اعتراض انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس یونان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران/ محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین گزینه های سیاسی دولت یونان را پرداخت کند/ نفتکش باید فورا بندر کاریستوس را ترک‌ کند سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری
شاخص،  یک بندر ، محیط زیست
بندر سبز، بندری است که در جهت فعالیت های سازگار با محیط زیست حرکت کرده و درعملیات های پایدار در همه قالب های صنعت بنادر و دریانوردی سرمایه گذاری می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از پورت تکنولوژی، در حالی که بنادر مختلف دیدگاه های متفاوتی نسبت به عملکردهای "پایدار" دارند، به طور کلی فناوری های جدید و سبز و گزینه های کم کربن و کربن صفر به جای سوخت های فسیلی و تجهیزات ترمینالی پر مصرف، از مصادیق عملکرد پایدار بنادر هستند.
در سطح جهانی، کنسرسیوم های بین المللی دریانوردی و کشتیرانی، ذینفعان زنجیره تامین را تشویق می کنند تا مصرف برق و انتشار کربن را به طور کلی کاهش دهند.
 
استفاده از نیروی الکتریکی
 
رشد استفاده از انرژی الکتریکی در بنادر می تواند عامل اصلی در کاهش انتشار آلاینده ها باشد. بسیاری از بنادر در حال سرمایه گذاری بر روی انرژی ساحلی هستند  که به کشتی های پهلوگرفته اجازه می دهد به واحدهای نیروگاهی که در داخل مجموعه بندر قرار دارند، متصل شوند و انرژی خود را از آنها تامین کنند. این به معنی کاهش نیاز به استفاده نیرو از ژنراتورها در کشتی و کاهش مصرف سوخت است.
تجهیزات بندری برقی (مانند گنتری کرین هایی که از انرژی الکتریکی استفاده می کنند) با آلايندگی صفر برای بنادری که به دنبال کاهش تولید کربن هستند گزینه مناسبی است و پیش بینی می شود استفاده از آنها در آینده نزدیک رایج تر شود.
استفاده از سیستم حمل و نقل کامیونی تمام الکتریکی در محوطه بندری می تواند راه حل دیگری برای کاهش حداکثری میزان آلاینده ها در محیط بندر باشد.
 
سوخت های کم کربن یا کربن صفر
 
استفاده از سوخت های تجدیدپذیر و کم کربن یا کربن صفر برای کشتی ها و تجهیزات حمل بار و انبار کردن در بنادر و تولید در پسکرانه بنادر همه مواردی هستند که می توانند در سبز بودن بنادر تأثیر بگذارند.
هیدروژن سبز انتشار آلایندگی صفر دارد و از طریق الکترولیز تجدیدپذیر تولید می شود. هیدروژن آبی از طریق سوخت های فسیلی تولید می شود، با این حال کربن تولید شده را می توان با خیال راحت ذخیره کرد. هیدروژن گزینه ای بسیار مناسب در تجهیزات بنادر و حمل و نقل بار در آینده خواهد بود.
سوخت گاز طبیعی مایع(LNG) برای استفاده در کشتی ها در سطح جهانی اخیرا با افزایش تقاضا روبه رو بوده است. LNG باعث کاهش 85 درصد انتشار اکسیدهای نیتروژن و گازهای گلخانه ای در هوا می شود.
از دیگر منابع سوخت تجدیدپذیر می توان به متانول، آمونیاک و سوخت های زیستی برای کشتی ها اشاره کرد.
 
حمل و نقل چند وجهی
حمل و نقل کالا توسط راه آهن در مقایسه با کامیون های دارای سوخت فسیلی در محوطه ها و ترمینال بنادر یک گزینه با آلایندگی کربنی کمتر برای زنجیره تامین است.
بندر والنسیا سرمایه گذاری زیادی در زمینه حمل و نقل چندوجهی انجام داده و انتشار کربن خود را بین سال های 2008 و 2019 با وجود روند رشد در تخلیه و بارگیری، 30 درصد کاهش داده است.
بسیاری از افراد در صنعت دریانوردی، سرمایه گذاری در مدل های حمل و نقل چندوجهی را در مقابل حمل و نقل زمینی گزینه ای برجسته برای کاهش کربن در بنادر می دانند.
 
دیجیتالی شدن بنادر
 
سرمایه گذاری های دیجیتال می تواند با تعیین میزان دقیق انرژی لازم و ارائه راهکارهایی برای کاهش اثرات زیست محیطی، تحولات قابل توجهی در بنادر ایجاد کند.
برای مثال بندر Esbjerg از سیستم پایش داده های Honeywell در تاسیسات خود استفاده می کند. این سیستم با نظارت بر منابع و مصرف دقیق هر کاربر در بندر از انواع سنسورها برای ارائه دیتا و گزارش دقیق میزان مصرف انرژی استقاده می کند.
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۴۴
کد خبر : ۵۴,۳۳۵
کلیدواژه ها: شاخص یک بندر محیط زیست 

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید