مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در گفت‌وگو با «بندر و دریا»:
پرچم‌دار و سرباز جهاد اقتصادی هستیم
شرکت ملی نفتکش ایران، سومین شرکت بزرگ کشتیرانی نفتی جهان به حساب می‌آید که سهمی چشمگیر و نقشی مهم در صادرات نفت کشور ایفا می‌کند؛ شرکتی که تحریم‌های خصمانه و ناجوانمردانه‌ی آمریکا، بیش از همیشه بر عملکرد آن تاثیر گذاشته، اما این باعث نشده که مدیران سختکوش و توانمند آن، دست روی دست بگذارند و در حوزه‌ی فعالیت خود چاره‌ای نیندیشند. صدور نفت در چنین شرایط دشوار، جزء اهداف اصلی شرکت ملی نفتکش ایران قرار داشته و دارد، به‌طوری‌که اعزام اخیر چند کشتی به مقصد کشور ونزوئلا و رسیدن آن‌ها به مقصد بدون هیچ‌گونه محدودیت، موفقیت بزرگی برای این شرکت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید و به قول بسیاری از تحلیلگران، آن‌ها با این اقدام، شکننده‌بودن تحریم‌های ناجوانمردانه و غیرانسانی ایالات‌متحده را به نمایش گذاشتند.
در آستانه روز جهانی دریانوردی، درباره این اقدام بزرگ و اقدامات زیست‌محیطی شرکت ملی نفتکش، با توجه به شعار امسال روز جهانی دریانوردی، با کاپیتان نصرالله سردشتی به گفت‌وگو نشستیم. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران معتقد است که این شرکت پیشرو و حامی محیط زیست بوده و اهتمام ویژه‎ای در رعایت و اجرای کنوانسیون‎های بین‎المللی و قوانین و مقررات داخلی داشته و همچین، قدم‌های خوبی برای استفاده از سوخت کم‌سولفور برداشته است.
شرایط سخت دریانوردی در دوران همه‌گیری کرونا که نگرانی‌های بسیاری را نسبت به شرایط کار و زندگی دریانوردان ایجاد کرده، موضوع دیگر گفت‌وگو با کاپیتان سردشتی بود که او ضمن توضیح شرایط دریانوردان ایرانیِ فعال روی نفتکش‌ها، از مشکلات دریانوردان خارجی گفت که به‌دلیل لغو پرواز خطوط هوایی، امکان بازگشت به خانه را از دست داده بودند. 

با توجه به شعار امسال روز جهانی دریانوردی که بر نقش کشتیرانی پایدار برای سیاره‌ی پایدار تاکید دارد، درباره سهم و جایگاه ایران در حمل‌ونقل دریایی توضیح دهید. 

خوشبختانه، ناوگان کشتیرانی ایران توانسته است به‌رغم تحریم‎های ظالمانه و محدودیت‎های ناعادلانه‌ی اعمال‌شده، جایگاه خود را در منطقه و جهان حفظ کند. در این ارتباط، هم‌اکنون شرکت ملی نفتکش ایران در شصت‌و‌پنجمین سال فعالیت خود، به‌عنوان سومین شرکت بزرگ کشتیرانی نفتی جهان،  بازو و اهرم قدرتمند صادرات نفت ایران، سهم مهمی در صادرات نفت و فراورده‎های نفتی کشور دارد.

شرکت ملی نفتکش ایران، به پشتوانه علم و دانش 65 سال تجربه و پرسنل توانمند خود، تلاش کرده است با بی‎اثرکردن تحریم‎ها، استفاده بهینه از ظرفیت ناوگان تحت مالکیت و همچنین ظرفیت ناوگان استیجاری، نقش و وظیفه خود را در استمرار فروش و صادرات نفت کشور به‌ویژه در شرایط فعلی به‌خوبی و شایستگی ایفا کند.

تحقق این شعار چگونه امکان‌پذیر خواهد بود؟

شعار «کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار» بر تداوم روند حمل‌ونقل دریایی و موضوعاتی مانند حفاظت از محیط ‎زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‎ای تاکید دارد. به منظور تحقق این شعار باید اقدامات مختلفی صورت گیرد. برای مثال، میزان انتشار گازهای گلخانه‎ای و مخرب باید از ناوگان کشتیرانی جهان تا سال 2030 (نسبت به سال 2005) 40 درصد و تا سال 2050 (نسبت به سال 2008) 50 درصد کاهش یابد و تا سال 2100 به‌طور 100 درصد از این بخش حذف شود. به این منظور نیز لازم است ناوگان کشتیرانی به‎روز و نوسازی شوند و از سوخت‌های جایگزین مانند متانول، گاز طبیعی مایع، آمونیا، گاز مایع (LPG) و هیدروژن استفاده کنند. در بنادر نیز تجهیزات و تاسیسات مربوط به عرضه‌ی سوخت‌های پاک، نصب و راه‌اندازی شود. در کنار این اقدامات، ضروری است آموزش کارکنان کشتی‌ها و بنادر، افزایش ایمنی دریایی و حمل‌ونقل دیجیتالی و توجه به دریانوردان به‌عنوان رکن مهم صنعت کشتیرانی مدنظر قرار گیرد.

در بیانیه‌ دبیرخانه آیمو، به اقدامات زیست‌محیطی برای آینده‌ی پایدار تاکید شده است. شرکت ملی نفتکش ایران تا چه حد با این توصیه‌های زیست‌محیطی هماهنگ است و چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

شرکت ملی نفتکش ایران، به‌عنوان یک شرکت پیشرو و حامی محیط زیست، ضمن حضور فعال در جلسات کمیته حفاظت از محیط زیست دریاییِ آیمو، اهتمام ویژه‌ای در رعایت و اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی و قوانین و مقررات داخلی داشته و در این زمینه، اقدامات مختلفی انجام داده است. ازجمله این اقدامات نیز می‌توان به استفاده از سوخت کم‌سولفور در کشتی‌های ناوگان در راستای اجرای قانون «آیمو 2020»، پایش و کنترل سوخت مصرفی کشتی‌ها در زمان حرکت و انتظار، بهینه‌سازی و کاهش وزن پروانه کشتی‌های ناوگان به‌منظور کاهش مصرف سوخت، پیگیری و نصب سامانه مدیریت آب توازن در تمام کشتی‌های ناوگان، نصب PBCF و MEVIS DUCT بر روی پروانه کشتی‌ها، اخذ گواهینامه‌های بین‎المللی ازجمله ایزو 14001 و... اشاره کرد.

به‌منظور استفاده از سوخت کم‌سولفور که از از ابتدای سال 2020 اجباری شده، چه اقداماتی انجام گرفته است؟ 

شرکت ملی نفتکش ایران، پس از تصویب قانون کاهش سولفور سوخت کشتی‎ها توسط آیمو و در راستای اجرای الزامات این قانون و رفع چالش‎های زیست‌محیطی سوخت مصرفی ناوگان خود، مذاکرات مختلف و متعددی را با وزارت نفت و سازمان بنادر و دریانوردی انجام داد و برای تولید سوخت کم‌سولفور در کشور با پژوهشگاه صنعت نفت و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در قالب انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد وارد همکاری شد.

خوشبختانه، در نتیجه این اقدامات، با حمایت ‎و پشتیبانی وزارت نفت، سازمان بنادر و دریانوردی، و همچنین همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش پالایشگاهی کشور، امکان تولید سوخت کم‌سولفور در داخل فراهم شد، به‌‌طوری که در حال حاضر، پالایشگاه امام‌خمینی(ره) اراک این سوخت را تولید می‌کند و در اختیار شرکت‌های کشتیرانی قرار می‌دهد.

آیا کشتی‌های ایرانی بدون مشکل به سوخت کم‌آلاینده‌تر دسترسی دارند؟ چنانچه مشکلی در این خصوص وجود دارد، توضیح دهید.

در حال حاضر، شرکت‌های کشتیرانی کشور به سوخت کم‌سولفور تولید داخل دسترسی دارند و در این ارتباط، شرکت ملی نفتکش ایران نیز که قانون «آیمو 2020» را اجرایی کرده است، با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود، سوخت کم‌سلفور (ISFO) جیره‌بندی پالایشگاه اراک را از درِ پالایشگاه دریافت کرده و پس از انعقاد قراردادهای مختلف لجستیک، تحویل کشتی‌های صادراتی می‌دهد تا خللی در حمل و صادرات نفت کشور وارد نشود.

در مورد بخش دوم نیز، با وجود این‌که سوخت کم‌سولفور تولید داخل استانداردهای لازم را دارا و منطبق با استاندارد ایزو 8217 است، اما در حال حاضر با کمبود تولید این محصول در پالایشگاه اراک روبه‌رو هستیم، به‌طوری که لازم است افزایش تولید این محصول توسط این پالایشگاه و دیگر پالایشگاه‌های کشور پیگیری و دنبال شود.

در ماه‌های گذشته، شیوع ویروس کرونا هزاران دریانورد را در آب‌های جهان سرگردان کرد، در این خصوص، دریانوردان ایرانی چه تجربه‌ای داشتند و کشور برای حل مشکلات آن‌ها چه اقداماتی انجام داد؟

کرونا و شیوع گسترده و سریع آن، پدیده‌ی بی‌سابقه‌ای در جهان به شمار می‌رود که با شدت بسیار و ابعاد تجربه‌نشده بود. این ویروس که صنعت کشتیرانی را نیز همانند بسیاری از بخش‌ها و صنایع تحت‌تاثیر قرار داده است، باعث شد تا تعداد قابل توجهی از دریانوردان در سراسر جهان، به‌رغم اتمام قراردادهایشان، به‌دلیل قرنطینه‌ی شهرها و بنادر و لغو پرواز بسیاری از خطوط هوایی، در کشتی‌های خود گرفتار شوند.

خوشبختانه، در زمینه‌ی تغییر خدمه کشتی‎ها که یکی از چالش‌های شرکت‌های کشتیرانی در دوره همه‌گیری کرونا بوده، ما برخلاف بسیاری از این شرکت‌ها، با مشکل جدی برخورد نکردیم. در واقع، از آن‌جا که تغییر خدمه کشتی‌های ناوگان، برنامه زمان‌بندی و قراردادهای منعقده در بهمن‌ماه انجام شده بود، چالش کمتری را در زمینه طولانی‌شدن حضور دریانوردان در کشتی‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تجربه کردیم. تنها مشکل ما در خصوص تعداد محدودی از کشتی‌های واقع در مسیر و برخی از دریانوردان خارجی بود که در زمینه دریانوردان خارجی، به‌رغم پیاده‌شدن از کشتی، به‌دلیل لغو پرواز خطوط هوایی، امکان اعزام و انتقال آن‌ها به کشورشان وجود نداشت. البته، این مشکل تا حدودی برطرف شده است و تنها در مورد برخی کشورها هنوز با مشکل روبه‌رو هستیم که امیدواریم با ازسرگیری پروازها رفع شود.

باید به این نکته اشاره کنم که ما در شرکت ملی نفتکش ایران، از زمان شیوع ویروس کرونا، همکاری خوبی را از سوی دریانوردان ناوگان و خانواده‌های محترم آن‌ها در پشت سر گذاشتن این دوره، تحملِ ماندن در کشتی‌ها کمی بیش از زمان معمول و همچنین رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی شاهد بوده و هستیم که در این‌جا لازم است از آن‌ها تشکر و قدردانی کنم. در مجموع، آمادگی برای شرایط اضطرار و تدوین و اجرای سریع شیوه‌نامه‌های سختگیرانه بهداشتی در شرکت ملی نفتکش ایران باعث شد تا بتوانیم کارنامه موفقی را در پیشگیری و مقابله با این ویروس در خشکی و دریا ثبت کنیم.

اعزام چند کشتی ایرانی به مقصد کشور ونزوئلا و رسیدن آن‌ها به مقصد بدون هیچ‌گونه محدودیت، موفقیت بزرگی برای این شرکت و کشتیرانی کشور به حساب می‌آید، به‌طوری ‌که خیلی‌ها از آن به نشانه ترک‌خوردن تحریم‌های غیرانسانی آمریکا نیز یاد کرده‌اند. از موفقیت‌های این سفر بگویید و این‌که با توجه به شرایط دشوار امروزی، برنامه‌ها و اقدامات شما برای افزایش سهم ایران در حمل‌ونقل دریایی جهان چیست؟

اولویت و سیاست این شرکت و مجموعه کارکنان آن، به‌عنوان پرچم‌داران و سربازان جهاد اقتصادی، همواره و به‌ویژه در دوران تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، حفظ و تداوم صادرات نفت کشور بوده است. اعزام نفتکش‎های ایرانی به ونزوئلا نیز تنها یکی از ماموریت‎های این شرکت در خط مقدم جنگ اقتصادی کشور علیه تحریم‎های ظالمانه آمریکا بوده که علی‎رغم مخاطرات زیاد و تهدید پرسنل کشتی‎ها توسط مقامات آمریکا، در راستای اجرای سیاست‎های کلان کشور، با موفقیت و سربلندی انجام شد و اقدامی بود که پیام پرمهر مقام معظم رهبری را نیز در پی داشت.  |

 

۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳
کد خبر : ۵۱,۷۹۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید