آینده روشن و رو به رشد مجتمع بندری انزلی/ بنادر انزلی و کاسپین مکمل یکدیگر هستند آغاز عملیات خارج سازی 6فروند مغروقه آبراه اروند و خور موسی بزرگترین بنادر پاکستان را بشناسید ابقاء ایران به عنوان عضو اصلی شورای بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ٢٠٢٣/ تقدیر از سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای تولید یکصد نقشه الکترونیکی دریانوردی بین‌المللی لزوم توسعه تجارت دریایی و بندری ایران با جهان/ نگاه ویژه به توانمندی‌های داخلی کشور در راستای توسعه دریایی و بندری تأثیر چالش های بنادر چین بر روی صنعت کشتیرانی جهان و جابجایی کالا قرائت گزارش تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی پهلوگیری ۴ فروند کشتی حامل کالای اساسی در بندر شهید رجایی «دریا» بهترین فرصت برای فعالیت اقتصادی است/ ضرورت ایجاد شهرک‌های اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل/ 75 درصد جمعیت کشور به نزدیکی سواحل سوق پیدا کنند تخلیه و بارگیری بیش از 976 هزار تن فرآورده‌های نفتی در بندر امام(ره) از ابتدای سال/ رشد 336 درصدی ترانزیت نسبت به سال قبل
طرح توسعه بندرچابهار فراتر از برنامه زمان‌بندی در حال اجراست
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: طرح‌های توسعه بندر اقیانوسی چابهار در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، توجه ویژه دولت و با پیگیری مستمر و مداوم با سرعت و حتی فراتر از برنامه زمان بندی در حال اجراست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی،بهروز آقایی درباره طرح توسعه بندرچابهار، اظهار داشت: مرحله نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهوری و وزیران حمل و نقل ۲۷ کشور و با هزینه یک میلیارد دلاری دولت در آذر ۹۶ راه‌اندازی شد و پس از آن اجرای پروژه‌های متعددی این بندر استراتژیک را در مسیر توسعه و آبادانی قرار داده است.
وی تصریح کرد: چابهار دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این ۲ اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن، نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت ۲۴۰ هکتار و محوطه‌های بارانداز ۱۶ هکتار، انبارهای مسقف ۳۰ هزار مترمربع و اسکله شهید کلانتری دارای ۳۰ هزار مترمربع مساحت، ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار مترمربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری است.
وی افزود: اسکله شهید بهشتی چابهار پنج پست و اسکله شهید کلانتری نیز پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارد که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۶۲ همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اعتبار ۳۴۱ میلیون دلار از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و در تکمیل فاز نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته است.
آقایی ادامه داد: مرحله نخست این طرح شامل ساخت موج شکن به طول یکهزار و ۶۵۰ متر، احداث ترمینال کانتینری شامل ۲ پست اسکله به طول ۶۴۰ متر، ساخت سه پست اسکله چند منظوره به طول ۵۸۰ متر، لایروبی به میزان ۱۷ میلیون مترمکعب تا عمق منفی 16 متر و احیای اراضی به میزان ۲۰۳ هکتار است.
وی گفت: هم اینک پروژه های مختلفی در حال اجر است که هر کدام نقش مهمی در توسعه و آبادانی و آماده سازی زیرساخت این بندر مهم دارند.

پیشرفت ۸۶ درصدی عملیات استحصال از دریا فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پروژه های زیرساختی بندر شهید بهشتی چابهار با شتاب در حال توسعه است به گونه ای که در مرحله دوم (فاز ۲) این طرح ۸۶ درصد عملیات استحصال از دریا انجام شده است.
آقایی بیان کرد: بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور با موقعیتی منحصر بفرد و برخوردار از زیرساخت های مناسب بندری و تجهیزات پیشرفته قابلیت تبدیل شدن به قطب تجاری منطقه را دارد.
وی ادامه داد: ظرفیت های این بندر استراتژیک باعث شده است سرمایه گذاران زیادی متقاضی سرمایه گذاری در اراضی پسکرانه آن باشند که ایجاد زیرساخت های لازم برای این امر، در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: در این راستا موج شکن به طور یکهزار و ۴۷۰ متر با مصالح سنگی به حجم ۱,۶ میلیون مترمکعب به منظور ایجاد فاز یک تا پنج این بندر احداث شده است. 
آقایی اضافه کرد: لایروبی و استحصال حوضچه و کانال دسترسی به حجم ۱۵,۸ میلیون مترمکعب برای راه اندازی فاز یک و دو طرح توسعه بندر شهید بهشتی از دیگر اقداماتی است که در راستای توسعه زیرساخت های این بندر بزرگ اقیانوسی انجام شده است.
وی تصریح کرد: احداث دایک زون سه به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر با استفاده از مصالح سنگی به حجم ۶۰۰ هزار متر مکعب در مرحله دوم طرح توسعه از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: همچنین با استحصال حدود ۳۸ هکتار اراضی در بندر شهید بهشتی حدود ۸۶ درصد این عملیات در جهت راه اندازی مرحله دوم انجام شده است.
آقایی با اشاره به پیشرفت ۹۴,۶۸ درصدی مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی، گفت: مطالعات مرحله دوم این طرح شامل محوطه سازی، تاسیسات و ساختمان و همچنین گمانه های شناسایی آن در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی های اقیانوس پیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده است که با ایجاد دو اسکله جدید در فاز دو طرح توسعه عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر استراتژیک با رشد چشمگیری همراه خواهد شد.

۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت سیلو تمام مکانیزه در بندرچابهار هزینه می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای ساخت سیلوی تمام مکانیزه با تجهیزات در بندرچابهار ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه و در مدت ۲۴ ماه آماده بهره‌برداری می‌شود.
آقایی گفت: با ساخت این سیلوی تمام مکانیزه ۱۰۰ هزار تنی ضمن تسریع در تخلیه کشتی‌ها، عملا هزینه‌های تخلیه و انتقال کاهش یافته و کالا به صورت کاملا استاندارد نگهداری، تخلیه و بارگیری می‌شود.
وی از مزایای ساخت سیلو در بندر شهید بهشتی، تخلیه کشتی با ظرفیت یکهزار و ۲۰۰ تن در ساعت، رعایت مباحث زیست محیطی، جلوگیری از ریزش غلات در محوطه‌ها، کاهش هزینه‌های تخلیه و انتقال، نگهداری استاندارد و ایمن تخلیه و انتقال عنوان کرد.
   مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح های عمرانی و آماده سازی زیرساخت های بندر موجب  رونق روز افزون ترافیک دریایی در بندر چابهار شده و این امر حاکی از افق روشن توسعه پایدار در این بندر بزرگ اقیانوسی است.
آقایی افزود: در طول یک هفته هشت عملیات دریایی شامل جداسازی و پهلودهی کشتی با طول بیش از ۲۰۰ متر در یک روز در این بندر محقق شده و این موضوع نشان می دهد که بندر چابهار در حال کسب جایگاه واقعی خود در بین بنادر کشور و منطقه است.
وی بیان کرد: بندر چابهار با بهره مندی از ۳۰ دستگاه استراتژیک از نظر تجهیزات یکی از بنادر مدرن کشور است، این تجهیزات در رشد عملیات تخلیه و بارگیری، صادرات و واردات در این بندر نقش بسزایی داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به اینکه با رونق صادرات و واردات کالا از این بندر استراتژیک، ترافیک دریایی هم رشد روز افزونی پیدا کرده است، افزود: با توجه به افزایش ترافیک دریایی، ارتقای امنیت حوضچه، آبراه و کانال های دسترسی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری یکی از اولویت‌های این اداره کل است.
وی تصریح کرد: این مهم به عنوان یکی از تکالیف معاونت امور دریایی بندر چابهار، با نصب علائم کمک ناوبری و لایروبی به میزان دسترسی به عمق مطلوب به نحو احسن انجام شده است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای مکران (عمان) واقع شده است.
۱۷ تیر ۱۳۹۹ ۰۹:۰۱
ایرنا |
کد خبر : ۵۰,۸۲۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید