انتقاد از استمرار اقدامات غیرمنصفانه و محدودیت‌زای آمریکا علیه حمل‌و‌نقل دریایی ایران/ تشریح اقدامات مهم سازمان بنادر برای مقابله با کرونا طی 2 سال اخیر/ ایران هر گونه اقدام تهدید کننده ایمنی و امنیت دریانوردی را محکوم می کند آغاز اجلاس سی و دوم مجمع سازمان بین المللی دریانوردی / تصویب بودجه، افزایش اعضای شورا و اصلاح ساختار آیمو مهمترین دستور کار داکینگ همزمان دوشناور در سرسره تعمیراتی بندر شهیدرجایی چین؛ دارای بزرگترین ناوگان دریایی از نظر ارزش مالی تشدید سختگیری ها در بنادر کشور برای کنترل شیوع کرونا/ پهلوگیری کشتی ها در بنادر به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی نجات جان 4 سرنشین قایق غیر مجاز در آب های بندر تیاب آتش نشانی بندر نوشهر؛ موفق به کسب رتبه برتر در بین بنادر سراسر کشور شد سوخت آمونیاک و متانول برای موتور کشتی ها تا سال 2025 اعلام عملکرد ۸ ماهه بندرلنگه و بنادر غرب هرمزگان/ رشد ۱۱۸ درصدی تخلیه و بارگیری و ۲۸۰ درصدی صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی تشریح مزایای فوق‌العاده شناورهای رو-رو/ ایجاد بیشترین نفع اقتصادی در زمینه حمل و نقل/ ضرورت خرید شناورهای رو-رو توسط خطوط کشتیرانی
تانجونگ پلپاس؛ جایگزین یا رقیب سنگاپور
بندر تانجونگ پلپاس در ابتدای دهه‌ی سوم عمرش، چند سالی است با شتاب برای بیش‌ازپیش مطرح‌شدن گام برمی‌دارد. این بندر مالزیایی که در سال 2020 رتبه هجدهم بنادر کانتینری جهان را از آن خود کرده بود، امسال اما در رتبه‌ی پانزدهم قرار گرفته تا مسئولان بندری، کمی بیشتر قدردانش باشند. علاوه بر چین، که بنادر مطرحی در لیست جهانی دارد، مالزی دومین کشور آسیایی است که دو بندر خود را در این لیست جای داده است. تانجونگ پلپاس عملکرد دلگرم‌کننده‌ای داشته و امسال نیز رشد 5/8 درصدی را ثبت کرده است، اگرچه مسئولان این بندر امیدوار هستند نرخ رشد را تا پایان سال، دو رقمی ثبت کنند. حالا باید دید با ادامه‌ی همه‌گیری کرونا تا چه حد این پیش‌بینی، موفقیت‌آمیز خواهد بود. از آن‌جا که در تانجونگ پلپاس جابه‌جایی 8/9 میلیون TEU در سال گذشته به ثبت رسیده، آن‌ها بر این باورند که برای امسال این جابه‌جایی می‌تواند به 11 میلیون TEU هم برسد. با توجه به آمار این چند سال، انگار مالزیایی‌ها به این فکر افتاده‌اند که این بندر می‌تواند به رقیب یا جایگزینی برای بندر سنگاپور تبدیل شود.
 
جداییِ سنگاپور از مالزی
بندر تانجونگ پلپاس در دهانه‌ی شرقی رودخانه پولای قرار گرفته و سنگاپور را از مالزی جدا می‌کند. اگرچه در دهم اکتبر 1999 اولین کشتی به آن‌جا رسید، اما این بندر عملا در سیزدهم مارس 2000 به دست نخست‌وزیر وقت مالزی «ماهاتیربن‌محمد» به‌طور رسمی افتتاح شد. تانجونگ پلپاس آمار به‌نسبت خوبی را در همان یکی‌دو سال ابتدایی از خود به‌جای گذاشت. شاید این آمارها به گوش مرسک رسید یا پتانسیل بالای بندر را دید که در هفدهم آگوست 2000، با شرکت هلدینگ بندر، قراردادی منعقد کرد تا 30 درصد از سهام خالص خود (متعلق به شرکت دوم و مرکز جابه‌جایی‌‌اش) را از سنگاپور به این بندر منتقل کند. همچنین در سال 2002، «اورگرین» نیز قرارداد خدمات پایانه‌ای را با تانجونگ پلپاس امضا و عملیات ترانزیت خود را از سنگاپور به این بندر منتقل کرد.
 
بندری امروزی
مساحت تانجونگ پلپاس، یک میلیون و 800 هزار متر مربع است و این روزها با ظرفیت سالانه‌ی 12 میلیون و 500 TEU پیشرفته‌ترین پایانه کانتینری در مالزی به شمار می‌آید. این بندر از نظر استراتژیکی در محل تلاقی مسیرهای آبی شرق به غرب واقع شده و از تنگه مالاکا قابل دسترسی است. تانجونگ پلپاس بندری با آب‌های عمیق طبیعی است. این بندر هیچ محدودیت جزرومدی هم ندارد و درافت آن نیز بین 15 تا 19 متر است. تانجونگ پلپاس همچنین دارای 14 اسکله است و پایانه‌های آن به 66 جرثقیل «Super Post Panamax» مجهز شده‌اند. مسئولان بندری در تلاش هستند تا این بندر را به بندر برگزیده‌ی جنوب شرقی آسیا تبدیل کنند. آن‌ها ماموریت این بندر را ارائه خدمات بی‌نظیر به بازارهای جهانی می‌دانند.
 
تا جنوب تایلند
شهرک‌های صنعتی عمده در این منطقه از طریق دومین شاهراه (بزرگراه) مالزی ـ سنگاپور و بزرگراه شمالی ـ جنوبی قابل دسترسی هستند. علاوه بر ارتباطات جاده‌ای، دریایی و هوایی این بندر همچنین به شبکه راه‌آهن متصل است که از جنوب تایلند می‌گذرد. عملیات در پایانه‌های این بندر به‌روز است و انجام کارها تقریبا بدون کاغذ، بین خطوط کشتیرانی و نمایندگان و بندر انجام می‌شود. تانجونگ پلپاس با سیستم‌های پیشرفته، تردد ایمن کشتی‌ها را تضمین می‌کند و از طرفی با سیستم ردیابی شناور معروف به «RADARS»، اطلاعات حیاتی مانند وضعیت هر کانتینر در بندر را در زمان معین ارائه می‌دهد. یکی از اهداف این سیستم را می‌توان به‌منظور ترافیک کمتر و ایجاد ایمنی بیشتر در بندر دانست. تانجونگ پلپاس خدمات قابل اطمینان، کارآمد و پیشرفته‌ای را به خطوط کشتیرانی در مالزی و خارج از آن ارائه می‌دهد. ادغام منطقه آزاد تانجونگ پلپاس با پایانه‌ی بندری امکان جابه‌جایی یکپارچه را به همراه داشته است.
 
سبز؛ رنگی که این روزها مسئولان بندری می‌پسندند
در مالزی توسعه‌ی پایدارتر این بندر با دنبال‌کردن اهداف بندر سبز تحقق می‌یابد. خط‌مشی بندر سبز را برخی موارد ساده‌ چون اصول، استراتژی‌ها و شیوه‌های انجام فعالیت‌های بندری ـ برای توسعه و بهبود عملکرد هر بندر به‌طوری که با محیط زیست سازگار باشد و از نظر تجاری هم مقرون‌به‌صرفه باشد ـ تعیین می‌کند. سیاست بندر سبز برخی اقدامات پیشگیرانه را پیشنهاد می‌کند، رویکردها و راه‌حل‌های نه‌چندان دشواری که جامعه محلی و محیط زیست از آن تاثیر می‌گیرد. این بندر پیشرو که انگیزه بسیار دارد، از برنامه سبز بنادر جوهور (2014 ـ 2020) برای هرچه سبزترشدن پیروی می‌کند. یکی از اهداف این بندر، کاهش آلودگی هواست. کاهش گازهای مضری که از فعالیت‌های بندری و از کشتی‌ها انتشار می‌یابند، همیشه مسئله‌ای مهم برای بنادر است. بندر تانجونگ پلپاس مواردی چون مشارکت متخصصان برای نظارت، ایجاد ایستگاه‌هایی برای سنجیدن آلودگی و کنترل کیفیت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شناورها، بررسی میزان و کیفیت سوختن سوخت کشتی‌ها در اسکله، انجام مطالعات پایه، استفاده از دوچرخه یا اتوبوس توسط کارکنان و همچنین استفاده از برنامه‌های تشویقی (سوخت پاک، کاهش سرعت) را با هدف کلی کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته است. برای بهبود کیفیت آب نیز برنامه‌هایی ازجمله نظارت بر کیفیت آب در اطراف منطقه‌های لایروبی‌شده، تشکیل کمپین‌های کیفیت آب، کنترل فعالیت‌های نظافت ساحل و... دارد تا اطمینان حاصل کند که با به‌کار‌بردن این پروژه‌ها از استانداردهای کیفیت آب فراتر می‌رود. برنامه‌هایی نیز برای حفاظت از محیط زیست، ساحل و جنگل، مدیریت پسماند، کاهش، جمع‌آوری و بازیافت زباله در راستای هرچه سبزترشدن به کار بسته است.
 
تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش و فرصت‌های ناب
مسئولان این بندر به‌خوبی می‌دانند به‌کارگیری نیروهای به‌روز جوان و نخبه می‌تواند آینده درخشانی را نه‌تنها برای این بندر بلکه برای کشورشان مهیا کند؛ ازاین‌رو چند ماهی است با «Yayasan Peneraju» تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند. این تفاهم‌نامه نه‌تنها راه را برای ارائه فرصت‌های آموزشی و اشتغال در بندر هموار می‌کند، بلکه چنین همکاری راهبردی با موسسات آموزش عالی مانند «Yayasan Peneraju» بخشی از ابتکار بندر به‌منظور افزایش سطح شایستگی و مهارت کارکنان فعلی آن نیز به‌حساب می‌آید. به نظر می‌رسد که چنین همکاری‌هایی ـ به‌منظور افزایش سرمایه نیروی انسانی ـ مالزی را در دستیابی به آرزوی خود برای تبدیل‌شدن به کشوری با درآمد بالا تا سال 2030 نیز یاری خواهد کرد.   |

مراکز گردشگری

ایالت جوهور که بندر زیبای تانجونگ پلپاس در آن واقع شده، جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد. در این متن به ناچار با چشم‌بستن به روی بسیاری از آن‌ها، به سه مورد از این مکان‌های دیدنی اشاره می‌کنیم.

 

مسجد ابوبکر

مسجد سلطان ابوبکر بین سال‌های 1892 تا 1900 در جوهور تحت نظارت سلطان ابوبکر بنا نهاده شد. این بنای قرن نوزدهمی با سنگ‌های سفید مرمر و با معماری و نور و نقاشی‌های چشم‌نوازش دیدنی‌ است. شاید بتوان گفت جدا از سبک ویکتوریایی‌اش، معمار آن خرده‌ذوقی مالایی به خرج داده تا آن را زیباتر کند. مسجد ابوبکر بر فراز تپه‌ای برجسته و مشرف به تنگه جوهور قرار دارد و از دور قابل دیدن است. تورهای بسیاری، بازدید از این مکان را در لیست خود جای می‌دهند.

 

غرق در دنیای شیشه‌ای

معبد «آرولمیگو سری‌را جاکالیامان» از قدیمی‌ترین معابد هندو در جوهور به ‌حساب می‌آید که در سال 1923 ساخته شده است. این معبد در سال 1996 بازسازی و به‌طور رسمی بازگشایی شد. قطعات این بنا را شیشه‌‌های رنگی زیبایی تشکیل می‌دهند. این بنای درخشان از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های این ایالت به شمار می‌آید. از آن‌جا که قسمت‌های مختلف این معبد، سقف‌ها، دیوارها و ستون‌ها همگی از شیشه‌های رنگی ساخته شده‌اند، بازتاب نور در این معبد شما را به دنیای دیگری می‌برد. ساعات بازدید از این دنیای شیشه‌ای بین یک تا پنج بعدازظهر در نظر گرفته شده است.

 

رویای راوا

برای این‌که تصوری از زیبایی این منطقه داشته باشید، کافی است چشمانتان را ببندید و بهشتی کوچک را در نظر بگیرید که با آب‌های تمیز فیروزه‌ای و ماسه‌های سفید احاطه شده است. جزیره‌ی «راوا» شما را از هیاهوی بیرون و آشوب درون به سمت خود جذب می‌کند تا به یکباره‌ و همراه با مناظر بکر و خیره‌کننده‌اش به رویا بفرستد. در این جزیره می‌توانید قایق‌سواری کنید، پیاده‌روی کنید و از آرامش ساحل بهره‌مند شوید، فقط باید حواستان جمع باشد که رفتن به دل صخره‌ها در هوای طوفانی این جزیره، هیچ‌گونه ایمنی ندارد.

۲۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۰
کد خبر : ۵۵,۷۵۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید