در گفت‌‌و‌گو با مهندس مهدی قائم‌مقامی، مدیر عامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت «توسعه خدمات دریایی و بندری بتاء» مطرح شد:
در  مسیر  هوشمندسازی  فعالیت‌های بندری در  بستر استانداردهای جهانی هستیم

فعالیت در امر مهم حمل‌و‎نقل دریایی، به دلیل نیاز به نیروهای ورزیده و حساسیت بالا، یکی از چالش‌برانگیزترین فعالیت‌های دریایی و بندری به شمار می‌رود؛ فعالیتی خطیر که با تلاش شبانه‌روزی متخصصان در این حوزه، نه‌تنها هیچ‌گاه به دلیل مشکلات فراوان، متوقف نشده، بلکه به همت شرکتی خدوم و حرفه‌ای چون «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء»، روزبه‌روز به درجه‌ی کمال نزدیک‌تر شده ‌است. این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای خدمات دریایی و بندری، با مطالعه‌ دقیق علوم روز و همچنین جذب نیروهای زبده، موفق به ارائه خدماتی در این زمینه شده که تاکنون کمتر سابقه داشته ‌‌است. مهندس مهدی قائم‌مقامی، مدیر عامل و نایب‌رئیس هیئت مدیره شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء»، در این گفت‌وگو، علاوه بر عزم تحقیق بیشتر این شرکت در یافتن افق‌های روشن حمل‌ونقل دریایی، با توجه به دستاوردهای جهانی و علم روز و کاربردی‌کردن ‌آن با هدف کمک به اقتصاد کشور، ما را با چگونگی تاسیس این شرکت و موفقیت‌های بزرگ آن آشنا می‌کند.

شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» فعالیت حرفه‌ای خود را از چه سالی و با چه هدفی آغاز کرده است؟

امروزه صنعت حمل‌و‌نقل دریایی به‌عنوان یکی از مولفه‌های توسعه پایدار و نماد توانمندی و قدرت اقتصادی، تجاری و حتی فراتر از آن در عرصه سیاسی مطرح ‌است؛ به‌‌طوری ‌‌که در گذر تاریخ، کشورهایی که در عرصه صنایع دریایی و بندری دارای قدرت منطقه‌ای بوده‌اند، در دیگر عرصه‌ها نیز همواره برتری داشته‌اند.

در‌حال‌حاضر، مجتمع عظیم بندری شهیدرجایی (بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور) به‌عنوان دروازه واردات و صادرات و تنظیم‌کننده نبض اقتصاد کشور مطرح است و بر این اساس، سنگ ‌بنای شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء»، به‌منظور کمک به اقتصاد ایران از طریق گسترش حمل‌و‌نقل دریایی و ایجاد زمینه مناسب جهت گسترش تجارت بین‌المللی، در سال 1392 گذاشته شد.

شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء»، در ‌سال 1393 به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای خدمات دریایی و بندری در صنعت دریایی و بندری جمهوری اسلامی ایران، مدیریت و اداره ترمینال کانتینر شماره یک را بر عهده گرفت و در ‌ادامه، قرارداد بهره‌برداری از یال شرقی ترمینال کانتینر شماره دو بندر شهیدرجایی، با دارابودن تجهیزات منحصربه‌فرد، توسط وزیر محترم راه و شهرسازی به این شرکت واگذار شد.

این شرکت، فعالیت خود را با اتکا به تجربیات پرسنل کارآزموده و مجرب، تحت مدیریتی جامع و توانمند، با برنامه‌ریزی دقیق و به‌کارگیری ابزار و تجهیزات کارآمد و مناسب، آغاز کرده است؛ به‌نحوی که با ارتقای سطح خدمات ارائه‌شده به جامعه‌ی‌ دریایی کشور، رضایت کارفرما، خطوط کشتیرانی، ذی‌نفعان و مشتریان گرامی را در پی داشته است.

 

این شرکت در کدام زمینه‌ها به ارائه خدمات می‌پردازد؟

در‌حال‌حاضر، شرکت بتاء با دراختیارداشتن بیش از 50 درصد حجم عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهیدرجایی و بهره‌مندی از تجهیزات و تکنولوژی مدرن در حوزه خدمات بندری و دریایی، به‌عنوان یکی از توانمندترین شرکت‌های این عرصه در سطح کشور، قابلیت ارائه خدمات مطلوب و درخورِ شأن، به مشتریان منطقه‌ای و بین‌المللی را دارد و در تلاش است در سال 1399 که از سوی رهبر معظم انقلاب، به‌نام سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده است، حداکثر توان خود را برای سربلندی نام ایران اسلامی در عرصه اقتصاد جهانی به‌کار ببندد.

هم‌اکنون، تمامی عملیات مرتبط با مدیریت ترمینال کانتینر، شامل تخلیه و تحویل‌گیری کانتینر از شناور و ارسال آن به ترمینال‌ها، درنظرگرفتن چندین محوطه به‌منظور مدیریت کانتینرهای خالی، کانتینرهای صادراتی، ترانشیپی، غیر‌استاندارد و یخچالی، توسط شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» انجام می‌شود. تسریع و سهولت در عملیات بندری پیشرفته، به‌خصوص در بخش کانتینر، تنها با استفاده از تجهیزات مناسب و به‌روز همچون «گنتری‌کرین»، «ترانستینر»، «ریچ‌استاکر»، «لیفتراک»، «ساید‌لیفت»، «کشنده» و... به همراه خودکفایی در تعمیرات این تجهیزات توسط نیروهای بومی این شرکت امکان‌پذیر شده است. 

سرعت و دقت، دو اصل حاکم بر ارائه خدمات شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» است. ارائه خدمات مطلوب شرکت به مشتریان خود، باعث شده عملیات کانتینری در بندر شهیدرجایی ارتقا یابد و توان ارائه‌ خدمات برای میلیون‌ها TEU کالای کانتینری در سال فراهم شود.

 

همان‌ طور که اشاره شد، شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای خدمات دریایی و بندری و فراساحل در صنعت دریایی و بندری جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و دارای پایانه‌های کانتینری متعددی است. ویژگی هر‌کدام از این پایانه‌ها چیست و این فعالیت‌ها چه‌میزان اشتغال به همراه داشته است؟

فضای نگهداری کانتینرهای ترمینال یک این شرکت، 24 هکتار با ظرفیت 5/1 میلیون TEU (925 متر طول اسکله‌ها با آبخور 8/11 تا 5/12 متر) و در‌ یال شرقی ترمینال دو بیش از 32 هکتار با ظرفیت دو میلیونTEU (900 متر با آبخور 5/14 متر) و ترمینال لجستیکی با 3/10 هکتار مساحت است که از فضای موجود به‌منظور پشتیبانی عملیات تخلیه و بارگیری، دپوی کانتینری در خطوط کانتینرهای خالی، صادرات، ترانشیپ، غیر‌استاندارد و یخچالی استفاده می‌شود و در این ترمینال‌ها، به تمامی کشتی‌های «لاینر» و «فیدر»، سرویس شبانه‌روزی ارائه می‌دهیم؛ ضمن این‌که با ‌توجه به نگهداری و سرویس‌دهی به کانتینرهای یخچالی حاوی کالاهای فاسدشدنی که از دغدغه‌های مشتریان است، شرکت بتاء تحت‌نظر متخصصان مجرب، این خدمات را با بالاترین سطح کیفی و با نظارت مانیتورینگ شبانه‌روزی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. سایت یخچالی ترمینال یک، با 430 پلاک برق تامین و پشتیبانی می‌شود. همچنین این شرکت دارای سه‌ دستگاه «پاورپک» سیار، با قابلـیت تغـــذیه هم‌زمان 120 دســتــگاه کانتینر یخچالی در یال شرقی ترمینال دو بندر  شهیدرجایی است.

این شرکت با به‌کارگیری نیرو‌های کارآمد و متخصص برای توانمندسازی و اشتغال‌زایی در کشور، تلاش کرده که در ‌این راستا به‌صورت مستقیم، تعداد 700 نفر و به‌صورت غیرمستقیم، تعداد 400 نفر پرسنل را تحت پوشش مجموعه داشته باشد.

 

لطفا درباره تجهیزاتی که مورد استفاده شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» است، توضیح دهید؟

شرکت بتاء دارای 10 دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری‌کرین) پست‌پاناماکس با ظرفیت باربرداری 45 تن و هشت دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری‌کرین) سوپر ‌پست‌پاناماکس با ظرفیت 65 تن به‌عنوان اجزای اصلی فرایند عملیاتی و همچنین 27 دستگاه ترانستینر کالمار و منگان، با ارتفاع چینش 1+ 5 و عرض 1+ 6 و نیز دارای هشت دستگاه سایدلیفت 9 تن برای عملیات کانتینرهای خالی، سه‌دستگاه ریچ‌استاکر 40 تن به‌منظور عملیات کانتینرهای پر و شش دستگاه لیفتراک سه ‌‌تن و یک دستگاه لیفتراک 16 تن است. این شرکت همچنین امسال به‌منظور تسریع در جابه‌جایی همکاران و رفاه حال آن‌ها، در محوطه‌های عملیاتی، اقدام به خریداری سه دستگاه خودروی سراتو، هشت دستگاه خودروی پژو 405 و یک دستگاه خودرو پژو‌پارس کرد که با احتساب خودروهای عملیاتی قبلی، این میزان به 43 دستگاه افزایش یافت.

از تجهیزات متمایز شرکت بتاء می‌توان به دستگاه بالابر 45 متری اشاره کرد که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر ‌است. بهره‌مندی از 89 دستگاه کشنده از نوع کالمار 50 تن با کفی‌های مخصوص محل کانتینر در این ترمینال، از دیگر تجهیزات لجستیک این شرکت به شمار می‌رود.

خود شما مهم‌ترین مزیت به‌وجود‌آمده در شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» نسبت به سایر شرکت‌های فعال در زمینه‌ی اپراتوری بندری را در چه مواردی ارزیابی می‌کنید؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی شرکت بتاء نسبت به سایر شرکت‌های فعال در زمینه‌ی اپراتوری بندری، استفاده از نرم‌افزارهای به‌روز و پیشرفته، منطبق با استانداردهای به‌روز دنیا در‌خصوص نرم‌افزارهای پورت‌اپراتوری است ‌که‌ کلیه فازهای اجرایی آن (مطالعاتی، برنامه‌نویسی، ایجاد زیرساخت ارتباطاتی و درنهایت پیاده‌سازی و نظارت پیوسته) توسط متخصصان داخلی انجام پذیرفته و از این نظر هیچ‌گونه وابستگی به جایی ندارد. 

شرکت بتاء با بهره‌مندی از  نیروهای متخصص و باسابقه و مدرن‌ترین نرم‌افزار مدیریتی بندری که توسط متخصصان ایرانی طراحی و برنامه‌نویسی شده، توانسته است هدایت این حجم عظیم از عملیات را به ‌عهده بگیرد که این توانمندی نرم‌افزاری، در نوع خود کم‌نظیر ‌است. این شرکت به کمک برنامه‌نویسی سازمان‌یافته، توانسته در مسیر هوشمند‌سازی فرایند‌های خود در بستر استانداردهای جهانی، به موفقیت‌های بسیاری دست یابد که در این راستا می‌توان به استفاده از موبایل به‌جای هندهلدهای صنعتی اشاره کرد. ثبت عملیات تخلیه و بارگیری شناورها توسط نسخه موبایل اندروید، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، باعث به‌حداقل‌رساندن خطای انسانی شده و با توجه به سهولت کار با موبایل و سبک‌بودن آن نسبت به دستگاه‌های هندهلد صنعتی، میزان آسیب‌های جسمانی ناشی از کار با تجهیزات مذکور را برای نیروی انسانی کاهش داده است.

هم‌اکنون، برای اولین بار در کشور، پس از تست‌های آزمایشی و آموزش‌های لازم، این طرح عملیاتی شده است. با ‌توجه به این‌که نُرم عملیاتی برای سازمان بنادر و دریانوردی بسیار مهم است، هم‌اکنون سرعت ورود اطلاعات و ثبت عملیات در دستگاه‌های موبایل اندرویدی‌، دو تا سه برابر بیشتر شده‌ و ارتباط APN از نظر سرعتی و امنیتی افزایش یافته است. هم‌اکنون زمان عملیات تخلیه و بارگیری به‌صورت چشمگیری کمتر و از هر‌ گونه اختلال عملیاتی یا قطعی احتمالی به‌واسطه امواج مغناطیسی گنتری‌ها و امواج ناروبند، جلوگیری شده است. این طرح به‌صورت پایلوت برای عملیات شناور‌ بستر‌سازی شده و برنامه داریم تا تمام قسمت‌های عملیات، از قبیل محوطه یارد و مباحث گیت و کانتینرهای یخچالی را گسترش دهیم.

تمامی فعالیت‌های عملیاتی نیز تحت نظارت مرکز کنترل عملیات شرکت بتاء صورت می‌‌‌پذیرد. در این مرکز از ابتدا تا انتهای عملیات شناورها زیر‌نظر متخصصان SHIP PLANING و YARD PLANING  مانیتور می‌شود تا سرویس‌دهی به شناورهای کانتینری در این ترمینال به‌نحو مطلوب صورت پذیرد. همچنین واحد فنی و مهندسی شرکت بتاء در تلاش است که کلیه سرویس‌های PM و BM را طبق برنامه‌های از قبل پیش‌بینی‌شده، انجام دهد تا در روند سرویس‌دهی به مشتریان خللی وارد نشود.

دیگر مزیت‌های ترمینال‌های کانتینر ی بتاء عبارتند از:

  دارا‌بودن ترمینالی با بیشترین گنتری‌کرین در بین بنادر ایران؛

 داشتن ترانستینرهای RTG پیشرفته؛

 دارا‌بودن بیشترین ساید‌لیفت به‌منظور تخلیه و بارگیری کانتینرهای خالی؛ 

 بالابودن نُرم و سرعت عملیات تخلیه و بارگیری کشتی‌های کانتینری و کاهش توقف کشتی‌‌ها؛

 دارا‌بودن تجهیزات تخصصی برای حمل کانتینرهای ویژه؛

 بهره‌مندی از پتانسیل مناسب پسکرانه‌ای جاده‌ای، ریلی و هوایی؛

  کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین پل ارتباطی با بنادر حوزه خلیج فارس، کشورهای قفقاز و اروپای شرقی؛

 قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی‌های کانتینری سوپر‌ پست‌پاناماکس (نسل هفتم) و کشتی‌های با ظرفیت 14 هزار و 500 TEU.

 

با شیوع اپیدمی کرونا در سراسر جهان، کیفیت ارائه خدمات شما چگونه بوده است؟

با شیوع بیماری کووید ـــ 19 در کشور ایران و افزایش آمار مبتلایان ، بنادر جنوب کشور نیز از این قاعده مستثنا نبوده و این شرکت با مدیریت بحران و برنامه‌ریزی همه‌جانبه، تلاش کرده تاثیرات سوء این اتفاق را تا حد ممکن خنثی و زنجیره انتقال را مدیریت کند که در این میان با آموزش همه‌جانبه و انجام غربالگری شبانه‌روزی پرسنل، شناسایی پرسنل بیمار و ضدعفونی مستمر کلیه تجهیزات، اماکن و تعبیه مخازن محلول‌های ضدعفونی‌کننده، سعی در کاهش و کنترل میزان شیوع بیماری داشته و به‌منظور حمایت از پرسنل زیر‌مجموعه خود نسبت به توزیع پکیج‌های سلامت خانواده، شامل ماسک تنفسی و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، اقدام کرده است. البته با‌ توجه به ضرورت ارائه خدمات به‌صورت 24 ساعته در بنادر مهم کشور، حتی در زمان شیوع بیماری، این شرکت با بهره‌گیری از برنامه‌ای مشخص و حضور پرسنل به‌صورت بهینه و در شیفت‌های کاری، نسبت به ارائه خدمات مطلوب در طول مدت 24 ساعته و به‌صورت شبانه‌روزی اقدام نموده و به‌منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری، تلاش کرده‌ میزان مراجعات را به حداقل برساند و از طریق پل‌های ارتباطی، کلیه نیاز‌های مشتریان را برطرف و به بهترین نحو، پاسخگوی آن‌ها باشد. همچنین به منظور پویایی هرچه بیشتر میان پرسنل، مسابقاتی با موضوعات «ورزش در خانه»، نقاشی فرزندان پرسنل با موضوع «محیط زیست، کلیدی برای بقای انسان در پاندمی کرونا» و مسابقه پرسش و پاسخ هفتگی با مضمون «آموزش موارد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا»، طی این مدت اجرایی شد. همچنین همکاران ما در شرکت بتاء در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی‌‌شان، در دو مرحله از ابتدای سال، اقدام به اهدای خون با توجه به کمبود ذخایر خونی هرمزگان در این ایام کردند.

 

عملکرد شرکت بتاء در دوره‌ی تحریم‌های ناجوانمردانه‌ی آمریکا علیه کشورمان و نحوه‌ی همکاری شما با سازمان بنادر و دریانوردی چگونه برنامه‌ریزی شده است؟

با‌ توجه به این‌که بندر شهیدرجایی یکی از مهم‌ترین بنادر ایران به شمار می‌رود و دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود 100 میلیون تن کالا بوده، به تنهایی بیش از 55 درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزیت بنادر کشور را عهده‌دار است که در این زنجیره، سازمان بنادر‌ و ‌دریانوردی، نقش موثری ایفا می‌کند. این شرکت نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پورت‌اپراتورها با تعاملی ‌همه‌جانبه و در راستای تحقق اهداف والای سازمان بنادر و دریانوردی گام برداشته و در تلاش بوده با رویکردی مثبت به‌عنوان بازوی محرک در حیطه فعالیت‌های بندری، مثمر‌ثمر واقع شود و با وجود تمام فشارهای اقتصادی و موانع، این شرکت سعی داشته از مسیر خود منحرف نشود و در زمینه جلب رضایت مشتریان و ذی‌نفعان و همچنین پویایی چرخه اقتصاد، تمام قدرت و توان خود را به‌کار گیرد. 

شرایط تحریم، ما را به سمت پذیرش کشتی‌هایی سوق داد که از استاندارد شناورهای کانتینربر فاصله داشته‌اند و این امر می‌توانست تاثیر بسزایی در کاهش راندمان داشته باشد؛ امری که با بهره‌گیری از تجربه و مهارت پرسنل از شدت تاثیر آن کاسته شد.

با توجه به این‌که فعالیت خدمات بندری به‌صورت زنجیره‌ای بوده و اپراتور قسمتی از این زنجیره را تشکیل می‌دهد، ارتقای این خدمات به‌تنهایی مفهومی نداشته و می‌بایست از طریق هم‌اندیشی با سایرین در راستای هم‌افزایی کیفیت خدمات قدم برداشت. در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی در ‌خصوص تشکیل جلسات با نمایندگان خطوط و سازمان بنادر طرح‌ریزی و اجرایی شده و نبست به بررسی مشکلات و ارائه راهکارها در این جلسات اقدام خواهد شد.

 

شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» در طول فعالیت خود گواهینامه‏های متعددی را دریافت کرده و در مواردی نیز از این شرکت تقدیر شده است. به‌طور مشخص از دستاوردهای مختلف شرکت بگویید.

در‌ تاریخ هشتم مهرماه سال 1399 و هم‌زمان با هفته جهانی دریانوردی، شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان شرکت پایانه‌دار نمونه بندری انتخاب شد. همچنین این شرکت در سال 1398 در روز ملی حمل‌ونقل نیز به‌عنوان شرکت عملیات بندری منتخب برگزیده شد و توسط وزیر محترم راه و شهرسازی، آقای دکتر اسلامی، مورد تقدیر قرار گرفت؛ ضمن این‌که این شرکت از سال 1394 تاکنون به‌عنوان واحد HSE برتر در مجتمع بندری شهیدرجایی شناخته شده است. 

شرکت نمونه بندری در سال 1394 در روز جهانی دریانوردی، روابط عمومی برتر حوزه دریایی 1395 و حامی نمونه برتر همیار ناجی استان هرمزگان در سال 1395 از دیگر افتخارات این شرکت طی سال‌های گذشته است.

 

به دیگر اقدامات مهم و برجسته‌ای که در این شرکت اجرایی شده است هم اشاره می‌کنید؟

مجموعه بتاء مفتخر ‌است که از دیرباز با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و بهره‌گیری از تجارب ارزنده پرسنل خود در حوزه عملیات و فنی، توانسته خدمات ارزنده‌ای را ارائه کند. در این زمینه می‌توان به پروژه تعویض انرژی چین، کابل‌کشی سیستم ترولی و درنهایت راه‌اندازی جرثقیل دروازه‌ای شماره سه و بازگشت آن به چرخه عملیات تخلیه و بارگیری اشاره کرد. ضمن این‌که عملیات ساخت و مونتاژ وینچ به‌منظور سهولت در جمع‌آوری وایر‌های این جرثقیل‌ها که از تجهیزات اصلی و استراتژیک بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران است نیز به دست توانای مهندسان بومی و پرسنل خدوم واحد فنی صورت پذیرفت که به‌موجب تحقق این امر مهم، صرفه‌جویی و جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت پذیرفته است. از  دیگر  اقداماتی‌‌ که به‌صورت برجسته در این شرکت اجرایی شده، می‌توان به چند مورد اشاره کرد:

   کاهش ماندگاری کانتینرهای کالای آتش‌زا به زیر 24 ساعت؛

  کاهش ساعت پاس اپراتوری از 21 ساعت به  9 ساعت در ماه؛

  تسریع در امر تحویل‌دهی کانتینرها در مدت‌زمان مقرر بندر (پنج روزه)؛

 ایجاد محوطه لجستیکی برای نگهداری کانتینرهای خالی و پرترانشیپی خطوط کشتیرانی؛

  انجام سریع و ایمن عملیات استریپ و استافینگ کالاهای غیراستاندارد در ترمینال‌ها؛

  بارگیری شناورها بر اساس رنج وزنی در سریع‌ترین زمان با استفاده از نقشه بارچینی شناور به‌منظور حفظ ایمنی؛

  احداث زیرساخت شبکه فیبر نوری برای ارتقای سیستم ارتباطی ثبت عملیات با بندر؛

  تعمیر اساسی ترولی، تعویض ریل و چرخ ترانستینر منگان؛

 تعمیرات اساسی‌ اسپریدرهای گنتری‌کرین‌ها با‌توجه به تحریم‌های موجود؛

  بازسازی و تجهیز کابین بارشماری گنتری‌کرین‌ها؛

  تغییر ساختار یک دستگاه لیفتراک سه ‌تن معمولی به بغل‌گیر با نصب روتیش توسط متخصصان داخلی؛

 ساخت و نگهداری از زیرساخت‌های عمرانی ترمینال کانتینری؛

 همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و ساخت بردهای الکترونیکی تجهیزات استراتژیک بندری در دوره تحریم و تجهیز ماشین‌آلات به فیلترهای جدید تصفیه‌کننده روغن با تکنولوژی نانو به‌منظور اضافه‌کردن طول عمر موتور دیزل‌ها.

 

می‌‎دانید که هر ساله، سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو)، شعاری را برای جامعه دریانوردی انتخاب می‌کند و در راستای تحقق آن می‌کوشد. شرکت شما در این‌خصوص و همگام با شعار «کشتیرانی پایدار برای سیاره‌ی پایدار»، چه تلاش‌هایی داشته است؟

شرکت «توسعه‌ی خدمات بندری و دریایی بتاء» در راستای تحقق شعار سال 2020 سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) تلاش‌هایی را آغاز کرده است که از مهم‌ترین این موارد می‌توان به دریافت گواهینامه ایزو 45001 برای اولین بار در میان بنادر ایران اشاره کرد. این شرکت همچنین به‌منظور ارتقای سطح خدمات خود منطبق بر استاندارد‌های جهانی و در راستای رعایت الزامات کیفی، زیست‌محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، همواره تلاش کرده و با سرلوحه قراردادن سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2015، سیستم مدیریت زیست‌محیطی ISO14001:2015 و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ISO45001:2018، تعهد در بهبود مستمر امور، اهداف و استراتژی‌هایی همچون افزایش کمّی و کیفی ارائه خدمات بندری به مشتریان برای جلب رضایت‌مندی آن‌ها و توانمند‌سازی منابع انسانی و به‌کار‌گیری نیروی کارآمد و متخصص و استفاده بهینه از منابع و تجهیزات و تلاش برای گسترش حوزه فعالیت خود و افزایش سهم بازار را در راس سیستم مدیریت یکپارچه خود قرار دهد.

 

اهداف شما برای توسعه‌ی فعالیت‌های شرکت در بندر شهیدرجایی به‌عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران چیست؟

در برنامه‌های آتی، این شرکت در‌ حال توسعه و ارتقای نرم‌افزار TOS است و در تلاش است تا به‌منظور مدیریت یارد، تجهیزات و استفاده بهینه از فضای عملیاتی با استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزاری در مسیر هوشمند‌سازی تمام فرایندها و ارکان مجموعه گام بردارد که این موضوع به نوبه خود، زمینه‌ساز تحولات وسیع در قالب تدابیر و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی بسیاری است و به‌زودی شاهد رخدادی بزرگ در عرصه مدیریت بهینه عملیات بندری و دریایی خواهیم بود.

از دیگر برنامه‌های در دست اقدام می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  جذب و توسعه ترانشیپ؛

 تکمیل سامانه‌های نظارتی محوطه و تجهیزات؛

 انتقال و توسعه تعمیرگاه‌ها و انبارهای قطعات یدکی در راستای تسریع در آماده‌به‌‌کاری؛

 تغییر سیستم مانیتورینگ تجهیزات از آنالوگ به دیجیتال؛

 تغییر سیستم درایو و نرم‌افزارهای پنج دستگاه ترانستینر منگان قدیمی؛

 تلاش برای ارتقا و به‌روز‌رسانی نرم‌افزار و سخت‌افزاری تجهیزات ترمینال دو؛

 ارائه خدمات استافینگ، کراس‌استافینگ و استریپ‌کانتینر در محوطه جدید لجستیک.

لازم به ذکر است، یکی از اجزای اصلی در هر سازمان، ایجاد و ارتقای فرهنگ و استراتژی مشتری‌مداری است که در این راستا، شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» نسبت به طراحی و پیاده‌سازی مکانیزاسیون سامانه ارتباط با مشتری اقدام کرده است. 

 

آیا شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» برای به‌روزرسانی فعالیت‌های خود در ‌خصوص دوره‌های آموزشی و عضویت در انجمن‌های تخصصی‌ نیز اقداماتی داشته است؟

از آن‌جایی که همواره آموزش و ارتقای توانایی‌های علمی و مهارتی، نقش ویژه و انکارناپذیری در توانمندسازی نیروی انسانی به‌منظور پیشبرد هرچه بیشتر اهداف متعالی هر تشکیلات و سازمان دارد، شرکت بتاء نیز از این اصل غفلت نورزیده و توسعه فعالیت‌های آموزشی را سرلوحه کارخود قرار داده است. شرکت بتاء هر‌ ساله با هدف بسط و توسعه لجستیک در بنادر کشور، برای پرسنل تحت پوشش خود دوره‌های مختلف مدیریتی و عملیاتی در نظر می‌گیرد که این دوره‌ها طبق الزامات سازمان بنادر و دریانوردی، زیر نظر شرکت‌های آموزشی توأم با اعطای گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی است.

  دوره ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)؛

 دوره آشنایی با کد امنیتی کشتی و بندر؛

 دوره آشنایی با عملیات کانتینری؛

 دوره تعادل و ساختمان کشتی؛

 دوره آشنایی با کالای خطرناک؛

 دوره ایمنی داربست‌ها و کار در ارتفاع؛

 دوره‌های پایه و پیشرفته هیدرولیک و پنوماتیک؛

 دوره تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه (PM)؛

 دوره نرم‌افزار WIN CC  برای مانیتورینگ CMS  تجهیزات؛

 دوره نرم‌افزار HMI  برای مانیتورینگ CMS  تجهیزات؛

 دوره Simovert master Drive Siemense؛ 

 دوره بازرسی جوش و انواع تست‌های مخرب و غیرمخرب؛

 دوره تئوری و عملی جوشکاری؛

 دوره مانیتورینگ PROTOOL؛

 دوره کاربرد شبکه FIELDBUS؛

 دوره شبکه‌های صنعتی  PROSIBUS؛

 دوره PLC مقدماتی و پیشرفته؛

 PROTOL؛

 مدیریت ارتباط با مشتری CRM؛

 دوره زبان انگلیسی مقدماتی و تخصصی.

همچنین این شرکت اقدام به تمدید و اخذ گواهینامه‌های راهبری لجستیک بندری برای اپراتورهای تجهیزاتی خود کرده است. علاوه بر آن در راستای بهره‌گیری از دانش و تجارب سازمان‌های بیرونی مرتبط با فعالیت‌های شرکت و استاندارد‌سازی و بالابردن کیفیت ارائه خدمات به صاحبان کالا و مشتریان این شرکت در انجمن‌های مهم صنعت بنادر و دریانوردی، ازجمله انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، انجمن پایانه‌داران بندری ایران، انجمن مهندسان دریایی ایران و مرکز توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی نیز فعالیت دارد.

 

آیا شرکت شما برای انجام فعالیت‌های روزانه با چالش‌هایی نیز مواجه می‌شود؟ در این صورت، چه مواردی می‌تواند به رفع این چالش‌ها کمک کند؟

جلب مشارکت سرمایه‌گذار خارجی برای کشور همواره از اولویت‌های اصلی و چالش‌های ما در دوره تحریم‌ها بوده و امیدوارم از طریق مذاکره و بازگرداندن شرکت HPH بر سر جایگاه و مواضع پیش از تحریم، بتوانیم با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و حمایت‌های جناب آقای مهندس راستاد، مدیرعامل محترم سازمان، حجم عملیات کانیتنری بندر را ارتقا داده و فعالیت‌های این بندر را تقویت کنیم و در‌ صورت فراهم‌شدن شرایط و تامین خواسته‌های سازمان بنادر، هدف این است که با سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت HPH در حوزه پورت‌اپراتوری و تبادل تجربیات با شرکای خارجی برای فعالیت در ترمینال سه این بندر آماده باشیم.

همچنین از دیگر موارد موجود می‎توان به عملیات ترانشیپ بین ترمینال یک و دو در بندر شهیدرجایی اشاره کرد که گاهی بین دو ترمینال بعضا عملیات ترانشیپی به ‌وجود می‌آید که از لحاظ هزینه‌ای و قراردادی نیازمند شفاف‌سازی است.

قسمتی از مشکلات عملیاتی ما مربوط به نوع کشتی‌ها و نوع گنتری‌هایی است که در ترمینال یک وجود دارد. به همین دلیل عملا در ترمینال یک نمی‌توان مانند ترمینال دو فعالیت کرد و دو ترمینال را نمی‌توان در یک مدل واحد مقایسه کرد، اما این شرکت توانسته است در مدت یک سال گذشته با ارتقای نُرم‌های عملیات و افزایش سطح خدمات‌دهی به مشتریان، با توجه به سایز کشتی‌هایی که در ترمینال یک پهلو داده می‌شوند و نوع گنتری‌های این ترمینال، رکوردهای قابل قبولی از خود بر‌ جای گذارد.

عمدتا کشتی‌های فیدری به ترمینال یک تخصیص داده می‌شود که این کشتی‌ها دارای معضلات خاص خود در تخلیه و بارگیری هستند. از نظر تعداد، کشتی‌هایی که در ترمینال یک تخلیه و بارگیری می‌شوند، نسبت به ترمینال دو، بسیار بیشتر و تقریبا سه برابر هستند؛ اما کوچک‌بودن کشتی‌ها و یا وجود کرین در کشتی‌ها، دقت کار را بیشتر می‌‌کند.

در بحث نیروی انسانی نیز، مشکلات بیشتر مربوط به خواسته‌های صنفی در ‌خصوص بحث افزایش حقوق بود که به این خواسته‌ها پاسخ داده شده است و در‌حال‌حاضر نیروهای جذب‌شده در بتاء می‌توانند حتی بندری بزرگ‌تر از بندر شهیدرجایی را هم جوابگو باشند.

به‌عنوان اپراتور مشکلاتی داریم؛ اما به‌هر‌حال مصالح ملی و سازمانی باعث می‌شود به کارمان ادامه دهیم؛ البته با اصلاح ساختار مالی و بحث‌هایی که وجود دارد، روند رو به بهبود ‌است و به آینده امیدواریم و اطمینان داریم با توجه به روحیه‌ای که در مدیران فعلی سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد، این چالش‌ها به‌مرور به فرصت تبدیل خواهد شد.

 

چنانچه سخن ناگفته‏ای مانده است، بفرمایید.

شرکت «توسعه‌ی خدمات دریایی و بندری بتاء» به‌عنوان یکی از متخصصان عملیات کانتینری، سرمایه‌گذاری و ارتقای سیستم‌ها و تجهیزات بندری را در اولویت کاری خود قرار داده و اندیشه ما مبنی بر دستیابی به سازمانی پیشرو و تاثیرگذار در حوزه پورت‌اپراتوری در بنادر ایجاب می‌کند که ضمن تثبیت موقعیت پیشتازی خود در داخل کشور، در عرصه‌های فراکشوری و منطقه‌ای حضوری فعال داشته باشیم. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و اولویت‌های کاری تعریف‌شده، گام‌های اساسی به‌منظور بالفعل‌شدن ظرفیت‌های موجود برای رقابت بندر شهیدرجایی با سایر بنادر فراهم شود. 

۸ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۱۰
کد خبر : ۵۲,۶۸۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید