وقوع طوفان دریایی پرقدرت با شدت بالا در منطقه شمال مرکزى خلیج فارس از پنجشنبه/ پیشروى طوفان تا جمعه به سمت سواحل مکران و‌ دریای عمان/ تشکیل کمیته مقابله با بحران پهلودهی بیستمین کشتی روغن نباتی در بندر شهید رجایی نیروی انسانی متخصص، لازمه شکوفایی حوزه دریایی و بندری است/ ضرورت پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم و فنون دریایی و بندری پیشرفت 70 درصدی پروژه اسکله رو- رو بندرامیرآباد/ تخفیف۸۰ درصدی تعرفه حمل کالا از طریق رو- رو/ ضرورت ترانزیت بدون واسطه با روسیه از طریق دریا تقدیر از ستاد اقامه نماز سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاه فعال در ترویج فرهنگ نماز عزم جدی دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی برای الگو شدن در ترویج فرهنگ نماز در بین سایر دستگاه های اجرایی بازدید رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از مجتمع بندری انزلی برگزاری نشست هم اندیشی و تعامل دستگاه های اجرایی مرتبط با حمل و نقل در بندر شهید رجایی/ تعیین ضرب الاجل برای رفع مشکلات تاکید رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر تسهیل در ورود و خروج کالا از بندر بوشهر حمایت کمیسیون عمران مجلس از رویکرد سازمان بنادر در جذب نیروی انسانی متخصص در بودجه ۱۴۰۱/ توسعه کمی و کیفی نیروهای دریایی و بندری؛ شرایط مطلوبی را برای حمل و نقل دریایی ایران رقم می‌زند
تشریح جزییات طرح تحول صنایع دریایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره تشریح جزییات طرح تحول صنایع دریایی، از در نظر گرفتن اعتباری معادل 6000 میلیارد تومان برای ساخت 83 فروند شناور به عنوان ناوگان عملیاتی مورد نیاز این سازمان خبر داد.
محمد راستاد در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه بخشی از نقش آفرینی این سازمان در حوزه سفارش ساخت ناوگان عملیاتی مورد نیاز خود به تولیدکنندگان داخلی است، اظهار داشت: برنامه ریزی سازمان بنادر در قالب 83 فروند شناور مدنظر قرار گرفته است و برآورد ریالی آن بالغ بر 6000 میلیارد تومان است.
 وى ادامه داد: هم اکنون بر اساس قراردادهای منعقد شده، 26 فروند شناور یا درمرحله ساخت و یا در مرحله شروع ساخت قرار دارند که قرارداد 10 فروند آن اخیرا به امضا رسیده و تا پایان سال بر اساس فرایند مناقصه ها، انتظار داریم، تعداد شناوری که منجر که به قرارداد و مراحل شروع ساخت می شود به 60 فروند برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سایر شناورها نیز بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا نیمه سال آینده به مرحله تولید می رسند، عنوان کرد: در رابطه با زمانبندی تولید این شناورها به طور میانگین حدود دو سال زمان نیاز است، اما شناورهای کوچک مدت زمان کمتری نیاز دارند و در رابطه با یدک کش ها که از نظر ابعاد و پیچیدگی، متفاوت هستند به مدت زمان بیشتری نیاز داریم.
مکانیزم حمایتی سازمان بنادر؛ با ارائه تسهیلات از محل وجوه اداره شده
راستاد ادامه داد: انتظار داریم شاهد الحاق اولین شناورهای سفارش داده شده از نیمه دوم سال 1400 به ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی باشیم.
وی با بیان اینکه بخش دیگر طرح تحول صنایع دریایی مربوط به سایر ارگان ها است، گفت: سازمان بنادر در این رابطه نقش تسهیل کننده و حمایت گر دارد و در مورد حمایت از صنایع دریایی برای سفارش های بخش خصوصی، مکانیزم حمایتی سازمان بنادر مبنی بر ارائه تسهیلات از محل وجوه اداره شده است که با حداقل سهم آورده و حداکثر میزان تسهیلات و نیز اعطا یارانه مبنی بر تقبل بخشی از سود مدنظر قرار می گیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر کمک می کند تا ناوگان دریایی با کاربری های مختلف مورد نیاز کشور، در راستای اشتغال آفرینی و رونق اقتصادی کشور تولید و به کار گرفته شود، اظهار کرد: در عین حال، فعال شدن صنایع دریایی و تزریق منابع مورد نیاز آن، از دیگر مسائل مورد توجه سازمان بنادر است تا این گونه به شکل بهتری از ظرفیت صنایع دریایی کشور استفاده شود.
توسعه دریامحور؛ با بیشترین نقش آفرینی از سوی مرجع دریایی کشور
راستاد در خصوص هدف طرح تحول صنایع دریایی، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی متولی بنادر بازرگانی و کشتیرانی تجاری است و تامین ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی از دیگر مسئولیت های این سازمان به شمار می رود، بنابراین زمانی که صحبت از مقوله توسعه دریامحور می شود، مرجع دریایی کشور باید بیشترین نقش آفرینی را داشته باشد.
وی با بیان اینکه ایران؛ از نظر دارا بودن پتانسیل و زیرساخت های صنایع دریایی قابلیت های خوبی دارد، اما ظرفیت های قابل توجهی در این حوزه مغفول واقع شده و امکان بهره گیری بیشتری از آن وجود دارد، گفت: هرچند سازمان بنادر و دریانوردی به طور مستقیم مسئولیت صنایع را به طور عام و صنایع دریایی را به طور خاص بر عهده ندارد، اما به عنوان ارگانی دریایی وظیفه خود می داند که از این صنعت با کمک سایر مراجع، از جمله شورای عالی صنایع دریایی حمایت کند. 
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیداریم این فعالیت منجر به رونق صنایع دریایی کشور شود، چرا که این صنعت از نظر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی در نوار ساحلی و فعال کردن صنایع جانبی، می تواند به طور ویژه ای به اقتصاد ایران کمک کند.
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۳:۲۸
کد خبر : ۵۳,۲۵۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید