آینده روشن و رو به رشد مجتمع بندری انزلی/ بنادر انزلی و کاسپین مکمل یکدیگر هستند آغاز عملیات خارج سازی 6فروند مغروقه آبراه اروند و خور موسی بزرگترین بنادر پاکستان را بشناسید ابقاء ایران به عنوان عضو اصلی شورای بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ٢٠٢٣/ تقدیر از سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای تولید یکصد نقشه الکترونیکی دریانوردی بین‌المللی لزوم توسعه تجارت دریایی و بندری ایران با جهان/ نگاه ویژه به توانمندی‌های داخلی کشور در راستای توسعه دریایی و بندری تأثیر چالش های بنادر چین بر روی صنعت کشتیرانی جهان و جابجایی کالا قرائت گزارش تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی پهلوگیری ۴ فروند کشتی حامل کالای اساسی در بندر شهید رجایی «دریا» بهترین فرصت برای فعالیت اقتصادی است/ ضرورت ایجاد شهرک‌های اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل/ 75 درصد جمعیت کشور به نزدیکی سواحل سوق پیدا کنند تخلیه و بارگیری بیش از 976 هزار تن فرآورده‌های نفتی در بندر امام(ره) از ابتدای سال/ رشد 336 درصدی ترانزیت نسبت به سال قبل
محمدمحسن سلیمی‌پور| معاون امور بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان
 بنادر ایران از نظر تنوع کالا و موقعیت جغرافیایی در نوع خود بی‌نظیرند؛ در شمال کشور و در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس، کمتر بنادری را می‌توان یافت که مشابه هم باشند. این موضوع در خصوص وضعیت بنادر شمالی در مقایسه با بنادر جنوب کشور، ما را با این واقعیت مواجه می‌کند که این بنادر ذاتا و ماهیتا به‌خاطر نوع کالاهایی که تخلیه و بارگیری می‌کنند، از اساس با یکدیگر متفاوتند. باور شخصی بنده این است که ذات این تفاوت ماهیتی را می‌توان با نگاهی دقیق به وضعیت کنونی و افق‌های توسعه بنادر استان گیلان بررسی کرد.
مزیت‌های طبیعی و قانونی بنادر استان گیلان
بندر انزلی در طول تاریخ یکی از فعال‌ترین بنادر حاشیه دریای خزر و ایران بوده و از دیرباز عهده‌دار نقشی برجسته در صنعت حمل‌ونقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی داشته و از این نظر به درستی در گذشته لقب دروازه اروپا را بر آن نهاده‌اند. ازجمله امتیازات وجه تمایز بندر انزلی نسبت به سایر بنادر شمالی، قرارگرفتن آن در مسیر کریدورهای بین‌المللی ترانزیت (شمال ـــ جنوب و تراسیکا) و از همه مهم‌تر برخورداری از مزیت و تسهیلات قانونی مناطق آزاد و همچنین نزدیکی به تهران و سایر مراکز اصلی و صنعتی و لجستیکی کشور، راه دسترسی جاده‌ای آسان به استان‌های صنعتی 
و لجستیکی است. 
بندر انزلی بیش از 100 سال قدمت دارد و آمار نشان می‌دهد رکوردی که در سال 1389 با هفت میلیون تن، تخلیه و بارگیری و تردد روزانه بیش از هزار و 350 دستگاه کامیون به ثبت رسانده، در شرایطی بوده که طرح توسعه بندر هنوز محقق نشده بوده است. بر این اساس، باید اسم این بندر را «طلایه‌دار بنادر شمالی کشور» نام‌گذاری کرد، به‌خصوص این‌که سومین بندر در میان بنادر کلِ کشور از نظر حجم تخلیه و بارگیری بوده است.
بندر آستارا نیز با 60 هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین مسیر تجارت و حمل‌ونقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا بوده که از مزایای قانونی منطقه ویژه اقتصادی برخوردار است.
با این حساب، با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد و استراتژیکی و ممتاز جغرافیایی بنادر انزلی و آستارا، این بنادر با ایجاد زیر‌ساخت‌های مورد نیاز و تامین تجهیزات، می‌توانند نقش موثری در پویایی اقتصاد و حمل‌ونقل دریایی و خشکی، ایجاد اشتغال به‌کار و تولید ثروت در سطح ملی و استانی را داشته باشند. 
راه‌اندازی و توسعه لاینرها و ایجاد هاب کانتینری
درحال‌حاضر با راه‌اندازی خط لاینری کشتی‌های کانتینری بالاخص یخچالی به مقاصد کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین ایجاد و افزایش یارد، سایت کانتینری و 67 پلاک یخچالی و تحقق اهداف اتحادیه اوراسیا، این ظرفیت در بندر انزلی وجود دارد که به‌عنوان هاب کانتینری دریای خزر و بنادر شمالی ایران در نظر گرفته شود. دلیل این عنوان روشن است. از یک‌سو منطقه آزاد انزلی را داریم و کمی آن‌طرف‌تر، کاسپین را. چنین امکانی، شرایط تخلیه و بارگیری بیش از شش هزار کانتینر را در مجتمع بندری انزلی در سال به وجود آورده که رشد بیش از 100 درصدی نسبت به سال قبل داشته است. این آمار، نشان‌دهنده‌ی این است که باید توجه بیشتری به ظرفیت کانتینری این بندر شود، به‌خصوص امروز که روش حمل‌ونقل تغییر کرده و بسیاری از کالاها می‌تواند به‌صورت کانتینری جابه‌جا شود. در ابعادی وسیع‌تر، ایجاد چنین زیرساخت‌هایی با امکانات و تامین تجهیزات مناسب کانتینری می‌تواند بندر انزلی را به‌خاطر قرارگرفتن در مسیر کریدورهای تراسیکا و شمال ـــ جنوب و نزدیکی به مراکز صنعتی و لجستیکی و همچنین تفاهم‌نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توافق‌نامه همکاری با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان، به‌عنوان بهترین مکان برای هاب کانتینری بنادر شمالی کشور معرفی کند.
 
در باب اهمیت مقوله بازاریابی
طبعا یکی از ماموریت‌های اصلی این معاونت، بازاریابی است. سازمان بنادر و دریانوردی دقیقا به‌خاطر دولتی‌بودن، چندان نتوانسته در حوزه بازاریابی عملکرد مناسبی داشته باشد. بازاریابی، امروز در دنیا به یک شغل پیچیده و روزآمد بدل شده و ما در این زمینه حلقه‌ی مفقوده داریم. در‌حال‌حاضر اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، با تدوین نقشه و سند راهبردی بازاریابی و تفکیک حوزه‌ی بازاریابی از حوزه سرمایه‌گذاری و تشکیل یک تیم حاذق از بازاریابان، امکان رایزنی با انواع مختلف مشتریان و مخاطبان فعالیت‌های دریایی و بندری را دارد.
 
تدوین مکانیزم ارزیابی کمّی و کیفی شرکت‌های کارگزار
پیش از این شرکت‌های کارگزار ترابری و دریایی و... همگی در بهترین حالت صرفا مورد ارزیابی کیفی قرار می‌گرفتند. هم‌اکنون با تدوین فرایند جامع ارزیابی، امکان بررسی کمّی و کیفی کلیه شرکت‌های کارگزار فعال در بندر انزلی فراهم شده است. ارزیابی شرکت‌ها، این امکان را در اختیار بنادر قرار می‌دهد که با بررسی فرم‌های ارزیابی و میزان امتیاز به‌دست‌آمده، عملکرد شرکت‌ها را رصد و در این زمینه تصمیم بگیرند. درحال‌حاضر این فرم‌ها با حدود 50 شاخص قابل اندازه‌گیری تهیه شده و تاکنون قریب 200 مورد ارزیابی انجام شده، لیکن فعلا امتیاز شرکت‌ها در عملکرد آن‌ها اثرگذار نبوده، بلکه ما داریم برای فرهنگ‌سازی در این حوزه قدم‌به‌قدم جلو می‌رویم. 
 
حرکت به سمت بنادر چندبعدی و رونق مجدد خطوط کشتی رو ـــ رو
درحال‌حاضر، طرح‌های توسعه‌ی بنادر استان گیلان چندبعدی است؛ چراکه بنادر انزلی و آستارا بنادر چندمنظوره هستند. تغییر بارِ کشتی‌ها از آهن‌‌آلات به غله نیز نشانگر این مهم است که باید در بحث واگذاری اراضی در بندر انزلی و جذب سرمایه‌گذار، نگاهی چندمنظوره داشته باشیم و باید در سایر شقوق نیز فعالیت کنیم. با توجه به اقدامات صورت‌پذیرفته می‌توانیم در بنادر انزلی و آستارا، حدود 15 میلیون تن ظرفیت عملکردی داشته باشیم.
بندر انزلی با داشتن 17 پست اسکله در زمینه جنرال کارگو، غلاتی، کانتینری و نفتی و ظرفیت اسمی 13 میلیون تن در سال و ایجاد زیرساخت، روساخت‌ها و احداث انبارها و سیلوها و مخازن، ظرفیت حمل کالای کانتینری و مواد فله‌ای خشک و مایع را افزایش داده و شرایطی را فراهم کرده که بتوانیم در این بندر استراتژیک، همه نوع کالا و کشتی را پذیرش کنیم و با رکورد حدود یک و نیم میلیون تن که امسال خواهیم زد، امیدواریم در آینده نزدیک بندر انزلی را به جایگاه واقعی
خود برسانیم.
در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا نیز با توجه به ایجاد عمق مناسب و زیر‌ساخت‌های لازم و ساخت دو پست اسکله توسط بخش خصوصی، می‌توانیم تقریبا در سال دو میلیون تن ظرفیت عملکردی داشته باشیم که این عملکرد قابل
افزایش است.  
در کنار  این موضوع، ورود لاینرهای کانتینری  و کشتی‌های رو ـــ رو و بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی به بندر انزلی کمک خواهد کرد، پذیرنده انواع کالاهای صادراتی و ترانزیتی باشد و آن‌ها را با هزینه کمتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن تخلیه و بارگیری و حمل کند. از ابتدای سال 1399 تا به حال، سه فروند کشتی رو ـــ رو به بندر انزلی آمده که بیش از 200 کامیون تخلیه و 30 کامیون حامل کالا را بارگیری کرده که در نوع خود آمار قابل قبولی به حساب می‌آید.
ایجاد مراکز لجستیکی در نزدیکی ایستگاه اصلی راه‌آهن شهرستان بندر انزلی برای اتصال مجتمع بندر انزلی به شبکه ریلی و همچنین راه‌اندازی حمل‌ونقل مسافری دریایی از بندر انزلی به کشورهای حاشیه دریای خزر، از دیگر موضوعات توسعه‌ای در دست اقدام است.
 احداث مرکز ساخت و تعمیرات کشتی‌ها
برای نخستین بار، در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال و حمایت از کار و خدمات داخلی و رفع نیازهای منطقه دریای خزر برای ساخت و تعمیر کشتی‌ها، تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور احداث و بهره‌برداری از مرکز ساخت و تعمیرات کشتی‌ها (شامل شناورهای باری، خدماتی مسافری، صیادی و تفریحی متناسب با دریای خزر و دریای سیاه) در بندر انزلی با بخش خصوصی (حدود 14 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در فاز اول) منعقد شد. با تحقق این موضوع، شاهد فعالیت کشتی‌سازی هم در این منطقه خواهیم بود که از سویی فرهنگ دریایی را در شهر و کشور گسترش می‌دهد و از سوی دیگر، مارینای غربیِ بندر را به استانداردهای جهانیِ مارینا نزدیک‌تر می‌کند. بنابراین در بندر انزلی، از یک‌سو مارینا را در ضلع غربی و از سوی دیگر در سمت شرق بندر، امکان ایجاد زیرساخت‌هایی برای استقرار صنعت کشتی‌سازی کشور داریم که باید از آن استفاده شود.
بهره‌برداری از مارینا و فرهنگ‌سازی در جلب حضور شهروندان و گردشگران در این مارینا بسیار مهم است، لیکن از آن‌جایی که قبلا از صنعت کشتی‌سازی و لزوم آن در نزدیک‌ترین فاصله به بندر گفتیم، باید این را هم فراموش نکنیم که ساخت مارینا درنهایت به جذب گردشگر خواهد انجامید و به‌تبع آن، نیاز بندر به کشتی‌های تفریحی و مسافری افزایش پیدا می‌کند. 
 
مباحث و پروژه‌های سرمایه‌گذاری
درحال‌حاضر میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در بندر انزلی توسط بخش خصوصی حدود دو هزار و 500 میلیارد ریال است که از این میان، ساخت سیلوهای غله و مخازن، در دست انجام است و با تحقق این سرمایه‌گذاری‌ها در سال آینده، ظرفیت در جای غلات در بندر به 200 هزار تن خواهد رسید. ساخت مارینا مراحل فراخوان عمومی‌اش را پشت سر می‌گذارد و با انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد یک هاب تعمیر و کشتی‌سازی، مرحله تهیه طرح مالی و اقتصادی و قراردادی در بندر انزلی در حال انجام است. هزینه‌ی پیش‌بینی‌شده دو پروژه، حدود 20 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.
توسعه‌ی بندر انزلی محورهای گوناگونی دارد. فرصت‌های بی‌شمار سرمایه‌گذاری در این بندر، محدود به احداث ترمینال کانتینر یخچالی، سردخانه و سورتینگ، ایجاد صنایع تولیدی و ارزش افزوده، احداث مخازن روغن خام و خوراکی و ایجاد مجموعه ورزشی نمی‌شود. با تغییر رویکرد بندر از آهن‌آلات به غلات و درنظرگرفتن شرایط و روزهای بارانی (میانگین 146 روز در سال)، پرواضح است که عملا در نیمی از سال، تخلیه و بارگیری غلات را نمی‌توانیم انجام دهیم. بنابراین نیاز به داشتن یک ترمینال چندمنظوره با نام «ترمینال تمام فصول» با سرمایه‌گذاری حدود هزار میلیارد ریال احساس می‌شود تا در هر هوایی بتوانیم عملیات تخلیه و بارگیری غله را انجام دهیم.
با احتساب سرمایه‌گذاری موجود و انجام پروژه‌های فوق و با تحقق سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مجتمع بندری انزلی، در مجموع امیدواریم تا سقف 24 هزار میلیارد ریال به جذب سرمایه برسیم.
همچنین یکی از اقدامات مهم و برجسته در راستای سرمایه‌گذاری در بندر انزلی، الحاق 40 هکتار اماکن بندری انزلی به محدوده منطقه آزاد است. با این الحاق، کل محدوده مجتمع بندر انزلی که حدود 160 هکتار است، از تسهیلات، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و مزایای منطقه آزاد بهره‌مند خواهد شد. |
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳:۵۲
کد خبر : ۵۳,۶۰۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید