موانع حمل یکسره کالا از بندر امام رفع شود/ روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع می شود/ فرآیندهای کاذب و دست و‌پاگیر در حوزه های مدیریتی و قانونی باید شناسایی و رفع شود بزرگترین بنادر آفریقای جنوبی را بشناسید کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم/ تأکید بر مکانیزه‌سازی و ارتقای خدمات به ذینفعان/ برون‌سپاری خدمات دریایی با دقت و قوت پیگیری می‌شود استفاده از پهبادها برای مانتیور امنیت بندر آنتروپ نجات خلبان هواپیمای تفریحی توسط تیم جستجو و نجات دریایی بندر نوشهر حمل یکسره بیش از ۸ هزار تن کالای اساسی از بندر چابهار ورود کالای ملوانی به بندر خرمشهر ارتقاء ایمنی بنادر صیادی با تعامل سازمان بنادر و سازمان شیلات/ به‌روزرسانی جرایم قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی ظرفیت بنادر بازرگانی کشور 260 میلیون تن است/ بنادر ایران می‌تواند هاب‌ ترانشیپی منطقه شود رتبه بیست و ششم کشور در صید و صیادی جهان/ تحقق بومی‌سازی دانش پرورش ماهی در قفس
این «پروژه» شاه‌کلید ایران است
استاد سابق دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه در گفتگویی به بررسی اهمیت توسعه بندر چابهار و نقش موثر آن در دفع تهدیدهای احتمالی علیه کشورمان پرداخت

علاءالدین غروی در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می تواند از ظرفیت های موجود خود در جهت بهبود روابط با همسایگاه گام بردارد گفت: ایران باید از توانایی های بالفعل و بالقوه خود در جهت پیشبرد برنامه های توسعه اقتصادی استفاده نماید. البته منظورم این نیست که به شکل واکنشی به تحرکات همسایگان خود به این سمت حرکت کند، بلکه لازمه هر گونه پیشرفت اقتصادی و کم کردن فاصله توسعه ای با همسایگان خود، بعنوان کشور قدرتمند غرب آسیا، باید گامهای بلندی بردارد. یکی از مهم ترین برنامه هایی که میتواند این امر مهم و حیاتی را پیش ببرد، توسعه بندر چابهار است. چابهار بندری در دریای عمان – اقیانوس هند است  اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک حیاتی دارد. هم به دلیل محل قرار گرفتنش و هم به دلیل عمق دریا در آن منطقه که استفاده کشتیهای سنگین اقیانوس پیما را ممکن می کند و هم به دلیل قرارگرفتن در جایی که می تواند هر پنج کشور آسیای مرکزی (بی ارتباط  با دریاهای آزاد) و هم غرب پرجمعیت چین را به دریاهای آزاد و به همه جهان وصل کند و در صورت اجرای پروژه جاده ابریشم،  انقلابی در تجارت جهانی و کشتیرانی بوجود بیاورد. ویژگی های بندر چابهار اگر از سنگاپور بیشتر نباشد از آن کمتر نیست و در صورت به بهره برداری رسیدن قطار اکسپرس چابهار – سرخس - ژین جیانگ و ایالتهای غربی چین با جمعیتی بیش از ششصد میلیون نفر همه کشورهای درون خلیج فارس از سکه خواهند افتاد و ایران نقش کلیدی در ارتقای پروژه قرن آسیا بازی خواهد کرد.

این کارشناس ادامه داد: این پروژه  برای ایران یک شاه کلید محسوب می شود، طی سه دهه گذشته که بحث توسعه این بندر بعنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران مطرح شد امید میرفت که اقدام مناسبی برای تبدیل چابهار به قطب اقتصادی کشور و بندری راهبردی که حتی میتواند با تبدیل شدن به هاب منطقه،  دوبی را تحت الشعاع خود قرار دهد، صورت گیرد ولی متاسفانه این امر بسیار مهم و حیاتی مورد بی توجهی دولتمردان قرار گرفت. در سالهای اخیر دولت هند برای استفاده از این کریدور مهم و اتصال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، موافقتنامه ای برای سرمایه گذاری برای توسعه چابهار با دولت ایران منعقد کرد. در صورت اجرایی شدن این برنامه، ارتباط چین از مسیر چابهار-سرخس به ژین جیانگ و ایالتهای غربی چین با جمعیتی در حدود ششصد میلون نفر تسهیل خواهد شد.

وی در پایان افزود:  چین از این طریق می تواند به سرزمین های آسیایی دست یابد و تجارت خود را افزایش دهد. ایران نیز باید روی پروژه طرح توسعه چابهار با جدیت زیاد کار کند و با ایجاد و گسترش راه آهن از این سرمایه گذاری بهره مند گردد. 

۲۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۲۳
خبرآنلاین |
کد خبر : ۵۴,۷۲۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید