آینده روشن و رو به رشد مجتمع بندری انزلی/ بنادر انزلی و کاسپین مکمل یکدیگر هستند آغاز عملیات خارج سازی 6فروند مغروقه آبراه اروند و خور موسی بزرگترین بنادر پاکستان را بشناسید ابقاء ایران به عنوان عضو اصلی شورای بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ٢٠٢٣/ تقدیر از سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای تولید یکصد نقشه الکترونیکی دریانوردی بین‌المللی لزوم توسعه تجارت دریایی و بندری ایران با جهان/ نگاه ویژه به توانمندی‌های داخلی کشور در راستای توسعه دریایی و بندری تأثیر چالش های بنادر چین بر روی صنعت کشتیرانی جهان و جابجایی کالا قرائت گزارش تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی پهلوگیری ۴ فروند کشتی حامل کالای اساسی در بندر شهید رجایی «دریا» بهترین فرصت برای فعالیت اقتصادی است/ ضرورت ایجاد شهرک‌های اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل/ 75 درصد جمعیت کشور به نزدیکی سواحل سوق پیدا کنند تخلیه و بارگیری بیش از 976 هزار تن فرآورده‌های نفتی در بندر امام(ره) از ابتدای سال/ رشد 336 درصدی ترانزیت نسبت به سال قبل
ابوطالب گرایلو، معاون امور دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران:
تجهیزات خوبی در زمینه پیشگیری و مقابله با آلودگی داریم

 اشاره     بندر و دریا  | دریا شاید عجیب‌ترین و رازآلودترین آفریده‌ی خداوند باشد؛ زندگی‌بخش مردمانی که در مجاورت ساحل، روزگار می‌گذرانند. البته سال‌هاست که نفع حاصل از دل دریای بی‌کران به مردمان دیگر شهرها و حتی سایر کشورها هم می‌رسد. بندر نوشهر در همسایگی دریای خزر، گواهی بر این مدعاست؛ تردد کشتی‌ها، ورود و خروج کالا و خیل گردشگران نشان‌دهنده‌ی اهمیت دریا برای کشور است. پای صحبت‌های ابوطالب گرایلو، معاون امور دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران، نشسته‌ایم تا از سویی از سامان‌دهی ایستگاه‌های تفریحات دریایی ساحلی و از سوی دیگر از آمادگی مداوم این معاونت برای جلوگیری از انتشار و مقابله با آلودگی‌های دریایی و انجام عملیات‌های جست‌وجو و نجات دریایی برایمان بگوید. 

از زمان آغاز به کار شما در معاونت امور دریایی بندر نوشهر تا امروز چه اقداماتی در این حوزه صورت گرفته است تا به اهداف سازمان بنادر و دریانوردی نزدیک‌تر شوید؟

اردیبهشت‌ماه 1397 از بندر امام‌خمینی‌(ره) به بندر نوشهر منتقل شدم؛ انتقالی که هم‌زمان با تفکیک معاونت دریایی و بندری به دو معاونت مستقل معاونت امور دریایی و معاونت امور بندر و اقتصادی بود. عملا معاونت دریایی و بندری در استان مازندران، تفکیک شد. به‌نوعی می‌توان گفت اولین معاون امور دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران و پیش‌تر آخرین معاون دریایی و بندری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بودم. در همان سال نخست کاری، با سیل تقاضاها برای دایرکردن ایستگاه‌های تفریحات دریایی مواجه شدیم؛ یا به‌عبارتی، با موج عظیمی از فعالیت‌های گردشگری دریایی روبه‌رو بودیم که در کل نوار ساحلی استان مازندران انجام می‌شد.

سامان‌دهی فعالیت‌های این ایستگاه‌ها در دستور کار ما قرار گرفت. همان‌طور که می‌دانید، هر فعالیتی ازجمله فعالیت‌های دریایی، مخاطرات دریایی نیز به همراه دارد. اهمیت مدیریت مخاطرات دریایی در زمان بروز شرایط اضطرار برای ما و در کل برای سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع دریایی بسیار زیاد است، چراکه در ایستگاه‌های تفریحات و گردشگری دریایی به مردم به‌عنوان شهروندان و گردشگران عادی خدمات ارائه می‌شود؛ افراد عمدتا سوار بر قایق‌های گشتی تفریحی یا جت‌اسکی می‌شوند. فعالیت این ایستگاه‌ها مربوط به حوزه‌ی دریاست و اگر برای شهروندان و هم‌وطنان ما که به قصد لذت‌بردن از تفریحات دریایی به شمال سفر کرده‌اند، اتفاقات ناگواری رخ بدهد، چه بخواهیم و چه نخواهیم، بخشی از تبعات آن متوجه سازمان بنادر و دریانوردی می‌شود.  بدین ترتیب، کل نوار ساحلی دریای خزر که در صلاحیت و نظارت اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران و منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر است، پایش کرده‌ایم. این نوار ساحلی از رامسر در غرب مازندران شروع می‌شود و تا فرح‌آبادِ ساری در شرق استان مازندران ادامه دارد. این محدوده، حدود 150 مایل دریایی است. فکر می‌کنم بیش از سه ماه زمان برد که کل این نوار ساحلی مورد پایش قرار گرفت و حدود 85 ایستگاه را شناسایی کردیم که فارغ از این‌که مجوز دارند یا ندارند، فعالیت داشتند.

نوع شناورهای مورد استفاده توسط مردم در این ایستگاه‌ها غالبا قایق تفریحی و جت‌اسکی بود. این پایش، دید خوبی به ما داد تا بدانیم در حوزه‌ی ساحلی خودمان برای این کار، چقدر پراکندگی داریم. امکانات و تجهیزات در اختیار ما هم برای گشت‌های کنترلی و پایش و یا برای خدمات‌دهی در زمان بروز وضعیت اضطرار استفاده می‌شد و کفاف پوشش‌دهی برای کل نوار ساحلی را نمی‌داد. از طرف دیگر، شناور ویژه عملیات جست‌وجو و نجات دریایی ما (ناجی6) امکان تردد در نواحی کم‌عمق که محدوده فعالیت ایستگاه‌های گردشگری دریایی است را ندارد و نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. 

پیش‌تر، رویکردی را در استان مازندران دنبال کرده بودند و آن استفاده از توان همیاران ناجی بود. ما نیز این رویه را پی گرفتیم. به کمک سازمان و همکارانمان در اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران با تامین حداقل بودجه مورد نیاز پیش رفتیم تا بتوانیم همیاران ناجی را برای چنین کار مهمی شناسایی کرده و به کار بگیریم.

 فکر می‌کنم در حال حاضر 44 همیار ناجی با حداقل امکانات و تجهیزاتی که در اختیارشان قرار داده‌ایم، با ما همکاری مسئولانه دارند. در اغلب موارد که خبری به ما می‌رسد، برای مثال ـــ در نظر بگیرید ـــ در ‌محدوده ساحلی شهر رامسر، یک قایق به دریا رفته اما برنگشته و نگرانی بروز احتمالی سانحه را به وجود آورده است. شما حساب کنید، اگر بخواهیم شناور ناجی را از این‌جا، یعنی بندر نوشهر، به رامسر  بفرستیم، حداقل یک ساعت زمان می‌برد، ولی در حال حاضر همکاران ما در اداره ایمنی و حفاظت دریایی و در مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی می‌دانند که در محدوده ساحلی شهر رامسر، ما چند نفر همیار ناجی داریم. آن‌ها بلافاصله با یکی از همیاران ناجی تماس می‌گیرند. اگر هم آن همیار ناجی حضور نداشته باشد، همکار دیگرش را مطلع می‌کند. او سریع به محل می‌رود و به ما گزارش می‌دهد؛ یعنی این‌که اعلام می‌کند که آیا چنین اتفاقی رخ‌داده یا نه و آیا خودشان می‌توانند مدیریت کنند یا این‌که نیاز به اعزام شناور ناجی و حضور همکاران ما هست.

در حال حاضر خیلی از عملیات‌های جست‌وجو و نجات دریایی را با این روش انجام می‌دهیم و مدیریت می‌کنیم. این کار هم بازتاب خوبی داشته و هم مشارکت بسیار مناسبی را شکل داده است. ما همیشه تلاش می‌کنیم جامعه دریایی را به سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع دریایی، نزدیک کنیم و در صورت وجود احتمالی فضای قهرآمیز به سمت آشتی سوق دهیم. گاهی اوقات اجرای الزامات و ضوابط، خوشایند جامعه دریایی نیست، ولی اگر آن‌ها را ترغیب کنید و نشان دهید جزئی از شما هستند و به‌طور مثال بگویید: «ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم که شما هم به ما کمک کنید و یا این‌که رسالت جمعی ما اشاعه‌ی فرهنگ ایمنی دریایی و کمک به ارتقای سطح ایمنی فعالیت‌ها و ترددهای دریایی است»، قطعا آن‌ها با شما همراه می‌شوند. ما نتیجه‌ی خوبی از این کار گرفته‌ایم.

 

در سال گذشته چه تعداد عملیات نجات داشتید؟

در شرایط حاضر کرونا در همه‌ی عرصه‌ها، فعالیت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. در سال 1399، 13 عملیات (با 23 نفر نجات‌یافته) انجام شده است که اگر با سال 1398 مقایسه کنیم، می‌بینیم 65 درصد رشد داشته است. این موفقیت‌ها در عملیات‌های جست‌وجو و نجات دریایی را ما در اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به‌عنوان مسئول اجرای طرح استانی جست‌وجو و نجات دریایی و مرکز اصلی هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی (MRCC)، مدیون همکاری‌های همیاران ناجی هستیم که عمدتا هم مالکان قایق‌های تفریحی هستند. البته انجام و تعداد عملیات‌ها موضوع مهم و قابل توجهی است؛ اما مهم‌تر از آن مدیریت عملیات‌ها از طریق مراکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی با هدف یافتن و نجات‌‌دادن افراد مضطر در دریاست که برای همه‌ی ما در راستای اعمال و اجرای الزامات کنوانسیون بین‌المللی و طرح ملی جست‌وجو و نجات (SAR) اهمیت و اولویت ویژه‌ای دارد. به‌لطف خدا و کمک خوب سازمان، عملکرد خوبی در این زمینه داشتیم و توانستیم با مدیریت هزینه و زمان، موفق عمل کنیم. می‌خواهیم همین رویکرد را ادامه دهیم تا بتوانیم در کل نوار ساحلی تحت صلاحیت و نظارت اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران، حضور پُررنگی با همکاری همیاران ناجی داشته باشیم.

کار خیلی خوب دیگری که در استان مازندران انجام شد، پرداختن به موضوع دستگاه اجرایی متولی بنادر و یا مراکز گردشگری دریایی به‌ویژه‌ ایستگاه‌های تفریحی دریایی بود که به نظر می‌رسید در سطح استان، متولی خاص ندارد. وقتی درباره بنادر تجاری صحبت می‌کنیم، می‌گوییم سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع دریایی و بندری متولی است که تمامی ضوابط و الزامات مهندسی، فنی و ایمنی مربوطه را رعایت ‌کند؛ چه در طراحی، چه در ساخت، چه در تجهیز و چه در زمان اجرای عملیات. وقتی به سراغ ایستگاه‌های تفریحی دریایی فعال در نوار ساحلی شهرها می‌رفتیم، با این سؤال مواجه می‌شدیم که «قانون، کدام دستگاه اجرایی دولتی را متولی صدور مجوز فعالیت و نظارت بر این ایستگاه‌ها دانسته است؟» با طرح این موضوع در نشست‌های مختلف مربوط به طرح‌های دریا و ارتقای سطح ایمنی فعالیت‌های گردشگری دریایی در سطح استان، توانستیم اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی را که در مراکز دارای زیرساخت‌ها و تاسیسات ثابت گردشگری دریایی مسئولیت و فعالیت موثر داشت، در مقوله ایستگاه‌های تفریحی دریایی بدون زیرساخت و تاسیسات ثابت، بیشتر از گذشته همراه کنیم. استانداری مازندران هم کمک خوبی کرد. شاید برای اولین‌بار، با همراهی و مشارکت موثر اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در کارگروه استانی مربوطه، شیوه‌نامه‌ی اجرایی نحوه صدور مجوز فعالیت و نظارت بر ایستگاه‌های گردشگری، تدوین و در سطح استان مازندران به تصویب رسید که بر اساس آن، مراحل صدور مجوز با استعلام از دستگاه‌های اجرایی مرتبط ازجمله بندر با تایید و معرفی فرد متقاضیِ دایرکردن ایستگاه، توسط فرمانداری‌های شهرهای ساحلی به اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی در کمترین زمان ممکن طی می‌شود. طی این روند اگر قرار بر ایجاد تاسیساتی مانند اسکله و یا موج‌شکن باشد، باید همکاران ما در مهندسی سواحل و بنادر، طرح ارائه‌شده را بررسی کنند و موضوعات طراحی و ساخت مطرح می‌شود اما اکثر ایستگاه‌ها این‌گونه نبودند، بلکه افراد متقاضی به‌صورت فصلی و با دراختیارگرفتن قسمتی از ساحل، ایستگاه‌های موقت خود را دایر کرده و کار خود را انجام می‌دادند. در مورد این‌گونه از ایستگاه‌ها، همکارانمان در معاونت امور دریایی اداره‌کل، ضمن بررسی اولیه، الزامات و ضوابط ایمنی دریایی از پیش در نظر گرفته‌شده را اعلام کرده و می‌گفتند: «شما که می‌خواهید ایستگاه تفریحات دریایی داشته باشید و فعالیت کنید، باید این ضوابط و الزامات را که لازمه‌ی فعالیت ایمن تفریحات دریایی است، رعایت کنید.» در این بخش هم توفیقات خوبی داشتیم و برابر همین رویه نیز همچنان جلو می‌رویم.

در سال 1400 هم فعلا در شرایط کرونایی هستیم، ولی حتی در همین وضعیت هم این فعالیت‌ها کم‌وبیش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ادامه دارد. امسال توانسته‌ایم با بهره‌بردن از سوابق سال‌های گذشته و با شناخت و ارتباط خوب و متقابلی که با مدیران ایستگاه‌های تفریحات دریایی داشتیم، از لحاظ سامان‌دهی فعالیت‌ها در ایستگاه‌ها خوب عمل کنیم و با یک ساختار و برنامه مشخص، تعهدات و تکالیف اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در حفظ و ارتقای سطح ایمنی فعالیت‌های گردشگری دریایی را به‌خوبی انجام می‌دهیم. اگرچه این اقدامات خیلی زمان برده و سخت هم بوده، ولی برای ما لذت‌بخش است. 

در زمان حاضر می‌توان گفت که همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و ادارات درگیر در بحث تفریحات دریایی به‌خوبی همدیگر را می‌شناسند و همیاریِ قابل قبولی دارند. همیاران ما در اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان به‌عنوان اداره‌کل محوری و متولی گردشگری دریایی ارتباط بسیار خوبی با ما دارند. فرماندهی دریابانی استان هم به‌عنوان تامین‌کننده امنیت دریایی، ارتباط و رابطه کاری خوبی با ما دارد. خوشبختانه این حلقه‌های زنجیره تامین و ارائه خدمات گردشگری دریایی را ایجاد و به یکدیگر وصل کرده‌ایم. استانداری مازندران هم به‌عنوان عالی‌ترین رکن مدیریتی و حاکمیتی استان در این زمینه با اعتماد به دستگاه‌های اجرایی و با ایجاد هم‌گرایی، همراهی و کمک بسیار خوبی به ما کرده است. این اتفاق از دید من، اتفاق و تحول بسیار ارزشمندی است که شاید یکی از دغدغه‌های اصلی مقامات استانی به‌ویژه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران در این زمینه را رفع کرده است.

 

در زمینه‌ی مبارزه با آلودگی‌های دریایی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

در حوزه نظارتی ما در اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران، چون در حال حاضر فعالیت‌های نفتی صورت نمی‌گیرد، چندان با مقوله‌ی مقابله با آلودگی دریایی مواجه نیستیم. اگرچه از گذشته بندر نوشهر دارای یک اسکله دلفین نفتی است، ولی طی سه سال گذشته با فعالیتی همراه نبوده است. طبیعتا در صورت تردد کشتی‌های تانکر نفتی به بندر نوشهر، با توان تجهیزاتی و نیروی انسانی خوبی که در راستای عمل به تعهدات سازمانی و استانی در اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها  (MARPOL) و آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC) و در راستای اجرای طرح (سامانه) ملی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریا و رودخانه‌های قابل کشتیرانی داریم، آمادگی مقابله با هر گونه آلودگی‌های احتمالی نفتی را داریم و در این بخش هم ورود خواهیم کرد. فعلا می‌توان گفت در محدوده تحت نظارت ما در اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران و در بندر نوشهر، آلودگی‌های نفتی ناشی از تاسیسات و سکوهای نفتی وجود ندارد، اما در محدوده بنادر امیرآباد و نکا وجود دارد و قطعا از سوی همکاران ما در اداره‌کل بنادر و دریانوردی امیرآباد تمهیدات لازم در نظر گرفته‌شده است. در محدوده‌ی ما  اگر اخباری هم در این مورد بوده، در حد مثلا مشاهده‌ی لکه‌های شبیه به آلودگی نفتی بر روی آب در محدوده‌های ساحلی بوده که منشا آن هم کشتی نبوده است. در هر حال، به‌محض دریافت خبری مبنی بر دیده‌شدن آلودگی در سطح دریا، قطعا با اعزام سریع تیم مقابله با آلودگی به محل و موقعیت گزارش‌شده، بررسی‌ها صورت گرفته و در صورت تشخیص آلودگی نفتی در ابتدا از انتشار آلودگی در سطح دریا جلوگیری می‌کنیم و بعد آلودگی‌ها را جمع‌آوری و به مخازن مخصوص نگهداری آلودگی‌های نفتی منتقل می‌کنیم؛ فارغ از این‌که منشا آن کشتی و یا از خشکی بوده باشد. اگر آلودگی از خشکی وارد دریا شده باشد، سازمان حفاظت محیط زیست نیز مطلع شده و درگیر موضوع می‌شود تا با شناسایی منشا آلودگی، ورود آن را از منشا قطع کند، اما در صورتی که منشا آلودگی کشتی باشد، شناسایی کشتی و قطع منشا آلودگی با سازمان بنادر و دریانوردی است که در محدوده تحت نظارت اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران توسط همکارانم در معاونت امور دریایی انجام می‌شود. ما در زمینه پیشگیری و مقابله با آلودگی همیشه آماده و هوشیار هستیم و امکانات و تجهیزات بسیار مناسبی داریم.

ما بارج پاک‌بوم را داریم که از سال 1395 تحویل اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران شده است. بخشی از تجهیزات مقابله با آلودگی را روی عرشه این شناور مستقر کرده‌ایم؛ که در صورت وقوع یا بروز احتمالی آلودگی نفتی در دریا در فاصله‌های دورتر از ساحل و در محدوده‌ی عمیق در سطح دریا، در کمترین زمان ممکن بارج پاک‌بوم را به دریا اعزام کنیم و با تجهیزاتی که دارد، بتواند سریعا با بوم‌اندازی و بوم‌ریزی در وهله‌ی اول از انتشار آلودگی جلوگیری کرده و بعد از مهار و تجمیع آلودگی، با استفاده از اسکمیر، آلودگی‌های نفتی را از سطح دریا به مخازن خود منتقل کند. آلودگی‌های نفتی موجود در مخازن شناور پاک‌بوم  به مراکز و تسهیلات بازیافت و پردازش مواد نفتی تحویل داده می‌شود. 

بخش دیگری از تجهیزات ما در انبار مقابله با آلودگی بندر نوشهر و بخش دیگری نیز در بندر فریدون‌کنار قرار دارد. آماده‌ی استفاده‌بودن تمام‌وقت تجهیزات که مستلزم نگهداری صحیح و انجام سرویس‌ها و تعمیرات دوره‌ای توسط نیروهای انسانی آموزش‌دیده و ماهر به‌عنوان تیم مقابله با آلودگی به حساب می‌آید، از دغدغه‌های همیشگی مراکز مقابله با آلودگی نفتی در بنادر و ازجمله در بندر نوشهر بوده است. سازمان بنادر و دریانوردی مثل هر دستگاه اجرایی دولتی در جذب نیرو با محدودیت مواجه است. اگر نگوییم با ممنوعیت، اما با محدودیت شدید مواجه است؛ ضمن این‌که، این اختیار و یا تکلیف هم به سازمان داده شده تا امورات تصدیگری خود را به بخش خصوصی برابر ضوابط ابلاغی مربوطه واگذار کند. ما تجهیزات مقابله با آلودگی و نیروی انسانی آماده در قالب تیم مقابله با آلودگی و نفرات سرویس و آماده‌سازی‌کننده تجهیزات را داشتیم، ولی با بازنشسته‌شدن تدریجی همکاران، در تامین نیروی جایگزین با مشکل جدی روبه‌رو شدیم. با تدابیر و تمهیداتی که با هماهنگی سازمان داشتیم، توانستیم بخشی از نیازهای نیروی انسانی را در قالب واگذاری راهبری و تعمیر و نگهداری تجهیزات جست‌وجو و نجات و مقابله با آلودگی، تامین کنیم و دغدغه ما در این زمینه نیز رفع شد. تا قبل از سامان‌دهی وضعیت با واگذاری این امور، اگر نیاز به انجام عملیات مقابله با آلودگی بود، بخشی از اعضای تیم مقابله با آلودگی از همکاران اداری و بخش دیگری نیز از نفرات شاغل بر روی شناورهای خدماتی  تامین می‌شد که گردهم‌آوردن اعضای تیم مقابله با آلودگی و آماده و هماهنگ‌کردن آن‌ها با یکدیگر، زمان‌بر و کار سختی بود اما حالا برای همیشه تیم آماده مقابله با آلودگی را داریم. تجهیزاتمان نیز مدام در حال تست و سرویس است؛ از تست روزانه و هفتگی گرفته تا ماهیانه و سالیانه؛ چه در انبار مقابله با آلودگی و چه بر روی بارج پاک‌بوم. همچنین تمرینات و مانورهای برنامه‌ریزی‌شده را به‌صورت مداوم انجام می‌دهیم که باعث افزایش سرعت و دقت عمل ما در عملیات‌های مقابله با آلودگی می‌شود.  

 

همان‌طور که اشاره کردید، جست‌وجو و نجات دریایی جزء وظایف معاونت امور دریایی است. چه خدماتی به کشتی‌ها و شناورها در صورت مواجهه با اتفاقات پیش‌بینی‌نشده ارائه می‌دهید؟

خوشبختانه طرح ارائه‌‌شده‌ی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به‌عنوان طرح استانی جست‌وجو و نجات دریایی از سوی استانداری و مرکز مدیریت بحران استان مازندران به تصویب رسیده و ابلاغ ‌شده است. طبق طرح یادشده، اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در بندر نوشهر، مسئولیت اجرای طرح را با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و همکار به عهده دارد. در این زمینه نیز کارهای مهمی طی این چند سال انجام شده که یکی از آن‌ها، استانداردسازی فضای مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی (MRCC) و مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر نوشهر با اجرای طرح یکپارچه‌سازی سیستم‌های ارتباطی (Integrated Communication System) بوده است. با اجرای این طرح و با ارتقای شاخص مربوط به سلامت و بهداشت محیط برای افسران هر دو مرکز و به‌ویژه برای افسران مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی، برقراری ارتباط با کشتی‌ها و شناورها با استفاده از سامانه نرم‌افزاری شبکه‌ای از طریق پنل‌های در نظر گرفته‌شده، انجام می‌شود. سطح دقت و هوشیاری افسران با افزایش سطح رضایت شغلی آنان در دریافت و پاسخ به پیام‌های اضطرار کشتی‌ها و شناورها افزایش قابل توجهی یافته است، به‌گونه‌ای که در برخی موارد، مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی بندر نوشهر نقش انتقال پیام اضطرار دریافتی از کشتی واقع در خارج از محدوده آب‌های دریای خزر را تا کسب اطمینان از نتیجه‌بخش‌بودن عملیات نجات به‌خوبی انجام داده است. 

با توجه به گستردگی محدوده صلاحیت و نظارتی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در شرق و غرب بندر نوشهر به‌عنوان مرکز اصلی هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی در حدود 150 مایل و لزوم کسب اطمینان کامل از برقراری بستر پوششی کامل ارتباطی در کل این محدوده، برای دریافت و پاسخ‌گویی به هر گونه پیام‌های ارسالی از شناورها به‌ویژه در مورد پیام‌های اضطرار دریایی، از سال‌های گذشته در محدوده دریایی شهر رامسر، یک محدوده کور رادیویی و خلأ پوشش رادیویی شناسایی شده بود، به این معنا که شناورهای متردد در آن محدوده موفق به برقراری ارتباط با مراکز رادیویی ساحلی استان‌های مازندران و گیلان نمی‌شدند. خوشبختانه با ایجاد و فعال‌کردن یک ایستگاه رادیویی بدون نفر (Unmanned) در فضای شیلات نشتارود توسط ما، این مشکل بزرگ برای همیشه رفع شد و ارتباط شناورهای متردد در آن محدوده از طریق این ایستگاه با مراکز رادیویی بندر نوشهر برقرار می‌شود. این اقدام جزء کارهای ارزشمند و شاخص، نه‌فقط برای اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان مازندران، بلکه برای سازمان بنادر و دریانوردی بوده است. | 

۷ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۰۹
کد خبر : ۵۵,۱۳۲

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید