آینده روشن و رو به رشد مجتمع بندری انزلی/ بنادر انزلی و کاسپین مکمل یکدیگر هستند آغاز عملیات خارج سازی 6فروند مغروقه آبراه اروند و خور موسی بزرگترین بنادر پاکستان را بشناسید ابقاء ایران به عنوان عضو اصلی شورای بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ٢٠٢٣/ تقدیر از سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای تولید یکصد نقشه الکترونیکی دریانوردی بین‌المللی لزوم توسعه تجارت دریایی و بندری ایران با جهان/ نگاه ویژه به توانمندی‌های داخلی کشور در راستای توسعه دریایی و بندری تأثیر چالش های بنادر چین بر روی صنعت کشتیرانی جهان و جابجایی کالا قرائت گزارش تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی پهلوگیری ۴ فروند کشتی حامل کالای اساسی در بندر شهید رجایی «دریا» بهترین فرصت برای فعالیت اقتصادی است/ ضرورت ایجاد شهرک‌های اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل/ 75 درصد جمعیت کشور به نزدیکی سواحل سوق پیدا کنند تخلیه و بارگیری بیش از 976 هزار تن فرآورده‌های نفتی در بندر امام(ره) از ابتدای سال/ رشد 336 درصدی ترانزیت نسبت به سال قبل
مسئول هماهنگی مقابله با کرونای سازمان بنادر و دریانوردی از عملکرد خود می‌گوید
یک‌سال تلاش گروهی

 اشاره    بندر و دریا | همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان علاوه بر ایجاد نابسامانی‌های روانی در ابعاد گسترده، تاثیری مستقیم در روند رشد اقتصادی کشورها داشته که متاسفانه کشور ما هم از این قاعده مستثنا نبوده است. طبق آمارهای موجود، در میان شاخه‌های متعدد مولد اقتصاد جهانی، حوزه اقتصاد دریایی بیش از دیگر حوزه‌ها از این ناحیه ضربه خورده؛ زیرا اغلب کشورهای دارای اقتصاد دریایی، اهم فعالیت خود را به امر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا متمرکز کرده‌اند. چنگیز جوادپور، مسئول هماهنگی مقابله با کرونای سازمان بنادر و دریانوردی، در این گفت‌وگو ضمن تشریح چگونگی سیاست‌ها و عملکرد سازمان در مواجهه با این معضل جهانی، به راهکارهای عملی برون‌رفت از آن با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی نیز اشاره کرده است.

در ابتدا، اقدامات سازمان را در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا در یک سال گذشته تشریح کنید.

از همان ابتدا، رصد وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور چین را آغاز کردیم که بر این اساس، اقداماتی از ابتدای بهمن‌ماه 1398 در محورهای مختلف انجام شد. در این میان بازدیدهای میدانی از فعالیت‌ها و فرایندهای پیشگیرانه و مقابله‌ای در زمینه بیماری کرونا در بنادر کشور و همچنین بازدید از وضعیت پایگاه‌های بهداشتی مرزی (قرنطینه انسانی) در بنادر و انعکاس شرایط و چالش‌‌های موجود در بنادر بازرگانی و پایانه‌های مسافری به ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی و معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام گرفت. همچنین اقدامات کنترلی به‌منظور پایش رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در بنادر از طریق بازدیدهای شبانه‌روزی و گشت‌های 24‌ساعتی توسط مراکز ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، آتش‌نشانی، یگان حفاظت، کنترل و بازرسی کشتی‌ها، سیستم‌های CCTV و... ارتقا یافت و تقویت شد.

برخورد با متخلفان حقیقی و حقوقی در زمینه رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی در چهارچوب مقررات ابلاغی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و استانداری‌ها، ایجاد میز خدمت الکترونیکی سازمان در پورتال، درج شناسنامه خدمات شناسه‌دار  و مصوب سازمان امور اداری و استخدامی کشور در آن با همکاری مستمر واحدهای مختلف سازمان، توسط دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، موبایلی و سامانه حواله الکترونیکی و همچنین ارائه پیشنهاد، اخذ تاییدیه و اجرای ممنوعیت گردشگری دریایی و محدودیت سفرهای دریایی در نوروز 1399 با هدف تامین سفرهای نوروزی بهداشتی ایمن و همچنین اعمال ممنوعیت انجام بازدیدهای نوروزی مسافران و شهروندان از بنادر و برنامه‌ریزی انجام سفرهای دریایی در چهارچوب پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و ستادهای استانی، از دیگر اقدامات سازمان بنادر در یک سال اخیر بوده است. 

در دوران پاندمی کرونا، منابع مالی برای تامین اقلام بهداشتی، مواد ضد عفونی‌کننده و تجهیزات حفاظت فردی مورد نیاز ستاد مرکزی و بنادر کشور تخصیص یافت و کلیه اماکن عملیاتی (اسکله، انبارها، ساختمان‌های عملیاتی و...)، تجهیزات بندری، شناورهای بازرگانی، محوطه‌های عمومی بندری، اماکن اداری ـــ رفاهی، پایانه‌های تجاری و مسافری، شناورهای مسافری (40 دقیقه قبل از مسافرگیری)، کوی‌های مسکونی، خودروهای سنگین و سبک متردد در بنادر و... ضد عفونی شد.

در بخش آموزشی نیز، اقدامات آموزشی از طریق تهیه و توزیع بروشور، پمفلت و پوستر در سطح بنادر و همچنین ارائه آموزش‌های الکترونیکی از طریق سیستم اتوماسیون اداری، فضای مجازی و رسانه‌ای به کارکنان، خانواده‌ها و کارکنان شاغل در شرکت‌های تامین‌کننده خدمات بندری، دریایی و مراجعان انجام شد.

رایزنی و هماهنگی به‌منظور بازگرداندن بیش از دو هزار و 300 نفر از هم‌وطنان از کشور امارات که بیش از یک هفته به دلیل قطع پروازها دچار سرگردانی شده بودند، از طریق انجام شش سفر دریایی با دو فروند کشتی مسافری و همچنین انتقال دریایی ۹۰۰ نفر از دریانوردان تبعه هندوستان به وسیله ناو پشتیبانی کشور هند از بندر شهیدباهنر با رعایت پروتکل‌های ابلاغی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مهم‌ترین اقدامات سازمان بنادر است. 

ما در سازمان، اقدامات ارائه گزارش‌های دوره‌ای (روزانه، هفتگی و ماهانه) و موردی و همچنین آمار ابتلای افراد به بیماری کووید ـــ 19 در ستاد و بنادر (در سطح کارکنان سازمان و کارکنان بخش خصوصی فعال در بنادر) به ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی را مورد پایش قرار دادیم. از سوی دیگر، همکاری با نهادهای مردمی و سازمان‌های مرتبط به‌منظور ارائه خدمات ضد عفونی اماکن و محوطه‌های شهری، ‌کمک به تامین برخی تجهیزات مورد نیاز سایر نهادها از قبیل مرکز بهداشت، شهرداری‌ها و... همچنین به‌کارگیری امکانات و تجهیزات بندر به‌منظور همکاری برای انجام اقداماتی ازجمله ضد عفونی حوزه‌های شهری، روستاها و... در راستای مسئولیت اجتماعی، انجام فعالیت‌های ترویجی، فرهنگی و آموزش همگانی از طریق تبلیغات محیطی، توزیع بروشور، پوستر و تولید خبر و محتوا، از اقدامات و اعمال کنترل‌های بهداشتی در بنادر کشور و اقدام به اطلاع‌رسانی از وضعیت، توانمندی‌ها و اعمال کنترل‌های بهداشتی در بنادر کشور در رسانه‌های مختلف و همچنین تولید و پخش برنامه تلویزیونی فانوس دریایی، ویژه اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در بنادر کشور، در کارنامه عملکرد ناشی از کرونای سازمان بنادر به ثبت رسید. 

 

در عملیات بندری و فرایند جابه‌جایی کالاها نیز تغییرات یا بازنگری داشته‌اید؟ 

فرایندهای عملیات بندری سازمان متناسب با شرایط بهداشتی موجود به‌ویژه کنترل بهداشتی فرایندهای عملیاتی، کارکنان عملیاتی، تردد وسایط نقلیه زمینی و رانندگان خودروهای سنگین متردد در بنادر و... بازنگری شد و از ایجاد هر گونه محدودیت و تسهیل در جابه‌جایی کالا در بنادر بر اساس تصمیمات جلسات کارگروه تنظیم بازار نیز خودداری شد. 

مجوز فعالیت کارگزاران بندری بدون نیاز به مراجعه به سازمان و بنادر تمدید و ضرورت کاهش تعداد کارکنان حاضردر عملیات بندری و دریایی، مشروط به اختلال‌ایجادنکردن در وظایف و مسئولیت‌ها و عملیات دریایی و بندری در بنادر نیز به شرکت‌های فعال در بنادر خصوصی ابلاغ شد.

کنترل بهداشتی عملیات بندری از طریق تکمیل چک‌لیست‌های کنترل عملیات و همچنین تب‌سنجی کارکنان، همکاری و تسریع در واردات اقلام بهداشتی با هماهنگی ارگان‌های ذی‌ربط و تعاونی لنج‌داران، ابلاغ کلیه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها به تامین‌کنندگان خدمات بندری و پایش اقدامات شرکت‌های فعال در بنادر در زمینه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی، اعلام آمار موجودی کالاهای بهداشتی و ضد عفونی مربوط به کووید ـــ 19 به وزارت صمت (قائم‌مقام محترم وزیر صمت در امور بازرگانی)، اجرای کلیه فرایندهای مربوط به امور کارگزاران دریایی و بندری، صدور مجوزهای امور منطقه ویژه، صدور مجوز فعالیت در مناطق بندری، سامانه CCS و GCOMS و سایر امور در بستر الکترونیکی و همچنین بررسی و تحلیل تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در حمل‌ونقل دریایی، از دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در ایام کرونا بود. 

همچنین باید عرض کنم که فرایند پاس شناورها، کنترل بهداشتی کشتی‌ها و خدمه شناورها، اقدامات مورد نیاز قبل از ورود کشتی به بنادر و تغییر شیفت کاری کارکنان حوزه دریایی با هدف کاهش احتمال شیوع ویروس کرونا، تمدید گواهینامه‌های حوزه دریایی بدون نیاز به مراجعه به سازمان و بنادر و لغو کلیه مجوزهای تردد خدمه کشتی‌های خارجی (Shore Pass) و همچنین نظارت بر حسن اجرای چک‌لیست‌ها و بخشنامه‌های صادره توسط مراجع بین‌المللی از قبیلIMO ،ILO ،WHO ،ITF و بخشنامه‌های داخلی مربوط به ویروس کرونا در بنادر کشور و اطلاع‎رسانی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای سازمان بنادر و دریانوردی به مراجع ملی، رسانه‎های تصویری و غیرتصویری و سازمان‎های ذی‎ربط بین‎المللی از قبیلIMO ، ILO و... را در دستور کار قرار دادیم.

همچنین مشکلات شناورهای سنتی (لنج‌‌های چوبی و فایبرگلاس) و شاغلان آن‌ها در رابطه با شیوع ویروس کرونا، به معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه را منعکس کردیم. احتمال افزایش مسافرت‌های دریایی غیرمجاز به معاونت فرماندهی مرزبانی ناجا ـــ دریابانی با توجه به محدودیت و ممنوعیت‌های اعمال‌شده در زمینه مسافرت‌ها و گردشگری نوروزی اعلام شد، ضمن این‌که زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌منظور برگزاری آزمون‌‌های کتبی دریانوردان و همچنین زیرساخت‌های مناسب برای برگزاری برخط آزمون‌های شفاهی دریانوردان در بنادر شمالی ایجاد کردیم و به برگزاری آموزشی آنلاین به مراکز آموزشی واجد شرایط و تهیه شیوه‌نامه برگزاری دوره آموزش مجازی با استفاده از شبیه‌سازها و کلاس‌های آموزش حضوری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مجوز ارائه دادیم. 

 

عملکرد ستاد مبارزه با شیوع کرونای سازمان بنادر در رویه‌های اداری و پشتیبانی، شامل چه مواردی است؟ 

با تاکید بر خدشه و اختلال‌نداشتن در ارائه خدمات سازمان در سطح کارکنان سازمان و کارکنان شرکت‎های فعال در بنادر، کلیه رویه‌ها اصلاح شد، به‌نحوی که طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا، طرح فاصله‎گذاری اجتماعی و طرح دورکاری/ نوبت کاری حضور کارکنان در محل کار اجرا شد و شیوه ثبت ورود و خروج کارکنان نیز تغییر کرد؛ ضمن این‌که دوره‌های آموزشی حضوری و جلسات عمومی لغو شد و جلسات ضروری را به‌صورت غیرحضوری و با استفاده از بستر فناوری اطلاعات برگزار کردیم. 

تعطیلی کلیه مراکز رفاهی و اجرای ممنوعیت برگزاری مسابقات ورزشی گروهی، کنترل سلامت کارکنان و مراجعان از طریق تب‌سنجی و اجباری‌کردن استفاده از ماسک، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و لوازم حفاظت فردی برای کارکنان و در صورت لزوم، مراجعان، نصب تجهیزات ضد عفونی و شست‌وشوی دست در بخش‎هایی از قبیل محل عبور مراجعان، مسافران و کارکنان، تامین تجهیزات لازم از قبیل تب‌سنج لیزری، تجهیزات ضد عفونی (پمپ سم‌پاش، مه‌پاش و...) از اقدامات این بخش بود. همچنین در این یک‌سال کرونایی، اجرای طرح غربالگری کلیه شاغلان از طریق ثبت اطلاعات در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بازگشت به کار، انجام تست کرونا‌ویروس در مورد کارکنان مشکوک و یا در معرض آلودگی را در دستور کار داشتیم. امور اداری هم که جای خود را به خدمات الکترونیک داد. 

 

در این مدت چه تعاملاتی در بُعد برون‌سازمانی (با دستگاه‌های مختلف) و درون‌سازمانی داشته‌اید؟ 

در بخش برون‌سازمانی با ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کارگروه سامان‌دهی، هماهنگی و کنترل بیماری‌های کارویژه مرز شورای امنیت کشور، سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، گمرک جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی مرزبانی ناجا ـــ دریابانی، دانشکده علوم پزشکی شهرستان، استان‌های بندری، مراکز بهداشت استان، شهرستان‌های بندری، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، هلال احمر و سازمان پدافند غیرعامل و واحدهای استانی مربوطه هماهنگی‌های خوبی داشتیم. همچنین به‌منظور حضور کارشناسان معاونت حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی برای بازدید میدانی، پایش اقدامات به‌منظور جلوگیری از اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا در بنادر و... هماهنگی صورت گرفت و برای همکاری مشترک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تدوین طرح اقتضایی مواجهه با بیماری‌هاي نوپدید و بازپدید در بنادر نیز برنامه ریزی انجام شد. 

در بخش درون‌سازمانی هم شاهد افزایش تعاملات درون سازمانی از طریق تشکیل جلسه فوق‌العاده ستادهای مرکزی و اجرایی مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE در ستاد مرکزی و بنادر، تشکیل کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا، تعیین مسئول هماهنگی مقابله با کرونا، فعال‌کردن کمیته دورکاری، تشکیل کمیته نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی، ایجاد کمیته مقابله با بحران‌های اقتصادی و هماهنگی لجستیکی سازمان بنادر و دریانوردی  و... بودیم. 

 

در این مدت یک سال که با ویروس کرونا دست‌به‌گریبان هستیم، آیا دستورالعمل و راهنمایی هم به صورت اختصاصی در حوزه دریایی و بندری تدوین شده است؟ 

بله، دستورالعمل کنترل ویروس کرونا در کشتی‌ها، راهنماهای بهداشتی در خصوص حفظ سلامت دریانوردان در مواجهه با کووید ـــ 19، صدور اعلامیه‌های دریایی و ابلاغ به ذی‌نفعان دریایی، راهنمای کنترل سلامت شاغلین در خصوص بیماری کووید ـــ 19 در زمان بازگشت به کار و اجرای آن در بنادر، راهنمای کنترل و بازرسی کشتی‌ها در زمان شیوع کرونا‌‌ویروس،‌ راهنمای عملیات دریایی برای مالکان،‌ راهنمای مدیریت و عملیات شناورها، تجهیزات و تاسیسات دریایی و فراساحل در شرایط پاندمی کرونا‌ویروس، راهنمای برگزاری آزمون‌ها در سازمان بنادر و دریانوردی و شیوه‌نامه برگزاری دوره‌های حضوری در موسسات آموزشی بندری را تدوین کردیم. همچنین شیوه‌نامه برگزاری دوره‌های آموزشی در شرکت‌های بندری با مدنظر قراردادن الزامات، توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده است.

 

همه‌گیری کرونا چه تهدیدها و همچنین چه فرصت‌هایی برای بنادر کشور به همراه داشته است؟

شاید بتوان مهم‌ترین تهدید ناشی از کرونا در سطح جهان و کشورها را نداشتن پیش‌بینی و آمادگی جهانی و همچنین آمادگی کشورهای دنیا با تهدیدی به وسعت، گستردگی و استمرار زمانی این تهدید دانست. در واقع هیچ‌یک از کشورها و جامعه جهانی و حتی سازمان جهانی بهداشت، انتظار شیوع گسترده بیماری از نظر جغرافیایی و پایداری زمانی تا این سطح را نداشت. وجودنداشتن درمان اختصاصی بیماری که تاکنون نیز استمرار داشته و همچنین نبود واکسن که خوشبختانه درحال‌حاضر هم در عرصه بین‌المللی و هم در عرصه ملی شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه بوده‌ایم، سبب شد تا تمام تلاش‌های صورت‌گرفته بر مبحث رعایت بهداشت فردی

متمرکز شود. 

تمهیدات مذکور بالتبع امکان برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه سلامت و به‌ویژه اقتصاد را با چالشی بزرگ روبه‌رو کرد، اما فرصت‌هایی را هم به وجود آورد. از مهم‌ترین این فرصت‌ها در کشور و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی می‌توان بازبینی، اصلاح و توسعه فرایندهای عملیاتی و توسعه دولت الکترونیک را برشمرد. این اثرگذاری در مواردی منجر به الکترونیکی‌شدن فعالیت‌ها شده و در مواردی نیز سرعت حرکت در مسیر الکترونیکی‌شدن فرایندها را تسریع و افزایش داد، به‌طوری‌ که در تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، اداری، قضایی و... شاهد رشد و توسعه فرایندهای الکترونیکی هستیم. در سازمان بنادر و دریانوردی نیز کلیه فرایندهای مربوط به ارائه خدمات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و همچنین ارائه خدمات به ذی‌نفعان و فرایندهای تخصصی دریایی و بندری، بر پایه‌ی کاهش زنجیره انتقال بیماری و کاهش مراجعات حضوری مورد بازنگری قرار گرفت.

 

فعالیت‌های وابسته به امور بندری و دریایی به چه میزان از شرایط پیش‌آمده در یک سال گذشته متاثر شده است؟

تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا را می‌توان در دو سطح بین‌المللی و ملی بررسی کرد. در سطح بین‌المللی، همان‌طور که توضیح داده شد، به‌منظور تمرکز اقدامات کشورها بر پیشگیری از شیوع بیماری، و همچنین تفاوت در توانمندی کشورها در انجام اقدامات کنترلی و پیشگیرانه و تفاوت در نرخ شیوع بیماری، شاهد آن بودیم که دولت‌ها بر مبنای برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت غلتان، اقدام به اتخاذ تصمیماتی در حوزه بازرگانی بین‌المللی در سطح ملی می‌کردند. این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شامل اعمال ممنوعیت‎ها و محدودیت‎هایی می‎شد که طبعا تاثیرات متقابلی بر تجارت بین‌المللی، منطقه‎ای و ملی ایجاد و تحمیل می‌کرد؛ ولیکن به‌خاطر شرایط نسبتا همسان دولت‌ها در مواجهه با بیماری، آن‌ها تلاش می‎کردند تا در کوتاه‎ترین زمان ممکن، شرایط خود را با شرایط ایجادشده منطبق کنند. بدیهی است وقتی حمل‎ونقل دریایی بخش زیادی از حمل‌ونقل بین‌المللی کالا را بر عهده دارد، این تاثیرپذیری در حوزه دریایی و بندری، نسبت به سایر شقوق حمل‎ونقل (البته در مبحث حمل‎ونقل کالا) بیشتر باشد.

در سطح ملی نیز بنا به دلایل پیش‌گفته، شاهد اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی بودیم که خوشبختانه با تلاش‌های شبانه‌روزی صورت‌گرفته در سطوح ملی و سازمانی، تلاش شد آثار سوء احتمالی ناشی از شیوع بیماری به حداقل برسد. شاید بتوان از مهم‌ترین این تلاش‌ها به وجودنداشتن وقفه و کندی در جریان حمل‌ونقل دریایی و انجام عملیات بندری به‌ویژه تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور اشاره کرد.

 

مقابله بنادر با این‌گونه تهدیدها چگونه بوده و عملکرد کدام بنادر بهتر بوده است؟

اقدامات سازمان در مقابله با تهدیدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور بر دو محور اصلی متمرکز بود:

الف: اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و کمیته‎های تخصصی مربوطه و پروتکل‌های بهداشتی در سطح بنادر کشور با تمرکز بر ایجادنکردن وقفه در جریان حمل دریایی کالا و ترخیص کالاها از بنادر کشور. 

ب: اجرای مفاد اسناد بین‌المللی صادره از سوی مراجع بین‎المللی ازجمله ILO، IMO و WHO و... و همچنین تدوین اسناد، راهنماها و پروتکل‌های بهداشتی تخصصی در خصوص فعالیت‌های دریایی و بندری سازمان که خوشبختانه با تلاش‌های کلیه بخش‌های سازمانی، در هر دو محور، عملکرد قابل دفاع و در شأن سازمان و کشور صورت گرفته است.

 

تجربه بنادر دنیا در این زمینه چگونه بوده است؟

شرایط ناشی از پاندمی کرونا در جهان، شرایطی تقریبا همسان بوده است. دو عامل تاثیرگذاری که ذکر شد، یعنی فقدان درمان اختصاصی برای بیماری و نبود واکسن (طی حدود یک ‌سال گذشته)، سبب شد که شرایط حاکم بر کشورها چندان تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند. چراکه تمرکز دولت‌ها بر ایجاد شرایط پیشگیرانه در حوزه‌های فردی و محیطی بود، لذا اقدامات صورت‌گرفته نیز حول همین رویکرد کلی برنامه‌ریزی و اجرا شده است. خوشبختانه با تصمیمات کلان اتخاذشده از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و کمیته‌های تخصصی مربوطه و بسیج عمومی کشور در تولید و توزیع اقلام بهداشتی از قبیل مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، ماسک، دستکش و... اقدامات مناسبی در خصوص ارتقای بهداشت عمومی برداشته شده و با اجرای اقدامات کنترلی و محدودیت‌های موقت و دوره‌ای، سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور افزایش یافته است. هرچند که در سطح رعایت پروتکل‌ها طی دوره‌های مختلف، نوساناتی را شاهد بوده‌ایم، اما زمینه کنترل بیماری در کشور فراهم شده است که با رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم هم‌وطنان، ان‌شاءلله شاهد مهار کامل بیماری در کشور خواهیم بود.

در سطح بنادر کشور هم خوشبختانه شاهد بودیم که تمامی آحاد سازمانی با تلاش شبانه‌روزی، اقدامات بسیار مهم و ثمربخشی را به اجرا گذاشته‌اند که این اقدامات در هر بندر، متناسب با حوزه‌های عملکردی مربوط به خود در حوزه‌های بازرگانی و مسافری بوده است.

 

می‌دانیم که همه‌گیری ویروس کرونا بر مجموعه‌فعالیت‌های گردشگری دریایی هم تاثیر داشته است. عملکرد بنادر در این زمینه در مقایسه با سال گذشته چگونه بوده و برنامه‌های بنادر برای تعطیلات نوروز امسال چگونه است؟

در حوزه گردشگری و سفرهای دریایی نیز با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، اقدامات مناسبی صورت گرفته است. به‌طور مثال در ایام نوروز 1399 ممنوعیت گردشگری دریایی و محدودیت سفرهای دریایی (به ساکنان و شاغلان جزایر) اعمال شد. در ادامه نیز محدودیت‌هایی در ظرفیت پذیرش مسافر در شناورهای دریایی تعیین شد، اما با توجه به مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی موضوع، تمامی این اقدامات با هماهنگی ستادهای استانی مدیریت بیماری کرونا و کمیته‌های تنظیم بازار در سطح استانی صورت پذیرفته است.

علاوه بر اقدامات مذکور، سایر اقدامات جاری از قبیل ارائه آموزش‌های لازم، کنترل‌های بهداشتی کارکنان و مسافران، تامین اقلام و شرایط بهداشتی در پایانه‌های مسافری و شناورها و... نیز صورت گرفت که قبلا عرض شد.

برای تعطیلات نوروز پیش رو (1400) نیز برنامه‌ها و پیشنهادهایی به ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی ارائه داده‌ایم که ان‌شاءلله پس از اتخاذ تصمیم در خصوص آن‌ها، به‌نحو مقتضی اطلاع‌رسانی شده و انجام خواهد شد. در این راستا نسبت به تدوین راهنمای بهداشتی فاصله‌گذاری اجتماعی در پایانه‌های مسافری نیز اقدام شده است که به بنادر ابلاغ شده است.

 

عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه‌ی مقابله با ویروس کرونا در مقایسه با دیگر دستگاه‌های کشور چگونه بوده است؟

شاید بهتر باشد که پاسخ این سؤال را از مراجع ملی جویا شویم، اما رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی بنا به اقتضای نوع فعالیت‌ها و وظایف قانونی سازمان که در عرصه‌های مختلف در تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی و براساس سیاست‌های کلان سازمان، مبتنی بر کار گروهی و جمعی است، لذا در این راستا تلاش کرده‌ایم که ضمن انجام کلیه وظایف قانونی، نهایت همکاری را با سایر دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم. به نظر می‌رسد که به لطف خدا سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه نیز دارای کارنامه قابل قبولی است. |

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۵۹
کد خبر : ۵۳,۶۳۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید