استفاده از پهپادهای خودران برای نظارت بر عملیات بندری آنتروپ بلژیک/ ضرورت نوآوری و دیجیتال سازی برای تضمین رشد پایدار بنادر فعالیت خلاقانه و نوآورانه در حوزه حمل و نقل دریایی با وجود تحریم و شیوع کرونا ادامه دارد/ تحریم و تهدید هیچ جایگاهی در توقف توسعه ایران ندارد/ بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بنادر تجاری اعتماد دارد/ اقدمات راهبردی سازمان بنادر برای ارتقای کیفیت و کمیت خدمات بندری بهره‌برداری از ۲۰پروژه‌ توسعه‌ای و تجهیزاتی در بنادر هرمزگان با حضور وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر/ بهره‌برداری از پایانه لجستیک کالا، کانتینر و مخازن نگهداری فرآورده های نفتی/ بهره برداری از چندین فروند اسکله گردشگری در بنادر و جزایر هرمزگان توسعه بندر لنگه بخشی از عملیات تجاری تاریخی کشور است/ عملکرد قابل قبول بندر لنگه به رغم شرایط کرونایی بندر چابهار به بندری مدرن و دارای استاندارد جهانی تبدیل می‌شود/ سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری برای توسعه و تکمیل بندر چابهار/ رشد ۱۰۷ درصدی ترافیک کانتینری در بندر شهید بهشتی تسریع در احداث و تکمیل پروژه خط آهن شیراز-بوشهر برای افزایش سهم ریلی بندر/ افزایش ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر کشور در دولت تدبیر و امید/ عملکرد بندر بوشهر در شرایط کرونایی رشد داشته است شناور ایرانی دریا پاک با حضور وزیر راه به آب انداخته شد / بهره‌برداری از چندین پروژه توسعه‌ای دریایی و بندری در بوشهر عزم دولت ایران و هند در تبدیل ظرفیت‌های چابهار به فرصتی برای همکاری طرفین و کشورهای منطقه/ مزایای رقابتی بندر چابهار برای همسایگان ایران/ ظرفیت‌های مواصلاتی و ارتباطی بندر چابهار ارتقا می یابد/ ضرورت تسریع در تامین مابقی تجهیزات تعهد شده اپراتور هندی در بندر چابهار کلیه بنادر ایران همگام با جهان توسط اپراتورهای خصوصی راهبری می شود/ همکاری راهبردی ایران و هندوستان در تجهیز و راهبری بندر چابهار، مزایای فراوانی را برای دو کشور و منطقه دارد/ از سرمایه گذاری‌های روبنایی کشورهای منطقه برای توسعه فعالیت‌های لجستیکی در بندر چابهار استقبال می‌کنیم/ ظرفیت بندر چابهار به 33 میلیون تن افزایش خواهد یافت رونمایی از طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بوشهر با حضور وزیر راه
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی،فرهاد منتصر کوهساری،کالاهای اساسی،سازمان بنادر
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موجودی کالاهای اساسی در انبارها، سیلوها و کشتی های پای اسکله و لنگرگاه جمعا ۵.۳ میلیون تن است،گفت: در ۳ بسته «حمایت تعرفه ای»، «ارتقای خدمات دهی» و «اولویت انتقال بار»، از ناوگان تحت پرچم و کشتیرانی ملی حمایت می کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد منتصر کوهساری درباره آخرین وضعیت کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور، تصریح کرد: در حال حاضر ۴ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالای اساسی در بنادر شمالی و جنوبی کشور وجود دارد، در این میان بیشترین حجم کالاهای اساسی به میزان ۳ میلیون تن در بندر امام(ره)، ۳۴۸ هزار تن کالای اساسی در بندر شهید رجایی داریم و در بندر امیرآباد با موجودی ۳۱۷ هزار تن، است و در دیگر بنادر نیز کالای اساسی با ارقام پایین تر وجود دارد.
۱۷ فروند کشتی کنار اسکله در حال تخلیه است
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ فروند کشتی کنار اسکله با موجودی کالای  ۵۴۹ هزار تن پهلو گرفته است و همچنین ۱۵ فروند شناور منتظر نوبت هستند تا با تکمیل اسناد پهلوگیری ‌کنند حجم کالای این ۱۵ فروند شناور ۶۶۰ هزار تن کالای اساسی است.
منتصر کوهساری اظهار کرد: جمعاً موجودی کالای اساسی در انبارها و سیلوها همچنین کالای اساسی پای اسکله و لنگرگاه ها ۵ میلیون و ۳۲۸ هزار تن است؛ کالاهای اساسی در بنادر شامل ذرت، گندم، جو، سویا، روغن خام، برنج، شکر و دانه‌های روغنی است.
۷.۲ میلیون تن کالا موجود در بنادر
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بیشترین حجم تناژ کالای اساسی در بنادر شامل ذرت به میزان ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تن است و پس از آن سویا با ۵۴۰ هزار تن بیشترین حجم کالای اساسی را در بنادر به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: مجموع کالای اساسی و کالای غیر کانتینری در بنادر شامل ۷ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۵۱۷ تن است که اگر ۴ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالای اساسی از آن کم شود، کالای غیراساسی شامل ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۵۱۷ تن است.
منتصر کوهساری درباره تسهیلات سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه تسریع در خروج کالا از بنادر، گفت: همانطور که در بحث تخلیه و بارگیری کشتی ها سازمان بنادر و دریانوردی توانست در زمان تحریم همه ترمینال اپراتورها و بخش خصوصی را فعال نگه دارد، در حوزه تخلیه کالای اساسی و کالاها از بنادر نیز تلاش کردیم کارها به دقت انجام شود؛ در این حوزه از همکاری ترمینال اپراتورها و بخش خصوصی که ارائه خدمات دادند تشکر می کنیم، همچنین از سرمایه‌گذاران خصوصی، ناوگان کشتیرانی داخلی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و دیگر سازمان‌های همکار قدردانی می‌ شود.
وی بیان کرد: ما در سخت ترین شرایط تحریم دموراژ (جریمه دیرکرد عودت کانتینر که توسط صاحب کالا باید پرداخت شود) پرداخت نکردیم و همچنین خدمات تخلیه و بارگیری و نگهداری کالاها در انبارها و سیلوهای غلات و روغن، به خوبی انجام شد.
هیچ محدودیتی در تخلیه و بارگیری کشتی‌ها نداریم
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: صاحب کالا که اسناد ترخیصی از گمرک اخذ می‌کند برای دیگر روال اداری به سراغ ما می آید که ما هم سعی می‌کنیم به سرعت و ۲۴ ساعته خدمات مناسبی برای خروج آنها بدهیم و انبارهای مملو از کالا تخلیه شود و کالا به دست مردم برسد.
وی تأکید کرد: هیچ محدودیتی در تخلیه و بارگیری کشتی‌ها، سیلوهای غلات و انبارها نداریم، هماهنگی با واحد قرنطینه و موسسه استاندارد به خوبی وجود دارد و با جدیت و تلاش کوشش شده است با هماهنگی بین سازمان های ذیربط کالاها سریع به بازار ارسال شود و از این ظرفیت کالاهای اساسی و غیر اساسی به سرعت استفاده شود.
حمایت از ناوگان تحت پرچم و کشتیرانی ملی در قالب 3 بسته
منتصر کوهساری در پاسخ به این سوال که نقش ناوگان ملی و تحت پرچم در این ایام برای انتقال کالاهای اساسی به کشور چطور ارزیابی می شود؟ اظهار داشت: کالاهای موجود در بنادر شامل کالای اساسی و غیره اغلب توسط ناوگان تحت پرچم و همچنین برخی کشتی های خارجی و تحت پرچم وارد کشور شده است.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: پس از آنکه شرکت‌های بزرگ بین المللی کشتیرانی در شرایط تحریم از کشور ما خارج شدند و بنادر ما را ترک کردند، ناوگان ملی و کشتیرانی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران همچون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش هم دوران تحریم و هم در دوران کرونا، توانستند در انتقال و جا به جایی محموله‌های صادراتی و وارداتی و ترانزیت نقش اساسی داشته باشند و پاسخگوی نیاز کشور باشند.
وی با اشاره به «بسته حمایتی» که دولت از ناوگان تحت پرچم و کشتیرانی ملی خواهد داشت، اظهار کرد: قطعاً در دورانی که تحریم ها کاهش یابد حمایت و پشتیبانی دولت از این ناوگان تحت پرچم افزایش می یابد کما اینکه امروز نیز این حمایت ها وجود دارد؛ این حمایت‌ها در بحث‌های «تعرفه‌ای» خواهد بود البته در مسایل غیرتعرفه ای هم حمایت هایی خواهیم داشت و همچنین «سرویس دهی و خدمات دهی» به کشتی‌های تحت پرچم و ناوگان ملی افزایش پیدا می کند.
منتصر کوهساری اضافه کرد: به دلیل همراهی ناوگان داخلی با کشور در ایام شیوع کرونا و همچنین دوران افزایش تحریم ها، تلاش می کنیم در حمل بارهایی که در آینده خریداری می شود، «اولویت انتقال با ناوگان ملی و تحت پرچم» باشد.
کالاهای رسوبی به سازمان فروش اموال تملیکی معرفی شد
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه آمار کالاهای رسوبی را به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی داده‌ایم، گفت: کالاهایی که صاحب کالا در زمان مقرر وارد می‌کند، چند ماه مجوز نگهداری دارد وقتی که این مدت زمان گذشت به سمت متروک شدن پیش می‌رود. 
وی اظهار کرد: ما این آمار را با فهرست کالاها طبق جدولی به گمرک ارائه می‌دهیم، آنها اخطارهای لازم را به صاحب کالا می‌دهند و اگر صاحب کالا در بخش خارج سازی کالا اقدام نکرد این کالاها به سمت متروکه شدن پیش می رود و ستاد جمع آوری و فروش اموال تملیکی این کالاها را به مزایده و فروش می رساند. 
400 هزار تن ذرت متروکه شد
وی در پاسخ به این سوال که چه کالاهای متروکه در بنادر موجود است، گفت: این کالاها شامل ذرت، جو و دانه های سویا، ماشین آلات راهسازی و خودروها است که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد و آنها به مزایده می‌گذارند و می فروشند. 
وی ادامه داد: در یک نمونه کالای ذرت به علت ماندگاری و گذشت تاریخ مصرف آن متروکه شد که میزان آن 400 هزار تن است؛ 600 هزار تن کالای متروکه داریم که با سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی در این باره هماهنگ شده است. 
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: کارگروهی در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده است که پیگیر افرایش سرعت ترخیص کالاها از بنادر است.
۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۲۹
خبرگزاری فارس |
کد خبر : ۵۲,۹۹۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید