افزایش 170 درصدی تخلیه و بارگیری کالا از بنادرآبادان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شرق هرمزگان از مرز یک میلیون و 900هزار تن گذشت/ رشد ۲۰ درصدی صادرات کالاهای غیر نفتی بنادر فیلیپین سبز می شوند در حوزه دریایی و بندری باید فعالیت جهادی صورت گیرد/ جذب فارغ التحصیلان متخصص در حوزه دریایی و مهندسی کشتی در دستور کار سازمان بنادر/ لزوم اقدامات جدی در حوزه تجهیزات و خدمات دریایی و بندری تاکید سازمان بین المللی دریانوردی بر حذف کامل کربن تا سال 2050 اعلام آخرین وضعیت تخلیه کالاهای اساسی در بنادر ایران/ رشد 32 درصدی تخلیه کالاهای اساسی طی 8 ماهه 1400 افزایش 72 درصدی واردات کالای اساسی در بندر شهیدرجایی/ پهلوگیری 52 فروند کشتی حامل کالاهای اساسی افتتاح نمایشگاه "اهل باد" در بندرگاه هرمز/ آشناسازی گردشگران با آیین های دریایی کهن هرمزگان همکاری شرکت های بزرگ کشتیرانی برای سوخت های زیستی پایدار ۱۷ هزار تن کالا از بندر انزلی به کشورهای عضو اوراسیا ترانزیت شد
کامران نخعی، مدیرعامل «صنعت‌گستر هوادریای قشم»
فارغ‌التحصیلان با دستمزد خوب جذب می‌شوند
آموزشگاه دریایی «صنعت‌گستر هوادریای قشم»، فعالیت جدی و حرفه‌ای خود را از چه سالی و با چه هدفی آغاز کرد و هم‌اکنون در چه زمینه‌هایی فعال است؟ 
آموزشگاه ما در تاریخ 20 اسفند 1397 در جزیره قشم و با مجوز ارائه‌ی خدمات آموزشی علوم و فنون دریایی و فراساحل شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر قادر به اجرای بیش از 60 دوره‌ی اصلی و جانبی دریایی اعم از: افسر دومی بر روی کشتی‌های با تناژ بالای 500، افسر برق و تکنیکال ETO، ایمنی چهارگانه، اطفای حریق و کمک‌های اولیه، ملوانی محدود و نامحدود، ملوان صیاد و ناخدای قایق زیر 20 متر، تمامی دوره‌های امنیتی افسران SSO – ISPS، مخابرات محدود و نامحدود GMDSS، رادار زیر 500 و آرپا، اکدیس عملیاتی و مدیریتی ECDIS، مدیریت منابع پل فرماندهی و مانور کشتی BRM و بسیاری از دوره‌های جانبی برای دریانوردان با مدارک زیر 500 و یا بیشتر و سفرهای محدود یا نامحدود است.
 
برای تاسیس یک مرکز آموزش دریایی با چه مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید و شرایط را برای ادامه راه در این بخش چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ایجاد مراکز آموزشی در کشورهای در حال رشد و توسعه و به‌خصوص کشورهای دارای شرایط ژئوپلیتیک دریایی که در آن منافع دریا، فرهنگ بهره‌وری و نگاه به آینده با توجه به اثربخشی دریا در تحصیل منافع و ارتقای جایگاه شاخص‌های توسعه و رشد نسبت به همسایگان و منطقه در بین مدیران تصمیم‌گیر، دیده‌نشده، کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است، چراکه اصولا ایجاد مراکز آموزش مهارتی و تخصصی، هزینه‌های اقتصادی بیشتری نسبت به سایر مراکز آموزش دارد و در این میان مراکز آموزش دریایی با توجه به سامانه‌های مورد نیاز برای انتقال دانش و افزایش مهارت، هزینه‌ی بیشتری می‌طلبد، اما مهم‌تر از آن ایجاد و هم‌سو‌کردن افکار مدیران تصمیم‌ساز در این حوزه‌ها به‌دلیل عدم اطلاع از اثربخشی این‌گونه مراکز از مزایا، منافع اقتصادی و ارتقای شاخص‌های توسعه، چالشی محسوس‌تر و سخت‌تر است.
 
به نظر شما، مراکز آموزش دریایی به‌عنوان تربیت‌کننده‌ی نیروی انسانی برای ارتقای سطح کیفی آموزش دریانوردان کشور باید چه اقداماتی را انجام بدهند؟ به‌طور کلی، پتانسیل فعلی آموزش دریانوردی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر با نگاه به نیروی کار و نیاز نیروهای لازم برای پیشبرد امور در عرصه‌ی دریا، نیروی کار، بیشتر از بین جوانان مورد نیاز ارگان‌های دریایی است. لزوم توجه به خواسته‌های نسل جوان توسعه و تقویت روحیه و فرهنگ مهارت و تخصص در کنار دانش و ظرفیت‌های دریا در یک کشور دریایی که هم در مرزهای شمالی و جنوبی دارای مرز دریایی است، یک ضرورت است. مراکز آموزش دریایی باید بیش‌ازپیش خود را به تجهیزات آموزش‌محور به‌منظور کاهش هزینه‌ی خطاهای بسیار سنگین تجهیزات تخصصی در عرصه کاربری مجهز کنند که این مرکز در حال حاضر به سامانه‌های شبیه‌ساز و تجهیزات مختلف اعم از ملوانی، مخابراتی، هدایت و فرماندهی کشتی با استفاده از آخرین متدهای آموزشی بر پایه‌ی رایانه CBT(Computer  Base Training) تجهیز شده و در حال آموزش فراگیران آموزشی است. ظرفیت و پتانسیل آموزش دریایی با توجه به توسعه‌ی فرهنگ دریامحور در سطح مدیران راهبردی و نیاز ارگان‌هایی دریایی کشور و همچنین وجود افراد متخصص و دلسوز به آینده‌ی نظام و سرنوشت جوانان بسیار بالاست. قطعا حذف موانع در مسیر ایجاد این‌گونه مراکز و ایجاد تسهیلات مشوق برای توسعه این‌گونه مراکز به‌خصوص تجهیز به سامانه‌ی شبیه‌ساز، متناسب با پیشرفت و توسعه دریایی یک ضرورت محسوس و غیر قابل اغماض است که به امیدبخشی در بین جوانان و افزایش جذابیت این‌گونه مشاغل تخصصی منتهی خواهد شد.
 
چه تعداد از فراگیران آموزشی در موسسه شما وارد بازار کار می‌شوند؟ 
متاسفانه در حال حاضر در اکثر مشاغل دریایی غیر نظامی و صیادی سنتی، شاهد حضور نیروهای خارجی هستیم و این یک ضعف بزرگ برای ناوگان دریایی کشور و از سویی مانع شاخص‌های توسعه آموزش دریایی کشور است. با توجه به نیاز روزافزون ارگان‌های دریایی همه فارغ‌التحصیلان آموزشی ما با دستمزدهای قابل توجه جذب ارگان‌های دولتی می‌شوند.
 
آموزش دریانوردان در موسسه شما چه محورهایی دارد؟
آشنایی با تجهیزات دریایی، چگونگی کاربری ایمن تجهیزات، کاهش هزینه‌های کاربری در حین کار با استفاده از شبیه‌سازها و آموزش بر مبنای رایانه C.B.T از محورهای اصلی آموزش دریانوردان است. یکی از دغدغه‌های این مرکز، افزایش سطح فرهنگ دریایی، اثربخشی مشاغل دریایی در رشد و توسعه اجتماعی ـ فردی جوانان، افزایش سطح آگاهی فرهنگ دریامحور و اثر آن بر توسعه‌ی شاخص‌های رشد در بین مدیران است که این مهم با انجام جلسات مشترک، چرخش نگاه مدیران به دریا و آینده‌ی توسعه‌ کشور، قطعا با سرعت بیشتری محقق خواهد شد.
 
یکی از مباحثی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته، فراهم‌کردن شرایط برای ورود علاقه‌مندان خانم در دوره‌های آموزش دریانوردی است. آیا برای شرکت بانوان در این دوره‌ها برنامه‌ای دارید؟ 
امروزه با درنظرگرفتن شاخص‌های توجه به بانوان در عرصه کار، در مقایسه با سایر کشورها، تلاش و همت بانوان ایرانی قطعا غفلت از این ظرفیت موجود، صحیح نبوده و این مرکز در حال حاضر تعدادی فراگیر آموزشی از بین دختران و زنان دارد. این مرکز همچنین آمادگی کامل برای افزایش پذیرش و آموزش و سپس هدایت آن‌ها به ارگان‌های دریایی این بخش از نیروی کار جامعه‌ی ایران اسلامی را نیز دارد.
 
آموزش دریانوردی را در دوران کرونا چگونه گذراندید؟
همگان اذعان دارند که آموزش‌های تخصصی تجهیزات‌محور برای دستیابی‌ و تحقق آموزش کامل و جامع، حضور فیزیکی فراگیران آموزشی را می‌طلبد. قطعا این مرکز آموزشی نیز همانند سایر مراکز آموزشی متاثر از ویروس منحوس کرونا شده، اما آموزش به‌صورت مجازی انجام و در زمان‌های مقرر و با عنایت به پروتکل‌های ابلاغی و رعایت مفاد آن به‌منظور تحقق کامل و جامع، آموزش‌های عملی نیز اجرا شده است.
 
در واقع کلاس‌های آنلاین را برای آموزش دریانوردی مناسب نمی‌دانید؟
 قطعا و یقینا برای اجرای آموزش‌های تخصص مبتنی بر استانداردهای آموزش دریایی، لزوم آموزش حضوری، شرط لازم و کافی برای تحقق اعتمادبه‌نفس کاربری و افزایش ضریب ایمنی است و آموزش غیر حضوری، پاسخ‌گوی نیاز در عرصه‌ی عملیاتی و دریایی نخواهد بود.
 
همان‌طور که می‌دانید، آیمو هر ساله یک شعار انتخاب می‌کند که عنوان شعار امسال «دریانوردان در کانون آینده کشتیرانی» است. تحلیل شما از این شعار چیست؟
شعار امسال آیمو بسیار وزین و گواه اهمیت نیروی انسانی به‌عنوان سرمایه‌ی اصلی و محوری سازمان‌هاست. یقینا شرط تحقق استفاده از منابع و منافع دریا برای کشورهای برخوردار از این نعمت خدادادی، وجود نیروهای انسانی در زنجیره‌ی طراحی ساخت تولید، کاربری شناورها و کشتی‌های دریایی است که در این زنجیره، نقش و اثرگذاری دریانوردان پررنگ‌تر، موثرتر و کارآمدتر از سایر بخش‌های این زنجیره است. کار در عرصه دریا، نیروهای انسانیِ دانش‌محور، علاقه‌مند و عاشق دریا می‌طلبد؛ چراکه دریا و منافع دریا نعمتی تمام‌نشدنی است و جامعه و کشوری که فرصت استفاده از آن را دارد، اگر غفلت کند، ظلم به نسل‌های حاضر و آینده‌اش خواهد بود.
 
متاسفانه علاوه بر کرونا، صنعت دریانوردی ما در سال‌های اخیر دچار تحریم‌های ناجوانمردانه نیز شده است. این رویه چه تاثیری روی موسسه شما گذاشته است؟
سیاست‌های سلطه‌محور و تفکرات سیاست‌گذران زیاده‌خواه در نزد دول استعماری همیشه مبتنی بر محدودکردن و در نهایت کوتاه‌کردن دست دیگران و خدشه‌دار کردن استقلال کشورها و ملت‌هاست. تحریم‌ها مانع انجام آموزش‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ی این مرکز نشده و نخواهد شد و از سویی به استقلال آموزشی و خودکفایی ما نیز کمک کرده که با نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در تحقق اهداف گام برداشته شود، اما با توجه به اهداف و چشم‌انداز این مرکز در آمادگی پذیرش فراگیران آموزشی از کشورهای دوست، تبادل علمی و تجهیزاتی را دچار مشکلاتی کرده است.
 
فکر می‌کنید به وضعیت ایدئالی که در آموزش دریانوردی مد نظرتان بوده است، رسیده‌اید؟
منطبق بر چشم‌انداز و رسالت مرکز تا تحقق وضعیت آرمانی و ایدئال مورد نظر مرکز فاصله ‌داریم. با نگاه به این اصل مهم که آموزش زیربنا، پایه‌ی رشد و شاخصه‌ی توسعه یک کشور در ارزیابی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است، برای تحقق آن آرمان‌های اثرگذار در آموزش دریایی، کمک و مساعدت همه ارگان‌ها ازجمله سازمان بنادر و دریانوردی و ادارات محلی را می‌طلبیم تا مراکز آموزش تخصصی را که هدف آن‌ها جذب جوانان، مهارت‌آموزی به آن‌ها و افزایش نیروهای شاغل ایرانی در عرصه دریاست، یاری کنند.
 
برای بهبود عملکرد در امر آموزش و تربیت دریانوردان در موسسه‌تان چه اهداف و چشم‌اندازی دارید؟ 
به‌منظور تحقق بهبود عملکرد آموزشی مبتنی بر اصول علمی و پذیرفته‌شده در آموزش‌های تخصصی مهارت‌محور، افزایش استفاده از تجهیزات آموزشی، به‌کارگیری شبیه‌سازها در نهادینه‌کردن دانش در فراگیران آموزشی، حفظ و ارتقای اعتمادبه‌نفس آن‌ها در به‌کارگیری تجهیزات به‌منظور کاهش هزینه‌های کاربری، ارتقای ایمنی نیروی انسانی، ایجاد بسترهای لازم برای به‌کارگیری آخرین تکنولوژی‌های آموزش دریایی و نیز برقراری ارتباط نزدیک با موسسات آموزشی دیگر کشورهای پیشرو در آموزش دریانوردی از اهداف اصلی و چشم‌انداز این 
۲۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۳۳
کد خبر : ۵۵,۷۸۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید