بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان پیام مدیرعامل سازمان بنادر به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، بندر آستارا ، جابه‌جایی کالا ، دریای خزر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توسعه و تجهیز بندر آستارا گفت: بندر چندمنظوره آستارا توانسته است طی سالیان اخیر سهم قابل توجهی را از جابجایی کالا در دریای خزر به خود اختصاص دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در بازدید از روند توسعه و لایروبی بندر آستارا، با بیان اینکه بالغ بر ۵ درصد از تخلیه و بارگیری بنادر شمال کشور به بندر آستارا اختصاص دارد، ادامه داد: با توسعه روبناها و تجهیزات که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و لایروبی در کانال دسترسی این بندر که در حال انجام است، امیدواریم حداکثر ظرفیت ممکن را در این بندر داشته باشیم.
راستاد اضافه کرد: با تحقق این هدف، می توان گفت که بندر آستارا می تواند سهم و نقش مهم‌تری را در حمل و نقل دریایی شمال کشور ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکیدکرد: بندر چند منظوره آستارا، به عنوان یک بندر بازرگانی با بهره گیری از مزایای قانونی منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند در فرآینذ ورود و خروج کالا اعم از واردات مواد اولیه و صادرات محصولاتی که ارزش افزوده روی آن ایجاد شده است، نقش آفرینی کند.
 راستاد اظهار داشت: تمام تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی انجام شده است و این بندر هیچ محدودیتی در بهره‌گیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر ۵ درصد از تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر شمالی کشور به مجتمع بندری آستارا اختصاص دارد و این بندر مهم شمال کشور رشد قابل توجهی را شاهد است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: بر اساس قوانین محدوده مناطق ویژه اقتصادی جز قلمرو گمرکی محسوب نمی‌شوند و امکان واردات کالا در آنها بدون محدودیت وجود دارد.
معافیت‌های مالیاتی به مناطق ویژه اقتصادی کمک می کند
راستاد ادامه داد: عمده بنادر تجاری کشور ما مناطق ویژه اقتصادی بوده و معافیت‌های مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی به توسعه بنادر در افزایش و جذب سهم بازار حمل و نقل دریایی در کشور کمک ویژه ای می‌کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان بارانداز ریلی آستارا با ۴ پایانه‌ نفتی، غلات، کانتینری و کالاهای خشک در بندرآستارا در حال احداث است، گفت: پروژه ریلی آستارا- آستارا بخشی از کریدور ریلی شمال–جنوب و جنوب-غرب است که برای اجرای این پروژه، ۵/۸ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و ۵/۱ کیلومتر خط ریلی در خاک جمهوری اسلامی ایران احداث‌شده است.
راستاد با اشاره به پروژه در دست انجام لایروبی کانال دسترسی بندر آستارا تاکید کرد: یکی از مسائل اصلی در بندر آستارا لایروبی این بندر است که با استقرار دستگاه لایروب در حال برطرف شدن است و امکان ورود کشتی‌ها با هر آبخور و ظرفیت به بندر آستارا فراهم خواهد شد.
طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده است
مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی از سال‌ها پیش آغاز شده است، گفت: واحد بندری به مساحت 60 هکتار و برای تخلیه و بارگیری سالیانه سه میلیون و 500 هزار تن کالا پیش بینی و طراحی شده است و یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی مربوط خواهد شد و 2 میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت.
شایان توجه است، بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت در ساحل دریای خزر، به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۲۴
کد خبر : ۵۴,۳۷۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید