اعتراض انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس یونان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران/ محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین گزینه های سیاسی دولت یونان را پرداخت کند/ نفتکش باید فورا بندر کاریستوس را ترک‌ کند سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری
افزایش بیش از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر کشور
دولت تدبیر و امید موفق شده است با توسعه بنادر کشور، ظرفیت بنادر را بیش از ۱۰۰ میلیون تن افزایش دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، دولت تدبیر و امید کارنامه پرباری در توسعه ظرفیت حمل‌ونقل کشور داشته و بخش دریایی نیز از این توسعه بی‌بهره نبوده است. با توجه به وابستگی بیش از ۹۰ درصدی تجارت خارجی و اقتصاد ملی به واردات انواع ماشین آلات، تجهیزات، قطعات و مواد اولیه تولیدی و صادرات انواع مواد اولیه و محصولات تولیدی و کشاورزی، بنادر بازرگانی کشور که دروازه های حیاتی تجارت خارجی و اقتصاد ملی هستند، از جایگاه و نقش حیاتی و بی بدیلی برای امنیت ملی و توسعه کشور برخوردارند.
 از اینرو، کارکرد بی‌وقفه و توسعه مستمر بنادر بازرگانی کشور همواره جزو اولویت ها و دغدغه های اصلی همه دولت ها به ویژه دولت تدبیر و امید بوده است. این مهم با لحاظ طیف گسترده اقدامات خصمانه و تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه استکبار جهانی بر علیه بنادر بازگانی و سیستم حمل‌و‌نقل دریایی کشور بیش از پیش بروز می‌کند.
بخش دریایی با بررسی شرایط منطقه‌ای و ظرفیت‌های بنادر، همواره توسعه و تجهیز بنادر کشور را همسو با تحولات و پیشرفت‌های تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا در دستور کار قرار داده و با وجودمحدودیت‌های ناشی از گسترش دامنه تحریم‌ها، توانسته است با تکیه بر ظرفیت نیروی انسانی متخصص و مجرب و بهره‌گیری از توان مشاوران متخصص داخلی نسبت به تعریف و پیشبرد به هنگام پروژه‌های توسعه‌ای در بنادر کشور موجبات افزایش ظرفیت بنادر تجاری را فراهم آورد.
 بر این اساس، سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۲ تعداد زیادی از پروژه های بهبود و توسعه بنادر را تعریف و در دست اجرا داشت که عمده ترین آنها شامل ادامه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، ادامه اجرای فاز اول ترمینال کانتینری شهید بهشتی چابهار، تکمیل فاز اول طرح توسعه بندر شهید رجایی، ادامه اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی،  ادامه فاز اول و اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر امیرآباد، ادامه طرح توسعه بندر انزلی، طرح توسعه نگین بندر بوشهر، توسعه زیرساخت‌های اراضی پشتیبانی بنادر شهیدرجایی، امام خمینی(ره) ، امیرآباد و جزیره نگین بوشهر، برنامه تعمیرات اساسی اسکله‌های بنادر تجاری، بازسازی و تأمین تجهیزات استراتژیک دریایی، بندری و مخابراتی بنادر تجاری، برنامه بهبود و نگهداری ابنیه و تأسیسات بنادر تجاری، توسعه پایانه‌های مسافری بندر انزلی شهید حقانی، خرمشهر، لنگه، خارک، گناوه و تجهیز پایانه های مسافری بنادر به تجهیزات روزآمد می‌شود.
اگر بنا باشد توسعه بنادر کشور با ارقام و اعداد بررسی شود، باید گفت که ظرفیت بنادر تجاری کشور ابتدای انقلاب ۱۹ میلیون تن و در سال ۱۳۹۲، ۱۸۰ میلیون تن بوده است. این ظرفیت تا پایان دولت تدبیر و امید به ۲۸۵ میلیون تن خواهد رسید. ظرفیت کانتینری بنادر تجاری نیز در سال ۱۳۵۷، ۷۵ هزار TEU و در سال ۱۳۹۲، ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار TEU بوده که تا پایان دولت به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار TEU می‌رسد.
دولت تدبیر و امید همچنین در توسعه دریانوردی مسافری موفق عمل کرده است. به طوری که ظرفیت مسافری بنادر از ۵۰۰ هزار نفر در ابتدای انقلاب و ۱۴ میلیون نفر در ابتدای کار دولت، به ۲۵ میلیون نفر در سال خواهد رسید.
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۰۰
پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی |
کد خبر : ۵۴,۳۴۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید