موانع حمل یکسره کالا از بندر امام رفع شود/ روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع می شود/ فرآیندهای کاذب و دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی باید شناسایی و رفع شود بزرگترین بنادر آفریقای جنوبی را بشناسید کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم/ تأکید بر مکانیزه‌سازی و ارتقای خدمات به ذینفعان/ برون‌سپاری خدمات دریایی با دقت و قوت پیگیری می‌شود استفاده از پهبادها برای مانتیور امنیت بندر آنتروپ نجات خلبان هواپیمای تفریحی توسط تیم جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر حمل یکسره بیش از ۸ هزار تن کالای اساسی از بندر چابهار ورود کالای ملوانی به بندر خرمشهر ارتقاء ایمنی بنادر صیادی با تعامل سازمان بنادر و سازمان شیلات/ به‌روزرسانی جرایم قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی ظرفیت بنادر بازرگانی کشور 260 میلیون تن است/ بنادر ایران می‌تواند هاب‌ ترانشیپی منطقه شود رتبه بیست و ششم کشور در صید و صیادی جهان/ تحقق بومی‌سازی دانش پرورش ماهی در قفس
تاریخ پرسابقه‌ی دریانوردیِ ایرانیان در دوره‌های مختلف، و حضور جدی و فعال آنان در حوزه‌های دریایی، بندری و کشتیرانی، رویدادهای مهمی را از سر گذرانده است که حفظ، نگهداری و ثبت آن‌ها میراث ارزشمندی است برای آیندگان. از آن‌جایی که «بندر و دریا» خود را موظف به تدوین و گردآوریِ رویدادهای دریایی و بندریِ ایران می‌داند، چند شماره‌ای است با مراجعه به کتب، فرهنگ‌ها و مجلات تاریخی و در راس آن‌ها مجموعه‌ی ابتکاریِ «روزنمای دریایی و بندری ایران » که در سه سال اخیر چاپ و منتشر شده است، این تاریخِ پربار را روایت می‌کند و آن‌ها را به‌طور کوتاه توضیح می‌دهد. برخی از رویدادهای مهم بندری و دریایی در مهرماه، پیش روی شماست
سوم مهرماه 1384
شروع اولین طرح ملی پایش و مطالعات شبیه‌سازی سواحل ایران
مطالعات زیربنایی در مهندسی دریایی از مهم‌ترین مباحث در طراحی سازه‌های ساحلی، فراساحلی و حفاظت از سواحل است؛ زیرا محیط دریا همواره پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به این علت است که شناخت دقیق از پارامترهای دریایی برای ساخت انواع سازه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر این اساس، سازمان بنادر و دریانوردی که متولی اصلی امور در این حوزه است، در راستای وظایف حاکمیتی خود، در سال 1384 اقدام به تعریف طرح ملی گسترده‌ای با عنوان «پایش و مطالعات شبیه‌سازی سواحل ایران» کرده که تاکنون نیز چند مرحله از این طرح ملی پایان یافته است.
 
 
 
چهارم مهرماه 1365
تاسیس بندر  و منطقه آزاد تجاری در جزیره کیش
جزیره کیش که در آب‌های خلیج فارس و استان هرمزگان قرار گرفته، در تاریخ با نام‌های مختلفی آمده و دارای سابقه تاریخی و تجاری نیز هست. اگرچه این جزیره در سال‌های دور، مرکز اصلی صید مروارید بوده، اما همواره جایگاهش به‌عنوان منطقه‌ای تفریحی و توریستی نیز حائز اهمیت بوده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌منظور دسترسی به مرکز مناسبی برای صادارت و واردات کالا و سایر خدمات مرتبط، و همچنین کمک به اشتغال ساکنان بومی آن، طرح منطقه آزاد کیش مطرح شد و از طرح‌های توسعه‌ای این جزیره بیش‌ازپیش سخن به میان آمد. سرانجام در چهارم مهرماه 1365 بود که طرح ایجاد بندر  آزاد کیش اجرایی شد. طی این سال‌ها، به این منطقه جزایری اضافه شد و اکنون منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است.
 
 
 
پنجم مهرماه 1389
تصویب طرح ملی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور توسط شورای عالی شهرسازی و معماری
مناطق ساحلی همواره به‌عنوان مهم‌ترین منبع جغرافیایی گردشگری شناخته می‌شوند؛ ازاین‎رو پهنه‌بندیِ ساحلی با توجه به سیاست سامان‌دهی سواحل (به‌عنوان نتیجه‌ی نهایی طرح مدیریت یکپارچه‌ی مناطق ساحلی) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی با تدوین یک سند راهبردی، ظرفیت‌ها و حساسیت‌های محیطی را با هدف توسعه پایدار و درخور، شناسایی و ارزیابی می‌کند. این طرح در سال 1389 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ایران رسیده است تا ضمن تعادل‌بخشیدن به فرایند رشد اقتصادی، ملاحظات گوناگونی را برای تامین امنیت در حوزه‌های متفاوت مورد توجه قرار دهد.
 
 
 
هفتم مهرماه
سالروز جنگ دریایی «سالامیس» بین ایران و یونان (480 قبل از میلاد)
«نبرد سالامیس» نام سومین نبرد از سریِ دومین دوره‌ی جنگ‌های ایران و یونان است و این دوره از جنگ‌ها شامل هفت نبرد بوده که از سال ۴۷۹ تا ۴۸۰ پیش از میلاد رخ داده است. در این سال ارتش هخامنشی (در دوره‌ی خشایارشاه) به یونان حمله کرد و در شهر آتن رژه رفت؛ اما ناوگان دریایی هخامنشی در «نبرد سالامیس» شکست خورد. هرچه ما درباره‌ی این نبرد می‌دانیم، مطالبی است که «هرودوت»، تاریخ‌نویس یونانی، ذکر کرده ‌است و از آن‌جا که مدارک این نبرد فقط از سوی یونانیان ثبت‌ شده، کاملا یک‌طرفه است و در مدارک شرقی، سندی در این‌باره وجود ندارد؛ پس نمی‌توان در این مورد به قطعیت سخن گفت. از سوی دیگر، پس از نبرد ترموپیل و تسخیر  آتن توسط خشایارشاه، در واقع جنگ ایران و یونان پایان یافته بود و برای نبردی دیگر، در حقیقت هیچ ضرورتی وجود نداشت؛ زیرا نیروی دریایی ایران در آن هنگام بر دریاها تسلط کامل داشت.
 
هفتم مهرماه  1359 
روز آتش‌نشانی بندری و دریایی
اندکی آشنایی با پیشه‌ی آتش‌نشانی کافی است تا بدانیم که روبه‌رو‌شدن با خطر، جزء ذات این حرفه است؛ در طول تاریخ کشورمان نیز بارها و بارها دلاوری‌ها و فداکاری‌های آتش‌نشان‌ها را شاهد بوده‌ایم. اگرچه آتش‌نشان‌ها و کارکنان ایمنی بنادر همیشه و در مواقع بروز سوانح، شجاعانه برای نجات جان و مال هم‌وطنان تلاش کرده‌اند، اما هفتم مهرماه ۱۳۵۹ به‌طور ویژه به یاد آتش‌نشان‌هایی نام‌گذاری شده که به اطفای حریق پرداختند. این اطفای حریق در جریان جنگ تحمیلی و پس از حمله هوایی به پالایشگاه آبادان انجام شد. آن‌ها پس ‌از این عملیات، با حمله‌ی هوایی دیگری به شهادت رسیدند.
 
 
 
هشتم مهرماه  1361
ورود ناوچه ربوده‌شده «تبرزین» به  ایران
چندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ناوچه‌ی «تبرزین» در آب‌های اسپانیا از طرف یک گروه سلطنت‌طلب ربوده شد. آن‌طور که بعدها مشخص شد، عوامل این عملیات قصد داشتند با پرچم سه‌رنگ و علامت شیر و خورشید، عملیاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کنند. با واکنش سریع نیروی دریایی ایران و همچنین همکاری تنگاتنگ آن‌ها با وزارت امور خارجه، که مهندس میرحسین موسوی وزیر وقت آن بود، تیمی از نیروی دریایی ایران برای بازپس‌گیری این ناوچه اقدام کردند. پس از تلاش‌های انجام‌شده، ربایندگان، این ناوچه را در بندر مارسیِ فرانسه به مقامات تحویل دادند. سرانجام ناوچه‌ی«تبرزین» به آب‌های ایران بازگردانده شد.
 
 
 
هشتم مهرماه
روز جهانی دریانوردی
سازمان جهانی دریانوردی برای روز جهانی دریانوردی، تاریخ معینی (یکی از روزهای هفته‌ی چهارم ماه سپتامبر) را در تقویم خود مشخص کرده است که این روز در کشورهای مختلف و IMO هر ساله جشن گرفته می‌شود. این سازمان به‌منظور تاکید بیشتر بر مسائلی چون حمل‌ونقل دریایی، محیط ‌زیست، دزدی دریایی، آموزش دریایی و برابری جنسیتی در صنعت دریایی، شعاری نیز برای همان سال انتخاب می‌کند. در واقع مراسم روز جهانی دریانوردی برای گرامیداشت دریانوردانی است که اغلب در شرایط سخت، ماه‌ها روی آب زندگی می‌کنند و از خانه و خانواده‌ی به دور هستند. از آن‌جا که بیش از 80 درصد تجارت دریایی از طریق دریاها انجام می‌شود، این روز همچنین فرصتی مغتنم برای شناسایی نیازهای جدید و مشارکت تمامی افراد ذی‌نفع این صنعت به حساب می‌آید. با توجه به شرایطی که امروزه جهان با آن دست به گریبان است، IMO  شعار امسال را  «کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار» انتخاب کرد که تمرکز اصلی آن بر روی برنامه ‎2030 و 17 هدف توسعه پایدار است. 
 
 
 
شانزدهم مهرماه  1366
سالروز تجاوز آمریکا به آب‌های ایران و شهادت سردار مهدوی فرمانده ناوگروه «ذوالفقار» 
در شامگاه این روز، آمریکا با نقض حاکمیت ملی و حقوق دریایی جمهوری اسلامی ایران، تجاوز آشکاری را در قالب تهاجم به قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در غرب جزیره‌ی«فارسی» در خلیج فارس انجام داد که این تجاوز با اقدام دفاعی ایران رو‌به‌رو شد.
نبرد مستقیم نیروی دریایی سپاه در شانزدهم مهرماه ۱۳۶۶ ازجمله حماسه‌های ملی و ماندگار در دوران دفاع مقدس است. در یک سال و نیم پایانی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، کشورمان با پدیده‌ای متفاوت در طول دوران دفاع مقدس مواجه شد و یکی از آن‌ها حضور علنی نیروهای آمریکایی به پشتیبانی از نیروهای رژیم بعث عراق و صدام بود. در شامگاه شانزدهم مهرماه 1366 بود که ناوگروهِ «ذوالفقار» به فرماندهی سردار شهید نادر مهدوی، حماسه‌ای بی‌نظیر خلق کرد. به دنبال ورود آمریکایی‌ها به آب‌های ایران، همرزمان سردارمهدوی سریع دست‎به‎کار شدند و به دفاع پرداختند. در این نبرد دریایی که چندساعت به طول انجامید، یک بالگرد آمریکایی منهدم شد. همچنین سردار مهدوی و چند تن از یارانش در این نبرد به شهادت رسیدند.
۱ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۴۷
کد خبر : ۵۲,۲۷۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید