موانع حمل یکسره کالا از بندر امام رفع شود/ روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع می شود/ فرآیندهای کاذب و دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی باید شناسایی و رفع شود بزرگترین بنادر آفریقای جنوبی را بشناسید کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم/ تأکید بر مکانیزه‌سازی و ارتقای خدمات به ذینفعان/ برون‌سپاری خدمات دریایی با دقت و قوت پیگیری می‌شود استفاده از پهبادها برای مانتیور امنیت بندر آنتروپ نجات خلبان هواپیمای تفریحی توسط تیم جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر حمل یکسره بیش از ۸ هزار تن کالای اساسی از بندر چابهار ورود کالای ملوانی به بندر خرمشهر ارتقاء ایمنی بنادر صیادی با تعامل سازمان بنادر و سازمان شیلات/ به‌روزرسانی جرایم قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی ظرفیت بنادر بازرگانی کشور 260 میلیون تن است/ بنادر ایران می‌تواند هاب‌ ترانشیپی منطقه شود رتبه بیست و ششم کشور در صید و صیادی جهان/ تحقق بومی‌سازی دانش پرورش ماهی در قفس
به مناسبت پنجم تیرماه، روز جهانی دریانورد
| علی‌اکبر مرزبان | مدیرکل امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی
داستان تلخ کرونا و دریانوردان
در آستانه «روز دریانورد» قرار داریم؛ روزی بزرگ برای شناسایی و بزرگداشت نقش‌آفرین‌ترین و در عین حال مظلوم‌ترین قشر نظام حمل‌ونقل بین‌المللی، با همه محدودیت‌های ناشی از کار در محیط بسته‌ی شناور بر امواج سهمگین دریاها که باید به آن محدودیت‌های خودساخته‌ی دولت‌ها در بنادر به بهانه‌های تامین امنیت و منافع ملی را نیز اضافه کرد.
بر اساس گزارش سال 2019 آنکتاد، بیش از چهارپنجم (80 درصد) تجارت جهان به‌لحاظ حجم از طریق دریا حمل‌ونقل شدند که معادل رقمی آن بیش از 11 میلیارد تن می‌شود. این رقم نشان‌دهنده این واقعیت است که در مقایسه با سه شیوه حمل‌ونقل دیگر (جاده‌ای، ریلی و هوایی)، حمل‌ونقل دریایی با فاصله زیادی برتری ممتاز خود را در رونق اقتصاد جهانی حفظ کرده است و این اتفاق جز با فداکاری و ایثار جامعه بزرگ دریانوردان  در هسته مرکزی زنجیره تامین حاصل نمی‌شد؛ ایثار و ازخودگذشتگی به چندین دلیل روشن: از محدودشدن به محیط بسته شناور و دوری از وطن و خانواده به مدت طولانی و اثرات روانی ناشی از آن و محدودیت‌های دسترسی به امکانات رفاهی بندری گرفته تا محرومیت از همه مواهب خشکی و در کنار آن‌ها پذیرش خطرات ناشی از امواج خروشان دریاها و یا برخورد با صخره‌ها و...
تعداد کشتی‌های اقیانوس‌پیما که در حمل‌ونقل کالاهای گوناگون در بنادر کشورهای جهان فعال‌اند، در حدود 70 هزار فروند هستند. تعداد شاغلان بر روی این کشتی‌ها که از آن‌ها به‌عنوان دریانورد یاد می‌شود، در همه سطوح، به عدد تقریبی یک میلیون و 650 هزار نفر می‌رسد. به این تعداد می‌توان هزاران دریانورد شاغل بر روی دیگر شناورها شامل کشتی‌های صیادی، تفریحی، خدمات فراساحل، تحقیقات و اکتشافات و حتی نیروی دریایی 
را نیز اضافه کرد.
تقریبا شش ماه است که جهان با همه‌گیری ویروس ناخوانده و منحوس «کووید ــــ 19» دست‌به‌گریبان است؛ پدیده‌ای که همه جوانب حیات بشری را تحت‌تاثیر خود قرار داده و اقتصاد جهانی را در همه ابعاد آن با چالش و بحرانی جدی مواجه کرده است. اما در کوران این بحران، بار دیگر صنعت حمل‌ونقل دریایی به یُمن دلاوری دریادلان غیور در سراسر جهان، نقش بی‌بدیل خود را به رخ کشید و جریان تجارت کالاهای اساسی به مقاصد گوناگون را حفظ کرد. این واقعیتی است که موردتوجه و شناسایی سازمان‌های بین‌المللی و در راس آن‌ها سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و سازمان بین‌المللی کار (ILO) قرار گرفت.
و اما این پایان ماجرا نبوده و نیست. دریانوردان صداقت و ازخودگذشتگی خود را به اثبات رساندند، ولی پاسخ درخور و شایسته‌ای دریافت نکردند. شاید در ابتدای شیوع ویروس کرونا و به‌دلیل ترس و وحشت همگانی ناشی از آن و غافل‌گیری دولت‌ها، اتخاذ تدابیر محدودیت‌زا در رابطه با دسترسی دریانوردان به تسهیلات بندری و به‌ویژه تعویض خدمه و بازگشت به میهن تا حدی قابل درک و قبول به نظر می‌رسید، اما پس از گذشت تقریبا چند ماه از اوج شیوع ویروس و ابلاغ بیانیه‌ها و پروتکل‌های انفرادی و مشترک از سوی سازمان‌های بین‌المللی دولتی و مردم‌نهاد، دیگر اعمال محدودیت مضاعف به دریانوردان حاضر در بنادر کشورها پسندیده و توجیه‌پذیر نیست.
در حال حاضر، ده‌ها هزار دریانورد به امید بازگشت به وطن در بنادر دنیا زمین‌گیر شده‌اند. گزارش‌هایی وجود دارد که دریانوردان از دسترسی به تسهیلات بندری و حتی مراکز بهداشتی و درمانی نیز محروم شده‌اند و البته این جفایی بزرگ است نسبت به قشری که بقا و شکوفایی اقتصاد دریامحور مرهون زحمات آن‌ها است. در اهمیت این موضوع همین بس که آقای کی‌تاک‌لیم، دبیرکل آیمو، در یک جلسه مجازی که در روز سه‌شنبه مورخ 20 خرداد (9 ژوئن) برگزار شد، صراحتا از احتمال وقوع یک بحران حقوق بشری و ایمنی کشتیرانی خبر داد و خطاب به همه دولت‌های عضو این سازمان گفت: «ما در آستانه یک بحران بشری و معضل واقعی ایمنی هستیم. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که دریانوردان مستقر بر روی کشتی‌ها برای همیشه روی آب بمانند. این مسئولیت دولت‌هاست که به کشتیرانی اجازه ادامه حرکت دهند و بازگشت دریانوردان به خانه‌هایشان و یا دسترسی به کشتی‌ها برای شروع کار را مجاز اعلام کنند. دولت‌ها لازم است، فورا، اقدام کرده و از تعویض خدمه کشتی‌ها اطمینان حاصل کنند تا جریان تجارت جهانی حفظ و از بروز بحران بشری و ایمنی کشتی جلوگیری شود.
و اما در این میان، جمهوری اسلامی ایران، با هماهنگی و تعامل مرجع دریایی، نهادهای ذی‌ربط و نیز شرکت‌های کشتیرانی و انجمن‌های مردم‌نهاد، به‌عنوان یکی از دولت‌های فعال عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی، از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا، تمام همّ‌وغمّ خود را مصروف رتق‌وفتق امور دریانوردان ـــ  اعم از ایرانی و خارجی ـــ کرد و با ابلاغ بموقع دستورالعمل‌های بین‌المللی و تهیه پروتکل‌های بهداشتی و اجرای آن‌ها، تا آن‌جا که در توان داشت، زمینه تعویض خدمه و دسترسی به تسهیلات و بازگشت به میهن را فراهم آورد. خوشبختانه، تاکنون هیچ‌گونه مشکل حادی در این خصوص گزارش نشده، اگرچه مشکلات مربوط به دریانوردان ایرانی حاضر در بسیاری از بنادر دیگر کشورها کماکان به قوت خود باقی است که رفع آن، به رایزنی و هماهنگی میان نهادهای دریایی و پیگیری ویژه دستگاه دیپلماسی کشور نیاز دارد.
در حوزه دریانوردان و حرفه‌ی دریانوردی سخن بسیار است و از ابعاد گوناگون می‌توان این حرفه را نقد و بررسی کرد، اما با تمرکز صورت‌گرفته بر چالش این‌روزهای دریانوردان جهان و ایران، سخن را کوتاه می‌کنم و به‌عنوان یکی از مسئولان حوزه دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی، صرفا بر این نکته تاکید دارم که جامعه دریانوردان ایرانی، به‌عنوان بزرگ‌ترین قشر از مشتریان ما، در مرکز توجه مدیرعامل سازمان ـــ  که خود یک دریانورد محسوب می‌شود ـــ اعضای هیئت‌عامل و به‌ویژه معاونت امور دریایی قرار دارد. توسعه و بهبود خدمات قابل ارائه به دریانوردان، اجرای درست کنوانسیون کار دریایی، پاسخ‌گویی به مطالبات، افزایش کیفیت دوره‌های آموزشی، استفاده از فناوری‌های روز دنیا و بستر اینترنت برای ارائه خدمات بهتر، به همراه نظارت موثر بر مراکز آموزشی جزء سیاست‌های تغییرناپذیر ماست که برای آن‌ها پروژه‌های متعددی تعریف و بعضا اجرا شده‌اند و برخی دیگر در حال پیگیری
و اقدام هستند.
در این‌جا لازم می‌دانم از طرف خودم و همکاران سازمانی «روز دریانورد» را به همه دریانوردان جهان، علی‌الخصوص دریانوردان عزیز هم‌وطن تبریک و تهنیت عرض کنم. تاریخ معاصر ما شاهد فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌های زیادی از سوی این عزیزان چه در دوران جنگ تحمیلی و چه بعد از آن، در دوران تحریم‌های ناجوانمردانه‌ی استکبار جهانی، بوده است؛ از شهدا و جانبازان دوران جنگ تحمیلی و جان‌باختگان مظلوم کشتی سانچی گرفته تا حماسه بزرگ فرماندهان و دریانوردان پنج نفتکش حامل مواد نفتی به کشور ونزوئلا که پیام سپاس مقام معظم رهبری را در پی داشت. بدون شک، این حماسه‌ها در ذهن تاریخ ملت بزرگ ایران برای همیشه ماندگار خواهد بود.
کلام را با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دریانوردان و خانواده معزز آن‌ها و صلوات نثار ارواح طیبه شهدای دریانورد به پایان می‌برم.|
۱۱ تیر ۱۳۹۹ ۰۹:۱۷
کد خبر : ۵۰,۷۵۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید