در گفت‏‌وگو با ابراهیم مهدوی، مدیرعامل شرکت «خط‏ نقره‌‏ای قشم» مطرح شد:
به پیشبرد اهداف عالیه با دستان مدیران جوان امیدواریم
شرکت «خط نقره‌ای قشم»، از شرکت‌های فعال در امر تخلیه و بارگیری و انبارداری در بنادر، یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ها در این زمینه به شمار می‌رود و تا ‌کنون موفق به اخذ گواهینامه‌های معتبر شده است. این شرکت که از زمان تاسیس تا کنون، جوان‌‌گرایی و استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد را در صدر برنامه‌های خود قرار داده، با اجرای پروژه‌هایی کاملا موفق، آینده‌ای روشن‌ را برای خود ترسیم کرده است. نکته قابل توجه درباره عملکرد این شرکت، بازدهی بسیار بالا با وجود رکود صادرات و واردات در ایام همه‌گیری بیماری کووید ـــ  19 است؛ عملکردی مثبت و چشمگیر که با اتکا به نیروهای زبده و جوان صورت گرفته و برگی دیگر بر افتخارات این شرکت و کارکنان خدوم آن افزوده است. ابراهیم مهدوی، مدیرعامل شرکت «خط‏ نقره‌‏ای قشم»، در این گفت‌وگو، علاوه بر شرح فعالیت‌های این شرکت در گذشته و حال، چشم‌اندازهای آتی آن را نیز شرح داده است.  
 
 
شرکت «خط نقره‏ای قشم» فعالیت حرفه‏ای خود را از چه سالی و با چه هدفی آغاز کرده است؟
با سلام و تشکر از مدیریت مجله وزین و ارزشمند «بندر و دریا»، از فرصتی که در اختیار این شرکت قرار داده است، صمیمانه سپاسگزارم. شرکت «خط نقره‌ای قشم» در سال 1383 با هدف ایجاد زیر‌ساخت و تجهیزات مناسب به‌منظور پشتیبانی از صاحبان کالا در امر تخلیه و بارگیری و انبارداری در بنادر کشور تاسیس شد و‌ از سال 1386 و با تحویل زمین، احداث ترمینال کانتینری خود را در بندر شهید‌رجایی آغاز کرد و در نهایت، این ترمینال در سال 1392 به بهره‌برداری رسید. همچنین به‌منظور حضور فعال در سایر بنادر، این شرکت ساخت و بهره‌برداری از ترمینال نفتی ذخیره‌سازی فراورده‌های سبک در مجتمع بندری و اقتصادی امام‌خمینی‌(ره) را در دستور کار خود قرار داده و پس از انجام مطالعات کافی نسبت به احداث آن اقدام کرد که این پروژه نیز در سال 1397 به بهره‌برداری کامل رسید.
 
این شرکت در کدام زمینه‏ها به ارائه خدمات می‏پردازد؟
فعالیت این شرکت در ترمینال کانتینری واقع در بندر شهید‌رجایی، انبارداری، نگهداری، تخلیه و بارگیری، صفافی و جابه‌جایی کانتینر و سایر کالاهای وارداتی و صادراتی است و ترمینال نفتی این شرکت واقع در بندر امام‌خمینی(ره) به‌منظور ذخیره‌سازی فراورده‌های نفتی سبک طراحی و احداث شده و در حال ارائه خدمت به صاحبان کالاست.
 
با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، کیفیت ارائه خدمات شما چگونه بوده است؟
با توجه به پاندمی ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی که کشورمان را نیز درگیر کرده، علی‌رغم کاهش واردات و صادرات کالاهای کانتینری و ترانزیت محموله‌های نفتی، شرکت «خط نقره‌ای قشم» توانسته از ابتدای شیوع  این بیماری تا کنون بدون وقفه و با مشارکت همه‌جانبه‌ پرسنل جوان و متعهد خود و پشتیبانی مسئولین محترم سازمان و مدیران ذی‌ربط در بنادر، خدمات خود را با کیفیت مطلوب‌تر ارائه کند.
 
آیا شرکت شما برای انجام فعالیت‏های روزانه با چالش‏هایی نیز مواجه می‏شود؟ در این صورت، چه مواردی می‌تواند به رفع این چالش‌ها کمک کند؟
با نظر به اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی و تاثیر‌پذیری بخش اعظم اقتصاد کشور از این تحریم‌ها، این شرکت نیز به‌واسطه‌ی نوع فعالیتی که دارد، از این قاعده مستثنا نیست. مشکلات موجود در مسیر تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز و کاهش درآمد‌های شرکت به دلیل کاهش واردات و نوسان نرخ ارز، ازجمله چالش‌های ماست. البته این شرکت، تمام توان و تجربه خود را در راستای رفع چالش‌ها، حتی با تحمل هزینه‌‌های  بالاتر به کار گرفته است.
لطفا در مورد پایانه ذخیره‌سازی فراورده‏های نفتی سبک در بندر امام‌خمینی(ره) که توسط شرکت شما مدیریت می‌شود، توضیح دهید.
پایانه نفتی این شرکت در بندر امام‌خمینی(ره) با برخورداری از جدیدترین استانداردهای بین‌المللی از قبیل IPN،API،NFPA  امکان ذخیره‌سازی انواع فراورده‌های نفتی سبک با نقطه‌ی احتراق و اشتعال پایین به میزان 20 هزار متر مکعب را داراست. این پایانه فعالیت خود را از سال 1392 با احداث فاز یک، به‌صورت حمل یکسره و بارگیری و تخلیه مستقیم کامیون‌های حامل مواد نفتی به کشتی و برعکس آغاز کرده و در سال 1397 فعالیت خود را در فاز 2 با احداث 6 دستگاه مخزن سقف شناور که شامل 2 دستگاه مخزن 5000 متر مکعبی و 4 دستگاه مخزن 2500 متر مکعبی با مجموع ظرفیت 20 هزار متر مکعب است، توسعه داده که هم‌اکنون در زمینه‌ی صادرات و واردات و ترانزیت محموله‌های نفتی سبک با امکانات و شرایط عالی مشغول فعالیت است.
مزیت‌های عمده این ترمینال عبارتند از:  
1 ـــ  نزدیک‌ترین پایانه با کمترین طول خط لوله به اسکله‌های نفتی بندر امام‌خمینی(ره)؛
2 ـــ  امکان عملیات هم‌زمان و ارائه خدمات به چندین مشتری با استفاده از خطوط لوله و مسیرهای مجزا؛
3 ـــ  دارای کسب اعتبار مناسب در میان مشتریان و شرکت‌های منطقه و همچنین حوزه نظارت بر ترمینال‌های نفتی؛
4 ـــ  بهره‌گیری از پرسنل جوان، کارآزموده، متخصص و دارای گواهینامه‌های آموزشی دوره‌های مرتبط سازمانی و برون‌سازمانی؛
5 ـــ  استقرار سیستم ایمنی و آتش‌نشانی، ابزار دقیق و تجهیزات مدرن و با کیفیت؛
6 ـــ  سرعت خدمات‌رسانی بالا و بسیار ایمن و با کمترین هد‌ررفت در تخلیه و بارگیری و ذخیره‌سازی با نرخ عادلانه و کیفیت مناسب در منطقه.
 
شرکت «خط نقره‏ای قشم» در بندر شهیدرجایی نیز دارای یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های کانتینری خصوصی کشور است. در مورد امکانات و تجهیزات این پایانه، بیشتر بگویید.
پایانه کانتینری شرکت «خط نقره‌ای قشم» در مساحتی معادل 25 هکتار در مجتمع بندری شهیدرجایی، به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور واقع شده است. جانمایی این مجموعه‌ی چندمنظوره به‌ دلیل احداث پل بتنی که مستقیما اراضی این شرکت را به بزرگ‌ترین گذرگاه ورود و خروج بندر شهید‌رجایی متصل کرده از یک طرف، و بزرگی و وسعت آن از سوی دیگر، این مجموعه را به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های لجستیکی تبدیل کرده که تمام آن با ‌سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده است. این را هم باید اضافه کرد که کلیه مراحل برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از این ترمینال کانتینری، مطابق با استانداردهای فنی حاکم بر مجموعه‌های بندری آماده‌سازی شده است. از سوی دیگر، پایانه کانتینری شرکت «خط نقره‌ای قشم» به‌عنوان یکی از مجهزترین مجموعه‌ها در بندر شهید‌رجایی به سیستم‌ها و نرم‌افزارهای کنترل عملیات و دوربین‌های مدرن مدار‌بسته مطرح است. فعالیت این پایانه کانتینری در زمینه خدمات بندری استریپ و استافینگ کانتینر‌های وارداتی، صادراتی، ترانزیتی، ریلی و... با بهره‌گیری از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن و پیشرفته برای سهولت در انجام کار
 متمرکز شده است. 
این مجموعه دارای تجهیزاتی از قبیل جرثقیل‌های ترانستینر، ریچ‌استاکر، ساید‌لیفت، لیفتراک سنگین و سبک، کشنده تک‌مستر با کفی مخصوص، تجهیزات رول‌گیر ـــ  بغل‌گیر ـــ  بشکه‌گیر و خودروی سوخت‌رسان سیار  و... به تعداد کافی است. از سوی دیگر، این شرکت به‌منظور افزایش ظرفیت‌های عملیاتی خود، همواره به دنبال توسعه تجهیزات خود می‌باشد. 
 
این شرکت در طول فعالیت خود گواهینامه‏های متعددی را دریافت کرده و در مواردی نیز از این شرکت تقدیر شده است. به‌طور مشخص از دستاوردهای مختلف شرکت بگویید.
با عنایت به این‌که ارتقای کیفی فعالیت‌ها و بهبود روش مستمر، از اهداف راهبردی و اساسی این شرکت است، در همین راستا موفق به اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی معتبر ازجمله گواهینامه‌های ISO 9001:2015 ، ISO 14001:2015 و ISO 45001:2018 شده است.
 
آیا شرکت «خط نقره‏ای قشم» برای به‏روزرسانی فعالیت‎‏های خود در‌ خصوص دوره‏های آموزشی و عضویت در انجمن‏های تخصصی نیز اقداماتی داشته است؟
طبق دستورالعمل اخذ آزمون و صدور گواهینامه‌های شایستگی و مهارت کارکنان لجستیک بندری، برای کلیه پرسنل، نیاز‌سنجی آموزشی صورت پذیرفته و پس از اجرای دوره‌های آموزشی، گواهینامه شایستگی مهارت برای هر فرد در همان زمینه شغلی صادر می‌شود. شرکت «خط نقره‌ای قشم» عضو انجمن تخصصی پایانه‌داران بنادر ایران است.
 
خود شما مهم‏ترین مزیت شرکت «خط نقره‏ای قشم» را نسبت به سایر شرکت‏های فعال در سطح کشور چه می‏دانید؟
باید بگویم که شرکت «خط نقره‌ای قشم» دارای بزرگ‌ترین ترمینال کانتینری اختصاصی کشور و به‌روز‌ترین ترمینال مواد نفتی سبک در بنادر است. از مزایای اصلی این شرکت می‌توان به تیم مدیریتی جوان اشاره‌ کرد که در راستای پیشبرد اهداف سازمانی به‌طور جدی تلاش می‌کنند و به پشتوانه‌ی دانش کافی در سطوح مختلف به هم‌افزایی و بهبود کیفیت خدمات، جامه‌ی عمل می‌پوشانند.
اهداف کوتاه‏مدت، میان‏مدت و بلندمدت شما برای توسعه‏ی فعالیت‏های شرکت و البته همکاری در دیگر پروژه‏های مرتبط بندری چیست؟
در کوتاه‌مدت، توسعه زیرساخت‌های ترمینال کانتینری در دستور کار قراردارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:
   افزایش ظرفیت انبار سرپوشیده به‌منظور استریپ و استافینگ محتویات کانتینرها؛
   توسعه تجهیزات بندری به‌منظور افزایش ظرفیت عملیاتی؛
   بازبینی نقشه‌های ترمینال به‌منظور تغییرات در جانمایی‌ها در راستای استفاده بهینه از فضای ترمینال جهت افزایش ظرفیت کانتینر پر و صادرات.
در میان‌مدت نیز ارتقای ظرفیت و استفاده از حداکثر توان عملیاتی ترمینال کانتینری و نفتی مد نظر است.
از اهداف بلندمدت، بسترسازی برای استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و حرکت به‌ سمت مدیریت هوشمند ترمینال‌هاست.
 
سرعت و زمان تخلیه و بارگیری یکی از مهم‏ترین پارامترهای فعالیت‏های شماست. در این زمینه در مقایسه با شرکت‎های داخلی و منطقه‏ای چه جایگاهی دارید؟ این موقعیت تا چه حد به امکانات مربوط می‏شود و چه میزان مربوط به حوزه‏های دیگر غیر از کار شماست؟
در مورد سرعت ارائه خدمات بندری و زمان تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر، این شرکت از بدو فعالیت و به‌خصوص از سال 1396، همیشه با یک رویکرد جدید برای تکمیل ارائه کلیه خدمات بندری به صاحبان کالا تلاش کرده و از سوی دیگر، با استفاده از نرم‌افزارها و سیستم‌های پرتابل و به‌روز ، نیروهای مجرب  و آموزش‌های مستمر به کلیه کارکنان، توجه به زمینه‌های شغلی را سرلوحه‌ی فعالیت خود قرار داده و در نهایت موفق شده کیفیت خدمات و جایگاه خود را در مقایسه با سایر شرکت‌های همکار بهبود و ارتقا ببخشد. لازم به ذکر است این شرکت تاکنون هیچ‌گونه دموراژ یا تاخیر در انجام عملیات نداشته است.
 
در حوزه بارگیری کانتینرهای صادراتی و وارداتی، موقعیت شرکت شما در مقایسه با شرکت‏های فعال در سایر کشورهای منطقه چگونه است؟  
موقعیت شرکت «خط نقره‌ای قشم» در حوزه بارگیری کانتینرهای صادراتی و وارداتی نیز همانند بقیه شرکت‌های فعال در بنادر ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، تحت تاثیر عوامل خارجی ازجمله تحریم‌های سیاسی و اقتصادی قرار گرفته که میزان عملیات و فعالیت این شرکت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است. لازم به ذکر است ایران جزء پنج کشور دنیا از نظر دسترسی به کریدورهای حمل‌ونقل است و 53 درصد سواحل خلیج فارس در اختیار ایران قرار دارد و این نشان از پتانسیل‌های ماست، اما متاسفانه شرکت‌های حوزه بندری به‌ دلیل عوامل پیش‌ترگفته‌شده، با 40 الی 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و برخی بنادر منطقه، با 60 درصد عملیات کانتینری حوزه خلیج فارس در حال انجام فعالیت بندری هستند. هم‌اکنون شرکت‌های مستقر در بندر شهید‌رجایی با وجود ظرفیت‌هایی که این بندر دارد، تنها شش درصد عملیات کانتینری منطقه را انجام می‌دهند. امید است با رفع تحریم‌ها فضای مناسبی برای افزایش عملیات داشته باشیم.
 
ماشین‏آلات تخصصی حوزه بندری و دریایی که در حال حاضر شرکت شما نیز از آن‌ها بهره‏مند است، در مقایسه با امکانات شرکت‏های رقیب در چه وضعی قرار دارد و در مقایسه با شرکت‏هایی با موضوع مشابه و زمینه هم‌سان فعالیت در بنادر کشورهای توسعه‏یافته، تا چه حد به‏روز و کارآمد هستند؟
خوشبختانه شرکت «خط نقره‌ای قشم» تقریبا از تمامی ماشین‌آلات مورد نیاز در انجام امور بندری و محوطه کانتینری بهره‌مند است.  در حال حاضر با وجود جنگ اقتصادی در کشورمقایسه تجهیزات شرکت‌های فعال در بنادر کشور با سایر کشورهای منطقه میسر  و منصفانه نیست. لکن در صورت ایجاد بستر مناسب این شرکت و سایر همکاران ما  در این حوزه از تجهیزات مدرن بهره‌مند خواهند بود.
۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۳۸
کد خبر : ۵۵,۳۹۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید