با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی؛ ۱۱ پروژه در مجتمع بندری انزلی؛ افتتاح، بهرهبرداری و کلنگ زنی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بهرهبرداری از یک پست اسکله جنرال کارگو غلات و دو پست اسکله دلفین نفتی، سیلو غلات ۵۰ هزار تنی، انبار کالاهای عمومی ۴۵۰۹ متر مربعی، تعمیرات اساسی اسکلههای شماره ۴ تا ۱۰، ساخت سردرب شماره ۳ مجتمع بندری و نصب و تأمین تجهیزات کنترل تردد، اجرای روسازی، پیادهراه سازی و ایمنسازی موجشکن غربی و مراسم لنگزنی احداث سیلوی غلات ٣٠ هزار تنی، مخازن ۲۰ هزار تنی روغن خوراکی و همچنین شروع عملیات لایروبی حوضچه جدید با ظرفیت بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مترمکعب؛ از جمله پروژههای مهم افتتاحی و سرمایهگذاری بندر انزلی است.
همزمان با آغاز بهرهبرداری از پروژههای بندر انزلی، خط منظم کشتیرانی کانتینربر بین بندر انزلی به مقصد بنادر دریای خزر، شروع به کار کرد؛ با این اتفاق فعالان اقتصادی میتوانند کالاهای خود را اعم از صادراتی و ترانزیتی را به مقاصد مختلف در دریای خزر منتقل کنند.
گفتنی است وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیش از بازدید در پروژه های بندر انزلی در همایش بینالمللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا شرکت کردند.
* ضرورت توسعه زیرساختهای ریلی بنادر
محمد اسلامی در همایش بینالمللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه توسعه تجارت و ترانزیت یکی از ضرورتهای شکوفایی اقتصادی کشور است، تصریح کرد: در دولت دوازدهم؛ گسترش ظرفیت راههای ترانزیتی و توسعه شبکه ریلی به صورت ویژه در دستور کار بوده و تا آخرین روز کاری دولت هم این روند تداوم دارد.
وی افزود: یکی از پروژههایی که در راستای توسعه شبکه ریلی در حال پیگیری است، اتصال راه آهن قزوین - رشت به بندرانزلی و اتصال به آستارا است؛ آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که شبکه ریلی ما از طریق آذربایجان به کشور روسیه و سایر کشورها متصل شود که دولت آذربایجان نیز به این مهم، علاقهمندی و اهتمام ویژه دارد، بدین جهت امیدوار هستیم در چارچوب و زمانبندی مشخصی که اعلام کردیم این پروژه افتتاح شود.
* اتصال راه آهن قزوین - رشت به بندرانزلی و آستارا
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راه آهن رشت - آستارا بر اساس زمان بندی مشخص در حال اجرا است، خاطر نشان کرد: اتصال راه آهن ایران به شبکه ریلی افغانستان و اتصال چابهار به زاهدان از طریق خط آهن در آستانه افتتاح است.
وی ادامه داد: جذابیت استفاده از فرصت ایران در ترانزیت برای اتحادیه اوراسیا با تکمیل زیرساخت ها دو چندان می شود، به همین دلیل اکنون علاوه بر توسعه زیرساختها تلاش شده در اتحادیه راه آهنهای جهان؛ موافقتنامه امضا کنیم و در قالب همکاری منطقهای با تعرفههای واحد در ترانزیت کالا نقش داشته باشیم.
اسلامی با اشاره به اینکه توسعه اسکله رو-رو ریلی باید یکی از رویکردهای جدی در حوزه تجارت دریایی باشد و لازم است مسیر توسعه را بدون توقف ادامه دهیم، گفت: فرصتها و ظرفیتهای تجاری در بنادر کشور این امکان را فراهم می کند تا جغرافیای اقتصادی کشور افزایش پیدا کند.
* حمایت و پشتیبانی از سرمایهگذاران داخلی و خارجی بنادر
وی ضمن حمایت ایران از سرمایهگذاران خارجی برای تکمیل پروژههای ریلی در منطقه شمالی ایران و در گیلان، تصریح کرد: در منطقه آزاد کاسپین از سوی مناطق آزاد، تفاهم های مناسبی انجام و زیرساخت ها و هماهنگیهایی ایجاد شده است؛ در عین حال با حذف برخی تعرفه ها، می توان سرمایه گذران را ترغیب به سرمایهگذاری کرد.
وزیر راه و شهرسازی با دعوت از سرمایهگذاران خارجی برای حضور در بنادر ایران، افزود: سرمایهگذاران داخلی و همسایگان ایران، تحت حمایت و پشتیبانی ما هستند تا بتوانند در پروژههای مشترک همکاری داشته باشند.
* تمرکز سازمان بنادر برای توسعه زیرساختی و روبنایی بندر انزلی
محمد راستاد در حاشیه همایش اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه امروز ۱۱ پروژه توسعه ای در بندر انزلی به بهره برداری می رسد و یا عملیات اجرایی آنها آغاز می شود، تصریح کرد: از این پروژه ها، ۴ پروژه توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده که بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال و مابقی به میزان ۹۰۰ میلیارد ریال توسط سازمان بنادر و دریانوردی سرمایه گذاری شده است.
وی خاطر نشان کرد: توانسته ایم شرایط خوب و ایده الی را از حیث زیرساخت ها، روبناها و تجهیزات بندری در نوار ساحلی کشور ایجاد کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت سالانه ۲۴۶ میلیون تنی بنادر تجاری کشور، اظهار داشت: از طریق بنادر بازرگانی در شمال و جنوب ایران می توانیم در آینده نزدیک شاهد توسعه مبادلات کالا و ترانزیت با کشور های آسیای میانه باشیم.
* تداوم عملیات صادرات، واردات و ترانزیت از بنادر کشور به رغم شدیدترین تحریم ها
راستاد با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی، تصریح کرد: این تحریم ها کاملا مغایر با کنوانسیوان های بین المللی سازمان جهانی دریانوردی( آیمو) است و ایران همواره اعتراض خود را در مجامع بین المللی اعلام کرده است.
وی با اشاره به ظرفیت تجاری ایران و اینکه ناوگان دریایی کشور در زمره ۲۰ ناوگان برتر دنیا قلمداد می شود، عنوان کرد: با توجه به توانمندی و قابلیت بنادر تجاری از نظر پذیرش انواع کالاها و کشتی ها، توانسته ایم شرایط محدود کننده را تعدیل کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی، از رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور به رغم اعمال شدیدترین تحریم ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون با اجرای ۷۰۰ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری، خوشبختانه صادرات، واردات و ترانزیت از بنادر تداوم داشته است.
* مراسم بهرهبرداری از پروژههای توسعهای بندر انزلی
وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهرهبرداری از پروژههای توسعهای و سرمایهای بندر انزلی، تصریح کرد: بنادر کشور؛ به غیر از مسولیت ترانزیت و تخلیه و بارگیری کالا، میتوانند به مراکز تولید بار هم تبدیل شوند و با توجه به شرایطی که بنادر کشور دارند، این امر یک ضرورت است.
وی تأکید کرد: با سرمایهگذاریهای صورت گرفته در بنادر کشور و فرآیند توسعهای که تعریف شده، این امکان فراهم است تا محیط بندر برای سرمایهگذاران جذابیت بیشتری پیدا کند و بنادر به عنوان مرکز لجستیک، شناخته شوند.
* بنادر کشور؛ ظرفیت مضاعف بنادر برای ایجاد مراکز تولید بار
اسلامی گفت: با افزایش رقابتپذیری در بین بنادر ایران، هیچ بندری جای بندر دیگری را نمیگیرد و هر بندر سازوکار و مشتریان خاص خود را دارد و بنادر کشور هر کدام ویژگیهای منحصر به فردی دارند که میتوان از آن به بهترین شکل بهره برد.
* رشد فعالیت در بندر انزلی
وی با اشاره به افتتاح پروژههای توسعهای و سرمایهای در بندر انزلی به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال، اظهار داشت: با بهرهبرداری از پروژههای جدید، شاهد رشد فعالیت در بندر انزلی خواهیم بود؛ همچنان که در ۸ ماه گذشته عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر، در مقایسه با سال ۹۸ ؛ حدود ۵۳ درصد افزایش داشته است.
* موقعیت مناسب جغرافیایی بنادر بازرگانی کشور؛ برای ترانزیت منطقه ای
محمد راستاد در مراسم بهرهبرداری از پروژههای توسعهای و سرمایهای بندر انزلی، خاطر نشان کرد: بنادر بازرگانی ایران به لحاظ جغرافیایی در شرایط مطلوبی قرار دارند و میتوانند سهم بسیار خوبی از ترانزیت منطقه ای را به خود اختصاص دهند.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت سالانه بنادر تجاری در سواحل شمال؛ ۳۰ میلیون تن است، گفت: با اجرای پروژههای توسعهای در بندر انزلی، قابلیتهای جدیدی به زیرساختهای این بندر اضافه شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با ایجاد قابلیتهای جدید و ارتقای توانمندیهای بنادر؛ انتطار داریم استفاده از مزیتهای حمل و نقل دریایی افزایش پیدا کند و سهم ایران از ترانزیت منطقهای بیشتر شود.
* اجرا و تکمیل فاز سوم توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی تا پایان سال جاری
وی با اشاره به احداث فاز سوم پایانه کانتینری بندر شهید رجایی، عنوان کرد: با اجرا و تکمیل این پروژه، ظرفیت کانتینری مهمترین پایانه بندری کشور به ۸ میلیون تن TEU افزایش خواهد یافت و تا پایان سال جاری، بخش بسیار مهمی از توسعه پایانه کانتینری که بالغ بر ۹۰۰ متر اسکله است و قابلیت پذیرش کشتیهای لاینری تا ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را دارد به بهرهبرداری می رسد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بر اساس اهداف کمی تعیین شده، ظرفیت بنادر تجاری که در حال حاضر ۲۴۶ میلیون تن است تا پایان سال به ۲۶۰ میلیون تن ارتقاء پیدا می کند و همچنین این ظرفیت تا سال آینده به ۲۸۵ میلیون تن خواهد رسید.
تصاویری از پروژه های افتتاح شده را می توانید در ادامه مشاهده کنید: