بازدید دریایی معاون وزیر راه و شهرسازی از روند لایروبی بندر چابهار/ ۴۰ هزار مترمکعب لایروبی در بندر شهید کلانتری انجام شده است استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در بندر چابهار/ توسعه رضایت بخش زیرساخت‌های بندر شهیدبهشتی/ افزایش عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار کاهش ضریب خوردگی تجهیزات دریایی با بهره برداری از پروژه دایک حفاظت ساحلی بندر شهید بهشتی چابهار/ افزایش اراضی پسکرانه بندر چابهار به میزان ۱۳ هکتار پهلودهی دهمین کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر چابهار/ تجلیل از دریانوردان شناورهای ترانزیتی در بندر چابهار/ بررسی وضعیت پروژه های توسعه ای بندر چابهار استقرار پلیس گمرک در بندر آستارا رونمایی از کتاب "زنجیره تأمین" بندر بوشهر مجلس؛ برای رونق حمل و نقل دریایی سیاست های حمایتی دارد/ توجه به دریانوردان و ملوانان؛ هدف ویژه کمیته بنادر و دریانوردی مجلس/ حمل و نقل دریایی یکی از مولفه های پیشران اقتصاد ایران است اعطای نمادین بیمه نامه تکمیلی دریانوردان آزاد در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی بخش خصوصی حوزه بندری و دریایی؛ بازوان اصلی اقتصادی و اجرایی کشور در دوران تحریم/ هم افزایی بخش دولتی و خصوصی نتایج بهتری به دنبال دارد تطبیق با تقاضای روز کشتیرانی جهان در دستور کار سازمان بنادر/ خودباوری دریاییان در دوران تحریم اجازه توقف فعالیت ها را نداد/ تکیه بی سابقه سازمان بنادر به توان داخلی در حوزه ناوگان عملیاتی و تجهیزات/ نیازمند ظرفیت سازی برای تامین سوخت کم سولفور ناوگان خارجی وارد شده به بنادر هستیم
توسعه بنادر در جهان چگونه دنبال می شود؟
همواره توسعه بنادر و ایجاد بنادر جدید توسط عامل "بازار" تعیین شده است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که بازار آزاد ممکن است همیشه بهترین گزینه و عامل نباشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، تحقیقات موسسه Drewry نشان می دهد که خاورمیانه شهرت زیادی در زمینه ساخت و ایجاد بنادر بزرگ و پر زرق و برق دارد، در صورتی که برای بهره برداری از بنادر جدید به ظرفیت بالاتر و بیشتری نیاز هست و بعضا این عامل نادیده گرفته می شود، در این شرایط هیچ تضمینی وجود ندارد که از بنادر جدید به میزان کافی بهره برداری شود و در عین حال بنادر قدیمی تر معمولا دسترسی بهتری به پسکرانه ها دارند.

 راهکاری که بسیاری از دولت ها در این مواقع اتخاذ می کنند این است که بنادر قدیمی خود را تعطیل کرده و حجم عملیات را به بنادر جدید منتقل کنند، برای مثال می توان به بندر قدیمی مسقط در عمان اشاره کرد که برای حمل کانتینر بسته شد و تردد 350 هزار TEU به  بندر صُحار در 230 کیلومتری آن منتقل شد؛ اما خاورمیانه استثناء است نه یک قاعده. در اکثر مکان های دیگر، دولت ها و مقامات بندری با توجه با بازار و با تکیه بر این واقعیت که بنادر جدید تسهیلات بهتر، آب عمیق تر و سطح خدمات بالاتر ارائه می دهند، تصمیم می گیرند که از کدام بنادر استفاده کنند.

از نظر اقتصادی و زیست محیطی، توسعه پایدار بنادر نه تنها برای دولت به عنوان متصدیان مدیریت بندر بلکه برای مقامات بندر و اپراتورهای ترمینال یک مسئله بسیار مهم است. هماهنگ سازی نقش ها و کارکردهای هر بندر با اهداف توسعه پایدار (SDG) حایز اهمیت است زیرا بنادر تأثیر مستقیمی در حمل و نقل بین المللی و داخلی و همچنین توسعه اقتصادی و اجتماعی محلی و ملی دارند.

مدل توسعه بندر

در ارتباط با روند توسعه بنادر در دنیا، مدل anyport یکی از مدل های معروفی است که در بسیاری از موارد مورد توجه قرار می گیرد. این مدل نحوه و روند توسعه بندر در بعد مکان و زمان را شرح می دهد. این مدل یک فرآیند پنج مرحله ای را ارائه می دهد تا نشان دهد که چگونه امکانات در یک بندر معمولی توسعه پیدا می کند. در این مدل بندر اولیه با اسکله های جانبی کوچک در مجاورت مرکز شهر شکل می گیرد و توسعه اسکله ها در مراحل اولیه محصول پیشرفت فناوری های دریایی و پیشرفت در کاربری محموله و بار ورودی به بندر است. فاز بعدی توسعه بر اساس فاصله گرقتن بندر از هسته شهری نمایان می شود و اسکله ها دورتر ازمناطق تجاری و مرکزی شهرها ساخته می شوند. در مراحل پایانی، افزایش تخصصی سازی در امر حمل بار، افزایش حجم کشتی ها و تقاضای روزافزون برای فضای بیشتر حمل و نقل و انبارداری منجر به فعالیت بندر در مکانه ایی می شود که به دور از قدیمی ترین امکانات بندر قرار دارند.

 بنابراین زیرساخت های بندری طی چندین دهه و در بعضی موارد طی مدت زمان بسیار بیشتری توسعه پیدا می کنند. سه مرحله اصلی در فرآیند توسعه بندر بر اساس این مدل می توان چنین توصیف کرد:

موقعیت
موقعیت اولیه بندر کاملاً به ملاحظات جغرافیایی وابسته است، برای مثال دورترین نقطه قابل پیمایش در داخل خاک کشور که توسط کشتی ها قابل دسترسی است. قبل از انقلاب صنعتی، بنادر از نظر امکانات پایانه خود معمولا شناخته شده نبودند. در ابتدا فعالیت های مرتبط با بندر عمدتاً در انبارداری و عمده فروشی متمرکز می شود که در مکان هایی مستقیم در مجاورت بندر واقع شده بودند.
موقعیت بندری در ابتدا یک عنصر اصلی از مرکز شهر است.

توسعه
انقلاب صنعتی چندین تغییر ایجاد کرد که بر فعالیت های بندر تأثیر گذاشت، در این فاز اسکله ها گسترش یافته و اسکله های بیشتر  برای پاسخگویی به میزان فزاینده بار و مسافر و همچنین کشتی های بزرگتر ساخته می شوند. با گسترش ابعاد کشتی ها، کشتی سازی به فعالیتی تبدیل شد که نیاز به ساخت اسکله های مخصوص به خود را خواهد داشت. در ادامه ، ادغام خطوط ریلی با پایانه های بندری امکان دسترسی به مناطق وسیع با رشد متناسب پسکرانه ها و افزایش ترافیک دریایی را در پی خواهد داشت. فعالیت های مرتبط با بندر نیز گسترش یافته و شامل فعالیت های صنعتی نیز می شود.

تخصص

 مرحله بعدی شامل ساخت اسکله های تخصصی برای حمل بار مانند کانتینرها، سنگ معدن ، غلات، نفت و زغال سنگ است که نیاز به انبارداری را به طور قابل توجهی گسترش می دهد. کشتی های بزرگتر غالباً به لایروبی برای دسترسی به عمق بیشتر و یا ساخت اسکله های طولانی تراحتیاج دارند. همه این تحولات باعث می شود تجهیزات و زیرساخت های جدید از محل اولیه احداث بندر فاصله گرقته و بالطبع افزایش ظرفیت برای عملیات بندری نیز حاصل شود.

مترجم: نادر الفت

۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۳۱
کد خبر : ۵۱,۰۹۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید