موانع حمل یکسره کالا از بندر امام رفع شود/ روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع می شود/ فرآیندهای کاذب و دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی باید شناسایی و رفع شود بزرگترین بنادر آفریقای جنوبی را بشناسید کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم/ تأکید بر مکانیزه‌سازی و ارتقای خدمات به ذینفعان/ برون‌سپاری خدمات دریایی با دقت و قوت پیگیری می‌شود استفاده از پهبادها برای مانتیور امنیت بندر آنتروپ نجات خلبان هواپیمای تفریحی توسط تیم جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر حمل یکسره بیش از ۸ هزار تن کالای اساسی از بندر چابهار ورود کالای ملوانی به بندر خرمشهر ارتقاء ایمنی بنادر صیادی با تعامل سازمان بنادر و سازمان شیلات/ به‌روزرسانی جرایم قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی ظرفیت بنادر بازرگانی کشور 260 میلیون تن است/ بنادر ایران می‌تواند هاب‌ ترانشیپی منطقه شود رتبه بیست و ششم کشور در صید و صیادی جهان/ تحقق بومی‌سازی دانش پرورش ماهی در قفس
ماندانا منصوریان | نماینده ایران در سازمان بین‌المللی دریایی

1

سازمان بین‌المللی دریایی (آیمو) هر ساله یکی از روزهای هفته آخر ماه سپتامبر میلادی را به‌عنوان روز جهانی دریانوردی جشن می‌گیرد. و هر سال هم شعار مخصوص به خود را دارد. امسال، روز 24‌سپتامبر۲۰۲۰ جشن روز جهانی دریانوردی در آیمو به‌صورت یک رویداد آنلاین برگزار می‌شود. شعار سال ۲۰۲۰ آیمو هم عبارت است از: sustainable shipping for a sustainable planet؛ ‌یا به‌عبارتی، «کشتیرانی پایدار برای سیاره‌ی پایدار».

اگرچه هر سال آیمو به موضوعی خاص می‌پردازد و شعاری را انتخاب می‌کند که بیشترین اهمیت را در آن سال به خود اختصاص داده باشد، اما معمولا شعاری که برای اولین سال یک دهه‌ی میلادی انتخاب می‌شود، کمی جامع‌تر و دربرگیرنده کلیه‌ی مصوبات و تمهیداتی است که قرار است در این دهه اجرایی شوند؛ کما‌ این‌که در انتخاب شعار سال ۲۰۲۰ به این مهم توجه شده است.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۵، ۱۹۳ کشور، دستور کار توسعه‌ی پایدار در سال ۲۰۳۰ و 17 هدف توسعه‌ی پایدار آن (SDGs) را تصویب کردند. به‌عنوان بخشی از خانواده سازمان ملل متحد، آیمو فعالانه در جهت اجرای دستور کار توسعه‌ی پایدار در سال ۲۰۳۰ و اهداف مرتبط با آن کار می‌کند. شعار امسال آیمو فرصت بسيار خوبی برای بالا‌بردن آگاهی از اهداف توسعه‌ی پایدار سازمان ملل متحد  و به‎نمایش‎گذاشتن اقداماتی است که سازمان بین‌المللی دریانوردی و کشورهای عضو آن برای رسیدن به اهداف انجام می‌دهند. این موضوع فرصت‌هایی را برای رهبران بخش‌های مختلف حمل‌ونقل ازجمله صنعت دریانوردی فراهم خواهد کرد تا هم در مورد کارهای انجام‌شده و هم اقدامات ضروری که بیشتر به سمت آینده‌ای پایدار برنامه‌ریزی می‌کنند، تمرکز کنند. آیمو به راه خود و تهیه و توسعه اقدامات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش میزان گوگرد سوخت کشتی‌ها، اجرا و اعمال کنوانسیون مدیریت آب توازن، حفاظت از مناطق قطبی، کاهش آلاینده‌های دریایی ازجمله پلاستیک‌ها و سایر ادوات ماهیگیری، بهبود بهره‌وری حمل‌ونقل از طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات، چالش‌های دیجیتالی‌شدن حمل‌ونقل و افزایش و مشارکت زنان در جامعه‌ی دریایی ادامه خواهد داد. البته مشارکت زنان در جامعه‌ی دریایی و صنعت دریانوردی به‌عنوان یک شعار موازی، همواره از این پس در کنار شعار ویژه هر سال باقی خواهد ماند.

حمل‌ونقل پایدار یک مفهوم مدیریت جامع برای توسعه‌ی پایدار است که در بخش حمل‌ونقل اعمال می‌شود و شامل مسئولیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی است. پایداری شامل سه رکن اصلی: محیط زیست، جامعه و اقتصاد است و توسعه‌ی کشتیرانی پایدار نتیجه تقویت همین سه رکن است. عوامل مختلفی بر توسعه‌ی پایداری در حمل‌ونقل تاثیر می‌گذارند، از عوامل نظارتی تا عوامل اقتصادی ـــ  اجتماعی، جنبه‌های مربوط به بازار و عوامل انسانی، که همه در کنار هم از طرق مختلف به توسعه این سه رکن کمک می‌کنند. از آن‌جا که بسیاری از ذی‌نفعان مختلف در این فرایند دخیل هستند، نتیجه‌گیری می‌شود که یکی از عوامل مهم در حمایت از حمل‌ونقل پایدار، درک نگرانی‌ها، نیازها و انتظارات طرفین است. گفت‌وگوهای سازنده، مشارکت‌ها، هم‌افزایی‌ها، تحقیق و توسعه‌ی مشترک، برخی از ابزارهای اساسی در توسعه‌ی حمل‌ونقل پایدار است.

حمل‌ونقل از طریق دریا تا کنون شامل حمل‌ونقل بیش از 80 درصد از تجارت جهانی، ازجمله لوازم حیاتی پزشکی، مواد غذایی و دیگر کالاهای اساسی بوده ‌است که برای مقابله با بیماری کووید ـــ 19 و بهبودی افراد بیمار حیاتی هستند. بیماری ویروسی همه‌گیر کووید ـــ 19 وظیفه حرفه‌ای و فداکاری دو میلیون دریانوردی را که در ناوگان تجاری جهان خدمت می‌کنند، بیش‌ازپیش برجسته کرده است، اما صدها هزار نفر از دریانوردان با یک بحران انسانی مواجه هستند، زیراکه برخی از آن‌ها در دریاها گیر افتاده‌اند و قادر به پیاده‌شدن از کشتی‌هایی که قراردادهایشان بارها تمدید شده، نیستند. تا اول سپتامبر ۲۰۲۰ حدود 300 هزار نفر در دنیا قادر به پیاده‌شدن و ترک کشتی‌های تجاری نبودند و از طرفی همین تعداد دریانورد لازم است تا به کشتی‌ها ملحق شوند. موضوع تغییر خدمه، یکی از معضلات کنونی صنعت دریانوردی است.

آیمو به‌عنوان بخشی از خانواده سازمان ملل متحد، فعالانه به سمت دستور کار توسعه‌ی پایدار در سال ۲۰۳۰ و اهداف مرتبط با آن کار می‌کند. در‌واقع بیشتر عناصر دستور کار سال ۲۰۳۰ تنها با یک حمل‌ونقل پایدار که از تجارت جهانی حمایت می‌کند و اقتصاد جهانی را تسهیل می‌بخشد، تحقق خواهند یافت. کمیته همکاری‌های فنی آیمو تاکنون پیوندهایی را بین کمک‌های فنی سازمان آیمو و اهداف توسعه‌ی پایدار  ایجاد کرده است، درحالی‌که  هدف 14 یا زندگی زیر آب برای آیمو حیاتی‌ترین و مرتبط‌ترین هدف است. سایر جنبه‌های کار سازمان آیمو را می‌توان به بقیه اهداف توسعه‌ی پایدار   مرتبط دانست. در واقع هر کاری که آیمو انجام می‌دهد با یکی از اهداف توسعه‌ی پایدار سازمان ملل مرتبط است؛ همان اهدافی که به دنبال کمک به توسعه‌ی پایدار صنعت کشتیرانی در جهان است. |

۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۳۶
کد خبر : ۵۱,۷۹۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید