اراده ایران و ازبکستان بر همکاری و تحول اقتصادی است/ نقش موثر بندر چابهار در تسهیل حمل و نقل و لجستیک منطقه بازدید سفیر ژاپن در ایران از بندر امام(ره) نگاه سازمان بنادر در ارتباط با همسایه ها موجب پویایی اقتصاد ایران خواهد شد/ ضرورت توسعه روابط دریایی و بندری و تردد خطوط منظم کشتیرانی با کشورهای همسایه یک میلیون تن گندم از بندر چابهار وارد کشور شد ظرفیت سیلوی غلات بندرامیرآباد به 312 هزار تن افزایش یافت ازبکستان؛ فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری/ رویکرد سازمان بنادر در توسعه همکاری با همسایگان به سود اقتصاد ایران است/ همکاری ایران و کشورهای آسیای میانه؛ معامله برد-برد است پایان طوفان دریایی منطقه شمال مرکزى خلیج فارس و دریای عمان بدون خسارت جانى و مالى اعلام حمایت اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان از توسعه روابط تجاری با ازبکستان/ تقدیر از نگاه سازنده سازمان بنادر به توسعه روابط اقتصادی با ازبکستان/ استفاده از ظرفیت بنادر ایران برای بازار ازبکستان؛ اتفاق بسیار مثبت برای اقتصاد کشور است راهبرد تجاری تاشکند برای توسعه روابط ترانزیتی با تهران/ ایجاد مرکز لجستیک کالای ازبکستان در بندر چابهار حمایت قاطع انجمن صنفی دریانوردان از جذب نیروی متخصص توسط سازمان بنادر/ مجلس از این اقدام مثبت سازمان بنادر پشتیبانی کند
ساخت نخستین ترمینال کانتینری شمال کشور در بندر نوشهر
بندر نوشهر که بیش از 80 سال از راه‌اندازی‌اش می‌گذرد، از اردیبهشت‌ماه سال 1390 با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد و اکنون با شرایط و تسهیلات منطقه ویژه در حال فعالیت است. پذیرش کشتی‌های تجاری با ظرفیت بیش از شش هزار و 500 تن از مزایای این بندر به شمار می‌رود.
به گفته‌ی محمدتقی انزان‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران، بارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال ۱۳۹۹، نسبت به مدت مشابه قبلی، رشد ۸۰ درصدی داشته است. بندر فریدون‌کنار نیز در این مدت در بخش بارگیری کالا از رشد ۳۰۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.
در سال گذشته تعداد کشتی‌های ورودی به بندر نوشهر به 284 فروند رسید و تعداد شناورهای تجاری ورودی به بنادر تابعه اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران نیز در مجموع 345 فروند بوده است.
از طرف دیگر، حجم عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر تابعه این اداره‌کل در سال 1399، به میزان 962 هزار و 739 تن بوده است و میزان بارگیری کالاهای صادراتی در بندر نوشهر نیز، در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته رشد 80 درصدی را نشان می‌دهد.
از آن‌جا که امروزه حمل‌ونقل دریایی در دنیا به سمت کانتینری می‌رود، نخستین سایت اختصاصی ترمینال کانتینری شمال کشور با ظرفیت سه هزار TEU در بندر نوشهر ساخته شده است. همچنین در سال گذشته در بندر نوشهر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، نصب و راه‌اندازی دو دستگاه مکنده غلات 250 تنی و 300 تنی، احداث سیلوی غلات و مخازن روغن خوراکی و ساخت دو کارگاه چوب خشک‌کنی نیز انجام شد.
آزادسازی نوار ساحلی به طول حدود 12 کیلومتر، مورد دیگری بود که در این اداره‌کل انجام شد. از طرفی، پیگیری صدور مجوز سازه‌های تفریحی و شیلاتی به تعداد 31 مورد، نجات جان 22 نفر طی عملیات جست‌وجو و نجات دریایی در محدوده تحت نظارت این اداره‌کل (رامسر تا فرح‌آباد ساری)، انجام عملیات لایروبی در حدود 293 هزار متر مکعب به‌منظور تعمیق حوضچه و کانال دسترسی بنادر نوشهر و فریدون‌کنار و انجام مستمر بازرسی از شناورهای متردد به بنادر نوشهر و فریدون‌کنار، همگی اقدامات شاخص سال گذشته بوده‌اند.
از دیگر پروژه‌های اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران می‌توان به اجرای پروژه راه دسترسی اختصاصی بندر نوشهر به کمربندی با پیشرفت فیزیکی 40 درصد و پروژه ساختمان مرجع دریایی بندر فریدون‌کنار به میزان 36 درصد اشاره کرد.
برگزاری حدود 17 هزار نفر‌ساعت دوره آموزشی با وجود شیوع ویروس کرونا از دیگر اقدامات اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران بود. از مهم‌ترین موضوعات این دوره‌ها که به‌صورت تخصصی و عمومی برگزار شد، می‌توان به اصول مدیریت بحران و الگوهای مرتبط با آن، بیماری‌های نوپدید و راه‌های پیشگیری، مهندسی رسوب و روش‌های لایروبی، هیدروگرافی، مدیریت دانش سازمانی، تحلیل فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، بررسی پدیده‌های انفجار در سیلوهای غلات، اطفای حریق دریایی، استاندارد امنیت دریانوردی و منشور حقوق شهروندی اشاره کرد.
نقش اساسی و بسیار موثر علائم کمک‌ناوبری در بهبود و ارتقای سطح ایمنی تردد کشتی‌ها در بنادر قابل‌ چشم‌پوشی نیست. به گفته‌ی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران، در این اداره‌کل اقداماتی در سال 1399 در راستای بهبود زیرساخت‌های ایمنی دریایی انجام‌ شده است. همچنین، ارائه خدمات به کشتی‌های متردد در آبراهه‌های دریایی بنادر نوشهر و فریدون‌کنار با رعایت الزامات ایمنی و عملیات‌های دریایی مربوط به ورود و خروج کشتی‌ها (راهنمایی و یدک‌کشی) با موفقیت و بدون سانحه همراه بوده است.
از سایر اقدامات انجام‌شده برای به‌روزرسانی تجهیزات می‌توان به تامین بویه‌های جدید از جنس پلی‌اتیلن، جایگزینی سیستم روشنایی و چراغ بویه‌ها با سیستم‌های مدرن و به‌روز دارای قابلیت تنظیم از طریق نرم‌افزار، کنترل و پایش‌های مستمر وضعیت علائم کمک‌ناوبری و انجام بازرسی‌های زیرآبی از طریق عملیات غواصی از سیستم نگهدارنده بویه‌ها در بستر دریا اشاره کرد.
اصلاح سیستم اعلام حریق و تهویه دیتاسنترهای بندر نوشهر، پروژه ریل‌گذاری اسکله‌های جنوبی برای استفاده جرثقیل بکرا، احداث ساختمان باشگاه ملوانان بندر نوشهر، پروژه محوطه کانتینری بندر نوشهر و لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدون‌کنار، ازجمله پروژه‌هایی هستند که طی سال گذشته 100 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۳۷
کد خبر : ۵۴,۴۳۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید