محمد ولی‌زاده| مدیر مسئول و سردبیر
روایتی از یک بندر نسل سومی
استعداد سواحل جنوبی دریای خزر، به‌خصوص در شرق استان مازندران، برای احداث و ایجاد مجتمع بندری جدید، باعث شد تا بیش از دو دهه پیش شاهد شکل‌گیری بندری منحصربه‌فرد و پیش‌رو در صنعت دریانوردی کشور باشیم. این بندر جوان با توجه به فعالیت‌ها، توانمندی‌ها و پتانسیل خیلی خوبی که دارد، پله‌های توسعه و ترقی را دو تا یکی کرده، و نه‌تنها گوی سبقت را از دیگر بنادر همجوار خود ربوده، بلکه در بین بنادر با قدمت ایران هم جایگاهی ممتاز و رفیع برای خود فراهم ساخته و به فعالیت‌های بندری در کشور معنا و اعتباری دیگر بخشیده است.
صحبت از بندر «امیرآباد» است که در 51 کیلومتری شرق «ساری»، مرکز استان مازندران، و در شمال شهرستان بهشهر واقع شده و این نام را از روستای امیرآباد در 10 کیلومتری جنوب خود وام گرفته است. آن روزها امیرآباد با نام دیگری هم خوانده می‌شد؛ بندر شهید هاشمی‌نژاد، که ادای دین مردم بهشهر به همشهری شهیدشان سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد بود. البته امیرآباد بعدها هم طی جلسه‌ی شماره‌ی ۱۸۶۴، مورخ 27/10/ ۱۳۹۵
هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی به بندر «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» تغییر نام داد و حتی نام اختصاری و بین‌المللی B.H.R نیز برای آن طرح و به تصویب رسید، اما این پیشنهاد، هیچ‌وقت جامه‌ی عمل نپوشید!
درست 25 سال پیش بود که عملیات احداث این مجتمع بندری آغاز شد و هنوز یک سال از ساخت و ساز آن نگذشته بود که از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، عنوان «منطقه ویژه اقتصادی» را به دست آورد؛ چراکه دولتمردان و صاحبنظران، موقعیت سوق‌الجیشی آن را با استعدادهای بالقوه و منحصربه‌فردی که دارد، برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مناسب تشخیص دادند و «امیرآباد» در ابتدای کار خود به جمع بنادری پیوست که صاحب این عنوان و موقعیت نیز بودند. روند فعالیت‌های احداث آن به‌سرعت و با تلاشی مستمر در حال انجام بود تا این‌که چهار سال بعد، و در اردیبهشت 1380، با حضور مهندس رحمان دادمان، وزیر فقید راه و ترابری، فاز اضطراری آن افتتاح شد.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، بندر امیرآباد در سه فاز عملیاتی، دارای 34 پُست اسکله خواهد شد که هم‌اکنون 15 پست آن اجرایی و فعال است و دارای ظرفیتی هفت و نیم میلیون تُنی در تخلیه و بارگیری کالاست. برخورداری از یک‌هزار و 60 هکتار اراضی به‌منظور فعالیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری، و امکان توسعه‌ی مساحت آن تا بیش از دو هزار هکتار، امیرآباد را به یکی از بزرگ‌ترین بنادر کشور تبدیل کرده است. همچنین امیرآباد در بین بنادر ایرانی دریای خزر، تنها بندری است که به شبکه ریلی در داخل متصل است. این موقعیت ممتاز در فاصله‌ی 100 کیلومتری مرز ترکمنستان قرار دارد و در صورت نیاز، از این طریق می‌تواند به راه‌آهن سراسری ترکمنستان، قزاقستان و روسیه وصل شود.
یکی دیگر از مهم‌ترین قابلیت‌های این بندر جوان، دسترسی به بازار 300 میلیونی اتحادیه‌ی کشور‌های حوزه‌ی CIS است. ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، اوکراین، مولداوی و بلاروس، اتحادیه‌ی کشور‌های CIS یا «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» را تشکیل می‌دهند که در سال 1991 با هدف گسترش فعالیت‌های اقتصادی بین کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت. همسایگی و ارتباط ایران با این کشور‌ها، ضمن آن‌که بازار خیلی خوبی را پیش روی محصولات و کالاهای ایرانی قرار می‌دهد، نقش بندر امیرآباد را هم در ترانزیت کالا در بین بنادر حوزه‌ی دریای خزر پررنگ‌تر می‌سازد؛ کما این‌که ایجاد چنین بستری برای حضور تجار و بازرگانان با میدانداری بندر امیرآباد به‌عنوان حلقه اصلی اتصال کریدور بین‌المللی شمال ـــ جنوب می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و رونق مراودات اقتصادی ایران با کشورهای حوزه‌ی دریای خزر باشد و ارتباط بیشتر و تنگاتنگی بین این بندر با بنادر آستاراخان و ماخاچ‌قلعه‌ی روسیه، کراسنواسک و آلاجای ترکمنستان، باکوی آذربایجان، آکتائوی قزاقستان و دیگر بنادر این منطقه برقرار کند.
دارابودن اسکله‌ی «رو ـــ رو» از دیگر مزیت‌های بندر امیرآباد است. به‌عبارتی، امیرآباد، نخستین بندر ایران است که دارای اسکله‌ی رو ـــ رو ریلی و کامیونی به‌منظور ترانزیت و حمل یکسره‌ی کالاست که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های جابه‌جایی کالا‌ از مبدا تا مقصد می‌شود. این ویژگی‌ها، در کنار فراهم‌بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل چندوجهی و بهره‌مندی از تجهیزات مدرن دریایی و بندری، امیرآباد را به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین بندر نسل سوم کشور در حاشیه دریای خزر تبدیل کرده است. ایجاد کارخانه‌های متعدد در این بندر، فعالیت در زمینه‌های مختلف صنعتی، تولیدی و خدماتی، تخلیه و بارگیری و صادرات بیش از ۵۰ درصد کالا و نیز تخلیه غلات در بین بنادر شمال کشور، امیرآباد را به سمت بندری مهم برای کالاهای کانتینربَر در شمال سوق خواهد داد و دیر نیست که این بندر به قطب صادرات کالاهای کانتینری در شمال ایران تبدیل شود.
امید است با حفظ روند روبه‌رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و گام‌های بلندی که این بندر در راه توسعه‌ی اقتصادی کشور برمی‌دارد، هرچه بیشتر خود را با تحولات جهانی در صنعت دریانوردی، که بسیار گسترده و سریع هم هست،‌ وفق دهد و ما شاهد امیرآبادی پیش‌رو با مختصات و ویژگی‎های یک بندر هوشمند باشیم. |
۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۲۷
کد خبر : ۵۵,۳۹۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید