آینده روشن و رو به رشد مجتمع بندری انزلی/ بنادر انزلی و کاسپین مکمل یکدیگر هستند آغاز عملیات خارج سازی 6فروند مغروقه آبراه اروند و خور موسی بزرگترین بنادر پاکستان را بشناسید ابقاء ایران به عنوان عضو اصلی شورای بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ٢٠٢٣/ تقدیر از سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای تولید یکصد نقشه الکترونیکی دریانوردی بین‌المللی لزوم توسعه تجارت دریایی و بندری ایران با جهان/ نگاه ویژه به توانمندی‌های داخلی کشور در راستای توسعه دریایی و بندری تأثیر چالش های بنادر چین بر روی صنعت کشتیرانی جهان و جابجایی کالا قرائت گزارش تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی پهلوگیری ۴ فروند کشتی حامل کالای اساسی در بندر شهید رجایی «دریا» بهترین فرصت برای فعالیت اقتصادی است/ ضرورت ایجاد شهرک‌های اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل/ 75 درصد جمعیت کشور به نزدیکی سواحل سوق پیدا کنند تخلیه و بارگیری بیش از 976 هزار تن فرآورده‌های نفتی در بندر امام(ره) از ابتدای سال/ رشد 336 درصدی ترانزیت نسبت به سال قبل
رشد 22 درصدی صادرات و ترانزیت کالاهای نفتی در بندر شهیدرجایی
مجتمع بندری شهیدرجایی در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور، در استان هرمزگان قرار گرفته و دارای تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری است. این بندر همچنین دارای اسکله‌هایی با قابلیت پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیماست. بندر شهیدرجایی از بُعد کانتینری به‌عنوان مهم‌ترین بندر کانتینری کشور و از منظر کالای اساسی، به‌عنوان دومین بندر در سطح کشور فعالیت می‌کند.
به گفته‌ی علیرضا محمدی کرجی‌ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، میزان کل تخلیه و بارگیری سال 1399 در بندر شهیدرجایی، 65 میلیون و 181 هزار و 827 TEU بوده است. صادرات و ترانزیت کالاهای نفتی نیز در این بندر 12 میلیون و 551 هزار و 557 TEU  بوده که اگر بخواهیم با مدت مشابه در سال قبل مقایسه کنیم، با رشدی 22 درصدی مواجه خواهیم شد.
صادرات و ترانزیت کالاهای غیر نفتی نیز در سال 1399 با حجمی بیش از 21 میلیون و 319 هزار و 923 TEU در بندر شهیدرجایی به ثبت رسید. واردات کالاهای غیر نفتی هم هشت میلیون و 938 هزار  TEU را به خود اختصاص داد.
به گفته‌ی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، تعداد کل کانتینرهای تخلیه و بارگیری‌شده در بندر شهیدرجایی در سال 1399 بیش از یک میلیون و 503 هزار و 598 کانتینر بوده است. همچنین در این مدت تعداد کل شناورهای ورودی به بندر شهیدرجایی، سه هزار و 915 شناور بود و در سال گذشته، بیش از یک میلیون و 958 هزار تن انواع کالای اساسی توسط 43 فروند کشتی در بندر شهیدرجایی تخلیه شده است.
در سال 1399، درمجموع پنج میلیون و 347 هزار و سه تن انواع کالا در بنادر غرب استان هرمزگان تخلیه و بارگیری شده است. از مجموع عملیات تخلیه و بارگیری انجام‌شده، دو میلیون و 504 هزار و 697 تن به فراورده‌های نفتی اختصاص دارد و همچنین دو میلیون و 842 هزار و 306 تن آن شامل کالا‌های غیر نفتی است. این کالاها که شامل میوه و تره‌بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی است، به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده و رشدی 35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرده‌اند. بنادر چارک، آفتاب، شیوء و لنگه در 12ماهه سال 1399 با وجود تحریم‌ها و ویروس کووید ـــ 19 به‌عنوان کانون‌های مهم تخلیه و بارگیری در بنادر غرب استان هرمزگان به ترتیب با تخلیه و بارگیری 627 هزار تن با رشد 35 درصدی، 689 هزار تن با رشد 64 درصدی، 211 هزار تن با رشد 100 درصدی و یک میلیون و 222 هزار تن با رشد سه درصدی، روزهای پررونقی را سپری کردند.
بندر نفتی خلیج فارس نیز طی 12ماهه سال 1399، 30 میلیون و 230 هزار تن تخلیه و بارگیری داشته که نشان از رشد 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. میزان بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی) در این بندر نیز به 630 هزار تن در سال 1399 رسید که نسبت به سال گذشته شش درصد رشد داشته  است.
تعداد کل شناورهای پهلو داده‌شده در این بندر نفتی، یک‌هزار و ۱۲۶ فروند بود. از این میزان ۱۲۷ فروند شناور در حوزه بانکرینگ، ۲۰۴ فروند شناور در حوزه حمل بنزین و بقیه، شناورهای حمل فراورده‌های نفتی بودند.
بندر شهیدرجایی از زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقلی برخوردار است. از اقدامات انجام‌گرفته در این بخش و به‌منظور تقویت حمل‌ونقل چندوجهی در بندر شهیدرجایی می‌توان به ایجاد دروازه خروج اختصاصی ریلی اشاره کرد. این پروژه با هدف تعمیم سیاست‌های مبتنی بر توسعه ریل ـــ بندر انجام شده است. اجرایی‌شدن این پروژه به‌‌منظور نظارت بهینه، تسریع در فرایند ورود و خروج واگن و همچنین کاهش زمان ماندگاری قطار در بندر شهیدرجایی بوده است.
 عملیات تخلیه گندم از کشتی و انتقال مستقیم آن به واگن قطار در این بندر را می‌توان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کاری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به ‌حساب آورد. اجرای این عملیات گامی استوار به‌ سوی افزایش سهم ریلی در بندر شهیدرجایی بوده است.
حفاظت از سطح آمادگی عملیات شناورهای خدماتی، یکی از مهم‌ترین وظایف و راهبردهای اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی بنادر و دریانوردی به شمار می‌رود. ازاین‌رو در سال گذشته ۳۰ فروند شناور با کاربری‌های مختلف در اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و دیگر کشتی‌سازی‌های استان، تعمیر و به ناوگان خدمات دریایی جنوب کشور ملحق شدند.
در سال 1399 در بنادر استان هرمزگان دو هزار و ۵۲۹ فروند انواع شناور کنوانسیونی و غیر کنوانسیونی توسط اداره کنترل بازرسی کشتی‌ها مورد بازرسی قرار گرفتند. از این تعداد حدود دو هزار و ۷۹ فروند شناور ایرانی و ۴۵۰ فروند نیز شناور خارجی بودند. از شناورهای مورد بازرسی دو هزار و ۳۵ فروند نقص داشتند که شامل هزار و ۶۷۳ فروند شناور ایرانی با ۷۱ درصد نقص و ۳۶۲ فروند شناور خارجی با ۸۰ درصد نقص بودند. آن‌ها تا بازرسی مجدد مکلف به رفع نقص شدند.
در سال 1399، در مجتمع بندری شهیدرجایی برای اولین‌بار در سطح بنادر کشور، تهیه تصاویر سه‌بعدی و راه‌اندازی سامانه واقعیت مجازی به شکل پایلوت عملیاتی شد. در این پروژه، مشاهده کلیه عوارض، تاسیسات و مستحدثات روبنایی در محدوده دو هزار و 40 هکتاری پیاده‌سازی شده است. 
همچنین در سال گذشته قراردادی به‌منظور طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سیستم آرشیوینگ سایت‌های vts جزایر استان هرمزگان با یک شرکت دانش‌بنیان منعقد شده است. این امر با هدف ارتقای شرایط ذخیره‌سازی اطلاعات مرتبط با تجهیزات نصب‌‌شده در سایت‌ها و در جزایر استان هرمزگان صورت می‌گیرد. با اجرای این پروژه، علاوه بر ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به تردد شناورها در هسته مرکزی آرشیوینگ استان، کلیه اطلاعات احصاشده به‌صورت اختصاصی در محل سایت‌ها نیز بارگذاری و ذخیره می‌شود. اعتبار پیش‌بینی‌شده برای انجام این پروژه، ۳۷ میلیارد ریال اعلام شده است. |
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۱۶
کد خبر : ۵۴,۴۳۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید