20 میلیارد دلار طی 4 سال در پروژه‌های ریلی و بندری سرمایه گذاری می شود/ سیاست راهبردی وزرات راه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی و لجستیکی کشور نگرش نهادها و سازمان‌ها باید از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریامحور تغییر کند/ سیاست جدی مجلس برای پررنگ کردن نقش دریا در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ صنعت دریایی کشور، هرگز، حرکت رو به عقب نداشته است/ برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در لجستیک و هوشمندسازی بنادر وضعیت دریایی کشور با قانون مدیریت خدمات کشوری منجمد شده است/ مشکل نیروی انسانی حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1402 حل شود/ سازمان بنادر به عنوان محور دریایی باید اختیار عمل داشته باشد اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد/ امنیت غذایی به امنیت دریا گره خورده است ضروت حمایت ویژه دولت و مجلس از مقوله دریا/ اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است/ روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز کنیم توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است با حضور وزیر راه و شهرسازی از دریاییان نمونه کشور قدردانی شد/ اسامی 42 دریایی نمونه در سال 1401 یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه
محمدحسین فلاح‌زاده مسئول امور راهنمایی و خدمات دریایی بندر امیرآباد

1

لطفا خودتان را معرفی کنید و توضیح دهید از چه زمانی و چطور وارد حرفه دریانوردی شده‌اید؟

محمدحسین فلاح‌زاده هستم. در حال حاضر به‌عنوان مسئول امور راهنمایی و خدمات دریایی بندر امیرآباد خدمت می‌کنم. به‌عنوان دانشجوی بورسیه سازمان بنادر و دریانوردی در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار پذیرفته شدم. پس از تحصیل و طی دوره کارورزی دریانوردی در بندر چابهار، مشغول به خدمت در بخش‌های مختلف ازجمله راهنمایی، خدمات دریایی و اداره امور دریانوردان شدم و در حال حاضر در بندر امیرآباد بر امور راهنمایی و خدمات دریایی نظارت دارم.

 

فکر می‌کنید چه دلایلی باعث شد که شما به‌عنوان دریانورد نمونه انتخاب شدید و تاثیر چنین عناوینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انتخابم به‌عنوان دریانورد نمونه را به‌خاطر یاری خدا می‌دانم و از کلیه همکارانم که در این مسیر به من لطف داشتند، سپاسگزارم. فعالیت در زمینه بررسی و ارائه اسناد دریانوردی به‌خصوص HTW، ارائه مقالات در نشریات علمی بین‌المللی و داخلی ازجمله ماهنامه‌ی «بندر و دریا»، دبیری کمیته هوشمندسازی فرایندهای دریایی و انجام امور راهنمایی کشتی‌ها در این خصوص به من کمک زیادی کرد.

 

راجع به مشکلات و جذابیت‌های حرفه دریانوردی توضیح دهید و بگویید دوری از خانواده را چگونه تحمل می‌کنید؟

جذابیت اصلی حرفه دریانوردی، تخصصی‌بودن آن است. یک دریانورد باید همیشه به‌خاطر کار خاصی که انجام می‌دهد به خود افتخار کند. بزرگ‌ترین چالش حرفه نیز همان‌طور که اشاره کردید، دوری از خانواده است؛ به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها که بیشتر به خانواده وابسته هستیم. هرچند که در خصوص راهنمایی کشتی‌ها، مشکل دوری از خانواده به‌نوعی نسبت به دریانوردی اقیانوس‌پیما، تعدیل شده است.

 

یک روز عادی در کشتی را چگونه سپری می‌کنید؟

پس از اعلام عملیات راهنمایی به راهنما توسط مرکز کنترل ترافیک دریایی، راهنما بسته به نوع عملیات، پهلودهی، جا‌به‌جایی و یا جداسازی، به‌وسیله خودرو و یا شناور به کشتی ملحق می‌شود. پس از تبادل اطلاعات با فرمانده کشتی، راهنما هدایت کشتی را به‌عنوان مشاور فرمانده در دست گرفته و با استفاده از دانش محلی، یدک‌کش‌ها و علائم کمک ناوبری تا مقصد کشتی را راهنمایی می‌کند و پس از پایان عملیات از کشتی

جدا می‌شود.

 

یک خاطره شیرین یا تلخ از دریا برای ما بگویید.

خاطره شیرین من از دریا به دوران کارورزی برمی‌گردد. زمانی که با کشتی «ایران اقبال» در لنگرگاه تیانجین چین منتظر پهلوگیری برای بارگیری بودیم. انبارهای کشتی خالی از بار و برای بارگیری تمیز و رنگ شده بودند. قرار بود برای پنج روز آن‌جا منتظر برنامه بندر بمانیم. در ادامه  به پیشنهاد فرمانده کشتی تصمیم گرفتیم مسابقات گل‌کوچک در داخل انبار کشتی برگزار کنیم. دروازه‌های کوچک درست کردیم و در بالای انبار چراغ کالا (کارگو لایت) نصب کردیم. بازی‌کردن با کفش ایمنی، کار آسانی نبود ولی در آن شرایط خیلی لذت‌بخش بود.

 

به‌عنوان یک دریانورد نمونه چه مطالبه‌هایی از مسئولان دارید؟

به‌عنوان کسی که مستقیما با سامانه‌های سازمان بنادر و دریانوردی سر و کار دارم، باید اعلام کنم ما در زمینه‌ی هوشمندسازی از بقیه بنادر دنیا عقب افتاده‌ایم؛ هرچند تلاش‌هایی در این زمینه انجام‌شده ولی هرگز کافی نبوده است. تعدد سامانه‌های مرتبط به امور مربوط به کشتی، شرایط را دشوار کرده است، درصورتی‌که با درنظرگرفتن فرایند ورود تا خروج کشتی به‌عنوان یک فرایند اصلی در بنادر، متمرکزشدن آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. مرحله‌ی بعد، افزودن حسگرها، هوش مصنوعی و سیستم‌محوری در این فرایند است. باید گفت شرایط فعلی فاصله‌ی معناداری با سیستمی‌شدن امور دارد.

 

اگر در روز دریانورد بخواهید به همکارانتان و کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند پیامی بدهید، آن پیام چیست؟

این رشته، حرفه‌ای جذاب است. شما با این انتخاب وارد محیطی بین‌المللی می‌شوید و تخصصی‌بودن این شغل باعث رضایتمندی شما می‌شود. هرچند ضروری است خصوصیات این کار با روحیات شما سازگار باشد، چراکه دوری از خانواده برای برخی از افراد غیر قابل

تحمل است. 

رشته‌های دریایی در مشاغل ساحلی و بندری نیز مورد نیاز است، می‌توانید کار در بنادر، کشتی‌سازی‌ها، شناورهای خدماتی، راهنمایی خدمات نمایندگی و... را نیز برای جذب در نظر بگیرید.  |

۷ شهریور ۱۴۰۰ ۱۵:۰۳
کد خبر : ۵۵,۱۶۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید