موانع حمل یکسره کالا از بندر امام رفع شود/ روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع می شود/ فرآیندهای کاذب و دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی باید شناسایی و رفع شود بزرگترین بنادر آفریقای جنوبی را بشناسید کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم/ تأکید بر مکانیزه‌سازی و ارتقای خدمات به ذینفعان/ برون‌سپاری خدمات دریایی با دقت و قوت پیگیری می‌شود استفاده از پهبادها برای مانتیور امنیت بندر آنتروپ نجات خلبان هواپیمای تفریحی توسط تیم جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر حمل یکسره بیش از ۸ هزار تن کالای اساسی از بندر چابهار ورود کالای ملوانی به بندر خرمشهر ارتقاء ایمنی بنادر صیادی با تعامل سازمان بنادر و سازمان شیلات/ به‌روزرسانی جرایم قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی ظرفیت بنادر بازرگانی کشور 260 میلیون تن است/ بنادر ایران می‌تواند هاب‌ ترانشیپی منطقه شود رتبه بیست و ششم کشور در صید و صیادی جهان/ تحقق بومی‌سازی دانش پرورش ماهی در قفس
یادداشت اقتصادی
حسین شهدادی - معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان
اتصال به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی شرط اصلی افزایش رقابت پذیری بنادر کشور

 

 توسعه فیزیکی شامل گسترش زیرساختها، افزایش طول و عمق اسکله‌ها و تأمین تجهیزات مناسب تخلیه و بارگیری مطمئناً شرط لازم برای افزایش رقابت پذیری بنادر کشور هست، ولی شرط کافی نخواهد بود. حتی اتصال بنادر به پسکرانه های داخلی از طریق ریل و جاده نیز تضمین کننده ثبات و بهبود مستمر عملکرد بنادر کشور به عنوان "پیشران های توسعه" نخواهد بود.

 

طی سنوات گذشته اقدامات شایسته و قابل تقدیر توسط سازمان بنادر و دریانوردی و به موازات آن سرمایه گذاری های عمده توسط بخش خصوصی برای تجهیز و ارتقاء توان عملیاتی و لجستیکی بنادر کشور صورت گرفته است، لیکن آنچه اقدامات انجام شده در توسعه فیزیکی بنادر کشور را مولد و در مسیر توسعه پایدار با ضمانت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری قرار خواهد داد، پارادایم "تجاری‌سازی بنادر کشور منطبق با مولفه های تجاری سازی" مشابه سایر بنادر بزرگ و موفق دنیا است.

 

با بررسی مزیت های جغرافیایی، زیرساخت‌ ها و روساخت های موجود در بنادر کشور نیک درخواهیم یافت تفاوت معناداری بین بنادر کشورمان با بنادر منطقه و حتی بنادر موفق دنیا در زمینه امکانات فیزیکی وجود ندارد، اما متاسفانه سهم عملیات بندری بنادر کشور در مقایسه با بنادر دنیا قابل توجه نیست. لذا به نظر می‌رسد عدم نقش‌آفرینی بنادر کشور در تجارت دریایی دنیا به دلیل فقدان شکل‌گیری اضلاع توسعه ترافیک در بنادر  کشور متناسب با منافع ذینفعان بندری هست. آنچه یک بندر را برای ارائه خدمات بندری در شرایط برابر فیزیکی، دارای مزیت رقابتی خواهد کرد توسعه غیر فیزیکی و اتصال به شبکه گسترده بازار در بنادر مختلف با افزایش "شاخص ضریب دسترسی" می باشد. تجربه بنادر منطقه از قبیل ایجاد منطقه آزاد تجاری در جبل علی (JAFZA) و مشارکت DP WORLD با P&O Ports برای افزایش ضریب دسترسی جبل علی به بنادر دنیا و افزایش تقاضا برای صادرات مجدد، افزایش عملکرد بندر ابوظبی از طریق مشارکت با خطوط کشتیرانی MSC و COSCO  و ایجاد بزرگترین ترمینال  CFS در خاورمیانه با همکاری یکی از بزرگترین پورت اپراتورهای بندری دنیا و فعالیت شرکت اپراتور ICTSI در "بندر ام القصر" و جلب اعتماد خطوط بزرگ کشتیرانی؛ شواهدی برای اهمیت و تاثیر توسعه غیرفیزیکی از طریق دسترسی به شبکه جهانی بازار بر عملکرد بنادر، حداقل در منطقه می باشد.

 

با توجه به آنچه بیان گردید پیشنهاد "مشارکت بنادر با پورت اپراتورهای بین المللی و تسهیل دسترسی خطوط بزرگ کشتیرانی به بنادر با تلاش جهت بهبود چرخه عملیات، افزایش کارآیی فنی و ارتقاء سیستم‌های IT در روش‌های مدیریتی بنادر"؛ تضمین کننده موفقیت بنادر کشور در مسیر فعالیت در کلاس جهانی و جذب سهم  بیشتر از تجارت دریایی دنیا خواهد بود.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۷:۴۶
کد خبر : ۵۳,۹۹۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید