سلطان عمان فرمان اجرای توافقنامه همکاری دریایی با ایران را صادر کرد بهره برداری از ۲ پست اسکله انتقال فرآورده های فله مایع در بندر انزلی در ارتباط تصویری رئیس جمهور پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز بین‌المللی بانوان در صنعت دریانوردی اتمام عملیات اجرایی طرح اطفاء حریق بنادر مسافری هرمز و شهید حقانی تا شهریور ماه تکمیل پروژه‌ رو-رو ریلی بندر امیرآباد تا پایان سال/ توسعه همکاری‌های بندری با کشورهای همسایه و افزایش ترافیک بندری در شمال ایران دستور کار مهم سازمان بنادر/ ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی در بندر امیرآباد توسعه می‌یابد تحلیل رویدادها؛‌ کارکرد اصلی روابط‌عمومی ها در عصر ارتباطات/ اشاعه فرهنگ دریایی یک موضوع جدی در سازمان بنادر/ گفتمان دولت به بهترین شکل تبیین شود برگزاری اولین نشست بررسی حوادث بندری سازمان بنادر در مدیریت HSE/ ایمنی، مولفه موثر در جذب سرمایه‌گذار برای بنادر ۱۳ نفر از خطر غرق شدن در آب‌های خلیج فارس نجات پیدا کردند پروتکل همکاری بندری ایران و کوبا امضا شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری و کشتیرانی تهران و هاوانا روابط عمومی باید مطالبه گر باشد/ عدالت محوری و مردم داری سرلوحه کار قرار گیرد/ توفیقات دولت در توسعه صادرات و تعامل تجاری با همسایگان و پروژه های سرمایه گذاری اطلاع رسانی شود
راه آهن چابهار - زاهدان; بزرگترین پروژه ریلی کشور روی خط توسعه
با راه‌اندازی پروژه خط ریلی چابهار شاهد اتصال اولین بندر اقیانوسی کشور به خط ریلی و تحول بزرگ در حوزه مبادلات کالا به افغانستان و کشورهای آسیای میانه خواهیم بود که این توسعه عظیم را می‌توان دستاورد بی‌نظیر انقلاب اسلامی ایران در جنوب شرق کشور دانست.
توسعه اقتصادی در هر کشور از راه‌های مختلف ایجاد می‌شود اما توسعه حمل و نقل یکی از پارامترهای مهم در اقتصاد به شمار می‌رود که نیازمند سرمایه‌گذاری است.

یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه حمل و نقل در حوزه ریلی است چرا که این مورد می تواند میزان مصرف انرژی را کاهش و سطح ایمنی حمل بار  و مسافر را افزایش دهد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایرانی شاهد تحول عظیم در حوزه حمل و نقل به ویژه در حوزه ریلی بوده‌ایم، که سیستان و بلوچستان نه تنها از این قاعده مستثنی نبوده بلکه با نگاه ویژه مقام معظم رهبری تنها در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ملی برای توسعه سواحل مکران به ویژه در حوزه راه آن اختصاص یافت.

با راه اندازی پروژه خط ریلی چابهار شاهد اتصال اولین بندر اقیانوسی کشور به خط ریلی  و تحول بزرگ در حوزه مبادلات کالا به افغانستان و کشورهای آسیای میانه خواهیم بود به گونه ای که می توان گفت علی رغم تمام شانتاژ رسانه‌های معاند مبنی بر محروم بودن سیستان و بلوچستان، این استان می‌تواند راهگشای توسعه اقتصادی کشور شود.

اتصال بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی کشور

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان بلوچستان در آبان ماه سال جاری در خصوص پروژه بزرگ راه‌آهن چابهار - زاهدان گفته بود که مقام معظم رهبری با عنایت ویژه و تخصیص اعتبار برای توسعه و پیشرفت سواحل مکران دستورات ویژه دادند و این توجهات منجر به آماده سازی زیرساخت های مهمی همچون راه‌آهن، توسعه بندر شهید بهشتی و گازرسانی شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ملی به این پروژه اختصاص یافته و این امر در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور اجرا شد که مبین توجه خاص نظام و مسئولین به این استان است، بیان کرد: با راه اندازی این پروژه اولین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود و امکان ترانزیت کالا و ترددهای بین المللی را در کریدور شمال به جنوب فراهم می کند.

استاندار سیستان و بلوچستان میزان ظرفیتی که در سال اول برای جابجایی بار بر روی این خط ریلی پیش‌بینی شده را حداقل ۲ میلیون تن و حداکثر ۷ میلیون تن برشمرد که با بهره برداری از این طرح اثرات آن را در حوزه‌های مختلف معادن، گردشگری، تولید محصولات گرمسیری و کشاورزی شاهد خواهیم بود.

خط آهن میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد

ملک فاضلی رئیس مجمع نمایندگان استان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: اولین شرط توسعه هر جامعه وجود زیر ساخت است که مهمترین زیر ساخت مربوط به حوزه ارتباطات می شود.

وی افزود: یکی از ارتباطات مفید در جهت توسعه و سلامت در حمل و نقل که میزان مرگ و میر را نیز کاهش می شود خط آهن است.

نماینده مردم شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان با اشاره به ارزان و فراگیر بودن خطوط ریلی در کشور، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به ویژه در سنوات اخیر خطوط ریلی و گاز رسانی به استان جزء برنامه‌های اصلی و اولویت دار بوده است.

فاضلی با بیان اینکه خط آهن تهران_ زاهدان از مسیر کرمان ادامه یافت که جمع کثیری از هموطنان برای جابه جایی و مسافرت از این نعمت بهره مند شده اند، خاطر نشان کرد:  خط آهن چابهار_میلک و ادامه آن تا خراسان رضوی اساس توسعه کشور در سطح بین الملل مطرح است که ارتباط در سطح جهانی از این طریق برقرار خواهد شد.

وی با توجه به اینکه میزان مسافرت از طریق خط آهن و هوایی ۳۰ درصد و از راه زمینی ۷۰ درصد است، گفت: همچنین می توان با دوبانده کردن جاده زاهدان_چابهار و خاش_سراوان_کوهک از طریق ترانزیت محور توسعه شرق کشور در مدار توسعه قرار گیرد.

لازم به ذکر است عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن «چابهار ـ زاهدان» در روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه سال ۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و تعداد دیگری از مسئولان کشوری و استانی آغاز شد که این پروژه زمینه اشتغال ۱۳ هزار نفر را فراهم کرده است که ۳ هزار نفر از این تعداد به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد.
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۴۶
شبکه اطلاع رسانی راه دانا |
کد خبر : ۵۳,۱۳۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید