پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار انتقال دو پروژه سرمایه‌گذاری نیمه تمام ‌به بخش خصوصی در بندر امام/ ١.٨ میلیون تن به ظرفیت سالانه نگهداری کالا در بندر امام افزوده می شود آغاز عملیات خارج سازی مغروقه W14 از آبراه اروند اختصاص اعتبار ۲۸۴ میلیاردی برای تعمیرات اساسی سیستم‌های سرمایشی و شبکه برق بنادر استان بوشهر پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از بندر امیرآباد/ بندرامیرآباد یکی از ظرفیت های استراتژیک دولت برای فعال کردن کریدور شمال – جنوب / فرآیند های صادراتی کالا تسهیل شود/ ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای از بندرامیرآباد به بندرشهید رجایی و بالعکس افتتاح بندرچند منظوره بندر خمیر آرزوی دیرینه مردم است/ تاکید بر رعایت الزامات زیست محیطی بررسی توسعه ظرفیت‌های گردشگری دریایی در سواحل شرق خوزستان اجرای طرح مطالعاتی بندر پل رونق معیشت اهالی منطقه را به دنبال خواهد داشت/ طرحهای توسعه ای سازمان بنادر به رفاه بیشتر ساحل نشینان منجر شود دیدار مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران با مدیر کل و ایثارگران اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان
سید علی حسینی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران ،تجارت دریایی، شناورهای رو-رو در خزر،سازمان بنادر و دریانوردی
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ضرورت فعالیت تجاری کشور از طریق شناورهای رو-رو در دریای خزر، گفت: ایران برای فعالیت منظم شناورهای رو-رو در بنادر شمالی به ۱۲ میلیارد تومان نیاز دارد.
سید علی حسینی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در رابطه با ضرورت فعالیت شناورهای رو-رو در بنادر شمالی ایران با توجه به اقبال کشورهای حاشیه دریایی خزر از جمله آذربایجان و ترکمنستان به استفاده از این شناورها در حوزه حمل و نقل دریایی، اظهار داشت: استفاده از شناورهای رو-رو در حمل و نقل دریایی ایران، یک مسیر جدید درآمدی برای اقتصاد و تجارت کشور است و باید در عمل حمایت های مالی و جانبی از شرکت های علاقمند بخش خصوصی صورت گیرد تا بتوانیم از ظرفیت های موجود به بهترین شکل استفاده کنیم.
وی ادامه داد: این امکان در دریای خزر برای ایران وجود دارد تا در عرصه استفاده از شناورهای رو-رو به عنوان یک بازیگر قدرتمند وارد فضای رقابت شود. 
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه بهره مندی از شناورهای رو-رو در دریایی خزر، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای حمل و نقل دریایی ایران است، اعلام کرد: در منطقه ای هستیم که آذربایجان با 17 شناور، پرچمدار شناورهای رو-رو است و حرف اول را می زند و اضافه شدن دو شناور دیگر را نیز در برنامه سفارش خود قرار داده است.
 
بنادر امیرآباد، نوشهر و انزلی پتانسیل خوبی دارند
 
 حسینی با بیان اینکه تردد شناورهای رو-رو از مسیر بنادر شمالی ایران نامنظم است، اظهار داشت: چندی پیش از طرف شرکت های بخش خصوصی کنسرسیومی تشکیل و قرار شد در راستای فعالیت شناورهای رو-رو در از بنادر شمالی ایران وارد فاز عملیاتی شوند.
وی افزود: بنادر امیرآباد، نوشهر و انزلی از این پتانسیل برخوردار هستند که در ابتدا با حداقل چهار شناور و هفته ای یکبار، حرکت شناورهای رو-رو از طرف ایران به بندر آکتائو قزاقستان را آغاز و پس از آن به بنادر آستاراخان، ترکمن باشی و باکو تردد کنند.
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه برای فعالیت شناورهای رو-رو از مسیر بنادر شمالی ایران در دریای خزر برآورد مالی 12 میلیارد تومان است، عنوان کرد: به دلیل بسته بودن خزر، ورود شناور به دریا زمانبر است و علاوه بر لحاظ تسهیلات بلاعوض، دولت باید به طور واقعی و عملی از بخش خصوصی حمایت کند.
 
دولت ضرر بخش خصوصی را جبران کند
 
حسینی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل بسته بودن مرز ایران و ترکمنستان و شلوغ بودن مرز ایران و آذربایجان، اگر شناورهای رو-رو از مسیر بنادر ایران با ظرفیت 70 درصد تردد کنند، توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی وجود دارد، اما در صورت باز شدن مرزها، قطعا مسیر زمینی برای آنها توجیه اقتصادی بیشتری خواهد بود.
وی با بیان اینکه اگر قصد داریم شاهد فعالیت پویای شناورهای رو-رو در بنادر شمالی ایران باشیم و خطوط مناسب را راه اندازی کنیم، گفت: دولت باید طی چند سال اول حمایت های لازم را در دستور کار قرار داده و حتی ضرر و زیان بخش خصوصی را جبران کند.
 
نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با ارائه پیشنهادی مبنی بر استفاده هرچه بهتر از ظرفیت اقتصادی شناورهای رو-رو، گفت: در کشورهای دنیا که از شناورهای رو-رو برخوردار هستند، کاربرد دوگانه وجود دارد و بحث گردشگری در طبقه بالای شناورها مدنظر قرار می گیرد تا بخشی از هزینه ها جبران شود و سایر قسمت ها به مقوله بارگیری اختصاص پیدا می کند.
 
می توانیم ۴ برابر آذربایجان شناور رو-رو در دریایی خزر داشته باشیم 
 
حسینی با تأکید بر اینکه استفاده از شناورهای رو-رو در دریای خزر برای ایران سرمایه گذاری بلندمدت است و نباید به دید کوتاه مدت به آن نگاه کنیم، تصریح کرد: اگر کشورهای منطقه قصد شیطنت داشته باشند، می توانند مانع از ورود کالای ایران به آسیای میانه و روسیه از مسیر خشکی شوند، بنابراین به فوریت باید از مسیری نظیر صندوق سرمایه گذاری حمل و نقل تسهیلات لازم به منظور فعالیت بخش خصوصی در حوزه شناورهای رو-رو مدنظر قرار گیرد تا علاوه بر باز شدن مسیر کریدوری برای ایران، شاهد اشتغالزایی برای کشور باشیم.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم تردد شناورهای رو-رو در دریای خزر را فعال کنیم، بدون حمایت دولت امکان پذیر نیست، بیان کرد: این امکان وجود دارد که تا ۴ برابر آذربایجان شناور رو-رو در دریایی خزر داشته باشیم و با حدود 50 شناور نبض حمل و نقل دریایی در این منطقه را در اختیار بگیریم.
۳۰ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۳
کد خبر : ۵۴,۸۱۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید