انتقاد از استمرار اقدامات غیرمنصفانه و محدودیت‌زای آمریکا علیه حمل‌و‌نقل دریایی ایران/ تشریح اقدامات مهم سازمان بنادر برای مقابله با کرونا طی 2 سال اخیر/ ایران هر گونه اقدام تهدید کننده ایمنی و امنیت دریانوردی را محکوم می کند آغاز اجلاس سی و دوم مجمع سازمان بین المللی دریانوردی / تصویب بودجه، افزایش اعضای شورا و اصلاح ساختار آیمو مهمترین دستور کار داکینگ همزمان دوشناور در سرسره تعمیراتی بندر شهیدرجایی چین؛ دارای بزرگترین ناوگان دریایی از نظر ارزش مالی تشدید سختگیری ها در بنادر کشور برای کنترل شیوع کرونا/ پهلوگیری کشتی ها در بنادر به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی نجات جان 4 سرنشین قایق غیر مجاز در آب های بندر تیاب آتش نشانی بندر نوشهر؛ موفق به کسب رتبه برتر در بین بنادر سراسر کشور شد سوخت آمونیاک و متانول برای موتور کشتی ها تا سال 2025 اعلام عملکرد ۸ ماهه بندرلنگه و بنادر غرب هرمزگان/ رشد ۱۱۸ درصدی تخلیه و بارگیری و ۲۸۰ درصدی صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی تشریح مزایای فوق‌العاده شناورهای رو-رو/ ایجاد بیشترین نفع اقتصادی در زمینه حمل و نقل/ ضرورت خرید شناورهای رو-رو توسط خطوط کشتیرانی
ملوانان کشتی
 
 
 
افرادی که روی کشتی کار می‌کنند، شامل چند گروه‌اند. یکی از این گروه‌ها، «ملوانان کشتی» هستند که تعدادی از آن‌ها روی عرشه کار می‌کنند و تعدادی دیگر در موتورخانه. برنامه‌ی «فانوس دریایی» در هفتاد و سومین قسمت از فصل سوم خود به سراغ معرفی این شغل دریایی رفته است. ملوان، کسی است که در هدایت یا کمک در عملیات یا خدمات در شناورها بر روی آب و در بندرگاه‌ها نقش دارد و یکی از اهداف این شغل، حفظ ایمنی و بهداشت و همچنین نگه‌داری واحد شناور به طریق صحیح و اقتصادی است. این وظیفه‌ای است که در برنامه «فانوس دریایی» نیز از زبان خود ملوانان می‌شنویم.
در چارت سازمانی یک کشتی، سرملوان، کمک سرملوان، ملوان یکم، ملوان دوم و ملوان سوم را مشاهده می‌کنیم که همه‌ی آن‌ها زیر نظر افسر اول به نگهبانی، کمک در تخلیه و بارگیری و همچنین نگهداری و رنگ‌آمیزیِ عرشه‌ی وسیع کشتی به‌منظور جلوگیری از زنگ‌زدگی مشغول به کار هستند.
 
ملوان کیست؟
از نظر سازمانی، «ملوان» به فردی گفته می‌شود که دوره‌های ملوانی را از طریق مراکز آموزش دریایی گذرانده و گواهینامه خود را دریافت کرده است. علاوه‌بر این‌ها، یک ملوان دریایی طبق مقررات سازمان بنادر و دریانوردی، باید دارای تجربه‌ی تایید شده باشد و آزمایش‌های مربوطه را با موفقیت گذرانده باشد.
ملوانان در هوای شرجی و داغ تابستان و در سرمای زمستان دل به دریا می‌زنند که همین موضوع، شغل ملوانی را به‌عنوان یکی از سخت‌ترین کارهای روی کشتی مطرح کرده است. از وظایف یک ملوان واحد شناور می‌توان به نگهداری و به‌سازی شناور (اعم از شست‌وشو و نظافت، تعمیر یا رنگ‌آمیزی شناور)، امور مربوط به تخلیه و بارگیری کالا، صفافی و مهار آن، بازکردن و بستن طناب‌های مهار کشتی (به اسکله یا به سایر واحدها)، شرکت در انجام امور مربوط به دریانوردی نظیر سکان‌گیری و دیده‌بانی، استفاده و نگه‌داری صحیح از وسایل و تجهیزات مربوط به شناور، همکاری در عملیات مختلف مربوط به شناور (نظیر صید، تخلیه و بارگیری کالا و غیره)، مشارکت در کارهای گروهی (مثل اطفای حریق) و انجام وظایف فردی و انجام سایر امور محوله از سوی فرمانده‌ی شناور اشاره کرد.
 
ملوان عرشه
ملوانان اگر روی عرشه باشند، به‌عنوان عضوی از خدمه‌ی کشتی، وظایف خاص خودشان را دارند. یکی از مهم‌ترین وظایف آن‌ها، نگهبانی است. آن‌ها علاوه‌بر نگهبانی، مدام باید زنگ‌زدایی و رنگ‌کاری کنند. البته برای ملوان عرشه شدن لازم است از یک سری دانش‌ها و مهارت‌ها ازجمله آگاهی از اصول دیده‌بانی، آگاهی از روش‌های حفظ و نگهبانی ایمن، آگاهی از کاربری وسایل و تجهیزات شرایط اضطراری و روش‌های عملکرد در مواقع اضطراری و آشنایی با ایمنی کار و عملیات در کشتی و... برخوردار باشید. ملوانان اگر در موتورخانه باشند هم روز و شبشان به باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها و روغن‌کاری می‌گذرد.
 
ملوان عمومی
ملوان عمومی عضوی از خدمه کشتی است که در عملیات‌های مختلف کشتی خدمت می‌کند. شغل ملوان عمومی، با توجه به ظرفیت کشتی‌های تجاری به عناوین ملوان عمومی در کشتی‌های با ظرفیت ناخالص ۵۰۰ تن یا بیشتر و ملوان عمومی در کشتی‌های با ظرفیت ناخالص کمتر از ۵۰۰ تن تقسیم می‌شود. منظور از ظرفیت، حجم ناخالص شناور است که به معنی ظرفیت ناخالص حجمی محاسبه شده براساس مقررات مربوطه است.
 
نپرداخته‌های «فانوس دریایی»
در این قسمت از «فانوس دریایی»، ملوانانی را می‌بینیم که از علاقه‌ی خود به دریا و جذابیت‌های شغل ملوانی کشتی می‌گویند، اما واقعیت این است که این شغل مخاطراتی هم دارد که در این برنامه به آن‌ها کمتر اشاره می‌شود. مخاطراتی مانند برخورد با تشعشعات، ابتلا به بیماری‌ها و امراض مختلف، بریدگی، گزیدگی و گازگرفتگی، سقوط از ارتفاع و کار با تجهیزات خطرناک. یکی دیگر از بخش‌هایی که در این قسمت مغفول مانده، اشاره به شغل ملوانان صیاد است. ملوانان صیاد به دو دسته‌ی ملوان صیاد درجه یک و درجه دو تقسیم می‌شوند. ملوان درجه یک، کلیه وظایف مربوط به ملوانان صیاد درجه دو و نیز عملیات صیادی، حمل‌ونقل و انبارکردن صید را برعهده دارد و در صورت لزوم، عمل‌آوری محصولات صید و نگهداری آن و همچنین تعمیر تورها و ادوات صید را نیز انجام می‌دهد. ملوان درجه دو نیز وظایف اولیه و امور مربوط به صید نظیر آماده‌کردن تور، انداختن و کشیدن تور و شست‌وشوی تور و... را با کمک و راهنمایی ملوان صیاد درجه یک برعهده دارد.   |
۲۰ مهر ۱۴۰۰ ۱۴:۴۶
کد خبر : ۵۵,۶۹۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید