اعطای نمادین بیمه نامه تکمیلی دریانوردان آزاد در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی بخش خصوصی حوزه بندری و دریایی؛ بازوان اصلی اقتصادی و اجرایی کشور در دوران تحریم/ هم افزایی بخش دولتی و خصوصی نتایج بهتری به دنبال دارد تطبیق با تقاضای روز کشتیرانی جهان در دستور کار سازمان بنادر/ خودباوری دریاییان در دوران تحریم اجازه توقف فعالیت ها را نداد/ تکیه بی سابقه سازمان بنادر به توان داخلی در حوزه ناوگان عملیاتی و تجهیزات/ نیازمند ظرفیت سازی برای تامین سوخت کم سولفور ناوگان خارجی وارد شده به بنادر هستیم دریانوردان؛ نشان دادند که می توان تحریم ها را دور زد/ دریانوردی پایدار؛ نتیجه تلاش های مقتدرانه نیروی دریایی ارتش و سپاه است/ استمرار فعالیت های اقتصادی کشور با حضور موثر نیروی دریایی ایران در آب های دور رونمایی از کتاب «اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران»/ بررسی تاریخ بنادر و دریانوردی ایران از 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح تا سال 2012میلادی/ تهیه سند بین المللی نقش ایران در تمدن دریایی حرکت کشتیرانی تجاری ایران، یک روز هم متوقف نشد/ نقش شرکت کشتیرانی های کوچک و غیر دولتی پررنگ تر می شود/ کشتیرانی ایران؛ به استانداردهای بین المللی مجهز است/ هیچ دوره آموزشی دریانوردی در کشور متوقف نشده است/ در آینده ای نزدیک؛ قرارداد کار دریایی در کشور اجرایی می شود بدون دریانوردان؛ دستیابی به اهداف دریایی امکان پذیر نیست/ تجارت آزاد حق ایران است/ هیچ کس نمی تواند خدشه ای به واردات و صادرات کشور وارد کند/ قدردانی از ارگان های دریایی برای همراهی در صادرات کالا/ مشکلی از بابت تأمین سوخت کم سولفور نداریم آغاز مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی/ تجلیل از دریاییان نمونه کشور با حضور مدیران ارشد ارگان های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی؛ دستگاه برتر کشوری در جشنواره شهید رجایی/ کسب بالاترین امتیاز در تمامی شاخص های عمومی ، اختصاصی و رشد عملکرد حوزه دریایی با اعتماد به توان‌داخلی و بهره‌مندی از ظرفیت بخش‌خصوصی؛ الگوی سایر عرصه‌های اقتصادی باشد/ فعالان دریایی کشور؛ امروز دوشادوش مدافعان‌سلامت جهاد کرده‌اند و سزاوار قدرشناسی هستند
جزئیات ساخت دومین بندر اقیانوسی کشور در سواحل مکران/ بندر جدید در هرمزگان و کانتینری است/ با حداقل هزینه؛ پذیرش بالاترین سایز کشتی‌ها انجام می شود/ سواحل مکران؛ نقش ویژه و استراتژیکی در مبادلات دریایی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جانمایی کلی برای ساخت دومین بندر اقیانوسی کشور در سواحل مکران انجام شد، گفت: این بندر در استان هرمزگان با محوریت جذب کشتی‌های کانتینری با اندازه بزرگ ساخته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی ،محمد راستاد درباره احداث دومین بندر اقیانوسی در سواحل مکران، اظهار داشت:‌ مطالعات فازِ شناخت برای تعیین مناسب‌ترین جانمایی این بندر در سواحل مکران انجام داده‌ایم و به جمع‌بندی‌ کلی رسیده‌ایم.

* امکان پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ در بندر جدید اقیانوسی مکران

وی با بیان اینکه که کار در دست مطالعه است، ادامه داد: بندر جدید خصوصیاتی که دارد این است که به مسیرهای اصلی تجارت جهانی نزدیک‌تر است، این بندر خارج از خلیج فارس و در سواحل مکران قرار دارد و از نظر موقعیت‌ طبیعتاً پیش از تنگه هرمز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با احداث این بندر ما به اعماق بیشترِ آب دسترسی بهتری داریم و بنابراین با حداقل هزینه می‌توانیم پذیرش بالاترین سایز کشتی‌ها را داشته باشیم و این موجب می‌شود، بندر ما در سواحل مکران مزیت‌های مناسبی از نظر پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ داشته باشد.

* دسترسی مناسب بندر جدید به شریان‌های جاده‌ای و ریل

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ما نیم‌نگاهی هم به این موضوع داریم که در آن نقطه جانمایی شده برای بندر جدید، دسترسی مناسبی به انواع مدل‌های حمل‌ونقل وجود داشته باشد، یعنی به شریان‌های اصلی جاده و راه‌آهن با حداقل مسافت متصل شویم و از این طریق بندری بزرگ و اقیانوسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: انتظار داریم این بندر یک هاب برای ترانزیت و ترانشیپ در منطقه باشد که در طول سواحل مکران ایجاد می‌شود.

* بندر جدید متناسب با میزان تقاضا برای واردات، صادرات، ترانزیت و ترانشیپ کالا

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آیا این بندر جدید ظرفیت‌های بندر چابهار را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، گفت: خیر، یکی از مواردی که مدنظر سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد این است که ایجاد ظرفیت متناسب با رشد تقاضا داشته باشیم، یعنی ما متناسب با رشد تقاضا به گونه‌ای ظرفیت‌های جدید را ایجاد می‌کنیم که ظرفیت مازاد آن چنانی نداشته باشیم تا بنادر دیگر تحت تأثیر منفی قرار گیرد، به هر حال ما بندر شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین بندر کشور را داریم و بندر چابهار را داریم که اخیراً توسعه داده‌ایم، بنابراین بندر جدید به نحوی در افق زمانی و اجرا برنامه‌ریزی می‌شود که متناسب با میزان تقاضا برای واردات و صادرات و ترانزیت و ترانشیپ کالا باشد.

* بندر جدید مکران کانتینری خواهد بود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که آیا این بندر جدیدِ سواحل مکران کانتینر و فله خواهد بود؟ گفت: ‌تلاش ما بر این است که روی بخش کانتینر در این بندر تمرکز بیشتری داشته باشیم در نقطه‌ای که مدنظر ما برای احداث بندر است، فاصله نزدیکی با کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب در سواحل مکران دارد، البته به واسطه عمق زیاد، برای مواد معدنی و کالاهای اساسی هم قابل استفاده خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد نام نقطه‌ای که قرار است بندر جدید احداث شود، اعلام شود؟ گفت: فعلاً هنوز نقطه تدقیق نشده است، اما آنچه مسلم است این بندر در محدوده سواحل مکران و در استان هرمزگان خواهد بود.

راستاد یادآور شد: سواحل مکران نقش ویژه و استراتژیکی در مبادلات دریایی در آینده خواهد داشت.

بنابراین گزارش، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیش از این درباره احداث بندر اقیانوسی در سواحل مکران گفته بود: در سواحل مکران به دنبال ایجاد یک بندر بزرگ اقیانوسی هستیم و مطالعات فاز شناختی آن را انجام داده ایم و نقاطی را به صورت کلی ارزیابی کرده‌ایم‌.

به گفته راستاد، زمان‌بندی در این رابطه بستگی به روند تقاضا و استفاده از ظرفیت های موجود دارد و سرمایه‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که بلافاصله بتوانیم از زیرساخت‌های ایجاد شده بهره‌مند شویم و پیش بینی ما این است که عملیات اجرایی بندر جدید در این جغرافیا، به پنج سال زمان نیاز دارد.

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴
کد خبر : ۵۱,۲۴۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید