نگاهی به عملکرد و اقدامات یک‌ساله بنادر کشور در دوران اپیدمی کرونا
زهرا طهرانی
سایه «تاج خورشید» بر دریا
 اشاره       کروناویروس که در نجوم به معنی «تاج خورشید» نیز شهره شده، بیش از یک سال است که بر تمام دنیا سایه افکنده و تلخی‌های زیادی هم به بار گذاشته؛ تلخی‌هایی که یک بخش از آن مربوط به مسائل اقتصادی و درآمدزایی کشورها و همچنین خانواده‌هایی است که به دلیل محدودیت‌های پیش‌آمده از این بیماری منحوس آسیب جدی دیده‌اند. از صادرات و واردات و گردشگری گرفته تا صنعت حمل‌ونقل و فعالیت‌های بندری، همه‎و‎همه دچار تغییراتی شده‌اند که حالا تا حدودی با آن کنار آمده‌اند و درصدد جبران این آسیب‌ها هستند. 
در ایران نیز، از همان ابتدا، تمام سازمان‌ها و ارگان‌های کشور گوش به فرمان وزارت بهداشت شدند و اقدامات پیشگیرانه‌ای را تحت عنوان پروتکل‌های درمانی آغاز کردند که سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز از این امر مستثنا نبوده و نیست. بر همین اساس، به سرعت 50 دستورالعمل را برای مقابله با ویروس کرونا تا پایان تعطیلات نوروز اجرایی کرد که ممنوعیت و محدودیت سفرهای دریایی، ضد عفونی تمام تجهیزات بندری، شناورها و پایانه‌های تجاری مسافری، همکاری و تسریع در واردات اقلام بهداشتی و... ازجمله این اقدامات بود که سازمان بنادر و دریانوردی برای نبرد با این ویروس سریع‌الانتقال در تمامی بنادر کشور اجرا کرد. 
در این گزارش نگاهی نیز به عملکرد و اقدامات یک‌سال گذشته بنادر کشور که بر اثر پاندمی کرونا دچار تغییر و تحولات شده‌اند، داریم که مدیران کل استانی و روسای اداره بنادر شهرهای بندری، اطلاعاتی را در این زمینه اعلام کردند. نکته مهم این‌که نه‌تنها بنادر بلکه تمام بخش‌های اقتصادی، چه در دنیا و چه ایران، دچار آسیب و تغییراتی شده‌اند که امید است با تلاش و مدیریت درست در بنادر کشور، مانند گذشته شاهد جبران این کسری باشیم. این در حالی است که اکثر بنادر کشور نه‌تنها دچار کاهش در آمارها و تغییرات منفی ناشی از پاندمی کرونا نشده‌اند، بلکه رشد عملکرد نیز داشته‌اند و توانسته‌اند در این بحران آمار مثبتی را به جای بگذارند.

گیلان 

حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، با بیان این‌که بندر انزلی جزء اولین شهرهایی بود که درگیر کرونا شد، گفت: «با هماهنگی خوبی که در سطح شهر و بندر به وجود آمد، از روزهای ابتدایی تا کنون کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی را برای همکاران تدوین کردیم و هر گونه ورود و خروج در داخل محوطه بندر، چه افراد و چه کامیون‌های حامل کالا در بندر انزلی مورد عملیات ضد عفونی قرار می‌گیرد.» او ادامه داد: «یکی از اقدامات بسیاری خوبی که در این زمینه انجام شد، ‌این بود که توانستیم با ایجاد هماهنگی با سازمان مرکزی به کمک بیمارستان شهر بیاییم و در کنار مدافعان بهداشت و سلامت، هر گونه خدمات و نیازمندی را تامین کنیم که این باعث شد پرسنل ما با روحیه دوچندان در عملیات تخلیه و بارگیری حضور داشته باشند.»

آبایی با تاکید بر این‌که بندر انزلی با توجه به شرایط و جایگاه خود شاهد رشد 40 درصدی در عملکرد تخلیه و بارگیری یک‌ساله کرونایی بود، تصریح کرد: «از ابتدای اسفند 1398 تا ابتدای اسفند 1399، تعداد کشتی‌های ورودی به بندر انزلی با رشد 24 درصدی به یک میلیون و 430 هزار تن رسید که این گام مهم نشان داد بندر در جذب کالا به‌ویژه کالاهای کانتینری و غلات به جایگاه اصلی خود که از دست رفته بود، بازگشته است.» به گفته‌ی او، «نتیجه این اقدامات این بود که خوشبختانه با کمترین نفرات مبتلا به این بیماری مواجه باشیم و آن‌چه در بندر انزلی حائز اهمیت بوده، این است که عملیات تخلیه و بارگیری در اسرع وقت انجام شود و همچنین زمان ماندگاری کالا، میزان رسوب کالا در بندر و میزان عملیات بندری در کمترین زمان ممکن اتفاق افتد.»

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان این‌که آمار نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم رشد خیلی خوبی در شاخص‌های عملیاتی داشته باشیم، اظهار کرد: «در بندر آستارا با توجه به شرایطی که به وجود آوردیم،‌ 220 هزار تُن عملکرد داشتیم که شاهد رشد 50 درصدی در این بخش هستیم.» آبایی افزود: «بندر آستارا توانست در کالاهای صادراتی به‌ویژه کالاهای یخچالی، با راه‌اندازی خطوط منظم برای کانتینرهای یخچالی، اقدام بسیار مثبتی انجام دهد و بتواند در دوران کرونایی و به‌منظور تامین ارز مملکتی، در حمایت از توسعه صادرات در استان گیلان و در کشور، نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد.» او تاکید کرد: «عملکرد بنادر استان گیلان با هماهنگی و اقدامات خوبی که انجام شده، رضایت‌بخش است و با توجه به شرایطی که در بندر کاسپین به وجود آمده، این بندر نیز در کنار بندر انزلی عملکرد خوبی پیدا کرده و با رشد 110 درصدی در کنار انزلی فعالیت داشته است.» مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پایان اظهار امیدواری کرد که این تعامل سازنده میان سازمان بنادر و منطقه آزاد حفظ شود و از ظرفیت‌ها به‌منظور رقابت سالم و درست استفاده شود.»

 

هرمزگان 

علیرضا محمدی کرجی‌ران،‌ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، درباره اقدامات انجام‌شده در بنادر استان هرمزگان در مقابله با ویروس کرونا گفت: «تشکیل کمیته مدیریت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، اولین اقدام صورت‌گرفته در بنادر استان بود که در روزهای نخست بروز ویروس کووید ـــ ۱۹ انجام شد. همچنین با تبیین یک برنامه نظام‌مند بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت WHO و تبعیت از تصمیمات ابلاغی توسط ستاد کشوری و استانی، تمامی بنادر استان اعم از مسافری، تجاری و اماکن پیرامونی خود، اقدامات کنترلی و پیشگیرانه را مورد اجرا، ارزیابی و رصد قرار دادند.» او ادامه داد: «ضد ‌عفونی‌کردن کلیه اماکن اداری، عمومی و شناورهای مسافری به شکل مستمر، برگزاری همایش پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در بندر شهیدرجایی، برگزاری دوره آموزشی برای خدمه شناورهای مسافری در بندر شهیدحقانی، ابلاغ افزایش تجهیزات حفاظت فردی به‌منظور مراقبت از کارکنان در معرض خطر به کلیه شرکت‌ها، اختصاص یک دستگاه آمبولانس ایزوله برای انتقال بیماران احتمالی و همچنین استقرار تیم‌هایی از دانشگاه علوم پزشکی استان و اجرای اقدامات کنترلی نظیر تب‌سنجی اتباع کشورهای مختلف به شکل 24ساعته، از مهم‌ترین اقداماتی بوده که با محوریت کارگروه مقابله با پیشگیری و کنترل انتشار ویروس کووید ـــ 19 در بنادر هرمزگان همچنان در حال انجام است.»

کرجی‌ران همچنین گفت:‌ «به‌منظور صیانت از سلامت عمومی ساکنان روستاهای هم‌جوار با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کووید ـــ ۱۹ و در قالب مسئولیت‌های اجتماعی، کلیه فضاهای عمومی، مدارس، مساجد، پارک‌ها، اصناف و همچنین پاسگاه انتظامی روستاهایی که در مجاورت بندر شهیدرجایی واقع شده‌اند، توسط تیم آتش‌نشانی و شرکت خدماتی این بندر ضد عفونی شد.» او تصریح کرد: «با توجه به متراکم‌بودن و تجمع اصناف، اماکن تجاری و دستگا‌ه‌های خدمات‌رسان در جاده ترانزیتی منتهی به بندر شهیدرجایی، کمیته مدیریت پیشگیری از انتشار ویروس کرونای اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان، ضد عفونی و گندزدایی از این اماکن را  بر اساس رویه‌های نظام سلامت کشور انجام و تشدید و تداوم اقدامات مذکور را تا ریشه‌کنی کامل این ویروس در دستور کار خود قرار داده است. نظر به حضور گسترده رانندگان کامیون‌ها از سراسر کشور در بنادر استان، نصب بیلبوردها با موضوع عوامل پیشگیری از بیماری‌های تنفسی ـــ عفونی و توزیع بروشور، ازجمله اقدامات پیشگیرانه‌ای بوده که با نظارت کارگروه ویژه مقابله با پیشگیری و کنترل ویروس کووید ـــ 19 در مبادی ورودی بنادر انجام شد.»

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: «ضرورت جلوگیری از شیوع بیماری خطرناک و نوپدید کرونا، ما را بر آن داشت تا تبدیل سیستم ورود و خروج کارکنان از بانچ انگشتی به شناسایی چهره در شرکت‌ها، انجام تب‌سنجی در تمام شرکت‌های مستقر در بنادر، نظارت بر بهداشت آب شرب و کنترل کلر باقی‌مانده و تسریع در خروج زباله‌های دریافتی از کشتی‌ها و محوطه‌های عملیاتی را مورد توجه قرار دهیم که به همه‌ی شرکت‌های مستقر در بنادر استان و تعاونی‌های مربوطه ابلاغ شده است. لغو کلیه ماموریت‌ها، جلسات، دوره‌ها، مراسم و اجتماعات غیرضروری و برگزاری دوره‌های آموزشی به شکل آنلاین، از دیگر اقدامات این کارگروه در حوزه دریایی و بندری استان بوده است.»

کرجی‌ران همچنین افزود: «بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته با انجام شش سفر دریایی، بیش از دو هزار و 300 نفر از هم‌وطنانی که به کشور امارات سفر کرده بودند و پس از همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمالی، امکان عزیمتشان به کشور مهیا نبوده، از مبدا شارجه به بندر عباس منتقل و تمامی اقدامات کنترلی و مراقبتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کووید ـــ ۱۹ در لنگرگاه بندر عباس به انجام رسید.» او افزود: «از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در اوج اپیدمی ویروس کرونا، تسریع در ترخیص و خروج کالاهای بهداشتی بود که در دستور این اداره‌کل قرار گرفته، به‌گونه‌ای که بر اساس هماهنگی صورت‌گرفته در بازه زمانی کمتر از سه روز با همکاری گمرک و سایر دستگاه‌های مربوطه، کالاها از بندر شهیدرجایی ترخیص می‌‌شوند.»

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در پایان تاکید کرد: «این تنها گوشه‌ای از همت و تلاش همکاران در بنادر به‌عنوان شریان‌های حیاتی اقتصاد کشور بود که هم‌راستا با مجاهدان جبهه سلامت کشور به انجام رسید و هم‌اکنون نیز کمیته مدیریت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا با تبعیت از تصمیمات متخذه از سوی ستاد ملی مبارزه و مقابله با موج چهارم این بیماری، اقدامات بهداشتی و مراقبتی خود را در همه اماکن استمرار بخشیده و تا نابودی کامل این ویروس از پای نخواهد نشست. آرزومندیم با هم‌دلی و هم‌افزایی و رعایت نکات بهداشتی و به‌کارگیری دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، به‌زودی شاهد ریشه‌کن‌شدن این ویروس باشیم.» 

 

مازندران

اهم اقدامات اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در راستای مقابله با کرونا در سال 1399 نیز از سوی محمدتقی انزان‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران، اعلام شد که بخشی از آن شامل رعایت کلیه دستورالعمل‌های ابلاغی و شیوه‌نامه‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، ممنوع‌کردن ارائه خدمات Shore pass  و جلوگیری از تردد غیرضروری خدمه کشتی در محوطه بندری،‌ استعلام رادیویی وضعیت سلامت خدمه کشتی‌های ورودی به بنادر تابعه توسط برج کنترل پیش از پهلوگیری، آماده‌باش کارشناسان قرنطینه انسانی و ورود آن‌ها به‌عنوان نخستین عضو گروه پاس کشتی بر روی شناورها، پیگیری و پایش مستمر شرکت‌های خدمات دریایی و بندری به‌منظور تهیه و توزیع تجهیزات حفاظت فردی بهداشتی و رعایت توصیه‌ها و الزامات بهداشتی بین راهنمایان کشتی، اعضای پاس کشتی و پرسنل تخلیه و بارگیری و دیگر

کارکنان است.

او همچنین گفت: «غربالگری و تب‌سنجی روزانه همکاران در ورودهای بندر و ضد عفونی اماکن بر اساس برنامه‌های جامع ماهانه‌ی مقابله با ویروس کرونا در سطح بنادر تابعه اداره‌کل انجام می‌شود و حذف جلسات و ماموریت‌های غیرضروری و همچنین دوره‌های آموزشی، مانورها، همایش‌ها و... برای جلوگیری از تجمع افراد و همچنین تاکید و اعمال نظارت مستمر بر ضد عفونی و گندزدایی روزانه شناورهای خدماتی و اماکن اداری، زیستی و اقامتی را در دستور کار قرار دادیم.» انزان‌پور تصریح کرد: «خوشبختانه با تلاش و پشتکار یکایک همکاران، علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های ناشی از آن، طی یک ‌سال گذشته، عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر نوشهر و فریدون‌کنار بی‌وقفه ادامه داشته است.»

 

سیستان و بلوچستان 

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، با نگاهی کلان به موضوع می‌نگرد و با اشاره به این‌که با بروز پاندمی همواره پدیده‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحت تنش شدید بحران‌ها قرار گرفته‌اند، می‌گوید: «بلایا و پدیده‌های جهان‌شمول همچون جنگ‌های جهانی و شیوع بیماری‌های همه‌گیر، صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری را سبب شده‌اند.» او تصریح کرد: «رخداد این بحران‌ها علاوه بر ایجاد مرگ‌و‌میرها، در مواردی کلیه فعالیت‌های تولیدی اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی در جهان را مختل یا محدود کرده است. بی‌شک فعالیت‌های خدماتی در بخش زنجیره تامین عرضه و تقاضای حمل‌ونقل و تجارت دریایی نیز از این قاعده مستثنا نبوده، به‌طوری‌ که از دیرباز ناگزیر به مواجه‌شدن با پدیده‌های مختلفی همچون بحران‌های ناشی از جنگ، بیماری‌های واگیر و نبود اطمینان‌هایی بوده است که بعضا تاثیرات بسیار سوء بر روی این صنعت گذاشته و فراز و فرودهایی را به همراه داشته است. پویایی و مدیریت صحیح صنعت حمل‌ونقل دریایی موجب شد تا این صنعت بر نتایج سوء این پدیده‌ها غالب شود و به روند رشد صعودی خود ادامه دهد.» 

آقایی گفت: «طی یک ‌سال گذشته بیماری کرونا، بعد از رکود اقتصادی سال‌های 2008 و 2009 و البته جنگ‌ها و تنش‌های منطقه‌ای، بیشترین اثرگذاری را بر تعاملات بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی جهان و از همه مهم‌تر بر پیکره اقتصاد جهانی داشته است، به‌گونه‌ای که بر اساس گزارشات و پیش‌بینی‌های سازمان تجارت جهانی (WTO)، بانک جهانی و سایر نهادهای اقتصادی بین‌المللی، حجم اقتصاد و تجارت جهانی در سال 2020 در اثر پدیده کرونا، حداقل هشت درصد کاهش را نشان می‌دهد.» او ادامه داد: «از آن‌جایی که اقتصاد حمل‌ونقل بین‌المللی مشتق‌شده از اقتصاد جهانی بوده و به‌عنوان یک شاخص بنیادی در دنیا محسوب می‌‌شود، تاثیر بیماری کووید ـــ 19 بر تمام مدهای حمل‌ونقلی از قبیل هوایی، دریایی و زمینی قابل توجه است، به‌طوری که برخی از رویه‌های تجاری و ترانزیتی کالا از زمان شیوع این پاندمی تاکنون به طور کامل یا نسبی از چرخه فعالیت اقتصادی خارج یا تا حدود زیادی تحدید شده است و اثر مستقیم آن در حوزه اقتصادی ضمن کاهش تولید، کاهش در عرضه و تقاضای طرفین زنجیره حمل‌ونقل دریایی و انتقال کالاها، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این بخش را نیز متاثر کرده و معضلات اجتماعی عدیده‌ای گریبانگیر جامعه بشریت شده است.»

به‌گفته‌ی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، ‌بر اساس پیش‌بینی کنفرانس توسعه و تجارت جهانی (آنکتاد)، رشد حمل‌و‌نقل دریایی جهان در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل مشکلات ناشی از ویروس کرونا کاهش 1/4 درصدی را تجربه خواهد کرد که نمونه‌های بارز این تاثیرگذاری بر حمل‌ونقل دریایی مسافر بوده است، به‌طوری‌ که برخی از بنادر مسافری دنیا از حیّز انتفاع خارج و به اسکراپ کشتی‌های مسافری و به رونق بازار اوراق این کشتی‌ها منتج شده است.» او معتقد است: «نکته حائز اهمیت تلاش فعالان بخش حمل‌ونقل دریایی کشور برای کاهش تاثیرات همه‌گیری شیوع بیماری کووید ـــ 19 بر صنعت حمل‌ونقل دریایی و فعالیت بنادر و پایانه‌های بندری کشور، خاص بندر چابهار بوده است، به‌طوری‌ که با تدابیر هوشمندانه، فعالیت در سه بخش پروژه‌های توسعه‌ای عمرانی، طرح‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری عملیات تخلیه و بارگیری علی‌رغم محدودیت‌های ذکرشده، دستاوردهای خوبی حاصل شده است.»

آقایی با اشاره به این دستاوردها گفت: «رشد افزایش عملیات تخلیه و بارگیری کالای غیرنفتی، افزایش قابل توجه ترانزیت و صادرات کالا، اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی با بودجه بیش از دو هزار میلیارد تومان و شروع طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با سرمایه بیش از هزار میلیارد تومان، بخشی از اقداماتی است که در ایام شیوع این پدیده نامیمون در این بندر آغاز و در حال اجراست.»

 

خوزستان 

عادل دریس، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، نیز به بخشی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در خصوص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در سال 1399 اشاره کرده و گفت: «برگزاری جلسات مشترک متعدد با مدیران شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر ماهشهر، اداره راه و شهرسازی استان خوزستان و همچنین جلسه کمیته HSE پیمانکاران (با حضور کارشناسان HSE شرکت‌های مجتمع بندری) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در خصوص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را از ابتدا در دستور کار قرار دادیم. همچنین تشکیل جلسات ماهانه کمیته مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE خاص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در بندر امام‌خمینی (ره) و پیگیری مصوبات آن و تشکیل کارگروه تخصصی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا متشکل از نمایندگان HSE شرکت‌های مجتمع بندری، از دیگر اقدامات مجموعه بود.» او همچنین به دیگر اقدامات در یک سال کرونایی اشاره کرد و گفت: «برگزاری جلسه به‌صورت ویدیو‌کنفرانس در بندر امام‌خمینی (ره) با حضور استاندار خوزستان و ارتباط با استانداران، معاون اول رئیس‌جمهوری و مدیران کل بنادر شهیدرجایی و چابهار در خصوص بررسی اقدامات انجام‌شده در خصوص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در سطح استان‌ها و بنادر کشور را در دستور کار داریم.»

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار کرد: «الزام استفاده از ماسک توسط کارکنان و مراجعان و ابلاغ به کلیه واحدهای اداره‌کل و شرکت‌های بخش خصوصی، ارائه آموزش‌های لازم به کارگران و پرسنل درگیر با فعالیت‌های تخلیه و بارگیری توسط مرکز HSE اداره‌کل، ضد عفونی و گندزدایی 400 واحد منازل سازمانی ماهشهر نیز بخش دیگری از اقدامات

ما بود.»

ملزم‌کردن استفاده نیروهای خدماتی از وسایل حفاظت فردی از قبیل ماسک، دستکش و چکمه در هنگام نظافت، تهیه و ارسال برنامه‌های سازگار با کرونا به‌منظور ارائه به ستاد ملی سازمان مرکزی،‌ ارائه آموزش‌های لازم به کارگران و پرسنل درگیر با فعالیت‌های تخلیه و بارگیری توسط مرکز HSE اداره‌کل،‌ تهیه و نصب تابلوهای هشداردهنده، بروشور و بنر آموزشی از قبیل فلوچارت شناسایی و مقابله با بیماری کرونا، نحوه صحیح شستن دست‌ها، گام‌های کلیدی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی در نقاط مختلف بندر،‌ ایجاد جایگاه ضد عفونی خودروهای سواری در ورودی مجتمع بندری، خرید، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش، الکل، ژل ضد عفونی‌کننده دست، محلول ضد عفونی‌کننده و... در چندین مرحله و توزیع بین پرسنل و همچنین نصب برچسب‌هایی با عنوان «بدون ماسک وارد نشوید» و «رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی» در سطح ادارات مجتمع بندری، از اقدامات دیگری است که در دستور کار اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان قرار گرفته است. 

 

خرمشهر 

این روزها و با همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، بندر خرمشهر نیز سعی کرده همگام با سایر نهادهای تاثیرگذار و تصمیم‌گیرنده و اجرایی مثل فرماندهی مبارزه با شیوع ویروس کرونا و با همکاری آن‌ها، اقدام به تدوین اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌های آموزشی و اجرایی کند.

نورالله اسعدی، مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، ضمن بیان این مطلب می‌گوید: «با توجه به وسعت و اندازه شیوع ویروس کرونا و تاثیر‌گذاری جدی آن بر اقتصاد جهانی و مشکلات و پیامدهای اجتناب‌ناپذیر آن در عرصه تجارت بین‌المللی و به‌تبع آن کاهش حجم جابه‌جایی کالا و حمل‌ونقل دریایی تحت تاثیر ویروس مذکور در سراسر جهان، بندر خرمشهر با اتخاذ تصمیمات و تمهیدات لازم، علاوه بر این‌که کاهش حجم کالا و جابه‌جایی نداشته، بلکه افزایش نسبی تخلیه و بارگیری به تناژ دو میلیون و 600 هزار تن را در 10ماهه نخست سال 1399 نسبت به مدت مشابه در سال 1398 تجربه کرده است.» او رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی را ضروری و لازم دانست و اظهار کرد: «ویروس منحوس کرونا به‌صورت فراگیر در حال فعالیت است و همه ما باید در زندگی فردی و اجتماعی خود به تمام دستورالعمل‌های لازم عمل کنیم. اداره‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر نیز از همان ابتدای شیوع این ویروس، اقدامات لازم را برای در امان‌ماندن از آن انجام داده و اکنون نیز با شدت‌گرفتن بیماری در جنوب غرب خوزستان، دستورالعمل‌های جدیدی را مد نظر خود

قرار داده است.»

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: «بخشی از اقدامات اداره‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر در مبارزه با ویروس کرونا شامل شناسایی افراد آسیب‌پذیر، همکاری به‌منظور دورکاری، تقلیل ساعات کاری با مرخصی بر اساس ابلاغ ستاد مبارزه با کرونای شهرستان خرمشهر، ابلاغ و اجرای نحوه حضور پرسنل بر اساس رنگ‌بندی کرونا و ابلاغات ستاد مبارزه با کرونای شهرستان خرمشهر، آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص پیشگیری علائم بیماری کرونا از طریق نصب بیلبورد و اطلاع‌رسانی الکترونیک،‌ پیشگیری در خصوص افراد دارای علامت و تست مثبت تا حصول اطمینان از سلامت بر اساس مستندات ارسالی از مرکز بهداشت خرمشهر،‌ توزیع روزانه مواد ضد عفونی و ماسک و گندزدایی شناورها و محوطه‌های

بندر می‌شود.»

بوشهر 

سیاوش ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، نیز با بیان این‌که مهم‌ترین اصل در رویکرد فعالانه مقابله با عوامل زیان‌آور شغلی و به‌تبع آن عامل زیان‌آور بیولوژیکی (ویروس کرونا) مدیریت چرخه زیستی است، اظهار کرد: «اجرای اقدامات مدیریت چرخه بیولوژیک ویروس در بین کارکنان اداره‌کل و شکستن چرخه زیستی ویروس دارای اهمیت است.» او ادامه داد: «شناسایی مناطق پرخطر در بندر بوشهر و بنادر تابعه در دو حوزه دریایی و بندری، برگزاری دوره‌های آموزشی چهره‌به‌چهره در حوزه بندری در دو شیفت روز و شب، تهیه و تحویل اقلام بهداشتی از قبیل ماسک تنفسی، دستکش و ماده ضد عفونی به افراد در معرض و ضد عفونی اماکن دفتری در زون اداری و عملیاتی، تهیه و نصب بروشور در اماکن بندری اپراتور اول بخش بندری و دریایی، برگزاری دوره آموزشی در زون اداری، تهیه و ارسال بروشور الکترونیکی، نصب دستگاه ضد عفونی‌کننده در برج بندر و تحویل به افراد در معرض، خرید دستگاه تب‌سنج لیزری و تحویل به نمایندگان مرکز بهداشت (قرنطینه انسانی)، ویزیت و تب‌سنجی در هنگام اجرای آزمون‌های دریانوردی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آماده‌باش و تجهیز پرسنل اورژانس به‌منظور انجام ماموریت انتقال بیمار مشکوک به کرونا و اجرای مانور در سطح اداره‌کل، از برنامه‌ها و اقدامات حوزه بندری ماست.»

ارجمندزاده با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات حوزه دریایی گفت: «هماهنگی ورود پرسنل قرنطینه هم‌زمان با ورود راهنما (pilot)  به کشتی، هماهنگی با قرنطینه انسانی وزارت بهداشت در زمینه ویزیت و تست درجه حرارت بدن، هماهنگی ویزیت خدمه موتورلنج‌ها و دوبه‌ها با همکاری تعاونی لنج‌داران، هماهنگی ویزیت افراد در معرض با همکاری پزشک اداره‌کل، تهیه و تحویل اقلام بهداشتی به کلیه پرسنل با اولویت کارکنانPSC، راهنماها، آتش‌نشانی و پرسنل گارد و انتظامات بندر، برگزاری جلسه اضطراری با معاونت بهداشتی دانشگاه در خصوص اجرای الزامات در بنادر تابعه، همکاری با قرنطینه در زمینه اطلاع‌رسانی موارد مشکوک، اعلام وضعیت اضطرار به پرسنل اورژانس در حوزه دریایی به‌صورت شیفت ثابت و ایجاد ارتباطات برون‌سازمانی در زمینه آگاه‌سازی و پیشگیری در بنادر تابعه، بخشی از برنامه‌ها و اقدامات حوزه دریایی بنادر بوشهر است.»

 

گناوه 

داوود بهادری، رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه، با اشاره به آمار عملکرد یک‌ساله بندر در مدت پاندمی کرونا، گفت: «بازدید، معاینه و در صورت لزوم آزمایش از ملوانان و قرنطینه آن‌ها به‌ویژه در هنگام خروج و ورود شناور با هماهنگی شبکه بهداشت به‎طور مستمر انجام گرفته و می‌گیرد.» او گفت: «مجموع تخلیه و بارگیری کالا در یک‌ماهه امسال 64 هزار و 402 تن بوده است که به نسبت مدت مشابه سال قبل 24 درصد کاهش داشت. همچنین مجموع جابه‌جایی مسافر در 10ماهه سال 1399 حدود 58 هزار نفر بود که این میزان در سال 1398 حدود 80 هزار نفر بود، در نتیجه کاهش 27 درصدی را شاهد بودیم.» بهادری افزود: «منفی‌شدن تعداد مسافر عمدتا به‌خاطر کرونا و بخشی از رشد منفی تعداد شناورهای ورودی و خروجی نیز به دلیل کرونا بوده است؛ ضمن این‌که کاهش تخلیه و بارگیری شناورها را نیز در این مدت شاهد بودیم.»

بر اساس آمار 10ماهه امسال، شناورهای خروجی در مجموع 877 فروند بوده است که در مقایسه با سال 1398 کاهش 28 درصدی را به ثبت رساند. 

خارگ 

ایرج صفری، رئیس اداره بندر و دریانوردی خارگ، نیز از کاهش 44 درصدی جابه‌جایی مسافر در این بندر که ناشی از پاندمی کروناست خبر داده و می‌گوید: «پایانه مسافری مروارید خارگ، روزانه بیش از هزار مسافر ورودی و خروجی از مسیرهای بوشهر و گناوه دارد که طی یک برنامه‌ریزی از پیش تدوین‌شده، تمامی اصول و پروتکل‌ها در حوزه فاصله‌گذاری اجتماعی با جدیت در پایانه مسافری مروارید خارگ دنبال می‌شود.» او اظهار کرد: «بندر خارگ به‌عنوان مرکز ثقل صادرات نفت کشور به شمار می‌‌رود. این بندر از لحاظ راهبردی نقش موثر در اقتصاد ایران اسلامی ایفا می‌کند.» صفری افزود: «با عنایت به شرایط خاص این جزیره به دلیل مهاجرپذیربودن از ۱۷۶ نقطه کشور، در سال گذشته با آغاز شیوع بیماری کرونا، این بندر به دلیل فعالیت چندوجهی خود با تاثیرپذیری از پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی، شیوه‌نامه‌ای در حوزه شناورهای مسافری، عملیاتی و چوبی تدوین کرده است.» رئیس اداره بندر و دریانوردی خارگ تصریح کرد: «با همکاری شهرداری خارگ، ضد عفونی شناورهای مسافری به‌صورت روزانه در حال انجام است و همچنین توسط نیروهای خدماتی این بندر، پایانه به‌صورت مستمر ضد عفونی و گندزدایی می‌‌شود.» او در پایان یادآور شد: «این اداره جزء اعضای اصلی ستاد کرونای جزیره خارگ است که در اعزام بیماران کرونایی نقش بسزایی داشته است.»

 

دیلم 

عبدالله رئیسی، رئیس اداره بندر و دریانوردی دیلم، با تاکید بر این‌که پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای پاندمی کرونا تا به امروز، به‌شدت رعایت می‌شود، اظهار کرد: «ممنوعیت‌ها و بسته‌شدن مسیرها به‌هرحال باعث آسیب به اقتصاد شده است، به‌نحوی که در بندر دیلم نیز ورودی مسافر تقریبا صفر شده است.» وی افزود: «بندر دیلم در شمالی‌ترین نقطه استان بوشهر است و شاهراه ورودی سه استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس از این بندر می‌گذرد و به همین دلیل از نظر نقطه‌ی بندری بسیار حائز اهمیت است و باید نگاه ویژه‌ای به این بندر داشت.» 

رئیسی می‌گوید، قبل از کرونا تردد در بندر دیلم بسیار زیاد و تبادل کالا از طریق شناورهای سنتی بالا بود، اما به دلیل پروتکل‌های بهداشتی ناشی از بیماری کرونا از سوی وزارت بهداشت ایران و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس، به‌ویژه امارات متحده عربی تا حدودی کاهش یافت. 

رئیس اداره بندر و دریانوردی دیلم با بیان این‌که قبل از پاندمی کرونا سفر شناورها بیشتر از یک ماه طول نمی‌کشید، تصریح کرد: «به دلیل شرایط کرونا و پروتکل‌های سختگیرانه امارات، این زمان به چندین ‌ماه رسیده است که یک شناور در سال، می‌تواند فقط دو سفر داشته باشد. در نتیجه این موضوع برای افرادی که از طریق دریا ارتزاق می‌کنند، تاثیر منفی داشته است. به همین نسبت در بازار نیز شاهد تغییرات و تاثیرات منفی هستیم که افراد متضرر شده‌اند یا درآمدشان کمتر شده که البته نوسانات ارز هم حائز اهمیت است.» او در پایان گفت: «سال‌های قبل در هر ماه 55 ورودی یا خروجی شناور داشتیم، اما به‌جرئت می‌توان گفت درحال‌حاضر بیشتر از پنج ورود یا خروج در ماه نداریم و شاهد کاهش 100 درصدی در این

بخش هستیم.»

امیرآباد

محمدعلی اصل سعیدی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، ضمن اعلام آمادگی کامل نیروهای امدادی، درمانی و کنترل پیشگیرانه و مجدانه به‌منظور قطع زنجیره انتشار ویروس و همچنین حساسیت‌های پزشکی در مرزهای آبی برای کشتی‌های متردد به بندر امیرآباد، به تشریح عملکرد ستاد مقابله با ویروس کرونا در بندر امیرآباد پرداخت. او گفت: «بندر امیرآباد از زمان شیوع ویروس کرونا و با پیش‌بینی و تشکیل ستاد مدیریت بحران جهت مقابله با کووید ـــ 19 و با تصویب اقدامات راهبردی، تمام توان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در راستای مقابله با ویروس کرونا به کار بست.»

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، تامین لوازم بهداشتی خودحفاظتی نظیر ماسک، ژل و مواد ضدعفونی‌کننده برای کارکنان اداری و عملیاتی، تهیه کیت‌های پزشکی تیم قرنطینه و کنترل و بازرسی کشتی‌ها در بندر امیرآباد را از اقدامات اولیه ستاد مقابله با کرونا در این بندر برشمرد و اظهار کرد: «در این راستا، ضد عفونی مستمر تمام بخش‌های اداری، خدماتی، وسایط نقلیه و... در طول مدت شیوع کرونا در دستور کار قرار گرفته است.» مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به تعداد بالای نیروهای شاغل در کارخانه‌ها و صنایع این اداره‌کل اشاره و تاکید کرد: «حفظ سلامت تمام کارکنان برای این مدیریت حائز اهمیت بوده و از همه شرکت‌های کارگزار دریایی و بندری طی مکاتباتی خواسته شده تا تمامی نکات پیشگیرانه را رعایت کنند تا کوچک‌ترین آسیبی به روند کار آن‌ها وارد نشود. این اقدامات به‌صورت مستمر از سوی تیم HSE بندر رصد می‌‌شود و با تهیه و توزیع تجهیزات فردی و مواد ضد عفونی در بین کارکنان اداره‌کل هم توانستیم در حد مطلوب پیشگیری‌های لازم را

انجام دهیم.»

سعیدی‌پور، غربالگری کارکنان مشکوک مبتلا به ویروس کرونا را یکی دیگر از تصمیمات راهبردی ستاد مقابله با کرونای این بندر عنوان کرد و انجام تست PCR بر روی کارکنان کشتی‌های وارده به بندر و رانندگان کامیون، اجرای عملیات تب‌سنجی و اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون کارکنان بندر، گمرک و دیگر ادارت تابعه را از اقدامات بارز در این حوزه نام برد. او به مسئولیت‌های اجتماعی بندر امیرآباد در حوزه سلامت نیز اشاره کرد و یادآور شد: «یک دستگاه ونتیلاتور نیز توسط این اداره‌کل خریداری و به‌صورت امانی به‌منظور ارائه خدمات به مردم شهرستان بهشهر در اختیار بیمارستان امام (ره) این شهر قرار گرفته است.»

مدیرکل بندر امیرآباد در پایان با بیان این‌که سیاست‌های ابلاغی ستاد مبارزه با کرونای سازمان بنادر و دریانوردی و اقدامات پیشگیرانه را ادامه خواهیم داد، اظهار کرد: «خوشبختانه با انجام به‌موقع روش‌های پیشگیری که از ابتدای شیوع این بیماری در سطح کل بنادر به‌ویژه بندر امیرآباد به کار گرفته شده است، هیچ‌گونه خللی در روند تخلیه و بارگیری کالا و ورود و خروج شناورهای متردد به بندر رخ نداده و حمل و توزیع کالا از بندر امیرآباد به کشور بدون وقفه انجام می‌‌پذیرد. همکاران پرتلاش بندر نیز با ترویج نکات آموزشی و تهیه و توزیع تراکت، بروشور و پمفلت در خصوص رعایت نکات ایمنی و بهداشتی برای استفاده کارکنان بندر، شرکت‌های فعال و مراجعان در طول مدت شیوع بیماری کرونا از هیچ کوششی دریغ نکرده و بر تداوم این اقدامات تاکید دارند که امیدواریم به لطف خداوند متعال و همت مردم عزیز و اقشار مختلف جامعه از شر این بیماری در امان باشیم و ویروس کرونا به کلی

ریشه‌کن شود.» |

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۰۵
کد خبر : ۵۳,۶۳۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید