موانع حمل یکسره کالا از بندر امام رفع شود/ روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع می شود/ فرآیندهای کاذب و دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی باید شناسایی و رفع شود بزرگترین بنادر آفریقای جنوبی را بشناسید کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم/ تأکید بر مکانیزه‌سازی و ارتقای خدمات به ذینفعان/ برون‌سپاری خدمات دریایی با دقت و قوت پیگیری می‌شود استفاده از پهبادها برای مانتیور امنیت بندر آنتروپ نجات خلبان هواپیمای تفریحی توسط تیم جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر حمل یکسره بیش از ۸ هزار تن کالای اساسی از بندر چابهار ورود کالای ملوانی به بندر خرمشهر ارتقاء ایمنی بنادر صیادی با تعامل سازمان بنادر و سازمان شیلات/ به‌روزرسانی جرایم قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی ظرفیت بنادر بازرگانی کشور 260 میلیون تن است/ بنادر ایران می‌تواند هاب‌ ترانشیپی منطقه شود رتبه بیست و ششم کشور در صید و صیادی جهان/ تحقق بومی‌سازی دانش پرورش ماهی در قفس
سوم آبان‌ماه 1384
شروع اولین طرح ملی پایش و مطالعات شبیه‌سازی سواحل ایران
مطالعات زیربنایی در مهندسی دریایی از مهم‌ترین مباحث در طراحی سازه‌های ساحلی، فراساحلی و حفاظت از سواحل است؛ زیرا محیط دریا همواره پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به این علت است که شناخت دقیق از پارامترهای دریایی برای ساخت انواع سازه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر این اساس، سازمان بنادر و دریانوردی که متولی اصلی امور در این حوزه است، در راستای وظایف حاکمیتی خود، در سال 1384 اقدام به تعریف طرح ملی گسترده‌ای با عنوان «پایش و مطالعات شبیه‌سازی سواحل ایران» کرده که تاکنون نیز چند مرحله از این طرح ملی پایان یافته است.
 
 
سوم آبان‌ماه 1395
دستورالعمل اجرایی تعیین ارزش افزوده در مناطق ویژه بندری
دستورالعمل اجرایی تعیین ارزش افزوده (اخذ مصوبه کمیسیون) در مناطق ویژه بندری، سوم آبان‌ماه 1395 و در 22 ماده به تصویب رسید. ارزش افزوده به معنای افزایش ارزش کالای واسطه‌ای در فرایند تولید است. در ماده چهارم این دستورالعمل آمده که متقاضی ضمن ارائه اسنادی شامل تصویر مجوز فعالیت، تصویر برابر اصل آگهی آخرین تغییرات شرکت، تصویر قرارداد، مستندات مربوط به احراز قیمت فروش و مواد اولیه شرکت متقاضی و طرح توجیهی تعیین ارزش افزوده و درصد مجاز ورود کالا (پیوست 2)، درخواست تعیین ارزش افزوده و درصد مجاز ورود کالا را به منطقه تحویل می‌دهد. این موارد برای بررسی به کارشناسان ارجاع داده می‌شود. این دستورالعمل لازم‌الاجرا، هفت پیوست دارد.
 
 
هشتم آبان‌ماه 1388
روز ملوان فداکار (نجات 22 نفر در مسیر جزیره خارگ به بندر گناوه)
هشتم آبان‌ماه 1388، ناخدا ظُهراب رستمی، با قایق خود در آب‌های بندر زادگاهش، گناوه، مشغول صید بود که متوجه امواج توفانی شد. او تصمیم گرفت سریع به سمت ساحل حرکت کند اما چندی از حرکتش نگذشته بود که پلاستیک بزرگ سیاهی را روی دریا دید. وقتی آن را از آب گرفت، با چند جلیقه‌ی نجات مواجه شد و حدس زد که اتفاق بدی افتاده است. پلاستیک بعدی را هم به همین ترتیب پیدا کرد. حالا دیگر با شکی که به یقین تبدیل شده بود، به سمت دریا برگشت. اولین نفر را که نجات داد، خود را ناخدای اتوبوس دریاییِ مسیر جزیره‌ی خارگ به بندر گناوه معرفی کرد و جریان غرق‌شدن اتوبوس را برای ناخداظهراب بازگو کرد. چیزی نگذشت که ناخدا چندین مایل را طی کرد تا به مردانی رسید که در حال غرق‌شدن بودند و کمک می‌خواستند. او تمامی 22 نفر  را از امواج سهمگین دریا به سلامت به ساحل رساند. اغلب آن‌ها دانشجویانی بودند که در جزیره‌ی خارگ مشغول به تحصیل بودند. بعد از این اتفاق، مردم محلی به ناخداظهراب، لقب ملوان فداکار دادند.
 
 
 
 
نهم آبان‌ماه 1267
واگذاری حق کشتیرانی در کارون به انگلیسی‌ها
یکی از امتیازاتی که در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار به انگلیسی‌ها واگذار شد، آزادی کشتیرانی در رودخانه کارون در استان خوزستان بود. چرا که سیاستمداران آن کشور از سال‌ها قبل متوجه اهمیت رود کارون از نظر تجاری، اقتصادی و سیاسی شده بودند و درصدد کسب چنین امتیازی بودند. این امتیاز، جدای از این‌که توسعه‌ی نفوذ سیاسی و نظارت بر نواحی جنوبی ایران را برای انگلیسی‌ها به وجود می‌آورد، از نظر تجاری هم برای آن‌ها به‌صرفه بود.
نهم آبان‌ماه 1388
افتتاح اولین پایانه بندری میوه و مواد غذایی در بندر بوشهر
در تاریخ نهم آبان‌ماه 1388، اولین پایانه‌ی بندری میوه و مواد غذایی کشور، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در زمینی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع در بندر بوشهر افتتاح شد. این پایانه با تجهیزات و فناوری‌های به‌روز توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است. بندر بوشهر با موقعیت خاص و پسکرانه‌اش برای استان‌های کرمانشاه، ایلام، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و خوزستان نیز این امکان را فراهم آورده تا میوه مورد نیاز خود را از این بندر تامین کنند. همچنین با ایجاد این پایانه، تولیدکنندگان استان‌های همجوار می‌توانند محصولات کشاورزی خود را از طریق بندر بوشهر به خارج از کشور صادر کنند.
 
 
 
 
 
نهم آبان‌ماه 1390
به‌آب‌اندازی یدک‌کش «افشین افرا» در بندر خرمشهر
متخصصان داخلی، ساخت یدک‌کش «افشین افرا» را از سال 1386 آغاز کردند. ظرفیت غیرخالص این یدک‌کش، 117 تن است و بدنه‌ای از جنس فولاد دارد. نوع طراحی این شناور متناسب با کارهای خدماتی و عملیاتی است. افشین افرا، 24 متر طول و هفت متر عرض و 3/2 متر ارتفاع دارد. این یدک‌کش توسط کشتی‌سازی «صنعت و دریا» (از محل وجوه اداره‌شده‌ی سازمان بنادر و دریانوردی) تحت نظارت مستقیم اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران استان خوزستان و موسسه رده‌بندی آسیا ساخته شده است.
 
 
 
 
دهم آبان‌ماه 1390
طراحی و ساخت دستگاه بوم‌گستر در بندر نوشهر
یکی از سخت‌ترین بخش‌های عملیات مقابله با آلودگی (در هنگام مواج‌بودن دریا) عملیات بوم‌گذاری است و این مسئله، کارکنان تیم مقابله با آلودگی را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند. بندر نوشهر برای سهولت در انجام این عملیات، ابزاری طراحی کرده است که اگرچه به شکلی ساده ساخته شده، اما در عملیات بوم‌گذاری، کارایی بسیار بالایی دارد. مزیت‌های این دستگاه عبارت‌اند از: ارتقای ایمنی پرسنل در عملیات بوم‌اندازی، جلوگیری و کاهش آسیب‌پذیری به بوم، سهولت و افزایش سرعت در به‌آب‌اندازیِ بوم، ساده و اقتصادی‌بودن، قابلیت نصب بر کلیه یدک‌کش‌های موجود سازمان بنادر و دریانوردی، به‌خصوص یدک‌کش‌های تیپ ولشت و اشکبوس.
 
 
 
 
 
چهاردهم آبان‌ماه 1311
تشکیل نیروی دریایی ایران
در سال 1306 شمسی، دو کشور ایران و ایتالیا در زمینه‌ی دریایی به مذاکره پرداختند و با توجه به نیاز ایران به دریانوردان خبره، دانشجویانی برای آموزش در زمینه‌ی علوم دریایی به ایتالیا اعزام شدند. همچنین سفارش چند فروند ناو نیز به ایتالیا داده شد. در روز چهاردهم آبان‌ماه 1311، شش ناو ساخت ایتالیا، در بندر بوشهر لنگر انداختند و به این شکل، پایه‌های نخستین نیروی دریایی نوین ایران را تشکیل دادند. ظرفیت ناوهای «ببر» و «پلنگ»، 950 تن و ظرفیت کامل سوخت‌گیری آن‌ها 80 تن بود. چهار ناو دیگر به اسامی «شهباز»، «کرکس»، «سیمرغ» و «شاهین» هر کدام 320 تن ظرفیت داشتند. مرکز سازمان نیروی دریایی جنوب در خرمشهر تعیین شده بود. بنابراین پس از اجرای مراسم در بوشهر، ناوگان دریایی جدید ایران به سمت خرمشهر رفت. پس از تشکیل این ناوگان، سایر ناوهای قدیمی نیز به این سازمان تحویل داده شدند. فرماندهی این ناوگان را دریابان «غلامعلی بایندر» به عهده داشت.
پانزدهم آبان‌ماه 1392
افتتاح و بهره‌برداری از ابنیه و تاسیسات خشکی بندر کنگان
ابتدای سال 1391 بود که پروژه سامان‌دهی بخش خشکی بندر کنگان آغاز شد. این پروژه، با هدف تسهیل امور مرتبط با تخلیه و بارگیری، بهره‌گیری از امکانات و زیرساخت‌های خشکی و دریایی موجود، فراهم‌کردن اماکن مناسب به‌منظور استقرار کارکنان بندر و ایجاد محوطه‌ها و تاسیسات لازم متناسب با عملکردهای تخلیه و بارگیری، نگهداری و جابه‌جایی و امور گمرکی، شروع به کار کرد. مساحت زمین این پروژه حدود چهار هکتار و مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه‌ی آن ۲۱ میلیارد ریال بود. در پروژه‌ی سامان‌دهی بخش خشکی بندر کنگان، مجموعه‌ی ساختمان‌های اداری، برج کنترل، آتش‌نشانی، انبار کالاهای عمومی و محوطه‌های بندری و... نیز طراحی و اجرا شده است.
 
 
 
 
 
شانزدهم آبان‌ماه 1359
عملیات «اشکان» و منفجرکردن اسکله‌های «البَکر» و «الاُمیه»ی عراق
در ابتدای جنگ تحمیلیِ عراق علیه کشورمان، عملیات «اشکان»، در سحرگاه دهم آبان‌ماه 1359 توسط نیروی رزمی 421 قرارگاه جنگ نیروی دریایی مستقر در بندر بوشهر اجرا شد که سه فروند ناوچه‌ی موشک‌انداز «جوشن»، «پیکان» و «گردونه»، اسکله‌های «البکر» و «الامیه» را گلوله‌باران کردند. این عملیات، علاوه بر واردکردن صدمات زیاد به اسکله‌های ذکرشده، نیروهای دشمن را هم مضطرب کرد که درنتیجه، اسکله را به‌ناچار ترک کردند. با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز عملیات «اشکان»، طی گزارش‌های گشت‌های هوایی که به نیروی رزمی 421 قرارگاه جنگ اعلام شد، زمان اجرای عملیات دیگری به نام «شهید صفری»، برای روز 13 آبان 1359 تعیین شد. در این روز، مواد منفجره روی اسکله‌های «البکر» و «الامیه»ی عراق قرار داده شد. صبح روز شانزدهم آبان‌ماه بود که تکاوران نیروی دریایی، فیوزهای مواد منفجره را فعال کردند، سوار بالگرد شدند و خیلی سریع از اسکله‌ها فاصله گرفتند. درنتیجه این عملیات، میلیاردها دلار به تاسیسات اسکله‌ای عراق خسارت وارد شد و امکان صادرات نفت برای آن کشور از طریق این اسکله‌ها از بین رفت.
 
 
 
 
شانزدهم آبان‌ماه 1388
افتتاح اولین دوره مسابقات ورزش‌های آبی ارگان‌های دریایی (ویژه زنان)
اولین دوره مسابقات ورزش‌های آبیِ زنانِ ارگان‌های دریایی کشور، از شانزدهم تا هجدهم آبان‌ماه 1388 با شرکت شش تیمِ سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت تعاونی افق، شرکت آماک، شرکت نفت فلات قاره، دانشگاه دریانوردی چابهار و شرکت فن‌آوری آب‌های عمیق برگزار شد. میزبانی این دوره از مسابقات را بندر نوشهر بر عهده داشت. در این دوره از مسابقات، شرکت‌کنندگان در دو رشته‌ی قایقرانی و شنا به رقابت پرداختند. در مجموع دو رشته قایقرانی و شنا، مقام اول نصیب سازمان بنادر و دریانوردی شد و شرکت نفت فلات قاره و شرکت تعاونی افق نیز به ترتیب دوم و سوم شدند.
 
 
 
 
 
 
هجدهم آبان‌ماه 1387
افتتاح رسمی طرح توسعه بندر بوشهر
در هجدهم آبان‌ماه 1387 طی مراسمی ‌‌با حضور وزیر راه و ترابری، طرح توسعه بندر بوشهر به بهره‌برداری رسید. از اقدامات این طرح می‌توان به اسکله‌ی شهیدحقگو به طول ۳۷۷ متر برای پهلودهی کشتی‌‌‌های ۳۰ هزار تنی، اطاله موج‌شکن به طول یک‌هزار متر، لایروبی کانال و حوضچه با حجم ۵/۱۳ میلیون متر مکعب، احداث دایک حفاظتی به طول ۸۹۰ متر و استحصال زمین به وسعت ۱۳۰ هزار متر مربع اشاره کرد. این طرح توسعه از سال 1384 و با اعتبار ۹۰ میلیون دلاری از پروژه‌‌‌های شاخص توسعه‌ی بندری در کشور بوده است.
نوزدهم آبان‌ماه 1392
آغاز ساخت برج کنترل دریایی و ساختمان عملیاتی بندر نوشهر
عملیات ساخت پروژه‌های برج کنترل دریایی و ساختمان عملیاتی بندر نوشهر، با اعتباری بیش از 273 میلیارد ریال در نوزدهم آبان‌ماه 1392 آغاز شد. از ویژگی‌های این برج کنترل دریایی می‌توان به ارتفاع 45 متری آن اشاره کرد. مساحت برج کنترل دریایی نوشهر حدود 584 متر مربع است. همچنین قرار بر این شد تا ساختمان عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر نیز در چهار طبقه ساخته شود. مساحت در نظر گرفته‌شده برای این ساختمان، شش هزار و 723 متر مربع بود.
 
 
بیست و دوم آبان‌ماه 1386
افتتاح نخستین دوره مسابقات ورزش‌های آبی ارگان‌های دریایی (ویژه مردان)
مسابقات ورزش‌های آبی ارگان‌های دریایی کشور از بیست و دوم تا بیست و چهارم آبان‌ماه 1386 با حضور هفت تیم در چابهار برگزار شد. شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات در سه رشته‌ی والیبال ساحلی، قایقرانی و شنا و زیر نظر اداره‌کل بنادر و کشتیرانیِ استان سیستان و بلوچستان به رقابت پرداختند. تیم‌های سازمان بنادر و کشتیرانی، نیروی دریایی، شرکت تایدواترِ خاورمیانه، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، شرکت کاوه، شرکت صنایع دریایی شهید درویشی، شرکت صنایع دریایی شهیدجولایی و دانشگاه دریانوردی چابهار در این دوره از مسابقات حضور داشتند.
 
 
بیست و دوم آبان‌ماه 1390
ترانزیت نخستین محموله گندمِ قزاقستان از بندر امام‌خمینی(ره) به امارات
طبق برنامه‌ریزی‌های شرکت خصوصیِ ترانزیت‌کننده، در بیست و دوم آبان‌ماه 1390، 300 هزار تن گندم از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی (ره) به کشور امارات ترانزیت شد. بارگیری این محموله که متعلق به کشور قزاقستان بود، طی کمتر از ۴۸ ساعت با دو دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۴۰ تنی انجام شد. کوتاهیِ فاصله‌ی ترانزیتی بین کشورهای ساحلی حوزه دریایی خزر و خلیج فارس از طریق بندر امام‌خمینی (ره)، برخورداری از تجهیزات مناسب و مدرن تخلیه و بارگیری و انبارهای سرپوشیده را می‌توان دلیل انتخاب این بندر توسط بازرگانان برای ترانزیت غلات به کشورهای همجوار دانست.
 
 
بیست و سوم آبان‌ماه 1387
ورود اولین کشتی کانتینری به بندر عسلویه
در بیست و سوم آبان‌ماه 1387، اولین کشتی کانتینری با نام «اوافی» به بندر پتروشیمی پارس (واقع در عسلویه) وارد شد. از ویژگی‌های کانال دسترسی بندر عسلویه می‌توان به ۲۵ متر آبخور در میانه و ۱۴ متر آبخور در کنار اسکله‌ها اشاره کرد. این ویژگی باعث می‌شود تا این بندر، قابلیت مناسبی برای پهلودهی کشتی‌های کانتینری داشته باشد.
 
 
بیست و پنجم آبان‌ماه 1390
آغاز بهره‌برداری از پایانه لجستیک کانتینر یخچالیِ بندر امام‌خمینی(ره)
پایانه‌ی کانتینر یخچالیِ منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی (ره) که با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است، در بیست و پنجم آبان‌ماه 1390 به بهره‌برداری رسید. این پایانه با حجم سرمایه‌گذاری سه میلیون دلاری احداث شد. پایانه کانتینری یخچالی، امکانات و تجهیزات مدرن بندری را به‌منظور ارائه هم‌زمان خدمات بندری شامل تخلیه و بارگیری و نگهداری حداقل ۱۰۰ باکس کانتینر یخچالی فراهم خواهد کرد. ایجاد چنین پایانه‌هایی باعث ایجاد رقابت و منطقی‌شدن نرخ ارائه خدمات نیز می‌شود.
 
 
بیست و هفتم آبان‌ماه 1392
پهلودهی و تخلیه اولین محموله کانتینری وارداتی در بندر لنگه
در این تاریخ برای نخستین‌بار یک فروند شناور حامل 100TEU  در بندر لنگه پهلوگیری کرد که در کشوری خارجی بارگیری شده بود. این شناور، الیاف فایبرگلاس را از مبدا دوبی بارگیری کرده بود. موقعیت جغرافیایی مناسب بندر لنگه در آب‌های بین‌المللی باعث شده تا این بندر به‌عنوان بندری تجاری در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی مطرح باشد. این بندر تسهیلات لازم مربوط به فعالیت شناورهای سنتی را ایجاد کرده و طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی را، هم‌راستا با اهداف سازمان بنادر و دریانوردی، اجرا کرده است.
۸ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹
کد خبر : ۵۲,۶۶۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید