20 میلیارد دلار طی 4 سال در پروژه‌های ریلی و بندری سرمایه گذاری می شود/ سیاست راهبردی وزرات راه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی و لجستیکی کشور نگرش نهادها و سازمان‌ها باید از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریامحور تغییر کند/ سیاست جدی مجلس برای پررنگ کردن نقش دریا در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ صنعت دریایی کشور، هرگز، حرکت رو به عقب نداشته است/ برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در لجستیک و هوشمندسازی بنادر وضعیت دریایی کشور با قانون مدیریت خدمات کشوری منجمد شده است/ مشکل نیروی انسانی حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1402 حل شود/ سازمان بنادر به عنوان محور دریایی باید اختیار عمل داشته باشد اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد/ امنیت غذایی به امنیت دریا گره خورده است ضروت حمایت ویژه دولت و مجلس از مقوله دریا/ اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است/ روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز کنیم توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است با حضور وزیر راه و شهرسازی از دریاییان نمونه کشور قدردانی شد/ اسامی 42 دریایی نمونه در سال 1401 یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه
خط‌آهن چابهار‌ در ساحل چابهار زیرِ زمین می‌رود/‌ ساخت 3 ایستگاه‌‌ بار و مسافر در بندر و شهر ‌
نحوه تکمیل خط‌آهن چابهار در شهر چابهار که چندین پیشنهاد کارشناسی داشت، بالاخره تعیین تکلیف و مقرر شد خط از داخل شهر چابهار عبور کند و در بخش ساحل به زیرِ زمین برود، ضمن آنکه علاوه بر کیلومتر 18، در شهر و بندر هم ایستگاه ساخته شود.

پروژه خط‌آهن چابهار-زاهدان در قالب سه طرح «اتصال بندر اقیانوسی چابهار به ریل»، «اتصال مرکز استان خراسان جنوبی به ریل» و «برقراری اتصال ریلی بین زاهدان و بیرجند و یونسی» در حال اجرا است و کریدور ریلی شمال - جنوب را تکمیل می‌کند. 

این خط آهن به عنوان یک پروژه عظیم مهندسی و عمرانی، تکمیل کننده کریدور شرق کشور‌، بخشی از کریدور ریلی شمال- جنوب محسوب می‌شود و طولانی‌ترین و مهم‌ترین کریدور ریلی کشور است که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در حال ساخت است.

‌اوایل تابستان امسال بود که ریل گذاری مکانیزه این خط آهن با ریل ملی از سمت زاهدان آغاز شد، چندی پیش هم ریل‌گذاری این مسیر ریلی از سمت چابهار آغاز شد و مسیر در گام‌های نهایی خود برای تکمیل قرار دارد.

به گفته مسؤولان وزارت راه و شهرسازی، از این خط ریلی خطوط آنتنی از سمت زاهدان به پاکستان و همچنین از سمت خواف از طریق راه‌آهن خواف- هرات به افغانستان خواهیم داشت.

‌‌خط‌آهن چابهار سپس از طرف ایستگاه یونسی و مرز سرخس به آسیای میانه متصل می‌شود و بدین ترتیب ترانزیت ریلی در مسیر شمال به جنوب به چابهار و بنادر جنوبی برقرار می‌شود.

به اذعان مسؤولان وزارت راه و شهرسازی این خط ریلی فواید اقتصادی ترانزیت بالایی برای پاکستان و افغانستان دارد، افغانستان از طریق این خط آهن به دریای جنوب متصل خواهد شد؛ راه آهن چابهار به عنوان خط آهن کریدور شرق کشور، نقش محوری در وابستگی کشورهای همسایه به ترانزیت ریلی از طریق ایران ایفا می‌کند و این موضوع برای کشور درآمدزایی مناسبی دارد؛ خط آهن خواف-هرات هم تکمیل شده است‌ بدین ترتیب یکی از بزرگترین حلقه‌های مفقوده در ترانزیت ریلی شمال-جنوب شرق کشور تکمیل می شود و بار افغانستان از طریق خط آهن خواف-هرات و خط آهن چابهار-زاهدان و بندر اقیانوسی چابهار از طریق خط آهن به سهولت جا‌به‌جا می‌شود.

یکی از موضوعات مهم که درباره راه‌آهن چابهار مطرح و در حال بررسی‌های همه‌جانبه است،‌ ساخت ایستگاه‌های بار و مسافر در چابهار و نحوه عبور خط از داخل شهر است.

چندین نظریه درباره این خط وجود داشت که به نظر می‌رسید بهترین نظریه عبور خط از داخل شهر و رویِ زمین است.

خادمی: مسیر ریلی خط‌آهن چابهار از داخل شهر و رویِ زمین عبور می‌کند

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت جلسات تصمیم‌گیری در خصوص واریانت‌‌های ریلی در خط آهن چابهار در بخش ورودیه چابهار تا اسکله، به خبرنگار فارس می‌گوید: ‌طبق تصمیمات مقرر شد ‌همان وارینات مصوبی که داریم را پیش ببریم و کل مسیر خط‌آهن باید از داخل شهر عبور کند، البته در همه وارینات‌هایی که داشتیم خط باید از داخل شهر عبور می‌کرد، اما درباره نحوه اجرای این واریانت‌ها باید یک تصمیم‌گیری می‌شد.

به گفته خیرالله خادمی، برخی معتقد بودند، بهتر است خط از زیرِ زمین عبور کند، برخی معتقد بودند خط از روی زمین عبور کند و کارشناسانی هم معتقد بودند این خط باید از روی پل عبور کند؛ طبق بررسی‌های کلی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که بهترین گزینه همین مسیر مصوب است که از روی زمین عبور کند. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: اما این با درنظر گرفتن مقتضیاتی اجرا خواهد شد که مردم شهر چابهار دسترسی مناسبی به ساحل داشته باشند؛ در این راستا‌ مقرر شد بخشی از مسیر این خط ریلی که در ساحل قرار گرفته است، را به صورت زیرزمینی اجرا کنیم.

جزئیات ساخت ایستگاه‌های بار و مسافر در بندر و شهر چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایستگاه تشکیلاتی بار در خط آهن چابهار - زاهدان در کیلومتر 18 این خط آهن از سمت چابهار قرار دارد.

وی اضافه کرد: همچنین یک ایستگاه باری - مسافری در داخل بندر خواهیم داشت؛ اگر این موضوع اجرا نشود، در بخشی از مسیر، ایستگاه مسافری ایجاد خواهیم کرد و در داخل بندر هم بخشی برای بارگیری درنظر گرفته خواهد شد.

بنابراین گزارش خط آهن چابهار-زاهدان 628 کیلومتر طول دارد و با احتساب خطوط ایستگاهی 730 کیلومتر خط‌آهن برای این مسیر ریلی ساخته خواهد شد؛ البته ‌این خط ریلی در ادامه به بیرجند و ایستگاه یونسی می‌رود و در کل 1450 کیلومتر طول دارد.

‌با اتصال ریلی چابهار- زاهدان، شهرهای نیکشهر،‌ چابهار، ایرانشهر، خاش و زاهدان به شبکه ریلی متصل و بهره‌مند می‌شوند.

۱۵ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵
خبرگزاری فارس |
کد خبر : ۵۲,۸۸۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید