آینده روشن و رو به رشد مجتمع بندری انزلی/ بنادر انزلی و کاسپین مکمل یکدیگر هستند آغاز عملیات خارج سازی 6فروند مغروقه آبراه اروند و خور موسی بزرگترین بنادر پاکستان را بشناسید ابقاء ایران به عنوان عضو اصلی شورای بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ٢٠٢٣/ تقدیر از سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای تولید یکصد نقشه الکترونیکی دریانوردی بین‌المللی لزوم توسعه تجارت دریایی و بندری ایران با جهان/ نگاه ویژه به توانمندی‌های داخلی کشور در راستای توسعه دریایی و بندری تأثیر چالش های بنادر چین بر روی صنعت کشتیرانی جهان و جابجایی کالا قرائت گزارش تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی پهلوگیری ۴ فروند کشتی حامل کالای اساسی در بندر شهید رجایی «دریا» بهترین فرصت برای فعالیت اقتصادی است/ ضرورت ایجاد شهرک‌های اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل/ 75 درصد جمعیت کشور به نزدیکی سواحل سوق پیدا کنند تخلیه و بارگیری بیش از 976 هزار تن فرآورده‌های نفتی در بندر امام(ره) از ابتدای سال/ رشد 336 درصدی ترانزیت نسبت به سال قبل
بنادر هرمزگان پیشگام در ارائه خدمات دریایی
| علیرضا محمدی کرجی‌ران| مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان
سالانه میلیون‌ها تُن انواع کالا از طریق حمل‌و‌نقل دریایی جابه‌جا می‌شود که تقریبا یک‌سوم آن را نفت خام و فراورده‌های نفتی، بیش از یک‌سوم را محموله‌های خشکِ فله و مابقی را محموله‌های خشک بسته‌بندی‌شده تشکیل می‌دهد. سهم حمل‌و‌نقل دریایی در تجارت بین‌المللیِ کالاها تقریبا 90 درصد است و بقیه به‌صورت حمل‌و‌نقل ترکیبی (زمینی، جاده‌ای، ریلی و هوایی) صورت می‌گیرد.
در تاریخ تحولات صنعت حمل‌و‌نقل دریایی جهان، روزهای سرنوشت‌سازی وجود داشته که نقش تعیین‌کننده و حساسیت کار تلاشگران این عرصه را یادآور می‌شود. روزهای اوج اپیدمی ویروس کووید ـــ 19 نگرانی‌هایی را برای همه جوامع از بعد تامین زنجیره کالاهای اساسی به همراه داشت. آن‌چه شاهد آن بودیم، همت و حمیت تمامی دریانوردان، کارگزاران دریایی و بندری بود که با پذیرش خطر در اوج روزهای کرونایی در تامین زنجیره کالاهای مورد نیاز، فعالیت و همسو با مدافعان نظام سلامت در حوزه‌های اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کرده و نیز دریانوردانی که به‌رغم اتمام زمان فعالیتشان بر روی دریا، ماه‌ها دور از خانواده در تامین مایحتاج ملت‌ها اهتمام ورزیدند.
استان هرمزگان به‌عنوان مهم‌ترین استان ساحلی کشور که به‌تنهایی نیمی از حمل‌‌و‌نقل دریایی ایران اسلامی را بر عهده دارد، در شرایطی که تحریم‎های ظالمانه استکبار جهانی از یک سو و همچنین شرایط متاثر از شیوع ویروس بدون مرز کرونا از سوی دیگر، فعالیت حمل‌و‌نقل دریایی را در دنیا تحت شعاع خود قرار داده بود، با تکیه بر توان متخصصان و اجرای سیاست‌های ابلاغی همچون گذشته و به شکل مداوم، با قوت، فعالیت خود را در حوزه حمل‎ونقل دریایی در گستره‌ی آب‌های حاکمیتی و بین‌المللی ادامه داده و ضمن کسب تجربیات جدید، به موفقیت‌هایی نیز در این حوزه‌ی جهان‌شمول نائل آمده است. 
این موفقیت‌های راهبردی در چنین شرایطی، پس از عنایات خاصه حضرت ربوبی، مدیون تدوین برنامه‌های دریامحور و نیز توسعه مهارت‌های این حوزه با سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت‌ها و تجهیزات حمل‌و‌نقل دریایی و بندری بوده و بخش دیگر نیز ماحصل هم‌اندیشی و هم‌فکری پژوهش‌گران، محققین، ارگان‌ها، مراکز تحقیقاتی و جامعه بزرگ دریایی و بندری کشور برای یافتن راهبردها و سازوکارهای لازم به‌منظور ایجاد، گسترش تعاملات و مبادلات ارتقای همکاری‌های عملی در مواجهه با شرایط ایجاد‌شده بوده است؛ اما بندر شهیدرجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور با ظرفیت جابه‌جایی بیش از 120 میلیون تن کالا در سال به‌عنوان نقطه قوت تجارت دریایی که نقش بی‌بدیلی را در سپهر اقتصادی کشور ایفا می‌کند، علی‌رغم همه شرایط به‌وجودآمده، طرح‌های توسعه‌ای خود را دنبال کرده، به‌گونه‌ای که طرح‌های مهمی نظیر توسعه فاز 3 بندر شهیدرجایی به‌عنوان یک مگاپروژه بندرسازی با قوت در حال انجام است.
این پروژه که یکی از پروژه‌های عظیم بندرسازی در ایران بوده و هم به‌لحاظ تجهیزات فنی و هم روند ساخت‌وسازهای عمرانی دارای پیچیدگی‌های خاص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است، با بومی‌سازی و بهره‌گیری از دانش بندرسازی توسط مهندسان جوان و باانگیزه ایرانی و خودکفایی ۱۰۰ درصدی به کار خود ادامه داده و با تکمیل‌شدن پازل فاز ۳ بندر، 2/2 میلیون TEU به ظرفیت کانتینری آن اضافه شده و ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از 8/5 میلیون به هشت میلیونTEU  افزایش می‌یابد.
از دیگر طرح‌های توسعه‌ای، احداث سه پست اسکله نفتی است که با بهره‌برداری از آن، ظرفیت صادرات فراورده‌های نفتی از بندر شهید‌رجایی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.
تخلیه و بارگیری ۴۵ میلیون تن کالا در سال جاری در بندر شهیدرجایی، یکی از دستاوردهای خوب حوزه حمل‌ونقل دریایی بوده است.
صادرات و واردات کالا از طریق ۶۳ کیلومتر خطوط ریلی بندر شهیدرجایی طی 11ماهه سال جاری به میزان چهار میلیون و 500 هزار تن انواع کالا، از دیگر موفقیت‌های حاصله به‌منظور توسعه حمل‌ونقل چندوجهی است.
صدور تعداد هزار و 610 گواهینامه برای شناورهای ناوگان‌های تجاری و همچنین ساخت و به‌آب‌اندازی ۱۲۰ فروند شناور دیگر از اقداماتی است که در راستای توسعه حمل‌و‌نقل دریایی در استان هرمزگان صورت گرفته و هم‌اکنون سفارش ساخت تعداد ۵۵۰ پروژه نیز در شناورسازی‌های استان در دست اقدام است.
به‌منظور ارائه خدمات بهتر در دریا و آماده‌به‌کاری ناوگان خدماتی و پشتیبانی از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ماه، ۲۷ فروند شناور با کاربری مختلف در بندر شهیدرجایی و کشتی‌سازی‌های استان تعمیر و به چرخه خدمات حمل‌ونقل دریایی بازگشته‌اند.
این تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه حمل‌ونقل دریایی یا حمل کالای دریابرد که مهم‌ترین رکن تجارت بین‌المللی ایران محسوب می‌شود، بوده که به اختصار و در مورد بندر شهیدرجایی بدان اشاره شد. حال آن‌که این تلاش‌ها در بنادر شرق و غرب استان هرمزگان نیز بر اساس ظرفیت و متناسب با نوع فعالیت در حوزه‌های توسعه‌ای، عمرانی، گردشگری و مسافری با همت همه تلاشگران این عرصه سترگ محقق شده است.
در آستانه سال جدید  به پاس خدمات طاقت‌فرسای ناوگان خستگی‌ناپذیر حمل‌و‌نقل دریایی کشور، گل سپاس را تقدیم همه تلاشگران این عرصه داشته و نوروز باستانی را به تمامی دست‌اندرکارانِ صنعت حمل‌و‌نقل کشور، به‌ویژه آنان که توفنده چون باد در مسیرهای طولانی دریاها، در راه شکوفایی اقتصاد و تامین زنجیره کالای اساسی مردمان این کره خاکی گام برمی‌دارند، تبریک عرض می‌کنیم.
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۲۲
کد خبر : ۵۳,۶۴۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید