افزایش 170 درصدی تخلیه و بارگیری کالا از بنادرآبادان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شرق هرمزگان از مرز یک میلیون و 900هزار تن گذشت/ رشد ۲۰ درصدی صادرات کالاهای غیر نفتی بنادر فیلیپین سبز می شوند در حوزه دریایی و بندری باید فعالیت جهادی صورت گیرد/ جذب فارغ التحصیلان متخصص در حوزه دریایی و مهندسی کشتی در دستور کار سازمان بنادر/ لزوم اقدامات جدی در حوزه تجهیزات و خدمات دریایی و بندری تاکید سازمان بین المللی دریانوردی بر حذف کامل کربن تا سال 2050 اعلام آخرین وضعیت تخلیه کالاهای اساسی در بنادر ایران/ رشد 32 درصدی تخلیه کالاهای اساسی طی 8 ماهه 1400 افزایش 72 درصدی واردات کالای اساسی در بندر شهیدرجایی/ پهلوگیری 52 فروند کشتی حامل کالاهای اساسی افتتاح نمایشگاه "اهل باد" در بندرگاه هرمز/ آشناسازی گردشگران با آیین های دریایی کهن هرمزگان همکاری شرکت های بزرگ کشتیرانی برای سوخت های زیستی پایدار ۱۷ هزار تن کالا از بندر انزلی به کشورهای عضو اوراسیا ترانزیت شد
گفت‌وگو با عباس اسدروز، مدیرعامل شرکت «پایانه‌های نفتی ایران»
ایران نقشی موثر  در جلسه‌های سالانه آیمو دارد

 اشاره   بندر و دریا  |  روز جهانی دریانوردی، فرصتی عالی برای استماع نظریات‌ کارشناسانه در امر توسعه دریامحور با گرایش‌های گوناگون است. شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی، یعنی «دریانوردان در کانون آینده کشتیرانی» نشان از اهمیت آموزش و پرورش نیروهای انسانی خلاق دارد. شعاری که باید از زوایای مختلف مورد مطالعه و پی‌گیری قرار گیرد. عباس اسدروز، در این گفت‌و‌گو، نظرگاه خود را بیشتر بر محور لزوم آموزش‌هایی از این دست متمرکز کرده و به تاثیر حضور جهانی ایران در سطح بین‌المللی اشاره کرده است.

شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی، یعنی «دریانوردان در کانون آینده کشتیرانی» نشان می‌دهد که این سازمان در سال‌های آتی، برنامه‌هایی مدون‌تر از پیش را در دستور کار قرار داده و افق‌های تازه‌ای فراروی صنعت دریایی در نظر گرفته است. با توجه به ظرفیت کشور ما در پهنه‌ی اقتصادی جهان، نظرتان درمورد این شعار و کارکردهای عملی آن در حوزه کشتیرانی چیست؟

بدیهی است اصلی‌ترین سرمایه هر سازمان، نیروی انسانی آن است و پرداختن به مقوله‌ی آموزش می‌تواند نقش بسز‌ایی در پیشرفت صنعت دریانوردی کشور داشته باشد.‌ در همین راستا علاوه بر آموزش‌های به‌روز دریانوردان، درنظرگرفتن موارد معیشتی، سلامت روان و خانواده‌ی دریا‌نوردان از مهم‌ترین مقوله‌های این شعار بوده و می‌تواند در صنعت دریانوردی و کشتیرانی تحول اقتصادی ایجاد کند.

 

فلسفه وجودی آیمو کمک به اجماع اقتصاد جهانی در حوزه دریاست و کشور ما به‌عنوان یک عضو خوش‌نام موثر در این حوزه، هیچ‌گاه میزبان جشن این رویداد جهانی نبوده، چرا؟

برگزاری جشن‌ها و مراسم جهانی دریانوردی، به مقدار زیادی تحت تاثیر مسائل سیاسی حاکم بر دنیا و متاسفانه نگاه منفی استکبار به کشور مقدس جمهوری اسلامی است و به بهانه‌های تحریم و  نبودن زیرساخت‌های فرهنگی لازم، معمولا این مراسم در ایران برنامه‌ریزی و اجرا نمی‌شود. در صورتی‌که با وجود گستردگی مرزهای دریایی ایران و قدمت صنعت دریانوردی در تاریخ ایران، ما می‌توانیم میزبان بسیار خوبی برای آن باشیم.

 

نمودار ظاهری شعار امسال، تکیه بر قابلیت‌ و تخصص دریانوردان است. یعنی این سازمان، آینده سازوکار دریایی در حوزه‌های مختلف را در گرو دریانوردان آموزش‌دیده ارزیابی کرده است. به نظر شما جایگاه امروز صنعت دریانوردی ما در همراهی با این شعار، چگونه جایگاهی است؟

خوشبختانه کشور ایران در راستای اجرای کنوانسیون STCW، به‌نحو مطلوبی عمل کرده و کلیه ناوگان خود را از نظر گواهینامه‌های بین‌المللی در مدت زمان تعیین‌شده ارتقا بخشیده است. همچنین در رابطه با کنوانسیون MLC نیز عملکرد بسیار خوبی داشته‌ایم و کلیه‌ی دریانوردان با گذراندن دوره‌های آموزشی لازم، گواهینامه‌‌های بین‌المللی مورد نظر را دریافت کرده‌اند که این روند کماکان نیز ادامه داشته و نیروهای جدید با طی‌کردن مراحل فنی و تخصصی به ناوگان ملحق می‌شوند.

 

ایران از کشورهایی است که با تدوین کارشناسی استاندارد و هدفمند، به‌عنوان یکی از اعضای بزرگ این سازمان مطرح بوده و هست. برایمان بگویید که دستاوردهای حضور 24ساله ما در این سازمان چه بوده و نقش ما به‌طور اخص در پیشبرد اهداف آیمو چیست؟

تیم اعزامی هر‌ ساله‌ی کشور جمهوری اسلامی ایران به کمیته‌های تخصصی دریانوردی آیمو به‌منظور ارتقای کنوانسیون‌های STCW وMLC ، برای بهبود ایمنی دریانوردی و همچنین به‌روز‌آوری قوانین و مقررات حاکم بر عرصه‌ی صنعت دریانوردی جهان، نقش بسزایی در اجلاس‌های سالیانه سازمان جهانی دریانوردی داشته به‌طوری که ایران ازجمله کشورهایی است که همواره نماینده دائمی در مقر آیمو داشته و مرتبا در حال پیگیری کنوانسیون‌های صادره برای ارتقای صنعت دریایی است.

 

صنعت دریانوردی و کشتیرانی هر کشور، پیش از کمک به معادلات جهانی، استفاده از موهبت الهی دریا در رشد اقتصاد و بهبود معیشت مردم خود آن کشور است. به نظر شما مدیران آینده در این حوزه، باید چه سازوکارهایی را برای رونق بیشتر اقتصاد در نظر داشته باشند؟

بدون شک صنعت دریانوردی به‌وسیله‌ی هزینه کمتر و دسترسی به اقصی‌نقاط دنیا، یکی از ابزارهای بسیار قوی به‌منظور افزایش توان اقتصادی در صادرات و واردات هر کشوری است که خوشبختانه با توجه به مرزهای دریایی جنوبی و شمالی کشور ایران، با برنامه‌ریزی، توسعه و تجهیز بنادر موجود و از طرفی ناوگان دریایی، نیروی انسانی و آموزش ایمنی و بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های ارتقای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. استفاده از سیاست‌های تعیین‌شده‌ی نظام در تولید داخل و حرکت به‎سوی ساخت تجهیزات بندری؛ کشتی‌ها، شناورهای تجاری و خدماتی، قطع وابستگی و از همه مهم‌تر استفاده از موهبت‌های خدا‌دادی کشور ازجمله پهنه‌ی خلیج فارس، توان ارائه‌ی خدمات بین‌المللی ازجمله بانکرینگ و سایر خدمات مورد نیاز کشتی‌های در حال تردد، می‌تواند تاثیر اقتصادی عظیمی برای مملکت عزیزمان داشته باشد.

 

کشور ما در امور زیربنایی مانند تجارت، تربیت دریانوردان متخصص، استفاده از منابع غذایی دریایی، صنایع فراساحل و... تاکنون بسیار خوب عمل کرده، به‌گونه‌ای که نمایندگان دیگر کشورها نیز بر این امر تاکید دارند. شما به‌عنوان یک نیروی متخصص دریایی چه پیشنهادی برای بهبود هرچه بیشتر این شرایط دارید؟

پرداختن به مقوله‌ی حفاظت محیط زیست دریایی و ایجاد شرایط بنادر سبز در کشور می‌تواند بازار جذب کشتی‌های بیشتری را فراهم کند. همچنین با توجه به قابلیت و داشتن پتانسیل‌هایی ازجمله دسترسی به آب‌های آزاد از جنوب و شمال کشور، ارائه‌ی خدمات کشتیرانی و ارتباط با کشورهای حوزه دریای خزر در انتقال فراورده‌های نفتی و نفت خام با توجه به زیرساخت‌های موجود (پایانه نفتی شمال، خطوط انتقال نفت، و...) ایران می‌تواند نقش بسزایی در این خصوص ایفا کند.

 

ایجاد زمینه‌های رشد بیشتر در امر حمل‌ونقل جهانی دریایی، یکی از اهداف همیشگی سازمان جهانی دریانوردی بوده و هست. به نظر شما این سازمان تاکنون نسبت به حضور کشور ما در این زمینه با دیدی منصفانه نگاه کرده است یا خیر؟

متاسفانه مباحث سیاسی و در راس آن تحریم‌های ظالمانه همواره با هدف دورکردن ایران از این عرصه‎ی بین‌المللی بوده و به‌عنوان مثال با خروج موسسات رده‌بندی بین‌المللی ازجمله DNU،SGS ، LIOYDS، موجب کند‌شدن روند مستندسازی‌های لازم این صنعت در کشور ایران شده‌اند.

 

به‌عنوان یک کارشناس بگویید که شعارهای پیشین آیمو تاکنون در چه حدی کاربردی شده‌اند و تا چه حدی در حد شعار باقی مانده‌اند؟

سیاست سازمان جهانی دریانوردی به اجرای شعارهای سالیانه، تحقق آن و اجرای مصوبات و کنوانسیون‌های جدید بوده و تا حد قابل قبولی نیز به اهداف خود رسیده است. بدیهی است بعضی اوقات در مواردی هم بنا به دلایل اجماع جهانی و بین‌المللی، قابلیت اجرایی پیدا نکرده‌اند.

 

سیاست‌گذاری در حوزه دریا در وضعیت کنونی و آینده، یکی از رسالت‌های سازمان جهانی دریانوردی است. ایران به‌عنوان یک کشور عضو، تاکنون چه راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد کرده است؟

پاسخ‌ به این پرسش باید توسط همکاران محترم سازمان بنادر و دریانوردی داده شود. البته لازم به ذکر است با توجه به نوع فعالیت دریانوردی در صنعت نفت، پیشنهادهای مختلفی به‌وسیله‌ی نمایندگان حاضر در کمیته‌های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی ارائه و پیگیری نیز شده‌اند.

 

سازمان جهانی دریانوردی در سال 1948 مصوبه‌ای در امر پرهیز از تبعیض در کشتیرانی همه کشورها دارد، با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر کشور ما، رویکرد این سازمان در بی‌اثرکردن این تحریم‌ها چه بوده است؟ 

 به نظر می‌رسد فشار سیاسی تحریم‌های ظالمانه بر اجرای مصوبه مذکور تاثیر بسزایی داشته و کشور ما تحت تاثیر آن فشارها قرار گرفته و همواره سایه‌ی منحوس استکبار، اجازه‌ی بهره‌مندی از امتیازات سایر کشورهای عضو را سلب کرده است. |

۲۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۵۱
کد خبر : ۵۵,۷۶۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید