پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار انتقال دو پروژه سرمایه‌گذاری نیمه تمام ‌به بخش خصوصی در بندر امام/ ١.٨ میلیون تن به ظرفیت سالانه نگهداری کالا در بندر امام افزوده می شود آغاز عملیات خارج سازی مغروقه W14 از آبراه اروند اختصاص اعتبار ۲۸۴ میلیاردی برای تعمیرات اساسی سیستم‌های سرمایشی و شبکه برق بنادر استان بوشهر پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از بندر امیرآباد/ بندرامیرآباد یکی از ظرفیت های استراتژیک دولت برای فعال کردن کریدور شمال – جنوب / فرآیند های صادراتی کالا تسهیل شود/ ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای از بندرامیرآباد به بندرشهید رجایی و بالعکس افتتاح بندرچند منظوره بندر خمیر آرزوی دیرینه مردم است/ تاکید بر رعایت الزامات زیست محیطی بررسی توسعه ظرفیت‌های گردشگری دریایی در سواحل شرق خوزستان اجرای طرح مطالعاتی بندر پل رونق معیشت اهالی منطقه را به دنبال خواهد داشت/ طرحهای توسعه ای سازمان بنادر به رفاه بیشتر ساحل نشینان منجر شود دیدار مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران با مدیر کل و ایثارگران اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان
رشد 81 درصدی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در صادرات و واردات کالاهای نفتی
اگرچه بندر امیرآباد، بندری دهه‌ی هفتادی به‌حساب می‌آید، اما در اوایل سال 1380 بود که گام محکمی به ‌سوی توسعه برداشت. این بندر به دلیل زیرساخت‌ها و موقعیتی که دارد، نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند. بندر امیرآباد اکنون به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی فعالیت دارد.
به گفته‌ی محمدعلی اصل سعیدی‌پور، مدیرکل بندر امیرآباد، این بندر در سال 1399 به میزان دو میلیون و 500 هزار تن تخلیه و بارگیری (توسط 690 فروند شناور) داشته است. از این میزان، یک میلیون و 987 هزار تن مربوط به تخلیه و 534 هزار تن دیگر مربوط به بارگیری و صادرات کالاست.
یکی از ظرفیت‌های بالفعل بندر امیرآباد، وجود شبکه ریلی داخلی و اتصال آن به شبکه سراسری راه‌آهن است که با توجه به این ظرفیت برجسته، حمل ریلی کالا در این بندر با رشد 117 درصدی به 73 هزار و 203 تن رسیده است.
بندر امیرآباد در سال 1399 رشد 81 درصدی را در صادرات و واردات کالاهای نفتی تجربه کرد. همچنین تعداد کانتینرهای تخلیه و بارگیری‌شده نیز در این بندر، دو هزار و 553 TEU
بوده است.
به گفته‌ی مدیرکل بندر امیرآباد با توجه به مراودات چندبعدی، ایجاد تنوع کالا در صادرات و تامین کالاهای اساسی کشور از بندر امیرآباد، در سال گذشته، 50 هزار تن کالا در این بندر ترانزیت خارجی شده است. این بندر با بهبود شاخص‌های عملیاتی و وجود ظرفیت مطلوب تخلیه و بارگیری کالا، به دنبال افزایش سهم‌پذیری از حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی است. این مورد افزایش تنوع و تکمیل زنجیره حمل‌ونقل کالا از مسیرهای ترانزیتی امیرآباد ـــ دوغارون و همچنین ترانزیت کالا از کشورهای حوزه CIS به کشور افغانستان و بهره‌گیری موثر از مسیرهای ریلی را در پی خواهد داشت.
یکی از مولفه‌های ارتقای توان عملیاتی تخلیه و بارگیری در بنادر، رشد نُرم‌های عملیاتی است که بر این اساس مواردی چون سامان‌دهی اپراتورها و شرکت‌های سرمایه‌گذار دارای تجهیزات تخلیه و بارگیری فاقد مجوز بهره‌برداری، بازنگری در نرم تخلیه و بارگیری اپراتورهای غلات و اجرای تک‌پنجره به‌منظور ارائه خدمات اسنادی به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.
همچنین اقداماتی چون مکانیزه‌کردن محاسبه نرم‌های عملیاتی و کارکرد تجهیزات در سیستم جامع GCOMS و برخط‌کردن باسکول‌های بندر در سیستم جامع امور بندری، توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی بندر امیرآباد در بخش بندری در سال 1400 را محقق می‌کند.
به‌گفته‌ی محمدعلی اصل سعیدی‌پور، در بخش سرمایه‌گذاری این بندر، کل سرمایه‌گذاری جذب‌شده بخش خصوصی 17 هزار و 73 میلیارد ریال بوده که از این میزان 9 هزار و 228 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است و مابقی آن در حال ساخت است و با این میزان جذب سرمایه‌گذاری 400 درصدی محقق شده است.
در بخش دریایی این بندر، در راستای وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی و الزام به رعایت دستورالعمل‌های بین‌المللی به‌منظور کنترل و بازرسی از کشتی‌های متردد خارجی و تحت پرچم، امسال از 690 فروند کشتی‌های ایرانی و خارجی ورودی به بندر امیرآباد، در مجموع 296 فروند آن مورد بازرسی اولیه و مجدد قرار گرفت.
از آن‌جا که جایگاه ایمنی و حفاظت دریایی دریانوردی در بنادر همواره جایگاه خاص خودش را داشته، کشتی‌های باری و مسافری باید بتوانند با ضریب ایمنی بالا و بدون کوچک‌ترین خطا دریانوردی کنند؛ در این راستا 55 میلیون متر مربع عملیات هیدروگرافی به‌منظور تهیه نقشه‌های به‌روز دریایی و همچنین همگام‌سازی بیکن‌های بندر امیرآباد و ایجاد بویه‌های مجازی برای کاهش هزینه‌ها و ارتقای ایمنی در این منطقه ویژه‌ی اقتصادی انجام شده است.
در بخش عمرانی این بندر نیز می‌توان به محقق‌شدن جذب بیش از هشت هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار، از پروژه‌های عمرانی در سال 1399 اشاره کرد.
یکی دیگر از پروژه‌های مهم و راهبردی بندر امیرآباد در سالی که گذشت، احداث اسکله رو ـــ رو ریلی است که بهره‌برداری از آن می‌تواند تحولی شگرف را در اقتصاد منطقه، رونق ترانزیت خارجی و افزایش تخلیه و بارگیری کالا ایجاد کند.
تعمیرات و بهسازی زیرساخت‌های موجود از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت فنی و مهندسی این اداره‌بندر به‌منظور حفظ میزان تخلیه و بارگیری کالا در سال گذشته و افزایش آن در سال جاری به ‌حساب می‌آید.
از پروژه‌های تعمیراتی سال گذشته این منطقه ویژه، می‌توان به هزار و 51 میلیارد ریال هزینه انجام‌شده در بخش تعمیرات، تعمیر اسکله‌های یک تا 9 حوضچه شماره یک بندر و میدان مسیر ورودی بندر و همچنین تعمیرات خطوط ریلی بندر امیرآباد اشاره کرد.
دستاورد دیگر بندر امیرآباد در سال 1399 پیگیری و تصویب ارتقای ساختار سازمانی این بندر به اداره‌کل بوده که پس از سال‌ها تلاش و اهتمام مدیران، در سال گذشته پیاده‌سازی آن در سطح بندر انجام شده است. همچنین این بندر در جشنواره شهیدرجایی استان مازندران، رتبه‌ی اول را در بین دستگاه‌های اجرایی استان از آن خود کرده است.
مهم‌ترین طرح‌های مطالعاتی این بندر در راستای افزایش توان عملیاتی از این قرار است: انعقاد و اجرایی‌سازی قراردادهای مطالعاتی و پژوهشی با دانشگاه‌های معتبر کشور و استان به ارزش 2/8 میلیارد ریال، پایش و اندازه‌گیری برخط نرخ جریان جرمی مواد فله‌ای در حین تخلیه و بارگیری و طرح جامع کالبدی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد. |
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۴۴
کد خبر : ۵۴,۴۳۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید