تکریم و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان برگزار شد/ضرورت هم افزایی ارگانهای دریایی در بزرگترین استان ساحلی ایران/ بسترسازی برای گسترش زیربناهای بندرگاهی و پسکرانه‌ای "دیپلماسی اقتصادی" سیاست‌ راهبردی دولت در تجارت بین المللی/ نقش کلیدی بنادر کوچک در تامین معیشت ساحل‌نشینان/ ضرورت ارتباط هوشمندانه سازمان‌های همکار در ترانزیت کالا تخلیه‌وبارگیری 55 میلیون تن کالا در بنادر کشور تا نیمه مرداد/ رشد 4.6 درصدی کالاهای کانتینری دولت برای ساماندهی نیروی انسانی سازمان بنادر لایحه بدهد/ مجلس با تمام توان در کنار سازمان بنادر است/ در صورت عدم ورود دولت، مجلس طرح خواهد داد پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار انتقال دو پروژه سرمایه‌گذاری نیمه تمام ‌به بخش خصوصی در بندر امام/ ١.٨ میلیون تن به ظرفیت سالانه نگهداری کالا در بندر امام افزوده می شود عملیات خارج سازی خطرسازترین مغروقه دهانه اروند آغاز شد اختصاص اعتبار ۲۸۴ میلیاردی برای تعمیرات اساسی سیستم‌های سرمایشی و شبکه برق بنادر استان بوشهر پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از بندر امیرآباد/ بندرامیرآباد یکی از ظرفیت های استراتژیک دولت برای فعال کردن کریدور شمال – جنوب / فرآیند های صادراتی کالا تسهیل شود/ ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای از بندرامیرآباد به بندرشهید رجایی و بالعکس
نوشهر، بندری با یک قرن تجربه
وقتی صحبت از بنادر تجاری استان مازندران می‌شود، به جز سه بندر نوشهر، امیرآباد و فریدون‌کنار، پای بندر دیگری در میان نیست؛ سه بندری که هر کدام سهم بسزایی در مراودات دریاییِ ما در دریای خزر دارند و چشم جامعه‌ی دریانوردی کشور به آن‌هاست. به عبارتی، مدیریت و راهبری بخش مهمی از سیاست‌ها و برنامه‌های بندری و دریایی ما در حوزه‌ی دریای خزر، از سوی این بنادر انجام می‌شود و هر کدام به‌نوبه‌ی خود، صاحب جایگاه و موقعیتی ویژه و درخور هستند که توانمندی‌های ما را در آن منطقه نشان می‌دهند.
این سه بندر هرچند در یک استان واقع شده‌اند، اما به ساختار سازمان بنادر و دریانوردی که نگاه کنیم، مدیریتی واحد ندارند؛ یعنی مانند بنادر استان هم‌جوار خود ـــ گیلان ـــ تابع یک اداره‌کل نیستند. موقعیت سوق‌الجیشی و منحصربه‌فرد بندر امیرآباد، توجهی حداکثری به حمل‌ونقل چندوجهی و زنجیره تامین با محوریت افزایش سهم ریل از جابه‌جایی کالا، نگاهی ویژه به افزایش مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و توسعه بندر و کمک به رفع چالش‌ها، و افزایش توان رقابت‌پذیری از طریق ارتقای بهره‌وری عملیات بندری و دریایی، باعث شده که بندر امیرآباد، راهی دیگر را در پیش بگیرد و از زیرمجموعه‌ی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران جدا شده، با مدیریتی مستقل و مجزا، به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی اداره شود. در این مختصر، صحبت از امیرآباد نیست، و نظر به موقعیت و اهمیتی که امروزه این بندر در بین بنادر حاشیه‌ی دریای خزر دارد، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن را در شماره‌ی آینده و به‌صورت مجزا بررسی می‌کنیم. پس گذرا و شتاب‌زده، دو بندر نوشهر و فریدون‌کنار را مرور می‌کنیم که همچنان چراغ اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران را روشن نگه داشته‌اند.
نزدیک به یک قرن از شروع به ساخت بندر نوشهر می‌گذرد؛ درست 93 سال پیش. آن روزها آبادی «دهنو» نام خود را به «نوشهر» داده بود و ضرورت ایجاد بندری در مازندران که بتواند داد و ستد و تعاملات تجاری با کشورهای حاشیه‌ی دریای خزر، ازجمله روسیه را پیش ببرد، بیش از پیش احساس می‌شد. برای انجام این کار، شرکت‌های «بورورکسِ» هلند و «آگرمنِ» بلژیک انتخاب شدند تا پروژه ساخت بندری در نوشهر را آغاز کنند. یک دهه بعد، و در سال 1318 شمسی، این اتفاق مهم رقم خورد و بندر نوشهر در همسایگی بندر انزلی، در حاشیه‌ی جنوبی دریای خزر، به‌طور رسمی اعلام موجودیت کرد. روایت کرده‌اند که قطعات و ماشین‌آلات کارخانه‌ی ذوب‌آهن کرج، نخستین محموله‌ای بوده که در سال 1319 با کشتی تجاری به ظرفیت هزار تن از روسیه بارگیری و در این بندر تخلیه شده است.
فریدون‌کنار، دیگر بندر تجاری استان مازندران است که سن و سال کمی دارد، اما در این روزهای جوانی، قدم‌های بلندی برداشته و خوش درخشیده است. این بندر که آن را نخستین بندر خصوصی کشور می‌دانند، از سال 1387 به مدت 40 سال به بخش خصوصی واگذار شده است. بندر فریدون‌کنار که در 100 کیلومتری بندر نوشهر قرار دارد، با 2 پست اسکله و مساحتی در حدود 69 هکتار، پذیرای کشتی‌هایی با آبخور 50/4 است و عمده فعالیت آن را تخلیه و بارگیری غلات و کالاهای عمومی (جنرال‌کارگو) شامل می‌شود. اگر این ویژگی‌های بندر فریدون‌کنار را با مساحت 88 هکتاری و 11 پست اسکله‌ی تجاری و خدماتی بندر نوشهر مقایسه کنیم، می‌بینیم که با بندری تازه‌نفس و با ظرفیتی مناسب برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی‌های تجاری روبه‌روییم.
این دو بندر، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی استثنایی و پتانسیل و ظرفیت‌های مختلفی که دارند، آینده‌ای روشن را نوید می‌دهند. نزدیک‌ترین بندر کشور به پایتخت، طبیعت بکر و آب‌وهوای خیلی خوب در کنار ظرفیت‌های فوق‌العاده و منحصربه‌فرد گردشگری، داشتن فرودگاه و دسترسی به مراکز مهم تجاری و صنعتی ایران با عبور از چهار مسیر هراز، فیروزکوه، کندوان و آزادراه رشت ـــ قزوین، نوشهر را به شهر ـــ بندری مهم تبدیل کرده است که ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه تجاری دارد و در صدر فهرست محبوب‌ترین مقصدهای سفر در میان مردم کشور به‌خصوص شهروندان تهرانی نیز هست.
 
جذابیت‌های نوشهر، این بندر زیبای شمالی کم نیست. دیگر دهه‌هاست که مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است؛ تهرانی‌ها که جای خود دارند؛ به‌محض این‌که فرصتی یکی‌دو روزه به دست ‌می‌آورند، بار سفر می‌بندند و کجا بهتر از چالوس و بندر نوشهر! این روزها که ایران و جهان با مهمان ناخوانده‌ای به نام «کووید ـــ 19» زورآزمایی می‌کند و جامعه‌ی پزشکی بر قرنطینه و نشستن در خانه تاکید می‌کنند (که کم‌هزینه‌ترین و موثرترین راه قطع زنجیره‌ی ویروس کروناست)، هم‌وطنان همیشه‌در‌صحنه‌ی ما عزمشان برای رفتن به این بندر، جزم‌تر هم شده؛ چرا که مسافت تهران تا نوشهر به مدد افتتاح بخشی از آزادراه تهران ـــ شمال، به حدود دو ساعت رسیده و این زمان برای شهروند عاصی از دود و ترافیک و هیاهو و این‌روزها هم بهانه‌‌گیر و خسته از مقابله با بیماری کرونا، یعنی طی‌کردن اتوبان همتِ غرب به شرق در یک صبح کاری در پایتخت! | 
۷ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۴۸
کد خبر : ۵۵,۱۲۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید