندر چندمنظوره است، انواع مختلف شناور در آن پهلو می‌گیرند، از لندینگ کرافت گرفته تا قایق‌ها و شناورهای صیادی.

گفتنی است که در 10 ماهه نخست امسال، آمار کل تخلیه و بارگیری در این بندر بیش از 85 هزار و 629 تن اعلام شده که این آمار فقط مربوط به کالا‌های تجاری است و کالا‌های ته‌لنجی را در بر نمی‌گیرد. کالا‌های این بندر مشهور به سرتاسر کشور فرستاده می‌شود.

 

لنج‌های پهلوگرفته در دیلم و ریگ

بندر دیلم با کرانه‌های ساحلی و رشته‌کوه‌های کم‌ارتفاعش شناخته می‌شود. دیلم بیش از دو هزار و 300 سـال قدمت دارد و در گذشته‌های دور، برخلاف امروز، بازرگانان و کشتی‌های متعددی به آن رفت‌وآمد می‌کردند. امروز، اگرچه همچنان معیشت بیش از 70 درصد مردم دیلم به بندر گره خورده، اما دیگر آماری رسمی از میزان تخلیه و بارگیری در آن وجود ندارد، چراکه اسکله در اختیار لنج‌هایی است که کالاهای ملوانی می‌آورند. تجارت و دریانوردی شغل بیشتر مردم دیلم است و نزدیکی این بندر به بندر امام‌حسن و مرز خوزستان یکی از مهم‌ترین مزایای آن به شمار می‌رود.

درباره بندر ریگ هم حرف‌ بسیار است. بخش ریگ شهرستان گناوه، با طبیعتی مثال‌زدنی، هرساله شاهد حضور خیل عظیمی از گردشگرانی است که به شهرستان گناوه سفر می‌کنند و این شهرستان و به‌ویژه بخش ریگ را برای سپری‌کردن تعطیلات نوروزی خود انتخاب می‌کنند. جزرومد دریا شرایطی را به این بندر تحمیل کرده که فقط چهار ساعت در روز پذیرای شناورهاست. براساس آخرین آمار سامان‌دهی‌شده، حدود 309 شناور در این بندر تردد می‌کنند که عمده آن‌ها حامل کالاهای ته‌لنجی هستند.

۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۱۸
کد خبر : ۴۹,۷۲۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید