وقوع طوفان دریایی پرقدرت با شدت بالا در منطقه شمال مرکزى خلیج فارس از پنجشنبه/ پیشروى طوفان تا جمعه به سمت سواحل مکران و‌ دریای عمان/ تشکیل کمیته مقابله با بحران پهلودهی بیستمین کشتی روغن نباتی در بندر شهید رجایی نیروی انسانی متخصص، لازمه شکوفایی حوزه دریایی و بندری است/ ضرورت پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم و فنون دریایی و بندری پیشرفت 70 درصدی پروژه اسکله رو- رو بندرامیرآباد/ تخفیف۸۰ درصدی تعرفه حمل کالا از طریق رو- رو/ ضرورت ترانزیت بدون واسطه با روسیه از طریق دریا تقدیر از ستاد اقامه نماز سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاه فعال در ترویج فرهنگ نماز عزم جدی دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی برای الگو شدن در ترویج فرهنگ نماز در بین سایر دستگاه های اجرایی بازدید رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از مجتمع بندری انزلی برگزاری نشست هم اندیشی و تعامل دستگاه های اجرایی مرتبط با حمل و نقل در بندر شهید رجایی/ تعیین ضرب الاجل برای رفع مشکلات تاکید رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر تسهیل در ورود و خروج کالا از بندر بوشهر حمایت کمیسیون عمران مجلس از رویکرد سازمان بنادر در جذب نیروی انسانی متخصص در بودجه ۱۴۰۱/ توسعه کمی و کیفی نیروهای دریایی و بندری؛ شرایط مطلوبی را برای حمل و نقل دریایی ایران رقم می‌زند
منصور آرامی، رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی
رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی گفت: با همه تلاش‌هایی که برای استفاده از ظرفیت دریا شده است، سهم دریا در تولید ناخالص داخلی زیاد نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، منصور آرامی؛ رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه اعضای فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر راه و شهرسازی و با همراهی معاونان وزیر و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی در ساختمان دادمان وزارت راه برگزار شد، تصریح کرد: در ۴۲ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد با همه تلاش‌هایی که برای استفاده از ظرفیت دریا شده است، سهم دریا در تولید ناخالص داخلی زیاد نیست.

وی با اشاره به مشکلات حوزه دریا در بحث دریایی، بندری و اشتغال آن، اظهارداشت: میزان اشتغال در حوزه دریا نیز در همین راستا عدد قابل توجهی نیست و در آخرین آماری که از سازمان بنادر و دریانوردی در شرکت‌های مختلف و خود سازمان در بنادر داشته‌ایم در ۲ سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: این اعداد در مقایسه با کشورهای مختلف و به خصوص همسایه‌های خودمان بالا نیست. انتظار می‌رود سهم کشورمان با ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل و پهنه بزرگ دریایی در شمال و جنوب در کنار ظرفیت‌های آبزی‌پروری، دریاچه و رودخانه بیشتر باشد و به پررنگ‌تر شدن نقش اقتصاد غیرنفتی منجر شود

این نماینده مجلس با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دریایی کشور می‌توانند پیشران باشند، گفت: وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی در همین زمینه می‌توانند در حوزه گردشگری دریایی، صنایع و دیگر بخش‌های مربوط به آن کمک و حاکی بسیار خوبی باشد.

آرامی تصریح کرد:‌ سیاست‌های کلان کشور در حوزه دریایی کم نیست و در همه سیاست‌ها بندهایی وجود دارد که با داشتن احکامی مناسب می‌توانیم از قوانین دریایی به بهترین شکل بهره‌مند شویم.

وی افزود: این دیدگاه به جز سازمان بنادرو دریانوردی در بخش‌های دیگر اعم از مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونت علمی ریاست‌ جمهوری و سازمان مدیریت و... وجود دارد که ما نیاز به یک بازمعماری در بخش دریایی داریم. این مساله هم بدان معناست که صرفا نیاز به محدود یا اضافه کردن وظایف نیست بلکه باید یک طراحی و معماری در بخش دریایی انجام شود.

رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین به نظر می‌رسد در حوزه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر بخش‌ها نیاز به استفاده از نوآوری و تکنولوژی‌های نوین بوده و جای خالی آن احساس می‌شود، بنابراین لازم است در این زمینه کار بیشتری انجام شود تا با بهره‌وری از تکنولوژی‌های نوین در بخش دریایی، این ظرفیت بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد:‌ یکی دیگر از موارد که نیاز است وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخش حمل و نقل به آن توجه داشته باشد، بیشتر کردن ارتباط بین دانشگاه و بنادر است. خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که می‌تواند منجر به پیوندی موثر در حوزه دریایی شود. به این ترتیب می‌توانیم از ظرفیت دانشگاهی خودمان در شمال و جنوب کشور برای توسعه ظرفیت حمل و نقل در این حوزه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در بخش مسئولیت‌های اجتماعی علیرغم اینکه سازمان بنادر و دریانوردی تلاش های قابل تقدیری داشته است، اما به نظر می‌رسد این موضوع باید به عنوان یک اصل جایگاه داشته باشد. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی می تواند به این شکل سهم مسئولیت اجتماعی خودش را پررنگ‌تر کند.

آرامی افزود: این مساله منجر به پررنگ‌تر شدن ارتباط بین مردم و بندر شده تا بنادر کشورمان به شکل واقعی تبدیل به بندر شهر شوند. این مسائل در بخشی که مردم زندگی می‌کنند، کارکنان و محیط زیست باید لحاظ شود تا بنادری که در کنار آن روستایی وجود دارد ارتباط قوی‌تری با یکدیگر داشته باشند.

رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی گفت:در بخش توسعه سواحل کشور لازم است یک استراتژی راهبردی داشته باشیم، به این ترتیب باید طرح‌های آمایشی مناسبی برای ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل جزایر کشورمان انجام گیرد.

گفتنی است، در اولین جلسه مشترک فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی و  محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، حضور داشتند.

 
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۰۳:۰۶
پایگاه خبری وزارت راه |
کد خبر : ۵۳,۱۱۶
Loading

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید