سلطان عمان فرمان اجرای توافقنامه همکاری دریایی با ایران را صادر کرد بهره برداری از ۲ پست اسکله انتقال فرآورده های فله مایع در بندر انزلی در ارتباط تصویری رئیس جمهور پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز بین‌المللی بانوان در صنعت دریانوردی اتمام عملیات اجرایی طرح اطفاء حریق بنادر مسافری هرمز و شهید حقانی تا شهریور ماه تکمیل پروژه‌ رو-رو ریلی بندر امیرآباد تا پایان سال/ توسعه همکاری‌های بندری با کشورهای همسایه و افزایش ترافیک بندری در شمال ایران دستور کار مهم سازمان بنادر/ ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی در بندر امیرآباد توسعه می‌یابد تحلیل رویدادها؛‌ کارکرد اصلی روابط‌عمومی ها در عصر ارتباطات/ اشاعه فرهنگ دریایی یک موضوع جدی در سازمان بنادر/ گفتمان دولت به بهترین شکل تبیین شود برگزاری اولین نشست بررسی حوادث بندری سازمان بنادر در مدیریت HSE/ ایمنی، مولفه موثر در جذب سرمایه‌گذار برای بنادر ۱۳ نفر از خطر غرق شدن در آب‌های خلیج فارس نجات پیدا کردند پروتکل همکاری بندری ایران و کوبا امضا شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری و کشتیرانی تهران و هاوانا روابط عمومی باید مطالبه گر باشد/ عدالت محوری و مردم داری سرلوحه کار قرار گیرد/ توفیقات دولت در توسعه صادرات و تعامل تجاری با همسایگان و پروژه های سرمایه گذاری اطلاع رسانی شود
در جلسه مشترک چهار کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی مشهد با مسئولان اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان مطرح شد:
چالش ها و ظرفیت‌ها بندر چابهار برای تجارت و ترانزیت کالاهای خراسان رضوی
در جلسه مشترک کمیسیون‌های صنعت، کشاورزی، تجارت و حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با مسئولان اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، ظرفیت‌های بندر چابهار برای ترانزیت، صادرات و واردات کالا و نیز راهکارهای حذف موانع برای سرمایه گذاری و حضور پُررنگ بخش خصوصی در این بندر به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و به نقل از اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «حسین شهدادی» معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این نشست به تشریح موقعیت و ظرفیت های بندر چابهار پرداخت و گفت: در بندر چابهار با دو رویکرد ترانزیت و اتصال افغانستان و کشورهای حوزه CIS  از طریق دریا به بازارهای جهانی و نیز بحث صادرات و واردات برای استان های شرقی و جنوب شرق کشور، سرمایه گذاری‌هایی صورت گرفته است.

وی گفت: چابهار تنها بندر ایران است که در حاشیه اقیانوس قرار دارد و دارای موقعیتی ویژه است. 203 هکتار استحصال از دریا برای این بندر انجام شده و 1700 متر اسکله سازی نیز صورت گرفته است و به همین واسطه، هیچ محدودیتی برای ورود کشتی به این بندر وجود ندارد. در تمام طول سال امکان تخلیه و بارگیری کالا در چابهار وجود دارد.

شهدادی اظهار کرد: تاکنون حدود 350میلیون دلار سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت ها در این بندر صورت گرفته است و حدود 2هزار میلیارد تومان پروژه های عمرانی مثل تاسیسات زیربنایی و اطفاء حریق و... توسط بخش خصوصی اجرا گردید.

وی تصریح کرد: چابهار تنها بندری است که توسط اپراتور خارجی مدیریت می شود و شرکتی هندی در این حوزه فعالیت دارد. این شرکت نیز تجهیزاتی را به آنجا منتقل کرده و از آن استفاده می‌کند. همچنین، برای تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای افزایش تجهیزات برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

حسین شهدادی

 

امکان صادرات مواد معدنی خراسان رضوی از بندر چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان با اشاره به امکان صادرات مواد معدنی از بندر چابهار گفت: خراسان رضوی و به ویژه منطقه خواف ظرفیت های زیادی برای صادرات مواد معدنی دارد و کشتی های ما با ظرفیت 100هزار تن هیچ محدودیتی برای بارگیری این محصولات ندارد و جرثقیل ها و تجهیزات جانبی نیز ظرفیت بزرگی برای تخلیه و بارگیری مواد معدنی به شمار می آید. نکته مهم اینکه انبارداری مواد معدنی تا سه ماه در بندر چابهار مشمول معافیت از پرداخت هزینه های انبارداری خواهد بود و بخشی از این تخفیف ها به خاطر ظرفیت‌هایی است که در شرق کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: 20درصد جمعیت کشور در پهنه شرقی سکونت دارند و سالانه 25میلیون تن واردات کالاهای اساسی به کشور صورت می گیرد که 20 درصد از این میزان سهم استانهای شرقی کشور می باشد و بندر چابهار در راستای تامین این کالاها میتواند بسیار اثرگذار واقع شود. تجهیزاتی که در این بندر وجود دارد، در هیچ یک از بنادر جنوبی کشور فراهم نیست و چابهار، ظرفیت بزرگی برای واردات غلات به کشور محسوب می شود. در سال جاری یک میلیون و 600هزار تن غلات از طریق این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

معاون اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان گفت: این اطمینان را به فعالان اقتصادی می‌دهیم که امکان ارسال و واردات کالا از طریق بندر چابهار به تمام نقاط دنیا میسر است. در بحث ترانزیت هم که از کارکردهای مهم بندر چابهار است نیز، آمادگی همکاری با فعالان اقتصادی را داریم.

شهدادی خاطرنشان کرد: قابلیت نگهداری 40 تن کانتینر یخچالی در این بندر وجود دارد که برای محصولات باغی خراسان رضوی ظرفیت خوبی به شمار می‌آید.

وی گفت: بندر چابهار فاصله بسیار نزدیکی با بنادر غرب کشور هندوستان دارد و با حضور شرکت هندی در بندر چابهار، محدودیت‌های کمتری در چابهار برای مراوده با بنادر هندی ایجاد می شود. عمده کالاهای صادراتی از این بندر به غرب هندوستان ارسال می‌شود و از آنجا ترانشیپ به جنوب شرقی آسیا امکان پذیر است.

شهدادی با بیان اینکه مسیر ترانشیپی جدید باعث کاهش هزینه های حمل کالا شده است، افزود: این مسیر با هزینه کمتر و سرعت انتقال بیشتر ظرفیت خوبی برای جابه‌جایی کالا به شمار می‌آید و هزینه کانتینری را از 3000 به 1500 دلار کاهش داده است. همچنین، محدودیتی برای انتقال هیچ کالایی از طریق این بندر وجود ندارد.

وی با اشاره به توافق روسای جمهور هند و افغانستان و ایران برای ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار اظهار کرد: طی دو سال گذشته دولت هند اقدام به ارسال حدود 200هزار تن کالای ترانزیتی گندم از طریق بندر چابهار کرده و با انتقال به مرز میلک و ماهیرود، این کالاها به افغانستان انتقال یافته است.

مجتبی محمدزاده

 

تخفیف 75درصدی هزینه های انبارداری

شهدادی در توضیح سایر ظرفیت های این بندر گفت: 75درصد هزینه های انبارداری در این بندر نسبت به سایر بنادر کشور دارای تخفیف است. همچنین هزینه تخلیه و بارگیری برای کالاهای کشورمان در این بندر دریافت نمی شود. در ظرفیت های معدنی سه ماه معافیت هزینه انبارداری وجود دارد و برای کالاهای ترانزیتی هم 30 درصد نسبت به سایر بنادر تخفیف قائل می شویم و علاوه بر تخفیفات تخلیه و بارگیری، تخفیفاتی برای سرمایه گذاری ها نیز وجود دارد. زیربناها و اسکله در این بندر ایجاد شده و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در زمینه لجستیک مثل ساخت انبار و کارخانه های فراوری و بسته بندی وجود دارد. ما در چابهار زمینی با هزینه بسیار پایین تحت عنوان اجاره ثابت و مبلغی برای اجاره متغیر در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهیم.

وی گفت: هند هم تخفیفاتی برای کالاهایی که از بندر چابهار وارد این کشور می شود، قائل است و 40 درصد در عملیات هندلینگ کالا تخفیف اعمال می‌گردد. علاوه بر هزینه های کالا، هزینه های کشتی مثل پهلوگیری و توقف کنار اسکله و... در این کشور مشمول 40 درصد تخفیف هستند که این امر، هزینه انتقال کالا از طریق دریا را کاهش می دهد. با این تفاسیر، ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد و از شرکت های خراسان رضوی در این زمینه دعوت می کنیم.

شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد در واکنش به این مطلب گفت: سوال اینجاست که از این ظرفیت تا چند درصد استفاده می شود و ظرفیت کل بندر چابهار چقدر است؟

شهدادی در پاسخ اظهار کرد: قبل از افتتاح فاز اول طرح توسعه، ظرفیت 2.5میلیون تن کالا در طول سال بود و در حال حاضر نیز به 8.5میلیون تن رسیده است پارسال 3.5 میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری کالا صورت گرفته و در تلاش هستیم که از همین ظرفیت موجود استفاده شود. امسال پیش بینی می شود که تا 4میلیون و 200هزار تن کالا برسیم. کل بنادر کشور 130میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری انجام می دهند که چابهار حدود 5 درصد آن را شامل می شود.

وی افزود: نکته اینکه بندر چابهار منطقه آزاد است و مناطق آزاد سهمیه 700میلیون دلاری واردات در طول سال را دارند. اگر کالاهای وارداتی از طریق این بندر وارد شود، غیر از تخفیفات ما، در عوارض گمرکی هم مشمول تخفیف می شوند. همچنین هزینه های مابه التفاوت سوخت برای کالاهایی که از بندر چابهار به مرز میلک صادر می شوند، مشمول 30درصد تخفیف هستند و در هزینه های متقابل ارزی هم 25درصد تخفیف برای شرکت های حمل و نقلی که کالای ترانزیتی را از طریق مرز میلک به نیمروز افغانستان انتقال می دهند، اعمال می کنیم.

 

مجتبی محمدزاده، کارشناس بازاریابی اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: سازمان منطقه آزاد تخفیفاتی را برای کالاهای وارداتی در بندر چابهار اعمال می کند؛ درباره کالاهایی که حقوق ورودی آن ها 19درصد است، حدود 5درصد از این مبلغ به صاحب کالا بازگردانده می شود. همچنین، تخفیفی بابت قرار داشتن چابهار در زمره مناطق محروم اعمال می‌شود؛ به طور مثال، کالایی که 26درصد حقوق پایه داشته، از 5.5 درصد تخفیف مربوط به مناطق محروم برخوردار می شود.

۱ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱
کد خبر : ۵۲,۹۸۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید