موانع حمل یکسره کالا از بندر امام رفع شود/ روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع می شود/ فرآیندهای کاذب و دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی باید شناسایی و رفع شود بزرگترین بنادر آفریقای جنوبی را بشناسید کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم/ تأکید بر مکانیزه‌سازی و ارتقای خدمات به ذینفعان/ برون‌سپاری خدمات دریایی با دقت و قوت پیگیری می‌شود استفاده از پهبادها برای مانتیور امنیت بندر آنتروپ نجات خلبان هواپیمای تفریحی توسط تیم جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر حمل یکسره بیش از ۸ هزار تن کالای اساسی از بندر چابهار ورود کالای ملوانی به بندر خرمشهر ارتقاء ایمنی بنادر صیادی با تعامل سازمان بنادر و سازمان شیلات/ به‌روزرسانی جرایم قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی ظرفیت بنادر بازرگانی کشور 260 میلیون تن است/ بنادر ایران می‌تواند هاب‌ ترانشیپی منطقه شود رتبه بیست و ششم کشور در صید و صیادی جهان/ تحقق بومی‌سازی دانش پرورش ماهی در قفس
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان خبر داد:
جمع آوری 3 هزار مترمکعب و 26 تن زباله از سطح آب توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از جمع آوری 3 هزار مترمکعب معادل 26 تن زباله از سطح آب و بستر توسط این اداره کل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، علی خدمتگزار با اشاره به معضلات و تاثیرات مخرب زباله های شناور در دریا، اظهار داشت: امروزه زباله های شناور در منابع آبی اعم از رودخانه ها، تالاب ها، دریا ها و حتی آبهای ساحلی به عنوان یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی محسوب می شود و از سوی دیگر می تواند صدمات جبران ناپذیری به صنعت توریسم دریایی و اقتصاد دریا محور وارد کند.

وی با بیان اینکه حوضچه بندر انزلی و کانال کشتیرانی آن به دلیل ارتباط مستقیم با تالاب بین المللی انزلی، سالانه پذیرای صدها تن زباله های شناوری است که از طریق رودخانه های بزرگ وارد پهنه آبی تالاب شده و از طریق جریانات آبی خصوصاً در زمان سیلابی شدن رودخانه ها به حوضچه بندر منتقل و سپس از طریق کانال کشتیرانی به دریا راه پیدا کرده، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر کاهش شدید عمق آب تالاب منجر به کاهش ظرفیت آن برای پذیرش زباله های وارده شده و همچنین افزایش چشمگیر حجم پسماندهای متنوع و متعددی که متأسفانه مستقیماً به حوزه آبی آن منتقل می شود.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: این امر موجب شده تا گستردگی زباله های تالابی ورودی به حوضچه و کانال کشتیرانی بندر به تهدیدی برای ایمنی ترددهای دریایی مبدل شود.  

خدمتگزار با اشاره به علل اصلی رشد فزاینده زباله های شناور تالابی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این زباله ها وارد آبهای استحفاظی بندر می شود و عدم آگاهی مردم و ذینفعان تالاب از معضلات زیست محیطی، تخلیه زباله ها در منابع آبی و عدم مدیریت بهینه پسماندهای مراکز شهری و صنعتی مجاور تالاب از جمله این موارد است.

وی در مورد راهکارهای حل چالش موجود در خصوص زباله های تالابی و تهدیدات زیست محیطی و ایمنی تردد های دریایی منتج از آن، اذعان داشت: این امر نیازمند ایجاد اصلاحات اساسی در نحوه مدیریت پسماندهای شهری و صنعتی، توسط ارگان های نظارتی و اطلاع رسانی های زیست محیطی لازم به جوامع محلی و شهری حاشیه تالاب از طریق رسانه های مختلف می باشد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به انجام رسالت سازمانی و ایمن سازی تردد ها در آبراه های استحفاظی اداره کل، عنوان داشت: به منظور رفع آلودگی های ناشی از زباله های وارده از تالاب و پیشگیری از اثرات مخرب آنها بر سیستم خنک کنندگی موتورها و کارایی رانش شناورها، اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در سال های اخیر با صرف هزینه های سالانه قابل توجه در خصوص پاکسازی مداوم و روزانه حوضچه ها و کانال دسترسی بندر با بهره گیری از توان بخش خصوصی و تجهیز شناوری زباله جمع کن (Scavenger)  اقدام نموده است.

خدمتگزار با بیان اینکه در سال جاری حجم 3 هزار مترمکعب معادل نزدیک به 26 تن زباله از سطح آب و بستر حوضچه های بندر حاصله از عملیات لایروبی کاتری جمع آوری شده است، گفت: این مقدار حجم لایروبی نشان دهنده رشد فزاینده حجم و تنوع زباله های تالابی بوده که برای بهبود شرایط موجود، نیازمند انجام اقدامات عاجل از سوی کلیه نهادهای مرتبط دولتی و جمعیت های مردم نهاد می باشد.

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۲۶
کد خبر : ۵۳,۶۳۴
Loading

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید