دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته اعلام کرد:
برنامه توسعهای؛ مبنای حرکت بنادر شمالی و جنوبی ایران طی ۴سال گذشته/ شرایط بسیار مطلوب تجهیزاتی در بنادر شمالی و جنوبی/ ایجاد ظرفیت مناسب عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر/ دیپلماسی اقتصادی و نظام بازاریابی کشور نیازمند تغییر است
دبیرکل انجمن شرکت های کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه حرکت بنادر شمالی و جنوبی ایران بر مبنای برنامه توسعهای بوده است، گفت: ظرفیت مناسبی در بنادر کشور ایجاد شده است و بهرهمندی از این ظرفیت، نیازمند تغییر در دیپلماسی اقتصادی و نظام بازاریابی کشور است.
مسعود پلمه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته بر اساس برنامههای توسعهای در بنادر شمالی و جنوبی کشور، تمامی زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه ظرفیت و افزایش میزان عملیات تخلیه و بارگیری ایجاد شده است، اظهار داشت: توسعه کمی و کیفی اسکلهها، تأمین تجهیزات تخلیه و بارگیری در پیشانه بنادر و ایجاد محوطههای مناسب بندری برای عملیات تخلیه و بارگیری از مهمترین اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی، در مدت اشاره شده است.
وی ادامه داد: بنادر کشور از نظر تجهیزات؛ شرایط بسیار مطلوبی دارند و از ظرفیت مازاد عملیاتی چه در بخش وسعت بنادر، انبارها، محوطههای پشتیبانی و... برخوردار هستند.
دبیرکل انجمن شرکتهای کشتیرانی و خدمات وابسته با تأکید بر اینکه وضعیت مطلوبی در بنادر کشور از نظر تجهیزات حاکم و قابلیت لازم برای تخلیه و بارگیری کالا با تناژ بالا ایجاد شده است، گفت: در بخش نرمافزاری با چالشهایی مواجه هستیم که بخش خصوصی به نیابت از بخش دولتی در این زمینه مسئول است و باید در این زمینه اقدامات مناسب را مدنظر قرار دهد.
پلمه با اشاره به اینکه باید دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی مناسب در سطح منطقهای و بینالمللی در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: ظرفیتهای مناسبی در حوزه بندری و دریایی ایجاد شده است و باید رویکرد دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی در کشور تغییر پیدا کند.
وی افزود: در تمامی کشورهای دنیا؛ بخش خصوصی به عنوان سرمایهگذاری وارد عمل میشود، تعرفهگذاری میکند، بهترین خدمات را ارائه کرده و وارد بازار رقابت میشود، اما متاسفانه در کشور ما چنین رویهای وجود ندارد.
دبیرکل انجمن شرکتهای کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه تحریم؛ بزرگترین مانع برای بنادر کشور است و شرایط را برای بازاریابی و رقابت بسیار سخت کرده است، اظهار داشت: دولت سیزدهم باید در حوزه دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی اقتصادی تغییر رویکرد دهد و ظرفیت بالقوه اقتصاد ایران به ویژه در حوزه بندری و دریایی را بالفعل کند.
پل مه با بیان اینکه در حوزه دیپلماسی اقتصادی باید برنامه محور و اراده محور عمل کنیم، عنوان کرد: امیدوار هستیم دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی شرایط مطلوبی را به وجود آورد و با تصمیمات جدید، بر مبنای توسعه دریا و مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی عمل کند.
پل مه ادامه داد: عملیات حمل کالا بر اساس دو قاعده کلی صورت میگیرد؛ محور واردات و صادرات به صورت متمرکز و مستقل و نیز هاب بودن در منطقه که دو مسأله حیاتی و مهم هستند که باید به آنها توجه داشته باشیم.