حسین عظیمی تیرتاشی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره‌کل بنادر و دریانوردی امیرآباد:
در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی توسعه‌ای پیشرو هستیم
 
 اشاره     بندر و دریا   |  برنامه‌ریزی و مدیریت منابع شاید مهم‌ترین وظیفه هر سازمان در شرایط کنونی کشور باشد. در روزهایی که ایران زیر شدیدترین فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد و از سوی دیگر شیوع سویه‌های گوناگون ویروس کرونا، هزینه‌های فراوان اقتصادی و اجتماعی به کشور وارد کرده، سازمان‌های مختلف بیش از گذشته نیازمند مدیریت منابع برای بقا و در ادامه پیشبرد اهداف خود هستند. اداره‌کل بنادر و دریانوردی امیرآباد نیز از این قاعده مستثنا نیست. این بندر به دلیل موقعیت ویژه و ممتاز در میان بنادر شمالی کشور، یکی از شاهراه‌های اقتصادی ایران برای تبادلات تجاری بین‌المللی به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر پروژه‌های بزرگی در بندر امیرآباد به اجرا درآمده و چنان‌که مدیرکل این بندر وعده داده، به‌زودی با احداث پایانه‌ جدید کانتینر یخچالی، امیرآباد به قطب صادرات کالاهای کانتینری در شمال کشور تبدیل می‌شود. حسین عظیمی تیرتاشی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت منابع اداره‌کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، در گفت‌وگو با «بندر و دریا» درباره‌ی اقدامات این معاونت برای تحقق پروژه‌های بزرگ این بندر، مطالب متنوعی را مطرح کرد.

معاونت برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت منابع اداره‌کل بنادر و دریانوردی امیرآباد به‌طور مشخص چه وظایفی بر عهده دارد؟

عمده کار‌های ما بحث تدوین و کنترل اهداف سازمانی است؛ یعنی اهداف کلان سازمان به بنادر ابلاغ می‌شود، ما هم یک سری اهداف اجرایی در راستای اهداف کلان تدوین کرده، این اهداف را به واحد‌ها ابلاغ می‌کنیم و به‌صورت ماهیانه پایش انجام می‌دهیم. اهداف معاونت‌های مختلف در راستای هدف اصلی سازمان بنادر است. حوزه بندری، دریایی و قسمت فنی و مهندسی، یک سری اهداف اجرایی دارند که در راستای اهداف کلان سازمان است. بحث تدوین و ابلاغ به واحد‌ها، پایش و کنترل آن از وظایف اصلی ما در این حوزه است.

در بحث به‌کارگیری توانمندی علمی دانشگاه‌های منطقه و سطح ملی برای کار‌های نوآورانه نیز فعالیت داریم. در زمینه وظایف اصلی سازمان اعم از نگهداری، تخلیه و بارگیری با چندین دانشگاه منطقه و سطح ملی قرارداد بستیم و بحث‌های امور پژوهشی را دنبال کردیم؛ حتی برخی از قرارداد‌های ما در زمینه ساخت نمونه‌ها بر اساس نوآوری در تخلیه و بحث‌های دریایی است. دانشگاه تهران، علم و صنعت و علم و فناوری مازندران ازجمله دانشگاه‌های طرف قرارداد ما هستند.

توانمندسازی همکاران با برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار ما قرار دارد. ابتدای سال نیازسنجی می‌کنیم و دوره‌ها را به تصویب سازمان بنادر می‌رسانیم. در طول سال نیز برای اجرای دوره، برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. سال گذشته حدود چند هزار ساعت دوره برگزار کردیم و در شرایط کرونا هم کوشیدیم وقفه‌ای ایجاد نشود. از طریق دوره‌های مجازی تلاش شد از بحث آموزش عقب نیفتیم.

یکی دیگر از وظایف ما، توانمندسازی فعالان بخش خصوصی در حوزه بندری ـــ دریایی است. شرکت‌های کارگزار بندری ـــ دریایی که سازمان به آن‌ها مجوز داده و در محوطه بندر فعالیت می‌کنند، مثل شرکت‌های تخلیه و بارگیری، بارشماری، شرکت‌های کشتیرانی و کلیه شرکت‌های کارگزاری بندری ـــ دریایی بر اساس دستورالعمل و چارت سازمانی یک سری دوره‌ها را می‌گذرانند تا بتوانند مجوز فعالیت داشته باشند. بحث برگزاری دوره و مدیریت آن با ماست که از طریق مراکز آموزش بخش خصوصی انجام می‌شود. 

در خصوص حوزه منابع مالی، با توجه به این‌که بندر ‌امیرآباد در مسیر توسعه قرار دارد، نیازمند توسعه و ایجاد زیرساخت‌های جدید است. به‌همین دلیل سعی می‌کنیم بهترین و سریع‌ترین سرویس را در تخصیص منابع مالی در پروژه‌های زیرساختی داشته باشیم. همچنین در حوزه نگهداری تاسیسات بندری و زیرساخت‌ها تلاش داریم به بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن، تخصیص منابع انجام شود تا کار‌های جاری بندر و همچنین کار‌های توسعه‌ای آن در کوتاه‌ترین زمان و بهترین نحو 

انجام شود.

یکی از بحث‌هایی که در این خصوص مطرح شده، بحث تورم نیروی انسانی در ادارات دولتی است. احتمالا سازمان بنادر و دریانوردی هم با این چالش روبه‌رو شده، ولی از سوی دیگر برخی نیرو‌ها بازنشسته می‌شوند و نیاز به استخدام نیرو‌های جدید پدید می‌آید. آیا در بندر جوانی مثل امیرآباد هم با چنین مشکلی مواجه هستید؟

منابع انسانی بیشتر حول یک‌سری مباحث متمرکز است. بحث جذب در اختیار ما نیست و از طریق سازمان مرکزی انجام می‌شود. سازمان، سیاست‌ها را بیان و ابلاغ می‌کند و ما اجرا می‌کنیم. این امر به‌صورت متمرکز در سازمان با آزمون‌ها و بخشنامه‌هایی که ابلاغ می‌شود، صورت می‌گیرد و مراحل مربوط به خود را

طی می‌کند.

 

در مقوله‌ی مدیریت نیرو‌ها چطور؟ با چالش‌هایی روبه‌رو نشده‌اید؟

ما به‌صورت توزیع‌‎شده کاری انجام نمی‌دهیم. نیرو‌های بخش خصوصی در کنار ما کار می‌کنند ولی در اصل این کار‌ها واگذار شده است و پیمانکار، امور را انجام می‌دهد. در بخش‌های تصدی‌گری به دلیل آن‌که به بخش خصوصی واگذار شده، در ظاهر کار، از نظر ساختاری نمی‌توانیم دخالت داشته باشیم و فقط سرویس دریافت می‌کنیم. باید در حوزه نیرو‌های رسمی که داریم، کار‌های مدیریت منابع انسانی را پیگیری کنیم. همان‌طور که گفتم، در بحث جذب نیرو دخالتی نداریم. از طریق چارت ساختاری ابلاغ می‌شود و ما چینش و توانمندسازی را

انجام می‌دهیم.

 

مهم‌ترین دغدغه شما به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت منابع اداره‌کل بنادر و دریانوردی امیرآباد چیست؟

اگر بخواهم مسئله‌ای را به‌عنوان دغدغه بیان کنم، بحث آموزش‌های سازمانی است. در آموزش، بر اساس چهارچوبی که وجود دارد، دوره‌های آموزشی از قبل نیازسنجی شده و در تهران و سازمان مرکزی مصوب و ابلاغ می‌شود ولی یک سری نیازها برای دوره‌های تخصصی سازمان بنادر وجود دارد که باید از دانشگاه‌ها کمک گرفت، یا به‌وسیله‌ی بازدید از بنادر خارجی، این نیازها را رفع کرد. 

به‌عنوان پیشانی کشور، با بنادر بین‌المللی در ارتباط هستیم و از این نظر نیازمند آموزش بین‌المللی هستیم تا خود را با استاندارد‌های جهانی تطبیق دهیم، ولی چون در چهارچوب قانون خدمات فعالیت می‌کنیم، دست ما باز نیست تا همکاران را برای دوره‌های آموزشی بین‌المللی به بنادر خارجی بفرستیم. این امر چالشی برای کل سازمان ایجاد کرده و می‌طلبد راهکاری طراحی شود تا از این محدودیت خارج شویم و همکاران را با استاندارد‌های بین‌المللی تطبیق دهیم. چالش اصلی از دیدگاه من، همین است.

 

اگر بحث آموزشی بخواهد سیاست‌گذاری بلندمدتی داشته باشد، به امکانات سخت‌افزاری نیاز دارد. وقتی نیرو‌ها بخواهند تحت تعلیم قرار گیرند، به منابع نیاز دارند، اما ممکن است تهیه این منابع آموزشی به‌صورت فیزیکی آسان باشد. آیا در این زمینه اقدامی مانند راه‌اندازی کتابخانه مجازی صورت گرفته است؟

هم‌سو با سازمان، یک کتابخانه مجازی طراحی کرده‌ایم که از طریق سازمان، مدیریت می‌شود. اگر ما منابعی داشته باشیم، در سامانه اضافه می‌کنیم تا همکاران استفاده کنند. همچنین ذی‌نفعان بندر و دریا می‌توانند از بیرون سازمان نیز بهره‌مند شوند. برای این امر، سامانه مدیریت دانش داریم و سعی می‌کنیم از دانش همکاران خود بهره‌مند شویم. مثلا همکارانی که به دوره‌های آموزشی ‌می‌روند و تجربیاتی کسب می‌کنند، دانش و تجربه آن‌ها را در سامانه‌ای مستندسازی می‌کنیم تا جمع‌آوری شود و برای همکاران جدید و نیرو‌های تازه‌وارد قابل استفاده باشد. سامانه‌ی مدیریت دانش نیز داریم که به‌صورت متمرکز  فعال است و همکاران ما در بندر سعی می‌کنند به بهترین نحو از تجربیات همکاران خود استفاده کنند. احکامی اجرایی در این زمینه قرار می‌دهیم تا دوستان ترغیب شوند و این کار را انجام دهند. درست است سیاستی متمرکز اتخاذ شده، اما سعی کرده‌ایم بحث اجرایی را به بهترین نحو پیاده‌سازی کنیم.

 

فکر می‌کنید فراهم‌سازی محیط آرام برای کارکنان تا چه اندازه می‌تواند به پیشرفت بندر امیرآباد کمک کند؟

اعتقاد داریم اگر نیرو‌ها آرامش خاطر داشته باشند، می‌توانند بهترین خدمت را به مشتریان ارائه دهند. در هر سازمانی، کارکنان باید با فراغ بال فقط روی وظایف محوله تمرکز کنند. نیرویی که دغدغه‌های بیرونی داشته باشد، نمی‌تواند تمام انرژی و توان خود را روی کار بگذارد و در نتیجه سازمان متبوع از حداکثر ظرفیت او محروم خواهد شد. البته طبیعتا تمام انسان‌‌ها در زندگی خود دغدغه‌هایی دارند، ولی مدیران هر سازمان باید تلاش کنند دغدغه‌های جانبی نیروهای خود را تا حد امکان برطرف کنند؛ چراکه در نهایت، خود سازمان از نتایج مثبت این اتفاق بهره‌مند خواهد شد. نیرویی که آرامش خاطر نداشته باشد، ذهنی متلاطم خواهد داشت و در نتیجه خروجی مثبت و مفیدی ارائه نمی‌دهد. ما در بندر امیرآباد به‌ویژه در معاونت برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع، سعی کرده‌ایم با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها، امکانات لازم را به‌منظور فعالیت همکاران فراهم کنیم.

 

به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه رفاهی نیز اشاره می‌کنید؟

یک سری خدمات رفاهی توسط سازمان مرکزی در شهر‌های مختلف ارائه می‌شود. ما نیز در بندر امیرآباد اقداماتی رفاهی برای همکارانمان انجام می‌دهیم. بندر ‌امیرآباد با بنادر‌ دیگر متفاوت است. این بندر از شرایط خاصی برخوردار بوده و به‌خاطر بُعد مسافت، هم نسبت به بنادر دیگر از شهر‌های اطراف بیشترین فاصله را دارد و هم دارای تنوع شهر‌های پیرامونی است؛ یعنی همکاران به‌صورت متمرکز از یک شهر در بندر امیرآباد فعال نیستند؛ از بابل تا ساری، نکا تا بهشهر و گرگان در بندر امیرآباد مشغول به کار هستند و از شهر‌های مختلف با فاصله حداقل ۴۰ کیلومتری تردد می‌کنند. مشکل این است که خارج از ساعت اداری به‌صورت متمرکز نمی‌توان با یک سری اماکن برای بحث رفاهی، آموزشی، ورزشی و... قرارداد ببندیم.

تلاش می‌کنیم با همراهی سازمان مرکزی، شهرک مسکونی در بندر ایجاد کنیم. درخواست را ارسال کرده‌ایم. سازمان هم نگاه مثبتی به این موضوع داشته و فرایند‌های اجرایی را برای مصوب‌شدن انجام می‌دهد تا در آینده‌ای نزدیک، مقدمات ایجاد یک شهرک مسکونی را در نزدیکی بندر فراهم کنیم و بتوانیم بهترین و سریع‌ترین سرویس را خارج از زمان اداری داشته باشیم.

با توجه به این‌که بندر، مکانی عملیاتی با فعالیتی شبانه‌روزی است و نیاز به دسترسی سریع همکاران تخصصی دارد، لازم است نیرو‌های متخصص سریع‌ترین دسترسی را به بندر داشته باشند؛ بنابراین نیاز به احداث یک شهرک مسکونی در کنار بندر به‌شدت احساس می‌شود. همان‌طور که گفتم، درخواست به سازمان ارسال شده و سازمان هم رویکرد مثبتی به این مسئله داشته و این فرایند در حال طی‌کردن مراحل قانونی است. ‌امیدواریم در سریع‌ترین زمان این کار را آغاز کنیم؛ البته بحث مدیریت منابع مالی هم در این حوزه مطرح است.

 

در خصوص خدمات بیمه‌ای دقیقا چه اقداماتی در بندر امیرآباد انجام می‌گیرد؟

یکی از سرویس‌های عمده، سرویس بیمه‌ای به صاحبان کالاست. همکاران ما خدمات بیمه‌ای را به صاحبان کالا برای کالا‌های وارداتی و صادراتی ارائه و پیگیری می‌کنند. این کالا‌ها به بندر وارد می‌شود و باید حفظ و حراست صورت بگیرد. صاحبان کالا باید بیمه کالا داشته باشند. همکاران ما در قسمت پشتیبانی و بیمه، امور مربوط به تجار مراجعه‌کننده را پیگیری می‌کنند و در فرایند بیمه‌ای به تجار خدمات 

ارائه می‌دهند.

 

از آن‌جا که کشور در سال‌های اخیر با دو معضل بزرگ ـــ تحریم و شیوع کرونا ـــ مواجه بوده، چه برنامه‌هایی برای مدیریت منابع اجرا کرده یا در دست اجرا دارید؟

پروژه‌های مختلفی را پیگیری کردیم و با کمک همکاران در دیگر بخش‌ها به سرانجام رساندیم. امیرآباد در سطح بنادر کشور و در زمینه‌ی اجرای پروژه‌های پژوهشی توسعه‌ای، به‌عنوان بندری پیشرو شناخته می‌شود. ارزش این پروژه‌ها به بیش از دو میلیارد تومان می‌رسد. ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به طراحی و ساخت قایق ربات خودران به‌منظور هیدروگرافی حوضچه و کانال اشاره کرد. در حال ساخت دستگاهی برای اندازه‌گیری آنلاین مواد لایروبی هستیم و با دانشگاه تهران هم قرارداد بسته‌ایم. برای دستگاه‌های مکنده سیستمی نصب می‌کنیم که بتواند وزن بار تقطیع‌شده را به‌صورت آنلاین ارائه بدهد. همچنین پروژه‌ای مصوب در سازمان گرفته‌ایم و پهپاد دوزیست طراحی می‌کنیم که علاوه بر خشکی، در آب هم حرکت کند و برای بررسی خوردگی شناور و خوردگی اسکله‌ها نیز قابل استفاده است. کار‌های مطالعاتی با دانشگاه علم و فناوری مازندران و دانشگاه علم و صنعت انجام می‌دهیم. قرارداد‌های پژوهشی با دانشگاه‌ها را می‌توان جزء اقدامات شاخص در بندر امیرآباد به شمار آورد.

 

در دوره‌های آموزشی که برگزار می‌کنید، نیازسنجی به چه صورت انجام می‌شود؟

نیازسنجی بر اساس شرح شغل و وظایف شغلی یا بر اساس نیازی است که مدیران ارشد بندر معرفی می‌کنند. نیاز است یک سری همکاران در بخشی از زمینه‌ها توانمند شوند. تعریف شرح وظیفه و شغل نیز نیازسنجی می‌شود. برخی مواقع سامانه یا نرم‌افزار‌های نوین یا تجهیزات جدید می‌آید که نیاز به آموزش دارد. این دو سه موضوع خوراک بحث نیازسنجی ما می‌شوند. این‌ها را بر اساس محدودیت‌ها و منابع مدیریت کرده و در طول سال برنامه‌ریزی می‌کنیم. نتیجه به سازمان ارسال شده و در آن‌جا مصوبه دریافت و برای اجرا برنامه‌ریزی می‌شود. در طول سال با مراکز آموزشی که دارای مجوز هستند و در منطقه و سطح ملی فعالیت می‌کنند، همکاری می‌کنیم. از ظرفیت یک سری همکاران خود نیز بهره می‌بریم. این کلیت فرایند آموزشی ماست که سعی کرده‌ایم حتی در ایام کرونا با به‌کارگیری آموزش مجازی دچار وقفه نشود. |

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۱۳:۰۲
کد خبر : ۵۵,۴۰۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید