اراده ایران و ازبکستان بر همکاری و تحول اقتصادی است/ نقش موثر بندر چابهار در تسهیل حمل و نقل و لجستیک منطقه بازدید سفیر ژاپن در ایران از بندر امام(ره) نگاه سازمان بنادر در ارتباط با همسایه ها موجب پویایی اقتصاد ایران خواهد شد/ ضرورت توسعه روابط دریایی و بندری و تردد خطوط منظم کشتیرانی با کشورهای همسایه یک میلیون تن گندم از بندر چابهار وارد کشور شد ظرفیت سیلوی غلات بندرامیرآباد به 312 هزار تن افزایش یافت ازبکستان؛ فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری/ رویکرد سازمان بنادر در توسعه همکاری با همسایگان به سود اقتصاد ایران است/ همکاری ایران و کشورهای آسیای میانه؛ معامله برد-برد است پایان طوفان دریایی منطقه شمال مرکزى خلیج فارس و دریای عمان بدون خسارت جانى و مالى اعلام حمایت اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان از توسعه روابط تجاری با ازبکستان/ تقدیر از نگاه سازنده سازمان بنادر به توسعه روابط اقتصادی با ازبکستان/ استفاده از ظرفیت بنادر ایران برای بازار ازبکستان؛ اتفاق بسیار مثبت برای اقتصاد کشور است راهبرد تجاری تاشکند برای توسعه روابط ترانزیتی با تهران/ ایجاد مرکز لجستیک کالای ازبکستان در بندر چابهار حمایت قاطع انجمن صنفی دریانوردان از جذب نیروی متخصص توسط سازمان بنادر/ مجلس از این اقدام مثبت سازمان بنادر پشتیبانی کند
مدیران موسسات آموزش دریانوردی در ایران از روز جهانی دریانوردی می‌گویند
تخصص در تربیت متخصص
 اشاره   بندر و دریا  |  تاریخ دریانوردی ایرانیان، تاریخ باشکوهی است و قدمتی به طول چندین قرن دارد که این شکوه و عظمت را مدیون دریانوردانی هستیم که در طول تاریخ، هنر و مهارت خود را بر روی آب‌های ایران و جهان به نمایش گذاشته‌اند. دریانوردان ایرانی در قرون گذشته این حرفه را به‌صورت تجربی فرامی‌گرفتند و بنا بر تجارب فراوان، استعداد و ذکاوتی که داشتند، دست به ابداعات مختلفی هم می‌زدند که ثمره‌اش برای جهانیان به یادگار مانده است، اما در عصر حاضر، آموزش دریانوردی به‌صورت آکادمیک و حرفه‌ای انجام می‌گیرد و وظیفه‌ی انجام این کار بر عهده موسسات و مراکز آموزش دریانوردی است.
در کشورمان تعداد قابل توجهی موسسه و مرکز آموزش دریانوردی وجود دارد که رشته‌های مختلف مرتبط با دریانوردی را آموزش می‌دهند. این موسسات، طی سال‌های اخیر با پیشرفت‌های چشمگیری مواجه شده‌اند و فرصت‌های بسیار خوبی را در اختیار علاقه‌مندان دریا و دریانوردی قرار داده‌اند. آن‌ها اساتید متخصص و باتجربه را به خدمت گرفته‌اند تا علاقه‌مندان حوزه‌ی دریانوردی را با آموزش‌های اثربخش، برای ورود به بازار کار آماده کنند و خوشبختانه استقبال خوبی که در این سال‌ها از این مراکز و موسسات صورت می‌گیرد، گواه کارآمدی و اثربخش‌بودن آن‌ها است.
ضرورت تربیت نیروی انسانی در حوزه‌ی دریانوردی همواره احساس می‌شود و این نیازی غیر قابل انکار است، اما شدت و حدت این ضرورت در سال‌های اخیر بیشتر شده است؛ زیرا با گذشت زمان، شناورهای تخصصی‌تری ساخته می‌شوند که لازم است دریانوردانی متخصص آن‌ها را راهبری کنند و این تخصص با آموزش‌های تئوری و عملی، توأمان در موسسات آموزش دریانوردی حاصل می‌شود؛ ضمن این‌که دامنه ارتباط‌های بین‌المللی در حوزه دریانوردی نیز به‌مرور در حال گسترش است و این موضوع لزوم آموزش‌های عمومی ازجمله آموزش زبان خارجه و روابط عمومی را نیز افزایش داده است.
اما موسسات آموزش دریانوردی در این سال‌ها با مشکلاتی نظیر سایه‌ی سنگین ویروس کرونا بر آموزش‌ و بحث تحریم صنعت دریانوردی نیز مواجه بوده‌اند و گرچه این دو معضل باعث ایجاد مشکلات و محدودیت‌هایی شده‌اند، اما موسسات آموزش دریانوردی توانسته‌اند به‌خوبی از این چالش‌ها عبور کنند. در بحث کرونا، موسسات موفق شده‌اند از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای آموزش مجازی استفاده کنند تا دانشجویان دریانوردی با آموزش و یادگیری کافی و بایسته فارغ‌التحصیل شده و وارد بازار کار شوند. تحریم نیز مشکلاتی را برای آموزش دریانوردی ایجاد کرده که شاید مهم‌ترین آن لغو پروژه‌های مشترک مراکز آموزش دریانوردی ایرانی با مراکز خارجی باشد. با این حال هر کدام از موسسات، راهکارهای خود را برای ارتباط با مراکز بین‌المللی در پیش گرفته‌اند تا از تجارب بین‌المللی استفاده کرده و از علم روز دریانوردی عقب نمانند.
در این شماره‌ی ماهنامه‌ی «بندر و دریا» به مناسبت روز جهانی دریانوردی، به سراغ مدیران برخی از موسسات آموزش دریانوردی رفته‌ایم و با آن‌ها به گفت‌وگو نشسته‌ایم که هر یک از آن‌ها از شرایط آموزش‌های موسسه تحت مدیریت خود، چالش‌های پیش روی موسسه، وضعیت آموزش دریانوردی در ایران و تاثیر کرونا و تحریم‌ها بر آموزش دریانوردی در کشورمان سخن گفته‌اند.   |
۲۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۲۲
کد خبر : ۵۵,۷۷۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید