آینده روشن و رو به رشد مجتمع بندری انزلی/ بنادر انزلی و کاسپین مکمل یکدیگر هستند آغاز عملیات خارج سازی 6فروند مغروقه آبراه اروند و خور موسی بزرگترین بنادر پاکستان را بشناسید ابقاء ایران به عنوان عضو اصلی شورای بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ٢٠٢٣/ تقدیر از سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای تولید یکصد نقشه الکترونیکی دریانوردی بین‌المللی لزوم توسعه تجارت دریایی و بندری ایران با جهان/ نگاه ویژه به توانمندی‌های داخلی کشور در راستای توسعه دریایی و بندری تأثیر چالش های بنادر چین بر روی صنعت کشتیرانی جهان و جابجایی کالا قرائت گزارش تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی پهلوگیری ۴ فروند کشتی حامل کالای اساسی در بندر شهید رجایی «دریا» بهترین فرصت برای فعالیت اقتصادی است/ ضرورت ایجاد شهرک‌های اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل/ 75 درصد جمعیت کشور به نزدیکی سواحل سوق پیدا کنند تخلیه و بارگیری بیش از 976 هزار تن فرآورده‌های نفتی در بندر امام(ره) از ابتدای سال/ رشد 336 درصدی ترانزیت نسبت به سال قبل
حمایت از صنعت دریانوردی در دوران همه‌گیری کرونا
فریما صالح
تقربیا هم‌زمان با آغاز سال 2020 میلادی، ویروسی جدید نیز همراه کشورها شد. کووید ـــ 19 پیامد‌های ناگواری برای کشورها به همراه داشته است و هرچه بیشتر می‌گذرد، جای ضربه‌اش بر پیکر تجارت جهانی محسوس‌تر می‌شود. از آن‌جا که سهم قابل‌توجهی از تجارت جهانی با حمل‌ونقل دریایی صورت می‌گیرد، ناگفته پیداست که این حوزه نیز مصون نمانده و با افت ملموسی روبه‌رو شده است؛ اتفاقی که در این سال‌ها به آن عادت نداشتیم. مسئله اما این است که بنادر چگونه می‌توانند در برابر مشکلات فعلی و شوک‌هایی که قطعا در آینده وارد خواهد شد، مقاومت کنند؟ کشورها چقدر می‌توانند یار بنادرشان شوند تا از مهلکه سربلند بیرون بیایند؟ در این شرایط، حفظ زنجیره‌های تامین و برقراربودن تجارت دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر مستلزم آن است که بنادر جهان برای ورود کشتی باز بمانند و اقدامات موثری هم برای محافظت از کارکنان بندری لحاظ شود، و از طرفی نیز کشورها از تداوم فعالیت بنادر همدیگر مطمئن باشند. البته از دید برخی تحلیلگران، این شرایط لزوما باعث آسیب‌رساندن بلندمدت اقتصادی نمی‌شود، بلکه می‌تواند نیروی محرکه‌ای برای پیشرفت بیشتر فناوری حمل‌ونقل دریایی شود. اولین قدم نیز می‌تواند افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری‌های حمل‌ونقل باشد.
کووید ـــ 19 نشان داده است که قدرت برهم‌زدن تعادل حمل‌ونقل را تا مدتی دارد و در حال حاضر نیز، پیش‌بینی دقیقی برای پایان این مدت وجود ندارد. اگرچه به نظر می‌رسد حداقل این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها، راهی به‌سوی بهینه‌کردن هزینه‌ها برای این صنعت فراهم خواهد کرد. یکی از تحلیلگران ارشد «Drewry» گفته که پایانه‌های کانتینری در جنوب شرقی آسیا ممکن است به سرمایه‌گذاری‌هایی با مبلغ بیش از 13 میلیارد دلار نیاز داشته باشند. این سرمایه‌گذاری‌ها به یک دلیل باید انجام شود و آن، همگام‌شدن زنجیره تامین و افزایش ظرفیت بنادر بین‌المللی است.
 
اولین قدم، آموزش
بخش دریایی، به‌خصوص بنادر و پایانه‌ها، با وجود همه‌گیری کووید ـــ 19 در حال فعالیت هستند. اگرچه اکنون حمل‌ونقل دریایی با مسئله‌ای بی‌سابقه روبه‌رو است، اما به‌سرعت اقداماتی اساسی را انجام می‌دهد. این‌روزها و در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، متصدیان بنادر سعی در ارتقای دانش فنی مجموعه‌ی خود دارند؛ تمام سعی آن‌ها این است تا با معضل‌های ناشی از کرونا به‌درستی برخورد کنند. این آموزش‌ها قطعا می‌تواند موثر باشد و تمام افرادی که به‌نوعی در این صنعت دخیل هستند، ازجمله مشتریان، اپراتورها و زنجیره تامین، می‌توانند با به‌کارگیری برنامه‌هایی مشخص، به مدیریت این بحران کمک کنند. البته آموزش باید در زمینه‌های گوناگونی باشد؛ از آموزش شیوه‌نامه‌های بهداشتی گرفته تا دورکاری، همگی راه را برای روزهای بهتری در دریا هموار می‌کنند.
 
به‌روزرسانی بنادر 
آن‌طور که این‌روزها در خبرها می‌خوانیم، اغلب بنادر در حال سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های نوین هستند؛ البته با مقرراتی جدیدتر. افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی برای نگهداری ایمن محموله‌های غیرقابل حمل، درنظرگرفتن محل‌هایی که مرزبندی مشخصی داشته باشد و رعایت فاصله اجتماعی، ازجمله اقداماتی است که برنامه‌ریزان برای اجرای موفق‌ترِ آن‌ها تلاش می‌کنند. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که برخی از بنادر، با توجه به موقعیت خود، ممکن است به تجهیزات و زیرساخت‌های جدید و انعطاف‌پذیر بیشتری نیاز داشته باشند. بسته به جغرافیا و مجاورت با مسیرهای گردشگری، آن‌ها باید برای مواردی از قبیل لنگرانداختن‌های غیرمنتظره، فوریت‌های پزشکی متناسب برای کشتی‌ها تفریحی و... تجهیزات مناسبی در نظر بگیرند و البته با توجه به سیاست‌هایشان، می‌توانند معافیت‌های مالیاتی ارائه بدهند. این اقدامات باید سریع و ایمن انجام شوند و البته اگر نیم‌نگاهی به آینده وجود داشته باشد و قابلیت استفاده مجدد تجهیزات نیز در نظر گرفته شود، که دیگر سنگ تمام گذاشته‌اند. 
همه‌گیری کووید ـــ 19 ثابت می‌کند که بهبود ظرفیت کلی برای بنادر، یک نیاز مداوم و سریع است و همچنین، نوع کاربری تجهیزات بندری، از انبارها گرفته تا محل اقامت کارکنان، در این زمان دستخوش تغییر می‌شود. مدیریت برخط کارها (دورکاری) و دسترسی به اینترنت در محیط‌های بندری را نیز می‌توان نوع دیگری از کمک‌های موثر برای بهبود وضعیت کنونی دانست.
 
برنامه‌ی حمایتی کشورها
اگرچه مواردی که تا این‌جا اشاره شد می‌تواند در اغلب بنادر به کار گرفته شود، اما به نظر می‌رسد بعضی از کشورها هنوز به‌روزرسانی لازم را حداقل در فضای مجازی انجام نداده‌اند.
در ادامه، به برخی از نمونه‌‌اقدامات حمایتی کشورها در دوران همه‌گیری بیماری کووید ـــ 19 اشاره می‌شود. این اقدامات شامل سرمایه‌گذاری، معافیت‌های مالیاتی، کمک‌هزینه یا وام، بسته‌های حمایتی و... است.
 
انگلستان 
با همکاری دولت انگلستان، انجمن بنادر انگلیس (BPA) مجموعه اطلاعاتی را برای کلیه بنادر این کشور در همه‌گیری بیماری کووید ـــ 19 تنظیم کرده است. بنادر، با تسهیل مواردی مانند تجارت و گردشگری، نقشی حیاتی در اقتصاد انگلستان بازی می‌کنند و حالا این انجمن، در حمایت از بنادر، مرکزی را تدارک دیده تا راهنمایی و مشاوره ارائه بدهد. حدود 400 بندر عضو این انجمن هستند، اما آن‌طور که در وبگاه آن‌ها آمده، این مرکز برای دیگر بنادر نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد و کافی است تا به آن‌ها ایمیل بزنند. این انجمن یک صندوق پستی (مختص مسائل و شغل‌های دریایی) برای دوران شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است. هرگونه اطلاعات دریافتی با دولت در میان گذاشته می‌شود تا راه‌‌حلی پیدا شود؛ اما به‌غیر از موضوعات عمومی، مورد دیگری را با سازمان‌های دیگر به اشتراک نمی‌گذارند. سند تهیه‌شده نشان می‌دهد که چگونه سرمایه‌گذاری در بنادر می‌تواند نقشی اساسی در بهبود این اوضاع داشته باشد.
در طرح بهبود اقتصادی، سه بسته برای استفاده دولت و بنادر (در شروع فعالیت اقتصادی) پیشنهاد شده است: اولین آن‌ها، ادامه جریان نقدی میان‌مدت و پشتیبانی از تجارت است که به بنادر و سایر مشاغل اجازه می‌دهد تا در کوتاه‌مدت سرمایه جمع کنند. دوم، اختصاص کمک‌هزینه‌ی ویژه برای توسعه پایدار است. در این طرح، سرمایه مشخص‌شده می‌تواند قفل  اقتصادی را رمزگشایی کند و به سمت رشد این بخش و همچنین تصویب مهم‌ترین اهداف سیاست‌های بلندمدت دولت پیش برود. سوم، به‌کارگیری سیاستی برای برنامه‌ریزی سریع و ایجاد بنادر آزاد است. دولت انگلیس مدتی است که تلاش می‌کند یک راهبرد سراسری در مورد بنادر آزاد تدوین کند.
 
هلند
اگرچه در نیمه اول سال 2020 در بندر روتردام حجم جابه‌جایی‌ها کاهش پیدا کرده، اما سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر شده است. در شرایط کنونی، اداره بندر روتردام نیز بیکار نمانده و در حال انجام بررسی‌هایی در این خصوص است. در این بررسی‌ها مشخص خواهد شد که روند کدام‌یک از پروژه‌های سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی می‌تواند تسریع شود. این بندر مشارکت خود را با تمرکز بر طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها (مرتبط با انرژی و دیجیتالی) مشخص می‌کند. ایجاد سامانه حمل‌ونقل داخلی با باتری‌های قابل تعویض و اقدامات توسعه‌ای برای شبکه هیدروژنی در بندر، ازجمله این اقدامات به شمار می‌رود. در نیمه اول سال 2020، مجموع سرمایه‌گذاری‌های ناخالص این بندر بیش از 150 میلیون دلار بوده است.
 
سنگاپور
سنگاپور قصد دارد تا سقف 19 میلیون دلار برای حمایت از بخش دریایی در شرایط کنونی هزینه کند. حمایت‌های مالی سنگاپور از صنعت دریایی از ابتدای ماه می (دوازدهم اردیبهشت‌ماه) امسال آغاز شده است. از دیگر اقدامات، تخفیف 30 درصدی است که به کشتی‌های باریِ با اقامت بیش از پنج روز تعلق می‌گیرد. این‌دست اقدامات تا 31 دسامبر 2020 معتبر هستند. همچنین، در همین بازه زمانی، تخفیف 35 درصدیِ هزینه‌هایی چون پهلوگیری شبانه‌ی کشتی‌های منطقه‌ای به 50 درصد افزایش پیدا کرده است تا صاحبان کشتی‌ها حمایت شوند. البته، سنگاپور همچنان در حال افزایش نیروی انسانی و بودجه مشارکتی خود نیز است. یکی از اهداف این طرح‌ها را می‌توان تشویق و حمایت بیشتر از شرکت‌های دریایی برای دیجیتالی‌شدن در نظر گرفت. از آن‌جا که شرکت‌های دریایی ممکن است با چالش‌هایی برای تعهدات مالی خود روبه‌رو شوند، سنگاپور می‌خواهد در این زمینه نیز انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهد. مورد دیگر، کمک‌های مالی به دریانوردان واجد شرایط بود که از اول می تا 31 جولای (دوازدهم اردیبهشت تا دهم مرداد)، با مبلغ حداکثر 800 دلارِ سنگاپور صورت پذیرفت. خدمات مشاوره‌ای رایگان نیز از دیگر اقداماتی است که سنگاپور برای دریانوردان در نظر گرفته است.
 
برزیل
دولت برزیل نیز مدتی است که اعلام کرده دستورالعمل‌های مربوط به بهداشت عمومی در حمل‌ونقل‌های آبی و اقدامات موثر برای تاسیسات بندری را (به‌دلیل شرایط خاص این دوران) بررسی و تلفیق می‌کند. این کشور در اقدامی موقت، با برجسته‌کردن نقش فعالیت‌های بندری، به کارکنان بندر مزایای ویژه اعطا می‌کند. همچنین، در این موقعیت، شرایط منعطف‌تری را برای کارفرمایان (بستن قرارداد با کارکنان موقت) در نظر می‌گیرد. مورد دیگر، معافیت در تعرفه‌های دریایی است که به شرکت‌های بندری تعلق می‌گیرد.
 
امارات متحده عربی
برای بنادر ابوظبی بسته‌های حمایتی ارائه‌ شده تا از سرمایه‌گذاران و مشتریان این بنادر در دوران همه‌گیری بیماری کووید ـــ 19 حمایت شود. تعویق پرداخت اجاره، بخشش مجازات‌های تاخیر در پرداخت و حذف هزینه‌های فرم درخواست برای سرمایه‌گذاران، ازجمله اقدامات این کشور است. طی این دوران، در بندرهای زائد و خلیفه، تاسیساتی ایجاد شده‌اند که در روز، توانایی خدمت‌دهی به حداکثر 700 شناور را دارند. همچنین، در این کشور، کشتی‌های تجاری چوبی سنتی (که در بازه‌ی 15 مارس 2020 تا 30 ژوئن 2020 (25 اسفند 1398 تا 10 تیرماه 1399) در دبی و الحمریه ثبت شده‌اند)، در زمان ورود و خروج و بارگیری مستقیم و غیرمستقیم، از هزینه‌های پهلوگیری معاف‌اند.
 
پرو
پرو ازجمله کشورهایی است که برای جلوگیری از شیوع کووید ـــ 19، دستورالعمل‌های اجباری را در تاسیسات بندری خود تهیه کرده است. تاسیسات بندری پرو قرار است مطابق با دستورالعمل‌ها تجهیز شوند. احتمالا پس از تصویب نهایی، دولت پرو جزئیات بیشتری را در این باره منتشر خواهد کرد.
 
راه پیشِ روی بنادر
جدا از سرمایه‌گذاری‌ها و بسته‌های حمایتی که تا پایان دوران همه‌گیری بیماری کووید ـــ 19 باید همراه بنادر باشد، بنادر به‌صورت کلی برای پیش‌رفتن در این مسیر چند مورد را باید در نظر بگیرند:
  دسترسی به اینترنت (پرسرعت) در داخل و خارج از مناطق بندری برای کارکنان بندر و کاربران گسترش پیدا کند؛
  قابلیت اتصال و قابلیت تبادل داده‌ها در زنجیره تامین جهانی گسترده‌تر شود؛
  زنجیره‌های تامینِ کوتاه‌تر و متنوع‌تر پشتیبانی شوند؛
  راهکارهایی برای همکاری بنادر منطقه‌ای به‌منظور مهار شوک‌هایی مانند شوک همه‌گیری کووید ـــ 19 ارائه شود؛
  سیاست‌های جدیدی به کار گرفته شود تا از این راه با آسیب‌پذیرترین افراد، که اغلب به ساختار اقتصادی و اجتماعی جوامع بندری وابسته هستند، ارتباط موثر برقرار شود؛
  رویکردهای نوآورانه‌ی آموزشی برای تمام کارکنان به کار گرفته شود.
در این میان، آنکتاد نیز مشغول تهیه بسته‌های آموزشی است تا آن را در اختیار بنادر سراسر جهان قرار دهد و آن‌ها بتوانند با اطمینان خاطر از پسِ این بیماری همه‌گیر برآیند. محتوای این بسته‌ها در جلسات «توفان فکری الکترونیکی» طی ماه‌های می و ژوئن 2020 (اردیبهشت و تیر) و با حضور کارشناسان بندری از جمهوری دومینیکن، غنا، نیجریه، مالزی، اندونزی، ایرلند، اسپانیا، برزیل، یونان و دبیرخانه انجمن بین‌المللی بنادر و لنگرگاه‌ها (IAPH) تعریف شده است. |
 
۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۴۵
کد خبر : ۵۱,۸۱۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید