سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان
علاقه‌مندی ازبکستان برای حضور و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای بندر چابهار و ایجاد پایانه لجستیکی/تخفیف ۵۰ درصدی ترانزیت کالا و معافیت ۲۵ ساله سرمایه گذاری در بندر چابهار
نشست دوجانبه حمل و نقلی دو کشور ایران و ازبکستان با هدف بررسی راهکارهای اجرایی ترانزیت کالا به/از کشور ازبکستان به مبدا و مقصد هند و سایر کشورهای ثالث از طریق بندر چابهار، برگزار شد و همچنین طرف ازبک از علاقه‌مندی کشورش برای حضور در بندر چابهار و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقلی و لجستیک بندر چابهار خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، شهرام آدم نژاد؛ معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ایران در نشست دوجانبه حمل و نقلی دو کشور ایران و ازبکستان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: بندر چابهار؛ یک درگاه مطمئن و بسیار مناسب برای ترانزیت کالا است و کشورهای همسایه و منطقه می‌توانند از سرمایه‌گذاری در این بندر و پسکرانه آن منتفع شوند.
وی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی کشور ترکمنستان برای ورود و یا عبور کالا از این کشور، از اقدامات موثر ایران در حوزه حمل ونقل کالا و کامیون از طریق شناورهای رو-رو از بنادر شمالی ایران در دریای خزر خبر داد و تاکید کرد: این پروژه می‌تواند ما را از شرایط ایجاد شده خارج کند. 
دوران دهقانوف؛ معاون حمل و نقل ازبکستان نیز در این نشست امکانات و تجهیزات بندر چابهار را بسیار مطلوب بر‌شمرد و اظهارداشت: با توجه به توانمندی های عملیاتی، تجهیزاتی و موقعیت ژئواستراتژیک بندر چابهار پیشنهاد می شود کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان سازمان بنادر و کمیته توسعه حمل و نقل ازبکستان برای بررسی دقیق طرح‌ها و ارائه برنامه‌های عملیاتی حضور ازبکستان در بندر شهید بهشتی چابهار، تشکیل شود تا این کارگروه نسبت به تهیه نقشه راه اقدام کند.
همچنین خسرو سرایی؛ مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، ضمن اعلام این موضوع که نه تنها بندر چابهار، بلکه هیچ بندری از ایران تحت تحریم‌های ظالمانه قرار ندارد، گفت: بندر چابهار با قرار گرفتن در منطقه استراتژیک و خارج از تنگه هرمز، به آب‌های آزاد عمیق دسترسی دارد.
وی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در بندر چابهار و حضور سرمایه‌گذاران هندی، خاطرنشان کرد: طی ۲۲ ماه گذشته، ۷۲ فروند کشتی کانتیتری، ۲۰ فروند کشتی جنرال کارگو، ۳ فروند کشتی دام و یک فروند کشتی باری در بندر چابهار پذیرش شد که این عدد حاکی از رونق بندر چابهار و افزایش حجم عملیات است.
وی با اعلام ملحق شدن بندر چابهار به منطقه آزاد و برخوردار شدن از قوانین و مقررات مترتب بر منطقه آزاد، از تخفیف ۵۰ درصدی در ترانزیت کالا و معافیت ۲۵ ساله مالیاتی و انتقال آزاد ارز به خارج از کشور به عنوان گوشه‌ای از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خبر داد.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تجربه خوب هندی‌ها در جذب کالا و کشتی به بندر چابهار، از مسئولان حمل و نقل ازبکستان دعوت کرد تا از ظرفیت‌های مهیا شده در چابهار استفاده کنند.

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در  ‌نشست وبینار سه‌جانبه بین ایران، ازبکستان و هندوستان، تصریح کرد: نماینده کشور ازبکستان نسبت به الحاق به موافقتنامه چابهار میان سه کشور ایران، هند و افعانستان، استقبال کرده است؛ بدین جهت براساس مفاد مندرج در موافقتنامه چابهار، شرایط الحاق ازبکستان به این موافقتنامه به صورت کامل به کشور ازبکستان ارائه می شود. در همین راستا مقرر شد تا ازبکستان درخواست خود را برای الحاق به موافقتنامه چابهار به صورت رسمی و از طریق مجاری دیپلماتیک به طرف ایرانی؛ به عنوان کشور امین موافقتنامه ارسال کند، تا به عنوان یکی از دستور کارهای اصلی نشست سه جانبه میان اعضای اصلی موافقتنامه، مورد بررسی قرار گیرد.

موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار بین جمهوری اسلامی ایران، هندوستان و افغانستان در تاریخ ۲۳ ماه می ۲۰۱۶ در تهران امضا شد.
۲۵ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۰۱
کد خبر : ۵۲,۵۲۰

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید