سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان
گفت‌وگو با برنده بهترین عکس در سایت «تفاهم‌نامه منطقه‌ای اقیانوس هند»
فرایند ایمنی در بندر امیرآباد، دقیق است

 اشاره     بندر و دریا   |   «تفاهم‌نامه منطقه‌ای اقیانوس هند»، شاید عبارتی ناآشنا برای بیشتر مردم کشور باشد، اما آن‌هایی که با دریا و کشتی سر و کار دارند، خیلی خوب می‌دانند عضویت در این تفاهم‌نامه تا چه اندازه اهمیت دارد. کشورهایی مانند استرالیا، فرانسه، عمان، هندوستان و ایران ازجمله اعضای این تفاهم‌نامه هستند. تمام کشتی‌هایی که قصد عبور از این اقیانوس را دارند، باید از نظر ریسک و ایمنی، بازرسی شوند. محمدصادق بخشایش، کارشناس کنترل و بازرسی کشتی، است که در بندر امیرآباد فعالیت می‌کند. او کشتی‌های بسیاری را بازرسی کرده و نقص آن‌ها را متذکر شده تا از بروز حوادث احتمالی و گاه جبران‌ناپذیر جلوگیری کند. چندی است کشورهای عضو تفاهم‌نامه، مسابقه‌ای برگزار می‌کنند و به بهترین عکس از نواقص کشتی، جایزه می‌دهند. در سال ۲۰20، عکسی که محمدصادق بخشایش از بندر امیرآباد بارگذاری کرد، عنوان عکس برگزیده را به خود اختصاص داد. او در گفت‌و‌گو با ماهنامه «بندر و دریا» از ویژگی‌های متمایز و البته شغل حساس خود گفته است. 

کارشناس کنترل و بازرسی بندر امیرآباد هستم و حدود 13 ـــ 14 سال است که در سازمان بنادر و دریانوردی مشغول به کار هستم. در ابتدای استخدام به‌عنوان کارشناس جست‌وجو و نجات دریایی به مدت هشت سال در بندر بوشهر فعالیت داشتم. از سال 1394 به بندر امیرآباد منتقل شدم و فعالیتم را از اداره ایمنی و در بخش بررسی سوانح دریایی شروع کردم.سپس به بخش کنترل و بازرسی کشتی‌ها رفتم و در کنار سایر همکاران، عهده‌دار بازرسی از کشتی‌های ورودی به مجموعه بنادر تحت نظارت امیرآباد شدم. در این بندر همانند سایر بنادر، طبق دستورالعمل‌های سازمان و فرایندهای بین‌المللی، کشتی‌های خارجی و تحت پرچم، مورد بازرسی فنی و ایمنی قرار گرفته و مستندات بازرسی‌ها را در سامانه‌های داخلی و بین‌المللی، ازجمله سایت تفاهم‌نامه اقیانوس هند، بارگذاری می‌کنیم.

 

چه کشورهایی عضو تفاهم‌نامه اقیانوس هند هستند؟

اعضای این تفاهم‌نامه حدودا 20 کشور‌ هستند؛ ازجمله استرالیا، هندوستان، فرانسه، ایران، عمان و برخی کشور‌های آفریقایی. تفاهم‌نامه کنترل و بازرسی اقیانوس هند به معنای عضویت و همکاری کشور‌هایی است که بنادر آن‌ها در مجاورت و ارتباط با اقیانوس هند، پذیرای کشتی‌های خارجی بوده و مبادرت به کنترل و بازرسی این کشتی‌ها می‌کنند. روال به این شکل است که وقتی یک کشتی خارجی وارد بنادر ما می‌شود، به‌عنوان افسر کنترل بازرسی باید آن را بازرسی و مستندات بازرسی این کشتی خارجی را در سایت تفاهم‌نامه اقیانوس هند بارگذاری کنیم.

یکی از این مستندات، عکس‌های مرتبط با نواقص کشتی است. مثلا اگر قسمت‌های مختلف یک کشتی را بازرسی کرده و تعدادی نقص برای کشتی محرز شد، باید به منظور شفافیت هر نقص، عکس مربوط به همان نقص را بارگذاری کنیم. دبیرخانه اقیانوس هند، برنامه‌ای مشارکتی در قالب یک مسابقه راه‌اندازی کرد تا فعالیت برای بارگذاری این عکس‌ها و مستندات بیشتر شود. در این مسابقه‌ی سالیانه، بهترین عکس از لحاظ نکته‌سنجی و مطابقت با نوع نقص انتخاب می‌شود.

در سال ۲۰۱۹ عکس‌های زیادی از کشور‌های مختلف بارگذاری شده بود که خوشبختانه عکسی که من بارگذاری کرده بودم، یکی از عکس‌های برتر شد. در حقیقت این عکس در بین ۱۵ عکس منتخب، عنوان برترین عکس را به دست آورد. به‌تبع آن در مستندات سالیانه‌ای که اقیانوس هند منتشر می‌کند، این عکس نیز بارگذاری می‌شود.

 

عکسی که شما بارگذاری کردید، متعلق به چه زمانی بود؟

مسابقه را سال 2020 برگزار کردند ولی عکس‌ها مربوط به سال 2019 بود. همین چند ماه پیش عکس برتر را اعلام کردند و برنده مشخص شد. قدری دیر اعلام شد، چون مسابقه را برای اولین‌بار در سال 2020 برگزار کردند و تا برگزاری مجمع سالیانه تفاهم‌نامه و رای‌گیری برای انتخاب بهترین عکس، این موضوع زمان‌بر شد. 

 

آیا انجام این کار به‌منظور مشارکت در مسابقه به‌راحتی امکان‌پذیر است؟

مراحل این کار قدری سخت است. انتخاب زاویه مناسب به‌منظور گرفتن عکس، با توجه به این‌که حین بازرسی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد، اندکی کار را مشکل می‌کند. بعضی وقت‌ها قبل از گرفتن عکس، نقص مربوطه برطرف می‌شود و شما دیگر تصویر مد نظر را ندارید. سرعت و دقت، چاشنی کار است؛ البته با ابزار مناسب. باید عکس‌ها را تبدیل کنید و انتقال دهید. یک سری مشکلات وجود دارد، اما این کار را انجام دادیم و عکس ما در جمع عکس‌های برتر قرار گرفت. برای سال 2020 نیز مشارکت همکاران در سایر بنادر بیشتر شده و از بنادر نوشهر، انزلی، چابهار و امیرآباد چند عکس جزء 15 عکس برتر سایت تفاهم‌نامه قرار گرفته است. بنا شده این 15 عکس برای سال 2020 در مقام امتیازدهی و نظرسنجی قرار بگیرند تا عکس برتر در سال 2021 مشخص شود.

 

امروز که ما در بندر هستیم، یک کشتی روسی هم پهلو گرفت. از این کشتی نیز بازدید کردید؟

بله، چون کشتی خارجی است، طبق آن‌چه در سایت تفاهم‌نامه اقیانوس هند مشخص شده، بر اساس ریسک کشتی‌ها از آن‌ها بازرسی می‌کنیم؛ کشتی‌هایی که از لحاظ فنی و ایمنی ریسک بالاتری دارند و بر اساس سوابق بازرسی‌ها، وضعیت پرچم و موسسه رده‌بندی‌شان، سن و نوع کشتی و سوابق نواقص ثبت‌شده کشتی، در سایت تفاهم‌نامه امتیازدهی می‌شوند و کشتی‌ها در یکی از دسته‌بندی‌های High Risk، Standard Risk و Low Risk قرار می‌گیرند. آن کشتی که در وضعیت High Risk باشد را در اولویت بازرسی قرار می‌دهیم. میزان ریسک فنی و ایمنی این کشتی روسی بالاست و نقص‌های زیادی از آن در سایت ثبت شده است. به همین دلیل بازرسی لازم را انجام می‌دهیم و نواقص کشتی مستندسازی شده و این عکس‌ها را به همراه ماهیت هر نقص در سایت تفاهم‌نامه اقیانوس هند بارگذاری می‌کنیم.

 

اگر برای یک کشتی 10 نقص گزارش شده باشد و رفع شود، سطح ریسک تغییر نمی‌کند؟

تاثیرگذار است ولی تعداد نواقص گذشته هرچه بیشتر باشد، ریسک کشتی را در سایت تفاهم‌نامه اقیانوس هند بیشتر می‌کند. این موضوع در دست خود مالک، راهبر و خدمه کشتی است که سعی کنند در دفعات بعدی، ریسک کشتی را کاهش دهند؛ یعنی به کشتی بیشتر رسیدگی کنند تا نواقص حین بازرسی کاهش یابد. قبلا نمونه‌ای داشتیم که 70 نقص برای کشتی درج کرده بودیم، اما آخرین دفعه که از همان کشتی بازرسی کردیم، این نقص‌ها کمتر شده بود؛ یعنی به وضعیت کشتی به‌طور اساسی رسیدگی شده بود.

 

شما فقط به بخش فنی کشتی نظارت دارید؟

نظارت ما شامل بخش‌‎های فنی و ایمنی و وضعیت خدمه کشتی می‌شود. اگر حین بازرسی نکته خاصی در خصوص ماهیت کالا و بار ببینیم، موضوع را به مسئولان بندر گزارش می‌دهیم، اما به‌عنوان نقص کشتی درج نمی‌شود. همچنین بازرسی از فضای انبار، ساختار و بدنه کشتی و وضعیت بارگیری نیز انجام می‌شود و نواقص مربوط به آن را نیز از جنبه ایمنی بررسی می‌کنیم. 

 

مجموعه‌فعالیت‌های خود و همکارانتان را در بندر امیرآباد چگونه می‌بینید؟

خوشحالم در بندر امیرآباد و در جمع همکارانی خیلی خوب زیر نظر مجموعه معاونت دریایی کار می‌کنم. خوشبختانه حمایت‌ها از سوی سازمان و مجموعه مدیریت بندر از قسمت کنترل و بازرسی زیاد است؛ به دلیل بازرسی‌هایی که انجام می‌شود و به‌خاطر فرایند دقیق ایمنی که در بندر امیرآباد وجود دارد، الحمدالله سوانح دریایی در این بندر به‌شدت پایین است. طبق نُرمی که قبلا در برخی از بنادر با آن روبه‌رو بودیم، در این‌جا سانحه‌ی خاصی نداریم و به همین شکل طبق تعهد، بازرسی‌ها را انجام می‌دهیم تا بتوانیم ایمنی منطقه را تحت پوشش قرار دهیم. |

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۱۳:۱۷
کد خبر : ۵۵,۴۱۲

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید