اجرای ۹ پروژه عمرانی و توسعه ای در بنادر آبادان/ ساخت اسکله های بتنی و شناور در بنادر آبادان/ افزایش ۳ برابری ظرفیت انبارها اقدامات سازمان بنادر، در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا قابل تقدیر است/ سازمان بنادر؛ تقویت و توسعه متوازن بنادر کوچک را پیگیری می کند/ سازمان بنادر؛ به خوبی مشارکت و حضور بخش خصوصی در پروژه های بندری را دنبال می کند ۳۰۰ هزار TEU به ظرفیت کانتینری بندر خرمشهر اضافه شد/ رشد ۷۱ درصدی بارگیری کانتینری در بندر خرمشهر/ خارج سازی ۵ فروند شناور مغروقه در اروند و یک فروند در بندر امام(ره) تا پایان سال جاری حرکت های توسعه ای و انقلابی در بنادر کشور صورت گرفته است/ هیچ نشانی از تحریم در بنادر دیده نمی شود/ بندر امام(ره)؛ به یک بندر ترانزیتی و صادراتی تبدیل شده است/ عملکرد سازمان بنادر و بندر امام(ره) در پروژه های شهر - بندر قابل تحسین است طرح های توسعه‌ای و سرمایه گذاری بندرامام(ره) در پیشکرانه، محوطه بندری و پسکرانه در دست اجراست/ ۱۷ پروژه سرمایه گذاری به ارزش ۱۶۰٠۰ میلیارد ریال در حال ساخت و ساز/پیش بینی لایروبی و تعمیق کانال دسترسی خور موسی تا دو ماه آینده/ احداث ۴ ترمینال مکانیزه غلات در بندرامام(ره)/ کاهش توقف کشتی ها از ۵ روز به ۳ روز/ در بندر امام(ره) رسوب کالا نداریم فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری در بنادر وجود دارد/ پیشرفت مطلوب بنادر ایران با توجه به شرایط تحریمی کشور/ ضرورت تکمیل زنجیره حمل و نقل دریایی برای حمایت از سرمایه گذاران آزاد سازی اراضی در مسیر احداث راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی بندر بوشهر؛ آماده پذیرش کشتی‌های ۵۰ هزار تنی است سازمان بنادر؛ با جدیت جذب سرمایه گذاری را دنبال می کند/ بنادر و پسکرانه آن؛ ویژگی های متعددی برای سرمایه گذاران دارد/ بنادر شمالی؛ طی سال های اخیر رشد خوبی داشتند آغاز تعمیرات اساسی یدک کش عاشورا و هدایت3 در بندر شهید رجایی
مروری بر عملکرد بنادر کشور در سال گذشته و برنامه‌های پیش رو
سهم بنادر در مسیر توسعه
وقتی چرخش بچرخد، اقتصاد رونق می‌گیرد و گره‌های کور بیکاری هم باز می‌شود. همین دلیل کافی است تا در سال‌های اخیر، نام‌گذاری سال‌ها با «تولید» گره بخورد و قرارِ سیاست‌گذاران هم حمایت از تولید و کالای ایرانی شود. حمایتی که باید دست دستگاه‌های مختلف را در دست هم ببیند تا «جهش» را برای آن و اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد.
در این سال‌ها، تلاش‌های بسیاری در بخش‌های گوناگون برای رونق تولید صورت گرفته است و دستگاه‌ها نقش‌های متفاوتی را در تحقق این هدف بازی کرده‌اند. هدفی که سهمی ویژه در برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی داشته و دارد. دیده‌شدن این سهم ویژه در برنامه‌ها و عملکرد بنادر کشور بهانه‌ای شد تا در نخستین شماره سال 1399، عملکرد سال گذشته و برنامه‌های سال آتی سازمان بنادر را بررسی کنیم و ببینیم که توجه به تولید ملی و کمک به رونق آن و آن‌چه که نام امسال است ـــ «جهش تولید» ـــ چگونه در برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی دیده شده است؟ آن‌طور که مهندس محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفته، در سال‌های اخیر، طراحی، تولید و تامین بخش عمده ملزومات سازمان، به‌ویژه تجهیزات مورد استفاده در عملیات بندری و ناوگان فعال در عملیات‌های دریایی، با بهره‌گیری از توان داخلی بوده تا این سازمان قدمی بزرگ در راه رونق تولید و جهش آن برداشته باشد. نقطه‌عطف ماجرا هم پروژه تامین 83 فروند انواع شناور موردنیاز این سازمان است که با استفاده از توان داخلی، عملیاتی خواهد شد.
این، تنها یکی از دَه‌ها برنامه‌ی سازمان بنادر و دریانوردی برای کمک به حرکت درآمدن چرخ‌های تولید و اقتصاد کشور است. در این سال‌ها، بنادر نقش مهمی در تامین نیازهای کشور بازی کرده‌اند و گزارش عملکرد آن‌ها از تخلیه و بارگیری اقلام وارداتی و صادراتی گویای تلاش‌های شبانه‌روزی در این بخش است، حتی در روزهایی که کرونا بخش‌های مختلف را تعطیل کرده بود.
در سال 1398، حدود 150 میلیون تن انواع محمولات در بنادر تحت مالکیت سازمان بنادر و دریانوردی تخلیه و بارگیری شد که نشان‌دهنده‌ی رشد هفت‌درصدی و نمودی از توفیقات این سازمان است. این رشد از آن جهت قابل‌توجه است که سال گذشته بنادر کشور دومین سال تحریم‌های سنگین آمریکا را پشت سر گذاشت و بااین‌حال، متولیان امر توانستند میزان تخلیه و بارگیری کالا را افزایش دهند.
بنادر همواره نقش محوری در تامین نیازهای اساسی کشور داشته‌اند، ازاین‌رو، برنامه‌های توسعه‌ی پایدار در شهرهای ساحلی و بندری کشور در افق‌های میان‌مدت و بلندمدت دیده شده است.
تدوین و تصویب سند چشم‌انداز 20ساله‌ی سازمان بنادر و دریانوردی که به مدیریت یکپارچه‌ی سواحل کشور منتهی خواهد شد، یکی دیگر از اقدامات این سازمان در سال‌های پایانی قرن حاضر است. برنامه‌ی دیگر این سازمان برای رونق اقتصادی در شهرهای بندری، استفاده از فرصت‌های مناسب گردشگری دریایی در استان‌های ساحلی است. نگاه ویژه به بنادر چمخاله، انزلی و فریدون‌کنار در شمال کشور، برای تبدیل آن‌ها به بنادر گردشگری، گویای تلاش برای رونق بخشیدن به این بخش است.
جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای راه‌اندازی و تکمیل پروژه‌ها، همواره یکی از برنامه‌های اصلی دستگاه‌هاست و سازمان بنادر و دریانوردی، به‌عنوان بازوی حاکمیت در امور دریایی، در سال‌های اخیر، در این بخش موفقیت چشمگیری داشته است. به گفته‌ی مهندس راستاد، مدیرعامل سازمان، «از مجموع حدود 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که تابه‌حال در بنادر کشور محقق شده، 12 هزار میلیارد تومان آن مربوط به دولت‌های یازدهم و دوازدهم است؛ یعنی تا پیش از این، در بنادر بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده بود و شش برابر آن در همین هفت سال جذب شده است.»
اگر به کارنامه بنادر کشور در سالی که گذشت نگاهی بیندازیم، مجموعه‌ای از برنامه‌های توسعه‌ای را خواهیم دید که در سال 1398، یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است یا به بهره‌برداری رسیده‌اند، همچون اتمام مرحله‌ی سوم طرح توسعه‌ی بندر شهیدرجایی که ظرفیت کانتینری این بندر را از 8/5 میلیون TEU به هشت میلیون TEU افزایش خواهد داد و یا احداث شهر لجستیکی خلیج فارس که به گفته‌ی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، این شهر می‌تواند فعالیت‌های ارزش‌افزوده را توسعه دهد.
در سالی که گذشت، برنامه ایجاد پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندر شهیدرجایی در دستور کار قرار گرفت. ایجاد این پایانه مکانیزه از بزرگ‌ترین طرح‌های سرمایه‌گذاری در بندر شهیدرجایی محسوب می‌شود که با فراهم‌کردن ظرفیتی معادل ۵۰ میلیون تن، عملیات واردات مواد اولیه کارخانجات داخلی و صادرات مواد معدنی تولیدی معادن کشور را پشتیبانی می‌کند. عملیات اجرایی احداث این طرح طی دو تا سه سال آینده به سرانجام خواهد رسید.
بندر امام‌خمینی(ره) هم در سال قبل برای تبدیل‌شدن به شهر لجستیک غلات خیز برداشت. اردیبهشت‌ماه سال گذشته، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به این‌که بندر امام‌خمینی(ره) در دو دهه‌ی گذشته توانسته بیش از 70 درصد از سهم بازار تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و غلات کشور را به خود اختصاص دهد، گفته بود: این منطقه ویژه با دستیابی به جایگاه نخست تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی کشور و همچنین حضور پررنگ در زنجیره تامین، حرکتی به سمت تبدیل‌شدن به شهر لجستیکی غلات را آغاز کرده است.
افتتاح عملیات اجرایی ۲۱ پروژه دریایی و بندری، با اعتبار بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان در بندر چابهار، از دیگر عملکردهای توسعه‌محور بنادر در سال گذشته بود. قرارگیری این بندر در جوار آب‌های اقیانوسی باعث شده که دولت نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد. در دی‌ماه سال گذشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در سفرش به چابهار، در جلسه‌ی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، گفت: «از آغاز دولت یازدهم، تلاش فراوانی برای توسعه بندر چابهار انجام ‌شده و ظرفیت آن به 6/8 میلیون تن رسیده است؛ البته، فاز نخست طرح توسعه بندر شهیدبهشتی نیز به بهره‌برداری رسیده است.» به گفته‌ی ایشان، به‌واسطه اقدامات انجام‌شده، اکنون ظرفیت بندر چابهار به ۱۱ میلیون تن رسیده که باید به این ظرفیت افزوده شود.
در سال گذشته، عملیات اجرایی و بهره‌برداری چهار طرح بندری در بوشهر آغاز شد تا این استان ساحلی هم در اجرایی‌کردن برنامه‌های توسعه‌ای شانه‌به‌شانه‌ی دیگر استان‌های ساحلی قدم برداشته باشد. نیروگاه گازی برق 5/4 مگاواتی بخش خصوصی در  این بندر، با قابلیت افزایش تا 5/8 مگاوات، با 5/1 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی در تجهیزات داخلی، ازجمله طرح‌هایی بود که مورد بهره‌برداری قرار گرفت. 
اجرایی‌شدن پروژه‌های توسعه‌ای در بنادر شمالی کشور هم مشاهده شد، که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به آغاز عملیات اجرایی تکمیل اسکله رو ـــ روی ریلی در بندر امیرآباد اشاره کرد. تکمیل این اسکله یکی از پیش‌نیازهای اساسی کشور برای فعالیت اقتصادی در دریای خزر محسوب می‌شود. 
همچنین، در سال گذشته، به مناسبت هفته‌ی دولت، سه پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری و عمرانی به ارزش ۵۴۷ میلیارد ریال در بندر امیرآباد افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. پروژه‌های جاده رستم‌کلا ـ بندر امیرآباد، جرثقیل موبایل ساحلی HMC با ظرفیت باربری ۶۰ تن و تکمیل فاز یک سیلوهای نگهداری غلات توسط بخش خصوصی به ظرفیت ۲۰ هزار تن، ازجمله پروژه‌هایی بودند که در سال گذشته از آن‌ها بهره‌برداری شد.
سال گذشته، برای رونق گردشگری دریایی، اسکله‌های تفریحی در بندر انزلی نصب و شناورها سامان‌دهی شدند. این اقدامات گویای نگاه ویژه به گردشگری دریایی در استان گیلان است. در همین راستا در تابستان سال گذشته، علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری، در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، به حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه گردشگری در بندر آستارا گفت: میراث فرهنگی و گردشگری از فعالان حوزه گردشگری دریایی برای سرمایه‌گذاری در ایجاد خط مسافری دریایی در شمال کشور حمایت می‌کند.
صادرات و واردات کالا و تلاش برای افزایش تخلیه و بارگیری محموله‌ها، عملیات‌های نجات و فعالیت‌هایی در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی از دیگر اقدامات بنادر کشور در سال گذشته بود. در ادامه می‌توانید عملکرد سال گذشته‌ی بنادر کشور و برنامه‌های آتی سازمان بنادر و دریانوردی را مطالعه کنید.|
۲ تیر ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵
کد خبر : ۵۰,۶۲۲

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید